Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Elja Trum

Met welk oog kijk je door de zoeker

zaterdag 5 juli 2008, 17:04 door | 23.049x gelezen | 30 reacties

Ooit wel eens nagedacht over met welk oog je door de zoeker van je camera kijkt? Ik ook niet, gewoon doen wat het beste aan voelt. Toch vond ik dit artikel over het dominante oog erg interessant. Het blijkt dat iedereen een dominant oog heeft en dat dit het oog is dat het beste geschikt is om mee te fotografen.

Het schijnt dat er in de meeste handleidingen vanuit gegaan wordt dat je met je rechter oog door de zoeker kijkt. Net zoals de greep van je camera gemaakt is voor rechtshandige personen. Niet bij iedereen is het rechteroog ook dominant. Het kan net zo goed je linker oog zijn en als dat zo is dan is dat het oog waarmee je door de zoeker zou moeten kijken.

Bepaal het juiste oog
Het is erg eenvoudig om te bepalen welk oog je dominate oog is.

- Vouw je handen samen zodat er een klein gaatje tussen ontstaat.
- Kijk met beide ogen door het gat en kies iets in de achtergrond om je op te focussen.
- Sluit nu om de beurt je linker en je rechter oog.

Wanneer je dit doet verandert bij een oog het beeld dat je ziet door het gat tussen je handen. Bij het andere oog zie je gewoon precies hetzelfde als met twee ogen. Het oog dat je dicht hebt op het moment dat je beeld verandert; dat is je dominante oog.

Het dominante oog is ook het oog dat je het beste kunt gebruiken om door de zoeker te kijken. Terwijl je dat doet zou je ook je andere oog dicht moeten doen.

Test welk oog dominant is
Test welk oog dominant is


Automatisch de juiste
Nu verwacht ik eigenlijk dat de meeste mensen automatisch hun juiste oog gebruiken. Dat is tenminste in mijn geval zo. Volgens de test blijkt mijn linkeroog bij dominate oog te zijn. Nu moet ik toegeven dat ik niet eens uit mijn hoofd wist te vertellen wel oog ik gebruik als ik door de zoeker kijk. Daarvoor moest ik eerst mijn camera te voorschijn halen.

Het bleek dus dat ik zelf al automatisch mijn dominate oog gebruikte om door de zoeker te kijken. Mijn andere oog sluit ik dan ook. Op het moment dat ik probeerde met mijn andere oog door de zoeker te kijken ging het zelfs aardig mis. Ik had al moeite om uberhaubt de juiste plek van de zoeker te vinden en daarna bleek het zicht ook erg onwennig aan te voelen.

Eerder heb ik wel eens de vraag gehad van beginners welk oog ze moesten gebruiken. Vanaf nu heb ik daar dus een goed antwoord op. Wel grappig dat dit dus per fotograaf kan verschillen. Ik ben benieuwd of jullie ook allemaal automatisch met jullie dominate oog fotograferen.

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Elja Trum

Over de auteur

Elja Trum is oprichter van Photofacts, online fotografiecursussite Photofacts Academy en het blog Teslafacts. Hij schrijft sinds 2006 over fotografie. Elja is ook auteur van boeken over zwart-wit-, flits- en portretfotografie.

30 reacties

  1. Pim
    Pim schreef op zaterdag 5 juli 2008 om 17:59  | reageer

    Grappig,
    Wist dit niet maar het bij mij bleek ook (wat ik al dacht) dat me rechter oog het dominante oog is :d

    Denk het rechtshandige ook recht kijken en linkshandige links kijken..
    Mochten er links handige zijn ik ben benieuwd knipoog

  2. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op zaterdag 5 juli 2008 om 18:15  | reageer

    Ik ben rechtshandig, maar links is mijn dominante oog. Dus het oog en de hand hoeven niet overeen te komen.

  3. GerritB
    GerritB schreef op zaterdag 5 juli 2008 om 18:34  | reageer

    Mijn linker doet het maar voor 5% (met bril hooguit 15%), dus uiteraard is mijn rechter dominant. Gelukkig is er geen onderscheid tussen rechtsoogige of linksoogige camera's anders had ik misschien nog een probleem gehad. knipoog

  4. Vincent.Sp
    Vincent.Sp schreef op zaterdag 5 juli 2008 om 19:26  | reageer

    Moest eerst effe 2 keer het testje doen, veraf en dichtbij.
    Rechts handig, links dominant.
    Rechts is idem raar en onwennig.

  5. Nikonlover
    Nikonlover schreef op zaterdag 5 juli 2008 om 19:51  | reageer

    in de tijd dat er nog geen autofocus was, kan ik me indenken dat dit zeker nuttig is. Tenminste als je bedoelt dat je dominante oog ook meteen het scherpst ziet ?!

    Bij mij is mijn rechteroog dominant, maar ik gebruik mijn linkeroog en wel om de volgende reden. Als je je linkeroog gebruikt, kun je gewoon beide ogen openhouden, omdat het zicht van je rechteroog geblokkeerd wordt door je body. Dit is veel minder vermoeiend.
    Gebruik je je rechteroog, dan kijk je met je linkeroog langs de camera de diepte in, dus dat verplicht je om je linkeroog te sluiten.

  6. Charles
    Profiel Charles schreef op zaterdag 5 juli 2008 om 20:33  | reageer

    Ja, klopt hier ook. De volgende vraag is of je dominante oog eigenlijk gewoon (altijd) je beste oog is? Dat is bij mij het geval, alhoewel het verschil tussen beide ogen niet zo heel groot is.

  7. Charles
    Profiel Charles schreef op zaterdag 5 juli 2008 om 20:48  | reageer

    Dacht ik al, het is niet (of niet alleen) een kwestie van het beste oog. Uiteraard heeft het met neurologie te maken (wat niet trouwens). Bij ongeveer twee derde van de bevolking is het rechteroog het dominante oog. Een klein deel van de bevolking heeft zelfs helemaal geen dominant oog.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Oogdominantie

  8. Frank
    Frank schreef op zaterdag 5 juli 2008 om 22:09  | reageer

    Nee, volgens mij is je dominante oog niet altijd je beste oog. Niet op alle onderdelen in elk geval. Dwz bij mij is mijn rechteroog dominant, heeft een weliswaar een kleinere lenscorrectie maar is ook een klein beetje 'lui' (als ik moe ben of als het donker is kan dit oog wat wegzakken als het ware). Qua lensvorm dus wel beter, maar qua spieren dus niet.

  9. Serge
    Profiel Serge schreef op zaterdag 5 juli 2008 om 23:15  | reageer

    De test hierboven maakt mij niets wijzer, ook niet na een paar keer proberen, ik zie nauwelijks verschil. De test in het artikel op Wikipedia (zie link van Charles) is mijn insziens beter omdat ik daar wel een duidelijk verschil opmerk: mijn rechteroog is dominant, dus ik gebruik al die jaren al het juiste oog vrolijk

  10. EdC
    Profiel EdC schreef op zaterdag 5 juli 2008 om 23:26  | reageer

    Ik kijk met mijn linkeroog door de zoeker. Als ik de Canon 350D gebruik, is dat wel eens lastig. Een enkele keer drukt mijn neus dan op het knopje voor reeksopname of selftimer. Mijn 20D is alleen daarom al prettiger.

  11. Brian dSLR.nl
    Brian (dSLR.nl) schreef op zondag 6 juli 2008 om 05:15  | reageer

    Daar mijn oorspronkelijke beroep eigenlijk cameraman is, heb ik altijd geleerd te kijken met twee ogen tegelijkertijd. Hiermee bedoel ik dus dat ik met een oog door de zoeker kijk, en met het andere oog langs de camera. Als je dit een beetje traint, is dit vreselijk handig want dan kun je dingen zien aankomen die je wilt fotograferen.

    Ik zie het bijvoorbeeld aankomen of er mensen voor mijn camera gaan komen en kan daardoor precies op het juiste moment afdrukken, of (zo net na de E.K. een beter voorbeeld) ik kijk met mijn rechter oog door de zoeker en ik zie met mijn linker oog of het spel op het veld interessant is. Op het moment dat de spelers mijn kant op komen, schakel ik eigenlijk vanzelf over naar mijn oog dat door de zoeker kijkt.

    Ik weet nog dat toen ik dit moest leren, ik het heel erg moeilijk vond, maar met een klein beetje oefening kan iedereen het leren en geloof me, het is reuze gemakkelijk als je dit kunt.

  12. Charles
    Profiel Charles schreef op zondag 6 juli 2008 om 08:58  | reageer

    Inderdaad, en de truc gaat nog verder zoals je weet, Brain. In tegenstelling tot de meeste mensen die al moeite hebben om met 1 oog te knipperen, kunnen wij 1 oog dichthouden en met het andere oog moeiteloos snel knipperen.

  13. Erwin
    Erwin schreef op zondag 6 juli 2008 om 11:02  | reageer

    Leuk artikel, nooit geweten. Na de test weet ik dat mijn dominate oog dus rechts is. Maar ik heb wel een andere vraag: als ik enige tijd aan het fotograferen ben wordt mijn linker oog minder scherp (ik kijk dus met mijn rechteroog steeds door de zoeker, en heb mijn linkeroog dan dicht). Ik ben brildragend. Heeft iemand anders dat verschijnsel ook (of moet ik binnenkort toch naar een nieuwe bril op zoek).

  14. EdC
    Profiel EdC schreef op zondag 6 juli 2008 om 12:33  | reageer

    Met beide ogen kijken, zoals Brian zegt, is voor fotografie op locaties, het best. Ook om vermoeidheid van open en dichtgeknepen ogen te voorkomen. Afwisselen van kijken met links en rechts is een andere techniek die je kunt aanleren. Afwisselen met Live View is een andere optie.

  15. NielsThijssen
    Profiel  NielsThijssen schreef op zondag 6 juli 2008 om 13:15  | reageer

    Hier een "left eye" fotograaf knipoog
    Wel leuke oefening, had niet verwacht dat mijn lijf zo in elkaar zou steken !

  16. Sjoerd
    Sjoerd schreef op zondag 6 juli 2008 om 15:14  | reageer

    Hier ook links dominant. Echter gebruik ik altijd m'n rechteroog om de omgeving in de gaten te houden. Da's automatisch zo gegaan eigenlijk.

  17. Han
    Profiel Han schreef op zondag 6 juli 2008 om 15:36  | reageer

    Recht denkend links kijkend knipoog

  18. Frank
    Frank schreef op zondag 6 juli 2008 om 19:14  | reageer

    Hm... de test bij wikipedia lijkt uit te wijzen dat mijn LINKERoog dominant is, terwijl de test van Elja juist mijn rechteroog dominant laat zijn?!
    (met als kleine nuance dat bij de wikipedia test het wel iets uitmaakt of ik met mijn rechter- of linkerhand een object aanwijs. In het ene geval zou mijn linker oog dominant zijn en in het andere geval maakt het niet veel uit.Dat zou wel eens kunnen betekenen dat het nauw kan luisteren wat je kijkrichting is: links of rechts van het midden.)

    leuk testje dus! nou eens proberen of het uitmaakt met fotograferen, en of dat betere foto's oplevert knipoog

  19. Brian dSLR.nl
    Brian (dSLR.nl) schreef op zondag 6 juli 2008 om 23:21  | reageer

    @Frank: Ik ben het niet zo eens met de test uit de Wikipedia, omdat het daar ook uitmaakt wat je dominante arm is (ja die heb je ook). vrolijk

  20. Charles
    Profiel Charles schreef op maandag 7 juli 2008 om 10:40  | reageer

    Beide tests zijn in feite exact gelijk. Dat ze bij sommige mensen verschillende dominatie laten zien is vreemd. Overigens is de beschrijving van Elja precies andersom dan die van Wiki. Howel de uitkomst hetzelfde is, ontstaat daar misschien verwarring door. De tekst van Wiki is ook nogal knullig met die tussenzin.
    Het lijkt mij dat het oog dat geopend is, zonder dat de vinger verspringt, het dominante oog is.

  21. Ruud
    Ruud schreef op maandag 7 juli 2008 om 10:46  | reageer

    Geldt dan ook de regel dat het gebruik van je linkeroog je "creatiever" maakt dan wanneer je je rechteroog gebruikt? Denk aan de linker- en rechterhersenhelften?

  22. gast schreef op maandag 7 juli 2008 om 10:57  | reageer

    Na vaak oefenen bleek mijn linker oog dominant te zijn. Wat wel is dat ik mijn rechter oog niet kan sluiten zonder dat mijn linker mee gaat hahahaha. Heb ik eindelijk iets dominant en kan ik het nog niet eens gebruiken????

  23. Charles
    Profiel Charles schreef op maandag 7 juli 2008 om 11:44  | reageer

    Gast; niet iedereen blijkt even handig te zijn met dat dichtdoen van 1 oog. Cameramensen kunnen 1 oog dichthouden en met het andere oog moeiteloos snel knipperen. Al sinds de jaren zeventig krijg ik hiermee de vrouwen aan het lachen knipoog

    Ruud; geen flauw idee of dat zo is. Heb zelf niet het idee dat die truc werkt knipoog

    Wat wel zo schijnt te zijn is dat iemand die overwegend rechtshandig is, links het dominante oog heeft, en andersom. Sommige mensen hebben niet duidelijk een dominant oog. Misschien dat zij zowel rechts als linkshandig zijn.
    Er bestaan hoofdpijn therapieeen die er van uitgaan dat hoofdpijn kan ontstaat omdat bij mensen het verkeerde oog dominant is. Dat moeten ze dan afleren.

  24. RobertW
    Profiel RobertW schreef op maandag 7 juli 2008 om 12:43  | reageer

    Je kunt ook naar een punt in de verte wijzen en dan afwisselend je linker- en rechteroog dichtdoen. Het ook wat hetzelfde ziet als wat je met beide ogen ziet is je dominante oog.

    rechtshandig, rechtsdominant, linksdragend, rechtsdenkend... pff ingewikkeld allemaal knipoog

  25. Thomas
    Thomas schreef op dinsdag 8 juli 2008 om 08:24  | reageer

    Ik ben linkshandig maar rechts is mijn dominante oog. Dus dat hoeft niet overeen te komen. Ik gebruik inderdaad zelf ook automatisch mijn rechter oog om door de zoeker te kijken.

    Dit mede doordat mijn linker ook slechter zicht heeft. Is altijd al zo geweest vnaaf dat ik een klein kind ben. Ik weet dus niet beter.

  26. Michaël de Bondt
    Profiel  Michaël de Bondt schreef op woensdag 9 juli 2008 om 22:06  | reageer

    Geinig, zoiets. Je staat er totaal niet bij stil, omdat je puur van je gevoel uitgaat. Rechtshandig hier, maar m'n linker oog domineert de boel hierboven.

  27. buxx
    buxx schreef op vrijdag 11 juli 2008 om 22:49  | reageer

    Ik ben rechts, rechtsogig maar fotografeer met de linker.
    Vreemd hoor =]

  28. stefannetjuh
    Profiel stefannetjuh schreef op zondag 8 februari 2009 om 16:45  | reageer

    mijn dominante is link

  29. Geronimo
    Profiel Geronimo schreef op maandag 1 december 2014 om 11:30  | reageer

    Nog grappiger..... Ik ben in principe tweehandig, kijk met mijn linkeroog door mijn zoeker, maar kom er nu achter dat mijn rechteroog dominant is.......
    Wanneer ik verder weg kijk met de wijsvingermethode blijkt deze dominantie er niet te zijn en verspring het beeld bij beide ogen een fractie. Ben ik nu een medisch wonder?

  30. Rezie
    Profiel Rezie schreef op donderdag 31 augustus 2017 om 12:33  | reageer

    Ik heb rechts een lui oog, vandaar dat mijn linker oog dominant is. Ik heb wel moeite soms met fotograferen, omdat je gezicht helemaal achter de camera verdwijnt en het lastig is om de knoppen aan de achterkant van de camera te gebruiken.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Van Beeld naar Kunst met Micky Hoogendijk
Cursus Natuurfotografie in Nederland met Rob Dijkstra
Toon alle artikelen binnen Overige

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

45.167 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord