Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Recensie: Fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera

zondag 6 januari 2008, 13:54 door | 16.212x gelezen | 2 reacties

Van uitgeverij Pearson ontving ik een exemplaar van Fotograferen met een Digitale spiegelreflex camera geschreven door Jeroen Horlings. Een boek dat voornamelijk gericht is op fotografen die zich voor het eerst begeven in de wereld van de digitale spiegelreflex camera's. Dit is de tweede editie van dit boek, in april 2006 verscheen de uitgave onder dezelfde titel. De vernieuwde versie is weer geheel geactualiseerd, voorzien van extra diepgang en bevat ten opzicht van de eerdere uitgave 22 extra pagina's.

Jeroen Horlings
De auteur, Jeroen Horlings, werkt als freelance IT journalist namens zijn bedrijf ExaMedia. Hij schrijft onder andere voor fotomagazine Zoom.nl en voor een aantal computerbladen zoals de Computer!Totaal. Ook heeft Jeroen een eigen weblog waar hij ook regelmatig schrijft over fotografie. Qua schrijfstijl en niveau is dit boek ook ter vergelijken met artikelen uit het eerder genoemde Zoom.nl. Benieuwd naar foto's van Jeroen, neem een kijkje op zijn fotosite.

Basiskennis
Het boek begint echt met de basis; hoe houdt je een spiegelreflex op de juiste manier vast, wat is de vergrotingsfactor en hoofdzakelijk wat is het verschil ten opzichte van een compactcamera. Het hoofdstuk daarop beschrijft eigenlijk de basiskennis die je als digitale spiegelreflex fotograaf niet mag ontberen. Informatie over beeldsensoren, lenzen, sluitertijden en diafragma's. Ook de daarop volgende hoofdstukken bevatten feitelijk meer basiskennis; type camera's, de verschillende merken en modellen, soorten objectieven en hun invloed op je beeld. Het verschil van kwaliteit in objectieven en hoe je dat kunt zien. Uitleg over de verschillende formaten, van groothoek tot tele.

Hoofdstuk vijf verteld over de juiste instellingen voor verschillende soorten opname en verschillende belichtingen. Ook het voordeel van RAW wordt in dit hoofdstuk uit de doeken gedaan. In hoofdstuk zes wordt de basis over compositie uitlegt. Met uiteraard de Rule of Thirds, gebruik van onscherpte, lijnen en beweging.

Tot aan hoofdstuk zeven is het eigenlijk allemaal basiskennis te noemen. Echt informatie die je als fotograaf hoort te weten. Jeroen beschrijft het allemaal duidelijk en begrijpbaar. Dit boek heeft me ook doen realiseren dat er eigenlijk een heleboel dergelijke kennis is waarbij ik er op Photofacts vanuit ga dat dit bekend is bij mijn lezers. Nu zal dat in veel gevallen ook zo zijn, maar er is waarschijnlijk een grote groep bezoekers waarbij deze kennis nog niet zo vanzelfsprekend is. Vandaar dat ik op Photofacts ook gestart ben met een rubriek Basiskennis. Met dank aan Jeroen dus. knipoog

Thema's
In hoofdstuk zeven worden verschillende richtingen van fotografie beschreven. Denk aan het maken van bijvoorbeeld portretten of landschapfotografie. Ook komen in dit hoofdstuk interviews voor met deskundigen op verschillende vakgebieden binnen de fotografie. Zo komt landschapsfotograaf Jurg Roessen aan het woord. Ook wildlife fotograaf Ard Luijendijk, macrofotograaf Edwin Bont en studiofotograaf Frank Doorhof komen aan bod. Allen geven zij specifieke tips over hun vakgebied en leggen ze uit wat er komt kijken bij het maken van een goede foto.

In het volgende hoofdstuk komen panorama, HDR fotografie en het schoonmaken van je sensor aan bod. Hoofdstuk negen gaat over beeldbewerking. Na wat algemene uitleg worden er een aantal basisbewerkingen getoond zoals bijvoorbeeld het maken van kleurcorrecties, het toevoegen van verscherping en het rechtzetten van een horizon. Hoewel alle bewerkingen die getoond worden nuttig zijn mist hier een beetje een duidelijke lijn in het verhaal. Er wordt overgesprongen van het werken met lagen naar het maken van een selectie gevolgd door het toevoegen van vignetering.

Hoofdstuk tien legt de basis van het werken met RAW bestanden uit (aan de hand van Camera RAW) en in het laatste hoofdstuk wordt er nog even gekeken naar de verschillende accessoires die je kunt krijgen voor je digitale spiegelreflex camera. Genoemd worden producten als geheugenkaarten, flitsers, imagetanks, grips en hoekzoekers.

Jeroen legt in heldere taal uit wat er allemaal komt kijken bij een digitale spiegelreflex camera en hoe je het beste uit de camera kunt halen. Het lijkt een compact boekje, maar het bevat een schat aan informatie. Goed voor flink wat leesplezier. De uitleg wordt nergens te ingewikkeld, alles is goed te volgen maar bevat voldoende diepgang om ook de fotograaf met al wat meer ervaring tevreden te stellen.

Een aanrader voor iedereen die aan de slag wilt met een digitale spiegelreflexcamera. Sta je op het punt een dergelijke camera aan te schaffen of heb je er al eentje, maar heb je het gevoel dat je er nog veel uit kunt halen dan is dit boek het aanschaffen waard.

Fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera

Het boek Fotograferen met een Digitale Spiegelreflexcamera van Jeroen Horlings ligt in de winkel voor een prijs van 24,95 euro. Het bevat 239 pagina's. ISBN: 9789043014694

Geïnteresseerd in dit boek?

J. Horlings

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Elja Trum is oprichter van Photofacts, online fotografiecursussite Photofacts Academy en het blog Teslafacts. Hij schrijft sinds 2006 over fotografie. Elja is ook auteur van boeken over zwart-wit-, flits- en portretfotografie.