Rick Vermue

Preview: Sony alpha reeks; a300, a350, a700 en a900

donderdag 27 maart 2008, 23:15 door | 19390x gelezen | 11 reacties

Op 27 maart gaf Sony Nederland een persdag, de Sony Spring Show 2008. Op deze dag stonden verschillende presentaties over milieu, jaarcijfers, toekomstplannen, Playstations en nieuwe producten op het programma. De nieuwe producten stonden allemaal in de showroom van het hoofdkantoor in Badhoevedorp om te bekijken en om mee te spelen. Naast al het geweld van reuze-televisies, camcorders, audio, notebooks was er ook een gedeelte ingedeeld voor digitale camera’s. Daar stonden de a700, de a350 en de a300 op me te wachten. Helaas was de net aangekondigde fullframe a900 niet aanwezig.

Sony alpha 700
De Sony a700 is al beschikbaar vanaf eind 2007 en is bedoeld als semi-pro body. Voor meer info over deze camera verwijs ik U graag door naar het eerdere artikel op Photofacts. Ik heb hem uiteraard even vastgehouden en wat foto’s mee genomen. Hij ligt erg lekker in de hand en met de grip er op is het nog veel beter, zeer robuust. De bediening kan ik niet veel over zeggen, dit soort camera’s vraagt nou eenmaal enige studie en daar was geen tijd voor. Nadat ik mijn CF kaart in de camera had gestoken heb ik wat foto’s op ISO 6400 genomen en deze zien er nog goed bruikbaar uit. Het enige wat ontbreekt is live-view, iets wat zijn kleinere broertjes wel hebben.

Sony alpha 700
Sony alpha 700

Sony alpha 300 en 350
De Sony a300 en de Sony a350 verschillen niet veel van elkaar, simpel gezegd is het verschil 10 megapixels en 3 fps voor de A300 of 14 megapixels en 2.5 fps voor de A350. Het grote verkooppunt van deze camera’s is Live-View. Veel mensen stappen over van een compact naar een spiegelreflex en missen dan het gebruik van het LCD scherm als zoeker. Sony lost dit probleem technisch als volgt op:

Sony Live-view systeem

Andere fabrikanten hebben ook live-view maar Sony voegt nog wat andere dingen toe: normale autofocus en lichtmeting tijdens live-view, geen extra shutterlag (oftewel vertraging) en een kantelbaar scherm.

Sony alpha 350 met kantelbaar scherm
Sony alpha 350 met kantelbaar scherm

Op deze manier is het mogelijk om foto’s te nemen in posities die anders niet mogelijk zijn, bijvoorbeeld vanuit de heup of van boven je hoofd. Ook macro- en productfoto’s worden zo aangenamer om te maken. Het voordeel van een compact maar dan wel met de kwaliteit van een spiegelreflex. Er stond een opstelling van een rondrijdend modeltreintje en de uitdaging was om een foto te nemen met live-view. Eerst de 2 Sony’s en daarna met een ander merk camera met live-view. Het merk was overigens afgeplakt maar ik zag in een oogopslag om welke camera het ging. De Sony’s hadden geen last van vertraging en de autofocus werkte zeer snel, het andere merk kreeg het rondrijdende treintje niet op de foto wegens de vertraging. Natuurlijk viel er veel aan te merken op deze test maar het idee is duidelijk. Voor de mensen die willen overstappen van een compact naar een spiegelreflex zijn deze camera’s mede dankzij de gunstige prijs erg geschikt.

Sony alpha 900
Na afloop van de presentaties kregen we nog wat ruimte om vragen te stellen. Toen ik vroeg of de
24 megapixel fullframe sensor ook verkocht ging worden aan andere partijen (Nikon D3x?) werd mij verteld dat ze hierover geen uitspraak mochten doen van die fabrikanten.

Sony timmert behoorlijk aan de weg qua digitale spiegelreflexcamera’s, alle camera’s zijn gestabiliseerd in de body en het instapsegment is met de alpha 300 en 350 goed vertegenwoordigd. Met de innovatieve live-view hebben ze een ijzersterke troef in handen. De alpha 700 is een zeer robuuste camera maar het ontbreekt aan live-view en andere punten om zich voldoende te onderscheiden van de rest in dit segment. De te verschijnen alpha 900 heeft als grote verkooppunt de gestabiliseerde fullframe sensor wat nog niemand anders heeft. De grote vraag blijft of mensen in dit segment overstappen van Nikon of Canon maar de camera heeft genoeg in huis om dit voor elkaar te krijgen.

23.072 fotografen ontvangen de nieuwsbrief al. Meer over de nieuwsbrief. Of blijf op de hoogte via fb Facebook of twTwitter.

Rick Vermue

Rick verdient zijn geld sinds 2005 in het VUMC als research analist. In 2007 heeft hij een Canon 400D aangeschaft waar hij lekker foto's mee aan het nemen is. Hobby's zijn fotograferen, foto's bewerken, gamen, internetten en wandelen. Rick zijn foto's zijn te zien op zijn Flickr site.