Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Casper Heij

Recensie: Making Light (eBook)

zaterdag 24 september 2011, 23:32 door | 8.112x gelezen | 8 reacties

Piet van den Eynde schreef het eBook 'Making Light' over de basics van off-camera flitstechnieken, een must-read voor de aspirant strobistfotograaf. Making Light is geschreven in het Engels en is het eerste deel in een set van twee eBooks. Dit eerste boek verhaalt over de eerste stappen van off-camera flitstechniek en is echt gericht op de fotografen die net met deze techniek beginnen.

Iemand die ervaren is met strobist techniek zal wellicht niet veel meer leren van dit eBook, maar zal het wellicht als naslagwerk of inspiratie best prettig vinden. En aangezien een eBook tegenwoordig prima op een mobiele telefoon of tablet te lezen is kost het geen ruimte in je fototas. Het eBook is slechts 66 pagina's lang, maar kost dan ook niet meer dan vijf dollar.

Inhoud

Het eBook begint met een korte uitleg over waarom je de flitser van je camera zou kunnen -of eigenlijk moeten- halen om je flitsfotografie naar een hoger niveau te tillen. Met een bedrag van rond de 250 dollar (ongeveer 180 euro) zou je volgens de schrijver al met off-camera flash moeten kunnen starten. Persoonlijk denk ik dat een beetje creatieve eBay shopper ook rond de honderd euro al wel een flitser kan scoren, eventueel zelfs inclusief een set triggers.

Het tweede en derde hoofdstuk richten zich op wat licht is en hoe het zich gedraagt. Soms wat taaie stof voor iemand die gewoon leuke foto's wil maken met draadloze flitsers, maar wel essentiële stof voor iemand die niet wil gokken op een lucky shot en goede resultaten wil kunnen herhalen. Het begrijpen en kunnen toepassen van deze materie kan het verschil maken tussen een hobbyist en een pro als je het mij vraagt.

De schrijver weet de complexe materie kort en helder neer te zetten, iets wat een beginner waarschijnlijk zeer zal kunnen waarderen. In hoofdstuk vier laat Piet de theorie in praktijk zien aan de hand van 'behind the scene' shots van een eenvoudig portret. Wat doet een kleine softbox met het licht? Wat gebeurt er als je een lamp verder weg zet? Van den Eynde legt het helder en to the point uit in dit hoofdstuk.

Making Light

In de daaropvolgende hoofdstukken behandelt Van den Eynde de spullen die je kan aanschaffen en hoe je je camera en die spullen moet instellen. Vervelend in dit geval is natuurlijk dat elke camera anders werkt. Van den Eynde behandelt de Nikon 7000D en de 60D van Canon, vergelijkbare mainstream 'prosumer' modellen.

Wat opvallend is bij de uitleg is de keuze om de off-camera flitser te triggeren met de pop-up flash van deze modellen. Toegegeven: het is de meest low-budget manier om off-camera te flitsen mits je een camera met pop-up flash hebt. Bezit je een camera zonder pop-up dan is het meestal goedkoper om een setje triggers te kopen dan een tweede flitser om de externe flitser te triggeren.

Daar komt bij dat de pop-up flash (indien wel aanwezig) in sommige situaties voor ongewenst extra flitslicht zou kunnen zorgen en dus beperkend kan zijn voor je creativiteit. Met de beschikbaarheid van goedkope radiotriggers is de pop-up flash methode wellicht een beetje achterhaald geworden en het door Van den Eynde aangehaalde credo "less is more" is dus slechts gedeeltelijk van toepassing.

Maar goed, dat is eigenlijk ook het enige wat ik op het eBook heb aan te merken. In hoofdstuk acht wordt een duidelijke workflow voor off-camera flash fotografie uiteen gezet in heldere stappen. Wanneer je deze goed in je hoofd hebt zitten kan je beginnen aan het laatste hoofdstuk waarin negen cases behandeld worden. Negen totaal verschillende foto's met een heldere uitleg en EXIF data van de foto's. Kan je ze alledrie nabootsen? Dan ben je klaar voor het volgende eBook!

Wachten op het vervolg

In dat tweede eBook -dat vermoedelijk in oktober zal uitkomen- worden wat geavanceerdere technieken en accessoires besproken. Hierin komt ook het gebruiken van radiotriggers aan bod. In ieder geval ga je in deel twee met meerdere flitsers werken, dat wordt duidelijk uit de laatste foto van deel 1.

Die foto is namelijk een teaser voor de technieken uit deel 2, dat overigens ook een interview met vier Belgische 'Off Camera Flash' fotografen zal bevatten. Ik kan oprecht zeggen dat ik er nu al naar uitkijk na het lezen van deel 1. Voor iedereen die meer over off-camera flash fotografie wil weten -en geen moeite heeft met de Engelse taal- is dit een absolute aanrader!

'Making Light' van Piet van den Eynde verteld over de basics van off-camera flitstechnieken. Het eBook is een must-read voor de aspirant strobistfotograaf. Let erop dat dit eBook, hoewel geschreven door een Belg, Engelstalog is. Voor een bedrag van slechts 5 dollar kun je het eigenlijk niet laten liggen.

Geïnteresseerd in dit boek?
Bestel het bij Craft & Vision. Photofacts ontvangt een percentage van het aankoopbedrag.

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Casper Heij

Als freelance fotograaf werkt Casper vooral op locatie maar ook regelmatig in zijn studio. Zijn specialisme is automotive fotografie.