Photofacts.nl
26 september 2007, 20:28 | | 8829x gelezen

Recensie: RAW door Johan Elzenga

RAW van J.W. ElzengaEen paar weken geleden viel mijn oog op het RAW boek van Johan W. Elzenga. Ik had het boek al vaker zien liggen, maar aangezien ik een tijdje terug met Johan tijdens een diner over fotografie heb gepraat leek het me wel leuk om het boek nu ook eens daadwerkelijk te gaan lezen. Johan's boek over RAW was het eerste Nederlandstalige boek volledig gewijd aan het ruwe beeldformaat dat veel (semi)professionele camera's kunnen produceren. Veel beginnende fotografen laten dit formaat echter liever links liggen. Zonde, want het RAW bestand biedt veel mogelijkheden om meer uit je foto's te halen.

Ik moet zeggen dat ik het een erg leerzaam boek vond. Ik ben niet helemaal onbekend met RAW bestanden (schiet al ruim een jaar niet anders meer), maar vooral in de eerste hoofdstukken vond ik veel detailinformatie over het RAW formaat die ik erg bruikbaar acht.

Ook wel nuttig is de bespreking van een aantal verschillende software pakketten voor het werken met RAW bestanden. Dit doet Johan aan de hand van een voorbeeldfoto waarbij hij iets corrigeerd. De beschrijving is daarbij algemeen genoeg om het ook leerzaam te houden voor iemand die niet dat specifieke pakket gebruikt. Toch krijg je zo ook een beeld van alternatieven van Adobe's Camera RAW.

Johan schrijft in een heldere, eenvoudig te begrijpen stijl en geeft bruikbare tips. Een interessant boekje voor iedereen die zich wilt verdiepen in het RAW bestand en de mogelijkheden ermee. Ook wanneer je al wat vaker met RAW bestanden gewerkt hebt bevat dit boekje nog nuttige achtergrond informatie en enkele tips die je waarschijnlijk zelf nog niet ontdekt hebt.

RAW van Johan W. Elzenga is verkrijgbaar voor 19,95 euro (ISBN 9043012629).

Geinteresseerd in dit boek?

RAW