Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Elja Trum

Nikon introduceert 24 megapixel Nikon D3200

donderdag 19 april 2012, 07:57 door | 8.904x gelezen | 22 reacties

Nikon heeft vanochtend vroeg een nieuwe digitale spiegelreflexcamera geïntroduceerd; de Nikon D3200. De opvolger van de D3100 beschikt over een sensor van maar liefst 24 megapixel. Een enorm aantal voor een camera die de instaplijn van het merk vertegenwoordigd.

Na de Nikon D800, die 36 megapixels herbergt op de sensor, heeft Nikon de smaak met de hoge megapixels goed te pakken. De nieuwe camera beschikt over een APS-C formaat sensor. Behalve foto's kun je uiteraard ook video opnemen in Full HD kwaliteit

Nikon D3200

Nikon D3200 specificaties


- 24,2 megapixel APS-C CMOS sensor
- 4 foto's per seconde
- Lichtgevoeligheid: 100 - 12.800 ISO
- Full HD video met constante autofocus
- 11 punts autofocus
- 3,0 inch display (920.000 pixels)
- SD(XC) geheugenkaarten

De camera bevat een aantal mooie updates ten opzichte van zijn voorganger. Zo is het beeldscherm flink verbetert in resolutie en uiteraard valt ook de verhoging in megapixels behoorlijk op (10 megapixels meer dan de Nikon D3100).

Zoveel megapixel heeft natuurlijk gevolgen voor de bestandsgrootte van de foto's, maar als je in het achterhoofd houdt dat een hard disk met twee terabyte aan geheugenruimte slechts zo'n 100 euro kost hoeft dit in de praktijk toch ook niet echt snel een probleem te vormen. Op zo'n schijf kun je tienduizenden foto's kwijt, veel meer dan de gemiddelde Nikon D3200 bezitter tijdens de levensduur van de camera zal schieten.

De Nikon D3200 is verkrijgbaar vanaf 15 mei en wordt behalve in het zwart ook met een rode body geleverd. De verkoopadviesprijs van de body bedraagt 599 euro.

WU-1a WiFi adapter


Nikon kondigde vanochtend eveneens de WU-1a WiFi adapter aan. Met deze module kun je de Nikon D3200 draadloos bedienen en uiteraard kun je foto's zo doorsturen naar een computer, smartphone of tablet. In eerste instantie is er alleen ondersteuning voor Android apparaten, maar een iOS applicatie schijnt in de maak te zijn.

Nikkor 28mm f/1.8G


Naast de introductie van de nieuwe Nikon D3200 heeft Nikon vanochtend ook een nieuw lichtsterk objectief aangekondigd; de Nikkor 28mm f/1.8G AF-S. Het objectief is geschikt voor zowel full-frame als crop camera's (FX en DX).

Nikkor 28mm f/1.8G AF-S

Het objectief heeft een weerbestendig afgedichte vatting en is met zijn 330 gram en redelijk lichte en compacte optie. Op het DX formaat komt de beeldhoek overeenkomt met een brandpuntsafstand van 42mm bij kleinbeeld.

Het objectief wordt geleverd met een zonnekap HB-64 en een zachte lenstas CL-0915. De prijs zal circa 700 euro gaan bedragen.

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Elja Trum

Over de auteur

Elja Trum is oprichter van Photofacts, online fotografiecursussite Photofacts Academy en het blog Teslafacts. Hij schrijft sinds 2006 over fotografie. Elja is ook auteur van boeken over zwart-wit-, flits- en portretfotografie.

22 reacties

  1. jeroendehaan
    Profiel  jeroendehaan schreef op donderdag 19 april 2012 om 09:00  | reageer

    Wat moeten Henk en Ingrid met meer megapixels? De ogen van de buurman uitsteken? En euh, ja, een 2Tb schijf kost niets, maar open eens een 24MP bestand in op je 1GHz 32bit Vista PC met wel 512Mb geheugen in PixelPaintPro. Kan je nog zo veel schijfruimte hebben, een lensflare of een kek kader toevoegen is er dan ook niet meer bij. M.a.w. overbodig dus.

  2. T.Geerts
    T.Geerts schreef op donderdag 19 april 2012 om 09:59  | reageer

    Beetje zuur jeroen... Je hoeft niet perse alles op de allerhoogste instelling te fotograferen. Je kunt een lagere instelling voor huis/tuin/keuken kiekjes gebruiken. Die 24mpx zou ik zelf erg handig vinden wanneer ik drukwerk/posterformaten moet schieten voor opdrachtgevers. 50x70 of groter heeft qua uitvergroting nou eenmaal meer megapixels nodig... Net zoals camera's zich ontwikkelen in technologie, moet die ouwe vista pc van 1ghz ook maar eens geupgraded worden vrolijk

  3. jeroendehaan
    Profiel  jeroendehaan schreef op donderdag 19 april 2012 om 10:38  | reageer

    Niet zuur maar hoopte stiekem dat we de megapixelwedloop wel weer gehad hadden. Het is een camera uit de instaplijn, oftewel een conumentencamera, geen high-end camera, dus waarom de (m.i. overdreven) hoge resolutie-specs? Je koopt toch geen 24MP camera om er vervolgens 10MP foto's mee te gaan schieten?

  4. Erik
    Profiel Erik schreef op donderdag 19 april 2012 om 13:36  | reageer

    Soms begrijp ik de reacties van sommige mensen niet op nieuwe camera's. Je bent niet verplicht om ze te kopen. Er zijn genoeg alternatieven. Als je de 24MP niet nodig hebt, koop je toch gewoon een andere camera, bijv. de D3100?

    Ik ben er zeker van dat Nikon er een hele hoop van gaat verkopen. Er zijn genoeg mensen die dit soort camera's erg interessant vinden. Ik zit er namelijk ook aan te denken om deze te gaan gebruiken o.a. voor mijn macro foto's.

  5. tonv
    Profiel tonv schreef op donderdag 19 april 2012 om 15:36  | reageer

    Natuurlijk gaat Nikon schipladingen van deze camera verkopen. In het marktsegment waar deze camera voor is bedoelt wordt de kwaliteit ervan nog altijd afgemeten aan het aantal Megapixels. Hoe meer, hoe liever dus. En als je bij Oom Henk aan de borrel laat vallen dat je een 1Dx met 'maar liefst 18 MP' aanschaft komen ze niet meer bij.

  6. jeroendehaan
    Profiel  jeroendehaan schreef op donderdag 19 april 2012 om 16:06  | reageer

    Dank je Ton, jij begrijpt mijn punt.

  7. aradilon
    Profiel  aradilon schreef op donderdag 19 april 2012 om 17:55  | reageer

    Ik snap niet waarover je het hebt Jeroen, waarom zouden ze de MP's niet verhogen nu elke dslr een goeie iso-kwaliteit en fotokwaliteit heeft? En ik denk dat mensen met zo'n pc zo'n camera niet gaan kopen. Nee ik denk, nu dat de iso's goed zijn, de MP's mogen verhoogd worden. En bedenk ook dat dit niet de enige verandering is, de video-modus is ook veel beter geworden en het scherm is nu (eindelijk) hetzelfde als de andere Nikons.

  8. tonv
    Profiel tonv schreef op donderdag 19 april 2012 om 19:15  | reageer

    @aradilion
    Elke dslr een goeie ISO- en fotokwaliteit? Het ligt er maar aan welke criteria je hanteert maar conform de mijne hebben DSLR's nog best een weg af te leggen. Wanneer ik met mijn 5D II blauwe luchten schiet op ISO 100 en sleutel aan het contrast ontstaat er al ruis. DSLR's zoals 5D III en D800 zijn tot ISO 800 geen haar beter. Die karrevrachten aan resolutie zijn prachtig voor studiowerk maar Ik had liever een DSLR die tot ISO 1600 absoluut noise free is op full size. Maar ja, megapixels verkopen nu eenmaal beter.

  9. aradilon
    Profiel  aradilon schreef op donderdag 19 april 2012 om 21:49  | reageer

    Euhmm ik had het over elke dslr die nu uitkomt, en ik denk dat je echt te veel verwacht de D800 is tot iso 3200 zelfs nog bruikbaar, alleen pixelpeepers denken er anders over. Als je een camera wilt die daarboven nog bruikbaar is dan kan je toch naar de D4 of 1Dx gaan? Nee ik denk dat je te veel inzoomt ipv te kijken naar de foto aan de grote die je wilt gebruiken.

  10. tonv
    Profiel tonv schreef op vrijdag 20 april 2012 om 02:43  | reageer

    @aradilion
    De reviewrs van de world leading stock agencies kijken op die manier naar submissions. De geringste aanwezigheid van ruis op 100% is voor hun reden om foto's te weigeren. Zoals ik al aangaf is blauwe luchten een fenomeen waar DSLR's moeite mee hebben. Maar ook kleurruis ligt snel op de loer in schaduwpartijen. Misschien ben ik wat extreem maar het zijn aspecten waar ik in de praktijk mee te maken heb.

  11. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op vrijdag 20 april 2012 om 21:20  | reageer

    Ruisloos op iso800 is onmogelijk zonder veel ruisreductie toe te passen. Als je minder megapixels wil en minder ruis, verklein je de foto toch gewoon naar het aantal megapixel dat je nodig hebt, dan is je ruis ook meteen minder.

  12. tonv
    Profiel tonv schreef op vrijdag 20 april 2012 om 22:02  | reageer

    @Paul Oosterlaak
    Dat snijdt op zich hout maar stock agency's en opdrachtgevers willen naast noise free images ook resolutie. Vooral voor RM en RF stock images of een magazine dubbelspread is dat essentieel. Dus met m'n Canon 5D II op s-RAW schieten is geen optie. Noise reduction ook niet want dan verlies je detail en definitie. Dus schiet ik doorgaans niet boven ISO 400 en bij voorkeur met ideale weersomstandigheden.

    Ik zou dus gebaat zijn bij een DSLR met een ISO performance die 2 tot 3 stops winst biedt in de lagere ISO regionen zodat ik zonder (noise)vrees met ISO 800-1200 (blauwe luchten) kan schieten. Maar gezien megapixels marketingtechnisch belangrijker zijn dan ISO performance zal zo'n DSLR nog wel even op zich laten wachten

  13. Jan
    Jan schreef op zaterdag 21 april 2012 om 16:54  | reageer

    @Ton check Fred Miranda's vergelijking van de 5d III en D800. Een van de betere praktijkvergelijkingen die exact ingaat op jouw behoefte aan '... een DSLR met een ISO performance die 2 tot 3 stops winst biedt in de lagere ISO regionen...'. Al is dat in zijn geval dan de 100-400 regionen. Rest is ook good read.

  14. Cas van der Voorn
    Profiel Cas van der Voorn schreef op zaterdag 21 april 2012 om 21:28  | reageer

    Kan iemand me uitleggen wat 2-3 stops winst in de lagere ISO-regionen betekent? Wil je nou met een lagere ISO en dezelfde belichtingswaarde kunnen werken? Hoe dan?
    Ik snap overigens ook niks van een opmerking als " maar gezien megapixels belangrijker zijn dan ISO performance...." als je daarvoor stelt geen concessies te willen doen aan de resolutie. Wat wil je dan? Minder pixels op dezelfde oppervlakte levert minder ruis, maar ook minder resolutie. Het is natuurkundig allemaal prietpraat overigens: een lens heeft resolutie, een sensor heeft pixels. Dat zijn verschillende begrippen.
    De opmerking dat het verkleinen van een foto minder ruis oplevert is volslagen onzin: het aantal vervormde pixels neemt in absolute zin wel af, maar in relatie tot het totale bestand natuurlijk niet. Je gooit relatief net zoveel goeie als slechte pixels weg en de zichtbare winst is dus nihil.

  15. tonv
    Profiel tonv schreef op maandag 23 april 2012 om 06:00  | reageer

    @Jan
    Met plezier heb ik de Fred Miranda 5D III en D800 vergelijking gelezen. Het geeft weer een ander beeld dan de recentelijke DPReview test. Ondanks de technische upgrades van de 5D III is de D800 superieur als het gaat om dynamisch bereik. De color noise is een zwak punt van de 5D II en daar is met de 5D III weinig in veranderd.

    Er ontstaat het beeld dat de Nikon D800 de Canon 5D III heeft gedegradeerd. Gezien m'n investering in Canon gear overweeg ik (momenteel) geen move naar Nikon maar wacht op een heus antwoord van Canon. Ze zijn het aan hun reputatie verplicht om terug te slaan want met de 5D III hebben ze hun overwicht verloren.

    @Cas van der Voorn
    Misschien dat ik '2-3 stops winst in de lagere ISO regionen' eenvoudig uit kan leggen: Stel dat je i.p.v. ISO 400 plots naar ISO 800 (of 1600) kunt gaan zonder dat er meer ruis ontstaat. De marketing van de DSLR giganten is gericht op megapixels i.p.v. ISO performance omdat de meeste kopers weinig begrijpen van het laatste.

    Een DSLR waar een hoog dynamische bereik en excellente ISO performance hand in hand gaan bestaat reeds, namelijk de Nikon D800. Resolutie betekent: het aantal pixels (of beeldpunten) per grootte-eenheid. Een objectief (dat bedoel je waarschijnlijk met lens) heeft geen resolutie, wel bijvoorbeeld een censor of beeldscherm.

    Of een kleiner file (bijvoorbeeld s-RAW) minder ruis vertoont bij dezelfde ISO waardes kan ik niet bevestigen omdat ik zonder uitzondering de hoogste kwaliteit RAW schiet. Ik ben geen expert maar mijn gevoel zegt dat dat technisch niet te staven is.

    Als je het ergens niet mee eens bent of iets niet begrijpt hoef je dat niet meteen te bestempelen als prietpraat.

  16. Cas van der Voorn
    Profiel Cas van der Voorn schreef op maandag 23 april 2012 om 11:21  | reageer

    Hoi Ton. Eerst maar even over de kwalificatie "prietpraat":
    Die gebruik ik niet zomaar, en hij is niet alleen op jou van toepassing, en het gaat veel verder dan het verschil tussen resolutie (wat oplossend vermogen betekent) en pixeldichtheid. Neem nou je opmerking over 2-3 stops winst in de lagere ISO-regionen. Nu leg je dat uit door te stellen dat je graag zonder extra ruis bij een hogere ISO zou willen werken. Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar je haalt een paar dingen door elkaar. En daardoor ontstaat het verkeerde beeld. Je wilt geen stops winst boeken, je wilt met dezelfde belichting bij een hogere ISO dezelfde resultaten halen. Dat heeft dus niks te maken met een winst in stops, en ook niet met lagere ISO-regionen. Of reken jij ISO 1600 tot de lagere regionen?
    En dit is maar een voorbeeld uit velen: begrippen worden door elkaar gebruikt en mensen die reageren snappen het dus maar half en gooien het over een andere boeg. En dan noem ik dat prietpraat. Prima als je je daardoor aangesproken voelt. Doe er je voordeel mee. Voor alle duidelijkheid: ik heb over jou als mens geen mening, want ik ken je niet. Maar ik kan wel een mening hebben over wat je opschrijft. Ik hoop dat dat mag. En nee, ik heb het dus niet alleen over jou. Wie de schoen past trekke hem aan.

    Ik gebruikte bewust de natuurkunde als referentie toen ik het had over resolutie en pixeldichtheid. Natuurkundig zijn het namelijk wel degelijk verschillende begrippen. Oplossend vermogen is in feite een analoog begrip, vandaar dat je het in de fotografie van tegenwoordig vooral bij objectieven (excuseer het gebruik van de kreet lens, je hebt helemaal gelijk) tegenkomt. Een beeldscherm heeft geen resolutie, het heeft een bepaalde pixeldichtheid. Het oog ervaart dat als resolutie omdat een oog niet digitaal werkt. Maar tussen feit en interpretatie zit een wereld van verschil.

    Dan terug naar je wens om hogere ISO's te gebruiken zonder extra ruis. Een beetje gezond verstand gesteund door wat natuurkunde/techniek zorgen ervoor dat je wens eerder een droom zal zijn, hoezeer me dat ook spijt. ISO is een term die uit de analoge wereld komt, in een digitale camera wordt het alleen nog gebruikt omdat we dat vroeger zo gewend waren. Een sensor kan ook niet gevoeliger gemaakt worden, wat er gebeurt als je de ISO verhoogt is dat de signalen van de lichtgevoelige cellen op de sensor versterkt worden. En hoe hard producenten ook proberen om daarbij de versterking van ruis te beperken: Daar zitten grenzen aan. En die grenzen zijn met de huidige sensor-techniek en de pixeldichtheid wel ongeveer bereikt. Een gigant als Canon slaagt er dus echt niet in om die 2-3 maal hogere ISO te behalen. Dat lukt Nikon ook niet, wat de reviews ook zeggen. Vergeet niet het verschil tussen feit en interpretatie: Het oog wordt stelselmatig bedrogen.

    Dat je foto's op ISO 100 door een stockfoto-bureau niet worden geaccepteerd vanwege ruis als je een foto op 100% bekijkt wil ik graag geloven. Of dat terecht is is een hele andere vraag, maar daar schiet jij niet veel mee op.
    Wat ik niet begrijp is waarom die ruis daar op een 5D en ISO 100 zo duidelijk zichtbaar in zit. In een RAW-bestand zit altijd ruis, dus als het niet aan de camera ligt dan misschien aan de manier waarop je RAW's bewerkt. En een blauwe lucht kun je prima met extra ruisonderdrukking behandelen zonder de details in de foto geweld aan te doen, lokaal of alleen in het blauw-kanaal. Dat ziet geen pixelpeeper. Heb je dat geprobeerd?

  17. Jan
    Jan schreef op maandag 23 april 2012 om 13:01  | reageer

    De wens van Ton is als ik goed had gelezen om op lagere iso-waarden genomen foto's zo ruisvrij mogelijk te kunnen houden, ook na postprocessing. In de bewerking verhoog je soms exposure en contrasten en clarity en dat kan ruis meer zichtbaar maken op 100%.

    De test van Fred Miranda toont aan dat de D800 op lagere isowaarden voor die bewerkingen veel meer speelruimte biedt (ruis blijft langer achterwege) door het beter dynamisch bereik. Voor het soort werk dat je doet kan dat heel prettig zijn want bewerking kost veel tijd.

    Een alternatief is overbelichten en dat in de bewerkingsfase corrigeren. Dan maak je gebruik van de theorie achter Expose To The Right (ETTR). De meeste data zitten in de lichtste zone van je bestand, de minste in de donkerste zone. Je sensor legt in de schaduwen minder tussenliggende waarden vast dan in lichtere delen. Ga je dan bewerken dan wordt dat beter zichtbaar en wordt ruis versterkt.

    Fred Miranda kiest daarom met z'n 5d ook voor overbelichten en correctie in de raw-converter. Eventueel met masking tijdens de capture sharpening (LR/ACR) en outputsharpening (PS/LR) kun je dan het verscherpen van de ruis in bijv. de lucht voorkomen.

    Color noise kun je in de raw-converter bijstellen, maar kan met verscherpen in PS toch versterkt worden, wat weer te verhelpen is door - handig via een action - te verscherpen in Lab (ipv RGB) in het lightnesskanaal en dan weer om te zetten naar RGB.

  18. tonv
    Profiel tonv schreef op maandag 23 april 2012 om 13:59  | reageer

    @Cas van der Voorn
    bedankt voor je reactie waarmee jij je licht laat schijnen over een aantal onderwerpen die we ieder op onze eigen manier interpreteren.

    Nog even wat ISO waardes en ruis betreft: Mijn wens is simpelweg een DSLR waarmee ik tot ISO 800 zonder waarneembare ruis kan fotograferen. Ruisonderdrukking gebruik ik met mate omdat je snel definitie verliest.

    @Jan
    Jij verwoord exact wat ik bedoel: een zo ruisvrij mogelijk file na retouching (exposure, contrast, clarity,). Met de 5D II RAW's is dat vaak koorddansen en wanneer mogelijk biedt ETTR inderdaad soelaas. Want opdrachtgevers, maar vooral stock reviewers, willen cleane images zien op 100%. In principe accepteert de stock industry geen verscherping maar in bepaalde gevallen pas ik een milde LAB mode verscherping toe maar ontzie altijd de luchtpartijen.

    Zoals jij aangeeft komt uit de Fred Miranda vergelijking naar voren dat de D800 door z'n dynamisch bereik aanzienlijk meer speelruimte voor retouching biedt dan de Canon 5D III. Nikon heeft met de D800 een superieure DSLR in huis waarop Canon even het antwoord schuldig moet blijven. Momenteel zie ik geen heil in een upgrade naar de 5D III omdat ik daarmee kwalitatief geen betere foto's schiet dan met m'n huidige 5D II.

    Alhoewel ik droom van een D800 met de Nikkor 14-24 f/2.8 (de beste groothoekzoom ter wereld) werk ik voorlopig met m'n Canon gear. Zoals gezegd wacht ik even af wat er op het Canon front gaat gebeuren. Zo langzamerhand begint het beeld in de markt te ontstaan dat Canon met de 5D III heeft misgekleund.

  19. Erik
    Profiel Erik schreef op maandag 23 april 2012 om 15:50  | reageer

    Volgens mij heeft Nikon al aangetoond dat het wel weet hoe het ruis tegen moet gaan met de D3s. De nieuwe D800 is volgens mij ook behoorlijk goed op dit gebied.

    Hier een interessant artikel over de D800 met veel blauwe luchten als voorbeeld.

    De prijs valt ook behoorlijk mee als je hem vergelijkt met de nieuwe Canon 5DIII of de D3X die daarvoor bij Nikon de meeste pixels had.

  20. tonv
    Profiel tonv schreef op maandag 23 april 2012 om 19:18  | reageer

    @Erik
    Nikon was de laatste jaren al koploper als het gaat om ISO performance. Met de D800 verbaast men vriend en vijand en zet men een nieuwe standaard op het gebied van full frame DSLR's. De camera biedt een ongekende prijs/kwaliteitverhouding. Steeds meer krijg ik de indruk dat Canon met de 5D III miskleunt en veel prestige verliest.

    Ik verwacht niet dat 5D II bezitters massaal overstappen naar de MK III vanwege een paar technische upgrades zoals het geavanceerder AF. Voor sport en wedding ligt dat natuurlijk anders. Een ultra korte lifetime voor de 5D III ligt voor de hand want Canon moet snel met een antwoord komen op de D800. Een ultieme 5D IV met 45 MP en een dynamisch bereik om van te dromen zou Canon weer op de rails kunnen krijgen.

    Misschien wel het wachten waard. Zoniet dan is een enorm marktverlies voor Canon een realistisch scenario.

  21. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op maandag 23 april 2012 om 23:21  | reageer

    Lekker offtopic aan het gaan hier...
    Nagenoeg ruisvrij op iso800 is technisch niet mogelijk. Simpel. Je kunt met ruisreductie gaan spelen, maar dan raak je detail kwijt zoals je al zegt.
    Als de resolutie omhoog gaat van sensoren kun je wel wat verkleinen en nog steeds veel detail hebben, dus dat is wel een evolutie die voor jou handig is.

    De D800 is inderdaad erg goed in het ophalen van de schaduwen bij lage iso's, maar bij boven de iso800 verliest de D800 het op veel terreinen. Gelukkig maar, anders zouden de natuurkundige wetten herschreven moeten worden.
    Om de 5D3 nu een miskleun noemen is wat overdreven, maar als ze hem 3D hadden genoemd had ie aan de verwachtingen voldaan.

  22. tonv
    Profiel tonv schreef op dinsdag 24 april 2012 om 05:36  | reageer

    @Paul Oosterlaak
    Nou ja, helemaal off topic is het niet want Nikon heeft wat teweeg gebracht met de introductie van z'n laatste DSLR's w.o. de camera in deze posting.

    Ik weet dat het technisch onmogelijk is om op ISO 800 volkomen ruisvrij te schieten. Wil je een RAW, geschoten in de range ISO 100-800, wat pop geven dan ontkom je niet aan retouching tweaks (PS/LR) zoals exposure, contrast en clarity. Soms ook het ophalen van schaduwpartijen en met de 5D II RAW’s ontstaat er al snel color noise. En de 5D III is er blijkbaar niet veel beter op geworden.

    Nikon laat met de D800 zien dat het anders kan. Het dynamisch bereik van die body laat meer ruimte voor post processing zonder significante toename van ruis. En dat voor 600 euro minder dan de 5D III! Ik hoor geluiden om me heen van Canon pro’s (1Ds, 5DII)) die over willen stappen naar de Nikon D800. Dat is behoorlijk opzienbarend en daarom vrees ik dat Canon miskleunt met de 5D III.

    Als Canon shooter zie ik het wel met lede ogen aan.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Van Beeld naar Kunst met Micky Hoogendijk
Sportfotobijbel

Ook interessant

Toon alle artikelen binnen Productaankondiging

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

45.166 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord