Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Recensie: Het Photoshop Lagen Boek door Johan Elzenga

zondag 24 februari 2008, 17:25 door | 14.849x gelezen | 0 reacties

Veel boeken over Photoshop behandelen vrij algemeen dezelfde basis, tonen een lading tutorials die je wellicht goed kunt gebruiken en geven basiskennis over het gebruik van Photoshop. Nuttige boeken, vooral als je nog niet eerder met Photoshop aan de slag bent geweest. Fotografen met wat meer Photoshop ervaring hebben doorgaans niet zo heel veel aan deze boeken.

Gelukkig zijn er echter ook boeken die zich specifiek richten op een bepaald onderdeel van Photoshop. Een van deze boeken is Het Photoshop Lagen Boek door Johan W. Elzenga. Uitgeverij Pearson was zo vriendelijk om ons een exemplaar op te sturen.

Zoals de titel van het boek wellicht al duidelijk maakt draait het in dit boek specifiek om het gebruik van lagen. Volgens de wervende tekst op de achterkant van het boek zou driekwart van de Photoshop gebruikers niet met lagen werken. Hopelijk is dat in de praktijk een stuk minder, want wanneer je niet met lagen werkt bij het bewerken van je foto's mis je werkelijk een gigantisch scala aan mogelijkheden.

Johan begint het boek logischerwijs door uit te leggen wat lagen zijn. Hierbij vergelijkt hij lagen met een transparant velletje folio in de analoge wereld. In het tweede hoofdstuk wordt dekking en overvloeimodussen besproken en in het derde gaat Elzenga in op laagstijlen. Laagstijlen zijn voornamelijk erg handig bij het opleuken van lettertypen, maar kunnen zo nu en dan ook gebruikt worden bij de bewerking van een foto zelf.

In het vierde hoofdstuk komen maskers aan bod. Het gebruik van lagen heeft eigenlijk weinig nut zonder de handigheid van maskers. De basis van het werken met maskers wordt hier duidelijk uitgelegd. In hoofstuk vijf wordt de aanpassingslaag besproken. Bij het bewerken van een foto zijn dit bijzondere type lagen ontzettend handig. Je kunt gemaakte wijzigingen hierin namelijk achteraf nog aanpassen. In hoofdstuk zes worden andere soorten lagen, zoals de vormlaag, de opvullaag en slimme objecten besproken. De volgende hoofdstukken gaan over het geavanceerdere overvloeiwerk, het groeperen, koppelen, uitlijnen en stapelen van lagen.

Na alle uitleg gaan de laatste vijftig pagina's van het boek over een aantal uitgewerkte voorbeelden. Hier wordt getoond hoe je meerdere foto's tot één beeld monteert, hoe je van een (droge) dag een regenachtige nacht maakt en meer handige bewerkingen.

Het Photoshop Lagen Boek behandelt één van de belangrijkste mogelijkheden van Photoshop; het gebruik van lagen. Johan weet hier op een boeiende en heldere manier over te vertellen. Voor een beginnende Photoshop gebruiker zal het waarschijnlijk wat te ver de diepte in gaan, maar voor iedereen met al wat ervaring in Photoshop blijft het boek tot op het eind goed te volgen. Ben je nog niet door en door bekend met termen als lagen, maskers, laagstijlen en aanpassingslagen dan is dit boek een aanrader.

Het Photoshop Lagen Boek, door Johan W. Elzenga

Het Photoshop Lagen Boek van Johan Elzenga ligt in de winkel voor een prijs van 19,95 euro. Het bevat 157 pagina's. ISBN: 9789043015479

Geïnteresseerd in dit boek?

Het Photoshop Lagen Boek
Het Photoshop Lagen Boek
Elzenga, J. & Elzenga, J.W.

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Elja Trum is oprichter van Photofacts, online fotografiecursussite Photofacts Academy en het blog Teslafacts. Hij schrijft sinds 2006 over fotografie. Elja is ook auteur van boeken over zwart-wit-, flits- en portretfotografie.