Eerste ervaringen met de Canon 400D

zondag 22 oktober 2006, 23:29 door | 50292x gelezen | 12 reacties

Het afgelopen weekend ben ik druk geweest met mijn nieuwe Canon 400D digitale spiegelreflex camera. Hoog tijd om mijn eerste indruk hierover op Photofacts te plaatsen. Ik zal jullie de technische beoordelingen besparen. Ik heb hiervan namelijk veel minder verstand dan de reviewers op sites als DPReview. Voor kleurkaarten en testopstellingen verwijs ik jullie dan ook naar deze sites (zie ook de links naar reviews uit eerdere berichten over de Canon 400D).

Digitalstreet
Vrijdagmiddag heb ik, nadat ik nog even gebeld had of ie op voorraad was, de bestelling geplaatst voor de Canon 400D inclusief batterijgreep bij Digitalstreet. Zaterdagochtend even naar Beuningen gereden om de camera op te halen. Digitalstreet beschikt over een middelmatig formaat winkel die volkomen fantasieloos is ingericht. Een grote kale ruimte met alleen aan de wanden een paar (op 1 hand te tellen) vitrinekasten. Rechts achterin de hoek staat een balie met daarop een aantal kassa's. Vanachter de balie worden de klanten geholpen. De winkel oogt als een echte dozenschuiver. Wat dat betreft zitten ze naast de Aldi dan ook prima gesitueerd.

De winkel zelf is de moeite van een lange rit echt niet waard. Dit in tegenstelling tot Foto Konijnenberg, als fotograaf kun je daar bijna een dagje uit van maken. De (grote) winkel staat vol met de mooiste fotoapparatuur en accessoires. Alles is te proberen en er is deskundig personeel aanwezig.

Overigens werd ik bij Digitalstreet erg netjes geholpen door een vriendelijke dame. Wel bleek opnieuw dat je voor specifieke kennis niet bij het gemiddelde winkelpersoneel terecht kan. Ik had maar één vraag waar ik echt het antwoord zelf niet voor wist; kun je met 1 batterij in de batterijgreep ook met de camera werken. De vriendelijke dame zei van niet. Ze hadden het zelfs al een keer geprobeerd zei ze.

Ik kocht dus maar een extra accu, want ik wilde toch wel graag direct kunnen werken. Eigenlijk was het mijn bedoeling de extra accu later bij Kamera Express te bestellen, want daar hebben ze accu's met een grotere capaciteit. De twee reserve accu's die ik nog in de planning heb zal ik wel daar gaan bestellen.

Thuis direct een accu in de oplader geplaatst, toch maar even geprobeerd of de camera ook op één accu werkt. Zoals je wel al zult begrijpen werkt dat gewoon. Toch zonde; een duurdere accu met minder capaciteit gekocht.

Canon 400D RAW files
Omdat ik graag steeds professioneler te werk wil gaan heb ik besloten met de nieuwe 400D al mijn opname in het RAW formaat te maken. Helaas kwam ik er wel al snel achter dat Microsoft RAW Image viewer de Canon 400D RAW files nog niet ondersteund. Ik moet het voorlopig dus wel even zonder thumbnails doen in de verkenner.

Ook Photoshop ondersteund niet standaard de Canon 400D RAW files. Nadat ik bij Adobe de Camera Raw 3.6 beta plugin gedownload had (en dit bestand in de juiste directory gekopieerd had) wilde Adobe Bridge en Photoshop zelf de RAW files gelukkig wel gewoon tonen.

Ook heb ik besloten vanaf nu te schieten in de AdobeRGB kleurruimte. Tot nog toe gebruikte ik hierbij altijd sRGB, maar AdobeRGB heeft een grotere kleurruimte en waarom zou je voor minder gaan. Qua workflow wil ik ook helemaal gebruik gaan maken van Bridge en Photoshop. Helaas is mijn computer niet al te snel, maar wanneer Vista uit is wil ik ook die gaan upgraden en zouden de programma's van Adobe weer vlotjes moeten draaien.

Canon 400D
Terwijl de accu's in de oplader zaten heb ik mijn oude 300D erbij gepakt om wat foto's van de Canon 400D te maken. Met behulp van mijn flitsers en een draaitafel (gemaakt van een draaiplateau voor een TV) heb ik de 360 graden object foto gemaakt die je onderaan dit artikel kunt vinden. Zo is de camera goed vanuit alle posities te bekijken. Ook de overige foto's op deze pagina heb ik in dezelfde sessie gemaakt.

Wanneer je, zoals ik, komt van de Canon 300D (of de Canon 350D) geeft de camera je gelijk een vertrouwd gevoel. De veranderingen in bediening zijn minimaal en voornamelijk verbeteringen. De camera reageert ontzettend snel. Zodra je de camera aan zet kun je foto's maken, wanneer je de ontspanknop indrukt wordt zelfs het schoonmaken van de sensor hiervoor onderbroken. Mocht je nog een mooi fotomoment missen, dan kan dit onmogelijk de schuld zijn van de camera.

Ook het bekijken van de foto's gaat zonder merkbare vertraging. In RAW geschoten opnamen vliegen over het scherm wanneer je een zet aan het scrollwiel geeft. Ook na het nemen van meerdere foto's kun je deze direct terugroepen. Bij de 300D had je hierbij duidelijk last van vertragingen, soms tot wel tien seconden.

afbeelding

Display
Het 2,5 inch display is heerlijk. Wat een scherp, helder en vooral groot beeld. De gemaakte foto's springen er op dit scherm echt uit. Absoluut een verbetering!

De manier waarop de informatie over sluitertijd en overige instellingen getoond wordt is erg duidelijk en overzichtelijk. Er staat veel informatie op het scherm, maar de informatie is goed geordend. De zwarte letters op het witte scherm zijn zeer goed afleesbaar. Ook in zonlicht zijn de instellingen redelijk goed te bekijken.

Wel moet ik er erg aan wennen dat er constant informatie op het scherm staat. Vandaag heb ik een aantal maal het scherm bewust uitgeschakeld zodat ik niet door het witte vlak afgeleid werd. Vooral het uit en aan springen van het scherm wanneer je hem naar je gezicht beweegt en er weer vanaf werkt enigszins storend. Niks ernstigs en ik ben benieuwd in hoeverre dit een storend element blijft of dat het went. Het uitschakelen van de display is in elk geval een manier om er geen last van te hebben. Daarnaast bespaar je gelijk een beetje stroom.

Batterygrip
De batterijgreep (batterygrip) bevalt me wel. Doordat er een extra accu in kan (en in geval van nood zelfs penlittes) hoef ik me niet veel zorgen meer te maken over de overgebleven accuduur tijdens een dag fotograferen. De 400D body zelf is erg klein, door de extra grip gebruik je ook de palm van je hand om de camera stevig vast te kunnen houden. Alle hoofdzakelijke knoppen zitten op de grip op exact dezelfde plaatst als op de body zelf.
Gebruik van de grip is even wennen, maar ik verwacht dat dit me wel gaat bevallen.

Omdat ik zo gewend ben aan de positie van de zoeker ten opzicht van hoe ik de camera vast heb kijk ik steeds tegen de body aan in plaats van door de zoeker wanneer ik de camera vast houdt via de grip (portret stand). Ook dit is waarschijnlijk een kwestie van wennen.

Een nadeel van de grip is dat de camera bij gebruik van de grotere en zwaardere lenzen topzwaar wordt. Wanneer je 'm neerzet valt ie voorover en belandt daarbij op de rand van de lens. Mijn lenzen zullen het daardoor wel zwaarder te verduren krijgen. Extra opletten wanneer de camera neergelegt wordt!

Canon 400D batterygrip

Met de 400D heeft Canon de waarde van haar instapcamera van het digitale spiegelreflex segment opnieuw verhoogt terwijl de prijs hiervoor weer verlaagt is. Voor zo'n € 700,- koop je een prachtige camera die ontzettend snel is en genoeg mogelijkheden biedt om als serieuze amateurfotograaf jaren vooruit te kunnen. Zeker in combinatie met hoge kwaliteit objectieven kunnen er met de 400D prachtige foto's gemaakt worden.

Als upgrade van een Canon 300D is deze camera zijn geld meer dan waard. Mocht je reeds in het bezit zijn van de Canon 350D dan is deze upgrade echter geen al te grote stap voorwaarts. Waarschijnlijk is het verstanding nog zo'n anderhalf jaar te wachten op de volgende upgrade (Canon 450D?).

Op zoek naar je eerste digitale spiegelreflex? Dan zul je met deze camera meer dan voldoende mogelijkheden hebben. De concurrentie is echter groot; kijk vooraf ook goed naar het gehele systeem (objectieven en andere accessoires) dat Canon biedt en kijk of dit aansluit bij je wensen. Mocht je nog geen specifieke wensen hebben, dan heeft Canon alle mogelijkheden om veel verschillende richtingen op te kunnen gaan.

De body is erg compact en licht. Dit kan zowel als een voordeel als nadeel ervaard worden. Indien je grote handen hebt raad ik aan de aanschaf van de batterijgrip (ca. € 100,-) te overwegen.

Canon 400D: absolute aanrader

Bekijk de Canon 400D van alle kanten; klik met uw muis op de afbeelding
en beweeg deze vervolgens naar rechts of links.

23.062 fotografen ontvangen de nieuwsbrief al. Meer over de nieuwsbrief. Of blijf op de hoogte via fb Facebook of twTwitter.

Elja Trum is oprichter van Photofacts, auteur van een boek over zwart-wit fotografie en schrijft regelmatig voor fotomagazine Zoom.nl. Naast zijn passie voor fotografie werkt hij als e-business consultant bij Directshop.
Elja twittert, is getrouwd en vader van Mika en Vera.