Photofacts.nl
20 september 2008, 17:54 | | 6903x gelezen

Recensie: Scott Kelby's 7-punten systeem

Van Pearson Education ontving ik Scott Kelby's 7-punten systeem voor Adobe Photoshop. In dit boek van de wereldbekende auteur schrijft Scott over zijn zeven punten systeem waarmee hij elke middelmatige opname tot een topper brengt. In tegenstelling tot veel van zijn andere boeken is dit boek toch wat meer gericht op fotografen met al enige Photoshop ervaring.

Ik ontving de Nederlandse versie van het boek en eigenlijk zou ik aanraden hier de Engelstalige versie van te kopen. Dat heeft twee redenen; in dit boek wordt de Nederlandstalige versie van Photoshop gebruikt en wanneer je zelf de Engelstalige versie gebruikt vraag je je soms af waar je dezelfde optie in de andere taal moet vinden. De tweede reden is dat Scott humor in het Engels iets draagbaarder is dan in het Nederlands. Je ziet gewoon dat zijn slechte grappen hier ook slecht vertaald worden.

Het zeven punten systeem slaat op deze zeven punten:

1. Adobe Camera Raw
2. Curven aanpassen
3. Schaduw/hooglicht
4. Tekenen met licht
5. Kanalen aanpassen
6. Overvloeimodi & laagmaskers
7. Verscherpen

Dit zijn de punten waarvan Scott aanraadt ze toe te passen op je foto's. Overigens hoef je ze lang niet altijd allemaal toe te passen. Per foto moet je kijken welke aanpassingen nodig zijn. De zeven punten zijn dus meer een leidraad dan een vast stappenplan. Ook moet je de verschillende stappen lang niet altijd op eenzelfde manier uitvoeren. Je moet dus nog steeds gewoon na blijven denken bij het bewerken van een foto.

Na een uitleg over de zeven punten, waarbij elke stap met een korte beschrijving genoemd wordt gaat het echte werk beginnen. Scott neemt in elke les een 'matige' foto als uitgangspunt en geeft aan welke van de zeven stappen hij gaat gebruiken om de foto te verbeteren. Vervolgens wordt stap voor stap beschreven (op de bekende Scott Kelby manier) wat je precies moet doen. Aan het einde van elke les wordt het eindresultaat vergeleken met het uitgangspunt.

Wellicht verwacht je dat het een saai boek gaat worden wanneer het telkens over dezelfde zeven stappen gaat. In de praktijk kunnen de stappen zo verschillende worden toegepast dat er niet vaak stappen worden beschreven op een manier zoals ze al eerder toegepast zijn. De constante herhaling van de stappen geeft je daarbij de gelegenheid om zijn workflow voor het bewerken van foto's onder de knie te krijgen.

In totaal zijn er 21 lessen die je kunt doorlopen. Uiteraard worden de voorbeelden naarmate het boek vordert complexer en onderdelen die al eerder uitgelegd zijn worden een tweede keer niet meer zo uitgebreid besproken, maar als een korte stap gemeld. De lessen bevatten veel verschillende soorten foto's zodat het boek zich niet richt op een bepaalde doelgroep (portret, landschap, en dergelijke), maar voor elke fotograaf bruikbaar is.

Scott Kelby's 7-punten systeem voor Adobe Photoshop is een prettige afwisseling op de vele boeken die zich voornamelijk richten op de beginnende Photoshopper. Het boek biedt een duidelijk structuur in het nabewerken van foto's en geeft praktische tips om foto's te verbeteren. Absoluut een aanrader voor fotografen die de basisvaardigheden binnen Photoshop reeds beheersen en hun technieken een stapje hoger willen tillen.

Scott Kelby's 7 -punten systeem voor Adobe Photoshop

Ge´nteresseerd in dit boek?
Bestel het bij Bol.com of Amazon. Photofacts ontvangt een percentage van het aankoopbedrag.