Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Yljas Roeper

Een rondreis door Marokko in vijf delen; deel vijf (slot)

vrijdag 24 augustus 2012, 20:14 door | 6.419x gelezen | 4 reacties

We hebben enkele dagen in Rabat en omgeving doorgebracht. Het wordt tijd voor weer wat anders. We kiezen voor het sprookjesachtige Marrakech als bestemming, waar ons een nieuw deel van ons avontuur te wachten staat.

Vanuit Rabat vertrekken we richting Marrakech. Marokko kent inmiddels ook het fenomeen snelweg en de weg is aangelegd zoals de Franse tolwegen. Het is er alleen een stuk minder druk, waardoor we prima door kunnen rijden. Pas de laatste 200 kilometer moeten we weer over tweebaans hoofdwegen, dwars door de Midden Atlas. Onderweg schiet ik één van mijn favoriete foto's van een oude man. Uiteindelijk komen we na een mooie reis aan.

Betonnen wegwijzer
Nog 149 kilometer te gaan over tweebaans hoofdwegen

Onderweg van Rabat naar Marrakech
zie ik tijdens een stop deze man lopen

Een mannetje van middelbare leeftijd op een brommer ontdekt al snel dat we niet bekend zijn in Marrakech. Geen probleem, hij weet wel een hotel. We rijden achter hem aan de medina in. Dan maant hij me te stoppen. Hij wijst op een nietszeggende deur en zegt: 'Hôtel, riad hôtel'.

Het blijkt een Riad te zijn, een typisch Marokkaans huis met binnenplaats en kamers daar omheen. Deze is omgebouwd tot hotel. Helaas is er geen zwembad, dus we zoeken verder. Een tweede Riad –met zwembad– zit vol. Uiteindelijk leidt hij ons buiten de medina naar een hotel. Met zwembad! Het mannetje wordt betaald voor 'bewezen diensten'', waarna we inchecken en ons voorbereiden op Marrakech. Het is een lange dag geweest.

De volgende ochtend bezoeken we de Koutoubia moskee en bijbehorend park. 's Middags nemen we een Petit Taxi naar de graven van de Saadiërs. Lange tijd vergeten, want verborgen, maar sinds 1917 open voor publiek. Binnen worden we getrakteerd op de mooiste kleuren en dito versieringen.

Marrakech wordt de rode stad genoemd om de diep oudroze kleur die je er overal tegenkomt. Die kleur levert in combinatie met het houtsnijwerk, de gipsen kapitelen en ook hier weer het zelij tegelwerk prachtige combinaties op. Ik pak mijn 70-200mm f/2.8L objectief, dat ik speciaal voor dit soort locaties heb aangeschaft om details te kunnen vangen en ben blij dat ik dit objectief, ondanks het gewicht, toch heb meegenomen.

De Koutoubia moskee

Versierde kapitelen bij de Graven van de Saadiërs
Marmeren zuilen en bewerkte kapitelen in
één van de prachtig gedecoreerde ruimten
van de Graven van de Saadiërs

Typische rode kleur bij de Graven van de Saadiërs
Ook hier kom je de voor Marrakech typische rode kleur tegen

Een marmeren gesneden zuil markeert een graf

Na ons bezoek aan de graven begeven we ons naar het plein Jemaa el Fna. Behalve toeristen is er ook veel lokale bevolking te zien. Met de 24-70mm f/2.8L in de aanslag kijk ik rond en schiet ik een ruime hoeveelheid foto's.

Ik kom ogen tekort en wil door blijven gaan. Maar de inwendige mens moet ook gevoed worden, dus we besluiten naar een restaurant te gaan, vanwaar we het plein van bovenaf kunnen aanschouwen. En daar... daar kom ik de schijnbaar onverstoorbare, jonge krantenlezer tegen.

Straatschoffies

Krantlezende jongen met uitzicht over Place Jemaa el Fna
Uitzicht vanuit een café over het Place Jemaa el Fna

Nawoord/afsluiting

Na ons bezoek aan Marrakech zijn we teruggereden naar Fès. Daar hebben we de leerlooierijen en andere typische Marokkaanse artisanale kunsten bekeken. We hebben er tevens een prachtige avondwandeling gemaakt vanaf het Koninklijk paleis, via de Mellah (Joodse wijk) richting het Place Boujeloud.

Na een uitstapje naar Ifrane, het wintersportoord van Marokko zo'n 30 kilometer ten Zuiden van Fès, zijn we teruggegaan naar de familie. Na een krappe week zijn we aan de thuisreis begonnen.

Dit is het vijfde en tevens laatste deel een reisverhaal, dat in vijf delen gepubliceerd werd op Photofacts. Het is een verhaal, dat ik graag deel met de lezers om de schoonheid van Marokko in zowel woorden als beelden te laten zien. Dat het mag inspireren om dit prachtige land ook eens te bezoeken.

Dit verhaal is eerder in vrijwel ongewijzigde vorm inclusief twaalf foto's gepubliceerd in Chip Foto-Video Digitaal 2010/01, Uitgeverij F&L.

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Yljas Roeper

Over de auteur

Houdt zich onder de naam Ytos Photography bezig met diverse vormen van fotografie. Geeft lezingen over fotograferen in Marokko en flitsen en organiseert regelmatig fotoreizen naar Marokko. Post af en toe op Instagram, maar is vooral actief op Facebook.

4 reacties

1. jeepvanzanten
    jeepvanzanten schreef op maandag 27 augustus 2012 om 17:29  | reageer

Ik heb je reisverslagen even door zitten lezen. Leuk verhaal, illustraties vind ik niets aan. En dat is eigenlijk op een fotosite wel een must.

Op mij komen de plaatjes over als 13 in een dozijn vakantie kiekjes, die iedere Jan met de pet zou kunnen nemen.
    Zou kunnen dat ik het meesterschap mis door mijn eigen amateuristische gedachten. Maar ik wilde het toch even kwijt.

2. janhemels
    janhemels schreef op dinsdag 28 augustus 2012 om 10:45  | reageer

Een leuk reisverslag maar ook ik vind de foto's niet echt bijzonder. In Marokko is echt meer te halen.

3. duusker
    duusker schreef op woensdag 29 augustus 2012 om 16:12  | reageer

Dit soort foto's vind ik echt geschikt voor een reisverslag. Misschien niet al te gelikt, maar wel de sfeer weergevend. De foto van de rode kleur vind ik rommelig (misschien had die 'veel roder'gekund)maar de rest is goed. Ook de keuze van de onderwerpen is goed gedaan.

4. Ytos
    Profiel Ytos schreef op vrijdag 31 augustus 2012 om 15:08  | reageer

Bedankt voor de reacties. Het is jammer dat niet alle foto's jullie kunnen bekoren. Geldt dat echt voor alle in de verslagen getoonde foto's, of alleen voor degene in dit verslag?

De rode kleur bij de Graven van de Saädiers is - binnen mijn beleving - wel een juiste weergave. Hoewel Marrakech "De rode stad" wordt genoemd, is het er natuurlijk niet echt knalrood. Roder dan wat ik er nu van gemaakt heb zou ik zelf in ieder geval vinden misstaan. De witmarmeren pilaar zou dan ook een verkeerde kleurzweem krijgen. Ik zit dus qua kleurweergave redelijk in de richting.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Portretfoto's Bewerken in Lightroom Classic
Cursus Naaktfotografie met Danyel Weideman
Toon alle artikelen binnen Persoonlijk

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door

Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

45.187 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord