8 januari 2011, 14:12 | | 3567x gelezen

Studiofotografie: de bloemetjes buiten zetten.

Een van mijn persoonlijke favorieten van fotografie is toch wel de studio. Zeker in deze tijd van het jaar kan je -ondanks het slechte weer buiten- toch lekker bezig blijven met fotografie en kan je lekker experimenteren op je gemak. Met modellen in je studio is dat natuurlijk weer anders, daar ben je toch wel aan enige tijd gebonden en kan je niet eindeloos bezig blijven.

Vandaag heb ik met iets redelijks eenvoudigs toch een aantal -naar mijn mening- leuke foto's gemaakt. Het 'model' in deze shoot is een Amaryllis. Deze kan je kopen in de eerste de beste bloemenzaak. Waarbij je deze al in de bloei kan kopen, of als bol en hem zelf uit laat komen.

Ik heb deze Amaryllis als bol gekocht en al ruim acht dagen met liefde water gegeven, omdat ik van plan was hiervan een aantal foto's te maken. Vandaag was de bloem voor mij perfect in bloei en ben ik ermee aan de slag gegaan in de studio.

Ik heb voor deze shoot mijn twee studioflitsers met softboxen gebruikt, en mijn camera voorzien van de Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro objectief. Na de definitieve set-up bepaald te hebben heb ik een lichtmeting gedaan en was ik klaar om te gaan fotograferen.

Amaryllis
Foto1 - 100 ISO, f/8.0, 1/125e

Na wat diverse foto's gemaakt te hebben van de Amaryllis in zijn geheel ben ik wat meer op de macrofoto's overgegaan. Het leuke aan macrofotografie is dat je fantastische structuren en lijnen kan vastleggen van soms heel eenvoudige dingen, zoals de stelen en bladeren van deze bloem.

Amaryllis
Foto2 - 100 ISO, f/4.5, 1/125e

Ook de bloem zelf leent zich er goed voor een mooie macrofoto. De mooie zachte kleuren en de lijnen in de structuur van de bladen van deze bloem zijn prachtig om te zien.

Amaryllis
Foto3 - 100 ISO, f/4.0, 1/125e

Al met al ben ik persoonlijk tevreden over het eindresultaat en heb ik weer een paar leuke foto's voor mijn collectie. Zoals jullie kunnen zien kan je met een redelijk eenvoudig object lekker bezig blijven met datgene wat een ieder die dit artikel leest boeit: Fotografie!

Binnenkort komt er ook een fruitiger onderwerp aan de beurt. vrolijk

Niels van der Perk   Over de auteur; Niels van der Perk
Niels van der Perk is een gepassioneerd fotograaf. Hij houdt zich graag bezig met alles omtrent fotografie. Zijn voorkeuren binnen fotografie liggen bij portretfotografie, studiofotografie en foodfotografie.
 Deel dit artikel
(20)
Jaap B.
Jaap B. | zaterdag 8 januari 2011, 16:48
Inderdaad mooi resultaat en goede manier om met dit weer toch de camera ter hand te kunnen nemen. Ik vroeg me wel iets af. Jij schiet deze foto;s met 100mm op 125/sec. Aan je ISO te zien, had je de sluitertijd iets kunnen verkorten door bijv op 200 ISO te schieten. Ik zelf vind 125 namelijk best tricky op 100 mm. OF gebruikte je een statief? Gewoon benieuwd...
Niels
ProfielTwitterNiels | zaterdag 8 januari 2011, 18:31
Jaap: Bedankt voor je reactie. Ik heb deze foto's uit de hand geschoten, en heb eigelijk nooit problemen met bewegingsonscherpte op een 1/125e in de studio. (gelukkig knipoog)
Niels
ProfielTwitterNiels | zaterdag 8 januari 2011, 19:10
...tenzij we het over snelbewegend objecten hebben, zaols springfoto's maar niet met vaste objecten en portretten.. vrolijk
James
James | zaterdag 8 januari 2011, 19:12
Je sluitertijd verkorten terwijl je met (studio)flitsers bezig bent?????
Johannes Klapwijk
ProfielTwitterJohannes Klapwijk | zaterdag 8 januari 2011, 20:32
Foto 2 vind ik een fijne abstracte foto. Het is absoluut leuk om met dit weer toch te kunnen fotograferen, maar de resultaten worden wel erg klinisch.

Ik zie ook weinig schaduw, zou je de belichting misschien nog wat spannender kunnen maken?

Je hebt wel een vaste hand als je met 100mm 1/125e schiet. Zelf zou ik zeker in een studio lekker een statief gebruiken.
Niels
ProfielTwitterNiels | zaterdag 8 januari 2011, 20:41
@Johannes: je hebt gelijk, er gaat niets boven natuurlijk licht. knipoog
De belichting zou spannender kunnen, maar daar heb ik hier niet voor gekozen.
En ja, ik heb inderdaad een vaste hand.. vrolijk (statief had inderdaad mogelijk geweest)
EdC
ProfielEdC | zaterdag 8 januari 2011, 21:06
Niels, een studio is wel plezierig als het even niet zulk lekker weer is. Het kijkje in de bloem (foto 1) is weer eens een andere invalshoek dan gebruikelijk bij deze snijbloem/potplant. Mooi in beeld gebracht.
Ron
Ron | zaterdag 8 januari 2011, 22:22
Er is een oude vuistregel (nog uit de analoge tijd van ver voor een hulpmiddel als IS) voor het gebruik van de juiste sluitertijd bij het uit de hand fotograferen met tele objectieven:

Gebruik nooit een langzamere tijd dan de brandpuntsafstand.
Dus 100 mm: tenminste 1/100 (1/125); 200 mm: tenminste 1/250; 300 mm: tenminste 1/300 (1/500) enzovoort.
Niels zat volgens deze regel dus goed.
Elja Trum
ProfielTwitterElja Trum | zaterdag 8 januari 2011, 22:47
Zijn sluitersnelheid is niet zo belangrijk. Er wordt (volgens mij) alleen flitslicht gebruikt bij de gebruikte opstelling. Dan bepaalt de duur van je flits of een foto bewogen is of niet. En die duur is doorgaans erg kort (afhankelijke van de gebruikte flitser); bijvoorbeeld 1/1000s.

Zijn sluitersnelheid zal (afhankelijk van de camera) altijd tussen de 1/60 en 1/200s moeten zitten. Dit om de sensor in zijn geheel te kunnen belichten. Zelf gebruik ik in de studio altijd 1/160s, maar 1/125s is ook een prima keuze voor flitsfotografie.
Ron
Ron | zaterdag 8 januari 2011, 23:47
@Elja, je hebt gelijk als er flitslicht wordt gebruikt -en dat is in dit geval geloof ik zo. De door mij aangehaalde vuistregel is van toepassing bij bestaand licht.
Veel leuker is eigenlijk het plezier dat Niels aan het maken van deze foto's heeft gehad, althans dat lees ik uit zijn stukje. Dat ik de foto's weer eens saai vind, doet nauwelijks ter zake. (Ik wil nou eenmaal altijd mensen op een foto zien).
Nogmaals, het gaat om het plezier dat de maker heeft beleefd. En van zo'n vuistregeltje kan hij misschien ook nog wel eens lol hebben.
Johannes Klapwijk
ProfielTwitterJohannes Klapwijk | zondag 9 januari 2011, 09:17
@Ron: volgens mij houd die vuistregel geen rekening met een 1.6 cropfactor? (ik weet ook niet of Niels die heeft)
Niels
ProfielTwitterNiels | zondag 9 januari 2011, 10:24
@Johannes: jep, die is (helaas vrolijk) aanwezig.
Hans
Hans | zondag 9 januari 2011, 10:26
Wel technisch "geneuzel" allemaal. Wat te denken van de hardheid van het licht. hoe korter de belichtingstijd des te zachter het licht. Ook flistkoppen zo dicht mogelijk op object of portret maat het zachter.
Ron
Ron | zondag 9 januari 2011, 10:49
@Hans. ja vind ik ook, hoewel ik daar aardig aan mee heb gedaan. Jij ook overigens. Wat vind je van de inhoud van die foto's?
Ik vind ze bloedstollend saai.
tonv
Profieltonv | zondag 9 januari 2011, 14:33
Vooral foto 2 heeft een mooie abstractie maar neigt naar een klinische atmosfeer. De grijze achtergrond in foto 1 vind ik not done. De studio biedt uitkomst wanneer je buiten even geen bloemen kunt fotograferen maar de natuurlijke habitat heeft zoveel meer sfeer. Maar het belangrijkste is natuurlijk het enthousiasme waarmee je de foto's hebt gemaakt Niels!
p.grim
p.grim | dinsdag 11 januari 2011, 10:49
waarom niet met een flitser geprobeerd? en dan vooral tegenlicht, dan krijg je echt mooie platen, ik zelf doe niks anders groetjes Piet Lelystad
Niels
ProfielTwitterNiels | dinsdag 11 januari 2011, 14:30
@Piet, kan je eens een voorbeeldje laten zien?

thx.
Jaap B.
Jaap B. | dinsdag 11 januari 2011, 17:13
Dank voor de reacties inzake de sluitertijd. Dat is het natuurlijk. Dat is nou iets wat ik wel eens wil vergeten; dat je flits een bevriezende werking heeft!
Frits
Frits | donderdag 13 januari 2011, 22:16
Erg saaie foto's, terwijl je met flitslicht heb je zoveel mogelijkheden: achtergrond over- of onderbelichten, hard licht, zacht licht, tegenlicht, flares creëren, kleur gels, ...

Je hebt alles zelf in de hand.
leo
Profielleo | donderdag 3 maart 2011, 02:15
@ProfielJohannes Klapwijk , volgens mij blijft de vuistregel beschreven door Ron gewoon gelden, wat voor sensor er ook achter de lens zit. Of je nu FF of bijvoorbeeld 1,6 crop gebruikt, de afstand (brandpunt) tussen lens en sensor blijft gelijk en dat bepaald die regel. Zit je dichter bij je sensor, wijder dus, kom je dichter bij je sensor en wordt de tijd die je kunt gebruiken langer. Er zijn nog wel wat factoren die meespelen, heb je een zware camera of een lichte, maar dat maakt het verwarrend. Die regel is goed.
Let op: Op een artikel ouder dan 7 dagen kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, registreer je dan gratis.
Workshop portretfotografie
Beginnersworkshop gegeven door Liesbeth van Asselt | kosten: € 125.00

Workshop portretfotografie

Hoe maak ik een aansprekend portret van iemand? Welk standpunt kies ik? Welk objectief gebruik ik? Welke hulpmiddelen zijn er? Welke lichtopstelling werkt het beste?

» meer informatie

Zwart-wit fotografie; de wereld zonder kleur


Voordat er kleurenfotografie was, was er zwart-wit fotografie. De eerste foto werd ruim 180 jaar geleden gemaakt. Tientallen jaren later zagen de eerste kleurenfoto's het licht. Kleurfotografie was echter nog erg duur en dus werden de meeste foto's destijds nog in zwart-wit gemaakt. Pas rond de jaren zeventig in de vorige eeuw werd kleurenfotografie populair en nam het gebruik van zwart-wit films drastisch af. Vanaf die periode werd zwart-wit vooral de keuze voor meer artistiek bedoelde foto's en voor doe het zelvers met een eigen donkere kamer.

» lees verder



Wekelijks op de hoogte
meer info
reeds 4802 inschrijvingen!
Twitter Facebook RSS
Photofacts SponsorenCameraTools
FotoCube

Beoordeel artikel
Beoordeel dit artikel
 BaggerRedelijkPrimaGoedUitstekend
Er zijn nog geen beoordelingen.