Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Review: Canon 1Ds mark III

maandag 4 februari 2008, 18:00 door | 27.262x gelezen | 12 reacties

De afgelopen twee weken mochten wij van Canon hun topmodel aan een review onderwerpen. De Canon 1Ds mark III beschikt over een full-frame CMOS sensor van maar liefst 21,1 megapixels. De Canon 1Ds mk3 is de eerste digitale spiegelreflex camera die de 20 megapixel passeert. Wij probeerde deze krachtpatser twee weken uit en delen graag onze ervaringen.

Overigens was Canon's 1Ds mark II de vorige recordhouder met 16,8 megapixels (en staat deze ook nu nog op de tweede plaats). Naast het aantal megapixels zijn er ook andere verbeteringen in dit nieuwe model ten opzicht van de inmiddels al weer drie jaar oude 1Ds mk2. Zo beschikt de camera nu over 14 bit A/D convertor en twee DIGIC III processoren en is de camera vanaf de grond af aan opnieuw opgebouwd. Niet geheel onbedoeld lijkt hij wat betreft uiterlijk en gebruik verdacht veel op de Canon 1D mark III.

Ook door de zoeker kijken is niet langer een verplichting; het 3 inch grote LCD scherm beschikt over Live-view. Een bruikbare toevoeging die we ook al eerder zagen bij de Canon 40D en de Canon 1D mark III.

De camera kan vijf foto's per seconde maken op volledige resolutie en, in Jpeg, dit 56 foto's achter elkaar blijven volhouden. De 45 punts autofocus is verbeterd en bij handmatig gebruik zijn er nu nog maar 19 AF punten te selecteren. Dit zijn echter wel allemaal extra gevoelige AF punten die zowel horizontaal als verticaal gevoelig zijn. Volgens mij een handige beslissing van Canon. De extra gevoeligheid is overigens alleen optimaal bruikbaar bij lenzen die f/2.8 of lichtgevoeliger zijn. Alleen het middelste punt is ook extra gevoelig bij een f/4 objectief.

De Canon 1Ds mark III zou zo'n 300.000 opnames probleemloos moeten kunnen maken. De body is waterdicht (vanzelfsprekend niet in de 'onder water dompelen'-vorm). In combinatie met de Canon Speedlite 580 EX II flitser (en een geschikte L-lens) kun je zelfs in een regenbui gewoon door blijven fotograferen.

Monsterformaat
Iedereen die voor het eerste een 1D(s) body in zijn handen krijgt is onder de indruk van de enorme afmetingen en het gewicht. Toen ik een half jaar geleden voor het eerste de 1D mk3 in mijn handen had, had ik hetzelfde. Dat viel nu mee. De 1Ds mk3 voelde direct vertrouwd aan en het formaat en gewicht vielen me niet bijzonder op. Persoonlijk vind ik het een prettige camera om mee te werken. Hij ligt comfortabel in je hand en reageert bliksemsnel tijdens het gebruik.

Desondanks weegt de body (inclusief batterij) 1,4 kilo. Sterke armspieren zijn dus wel vereist, zeker als je daar nog eens een mooie L-lens van Canon bij op telt. Doorgaans kun je dan rekenen op een kilootje extra.

Canon 1Ds mark III naast de Canon 400D
De Canon 1Ds mark III naast de Canon 400D

Er zullen niet veel mensen zijn die van een Canon 400/450D overstappen naar een Canon 1-serie, maar mocht je dat wel van plan zijn dan kun je vast rekening houden met bovenstaand verschil in omvang.

Full Frame Sensor
De Canon 1Ds mark III beschikt over een zogenaamde full-frame sensor. Dit houd in dat de sensor even groot is als het ouderwetse film formaat (24 bij 36 mm). Bij zogenaamde 1.6x crop camera's (zoals de Canon 40D en de Canon 450D) wordt een kleiner formaat sensor (22,2 bij 14,8 mm) gebruikt. Er zijn een aantal voor- en nadelen te noemen over dit grotere formaat.

Het verschil tussen full-frame en APS size sensor

Zo is het (vooral voor fotografen die nog analoog hebben gewerkt) prettig dat de brandpuntsafstand weer gewoon is wat het aangeeft. Een 24mm lens is weer echt 24mm en niet 38mm zoals bij een APS formaat sensor. Dit werkt in je voordeel bij groothoek objectieven; 24mm is weer groothoek te noemen, je krijgt een groep mensen weer gemakkelijker op de foto. Aan de tele kant van het bereik werkt het echter in je nadeel. Waar je bij een 1.6 crop camera met 200mm een bereik hebt van 320mm houdt het nu echt op bij die 200mm.

Wanneer je van een crop-formaat camera overstapt op de Canon 1Ds mark III zul je opnieuw aan je objectieven moeten wennen. Deze geven namelijk een andere beeld dan je gewend was. Voor natuurfotografen die graag vogels en dergelijke vastleggen is een crop camera over het algemeen geschikter.

Hoe groter de sensor, hoe kleiner de scherptediepte. Ik zal niet in gaan op de technische details, maar maak maar eens met een compact camera een foto op f/2.8. Een groot gedeelte van het beeld zal scherp zijn. Bij een full-frame camera is echter nog maar een klein gedeelte van het beeld scherp. Nu is scherptediepte een prachtige manier om je foto's spannender te maken, dus doorgaans is minder scherptediepte gewenst. Schiet je echter veel macro, dan ben je beter af met een camera met een kleinere sensor.

Wat betreft beeldkwaliteit wordt je op een crop-camera verwend wanneer je objectieven gebruikt die geschikt zijn voor een full-frame camera. Doordat je alleen een vlak uit het middelste van het beeld gebruikt heb je geen last van de vaak minder perfecte randen van het beeld. Je hebt op een full-frame camera daardoor meer last van bijvoorbeeld donkere randen aan het beeld (vignetering).

Vignetering bij extreme 12mm groothoek
Lensfouten zijn op full-frame duidelijker aanwezig

Bij een full-frame camera is de kwaliteit van de gebruikte objectieven dus extra belangrijk. In de foto hierboven zie je duidelijk de vignetering die opgetreden is bij mijn Sigma 12-24mm extreme groothoek lens (gebruikt op 12mm). Hoewel dit achteraf eenvoudig te corrigeren is in Photoshop is het uiteraard ongewenst. Het betreft hier toch niet bepaald een goedkoop objectief (rond de 700,- euro). Bij gebruik op een crop-camera is de vignetering echter nauwelijks aanwezig.

De speciale EF-S objectieven die Canon bij de Canon 300D introduceerde (en waarvan er inmiddels een tiental verschillende te verkrijgen zijn) passen niet op een full-frame camera. Het beeld dat deze lenzen op de sensor werpen is simpelweg te klein. Je krijgt dan last van extreme vignetering in de vorm van zwarte randen bij het beeld. Ook handig om alvast rekening mee te houden bij de aankoop van een nieuwe lens, mocht je ooit over willen stappen op een full-frame camera dan zul je eventuele EF-S objectieven niet langer kunnen gebruiken.

21,1 megapixel
Het belangrijkste punt op deze camera is toch wel de extreem hoge resolutie te noemen. Ruim twee maal zo hoog als de gemiddelde digitale spiegelreflex camera momenteel heeft. Hoewel een verhoging van bijvoorbeeld 10 naar 12 megapixel maar een klein beetje grotere foto op levert is het verschil tussen 10 en 21 megapixel toch goed te zien.

10 versus 21 megapixel
10 versus 21 megapixel formaat

Deze extra resolutie is voornamelijk nuttig wanneer je regelmatig posterformaat afdrukken moet maken van je foto's. Voor de gemiddelde fotograaf lijkt me deze resolutie op het moment verder nog volkomen overbodig. Bij een 20x30 afdruk zul je waarschijnlijk geen onderscheid kunnen maken tussen 10 of 21 megapixel. Een professionele reclame-, landschap- of studiofotograaf zal echter blij zijn met de hoge resolutie. Ook voor een landschapsfotograaf kan ik mee voorstellen dat het prettig is wat pixels over te hebben voor de grotere afdukken en eventueel het bijsnijden naar een panorama formaat.

100% crop; model Rianne
Model Rianne; De gehele foto en een 100% crop van een detail

Bij het schieten van bijvoorbeeld een model in de studio is elk detail tot in de puntjes zichtbaar. Ik kan me goed voorstellen dat studiofotografen de extra resolutie graag hebben.

100% crop
100% crop; detail in de foto's (onbewerkte Jpeg)

Door de hoge resolutie is een eventueel bijgesneden foto ook nog van dergelijk formaat dat deze zonder problemen groot afgedrukt kan worden. Handig wanneer je een onderwerp niet dichter kunt naderen. Daarbij moet opgemerkt worden dat je op een 1.6 crop camera dichterbij kunt komen (dankzij de 1.6 maal vergroting) bij 10 megapixel dan je kunt door een 21 megapixel foto bij te snijden tot 10 megapixel. Voor natuurfotografen is een 1.6 crop camera dus nog steeds interessanter.

Raw naar de CF en Medium Jpeg naar de SDDit is overigens de eerste camera die ik in mijn handen heb gehad waarbij ik het nut in zie van de mogelijkheid ook op lagere resoluties te schieten. De de stand 'medium1' maak je namelijk nog steeds foto's op een respectabele 16,6 megapixel en voor veel gelegenheden kun je ook rustig aankomen met de 11,0 megapixels van de 'medium 2' stand.

Een RAW bestand in de volledige resolutie (5.616 bij 3.744 pixels) neemt daarbij ook nog eens zo'n 25 megabyte in. Met zo'n 40 foto's schiet je dus een kaartje van één gigabyte propvol.

Bestandsnamen
Vanuit de fabriek krijgt de camera standaard 4 unieke karakters mee in de bestandsnaam van de gemaakte foto's, specifiek voor die 1Ds mk3 body. Grappig detail is de mogelijkheid de bestandsnaam aan te passen. Je kunt de eerste vier karakters zelf instellen. Ik kon het dus niet laten hier Elja van te maken. Helaas wordt het eerste karakter wanneer je in RAW schiet vervangen door een underscore, waardoor mijn opzet weer teniet gedaan werd. Het is natuurlijk wel een prettige manier om bestanden van verschillende bodies uit elkaar te houden.

Live view
Live-viewDe Live-view functie begint standaard te worden bij nieuwe spiegelreflexcamera's en ook Canon's vlaggenschip beschikt over de mogelijkheid het zoekerbeeld direct op de display te weergeven. Opvallend genoeg ontbreekt de mogelijkheid om de AF-ON knop te gebruiken voor het automatisch scherpstellen tijdens het gebruik van de Live-view mogelijkheid. De Canon 40D heeft deze mogelijkheid wel; de spiegel klapt dan weer naar beneden (Live-view verdwijnt kortstondig) en zodra je hoort dat er scherpgesteld is laat je de knop weer los en komt het Live-view beeld weer terug. Waarom deze, toch erg handige, optie weggelaten is blijft onduidelijk.

Desondanks blijft Live-view een praktische functie. Vooral bij product- en macrofotografie is het handig om niet steeds door de zoeker te moeten turen een uitkomst. Ook bij de 1Ds mark III kan de camera verbonden worden met een computer en kan Live-view rechtstreeks van af de computer bestuurd worden. Helemaal een uitkomst in studiostituaties.

14 bit
Canon is volledig overgestapt op 14 bits A/D conversies vanaf de chip en beschikt dus ook over 14 bits RAW bestanden. In theorie betekend dit een behoorlijke toename aan kleurgradaties. In de praktijk heb ik helaas nog geen hele duidelijke verbeteringen gezien. Daar moet ik dan ook bij aangegeven dat mijn monitor (en de meeste monitoren) nog niet in staat is om dergelijke kleurnuances te vertonen. Wanneer ik een afdruk laat maken zet ik mijn afbeeldingen voor versturen altijd om naar 8 bits (per kleur) Jpeg bestanden (hoger is niet mogelijk). De mogelijke extra winst wordt hierdoor dus teniet gedaan.

ISO prestaties
Wanneer de resolutie van een sensor vergroot wordt bij een gelijk oppervlakte is de kans op beeldruis groter. Voor elke verhoging in megapixels moeten er dus verbeteringen in de sensor gedaan worden die deze extra ruis op kunnen vangen. Bij een full-frame sensor van 21 megapixel worden er weer zoveel extra sensorpunten aangebracht dat de kans zeker aanwezig is dat de ruis bij hoge ISO waarden slechter wordt.

Gelukkig heeft Canon ook haar technologie op dit gebiedt weer verbeterd. De ruis van de Canon 1Ds mark III is tot 800 ISO nauwelijks waarneembaar. Bij 1600 ISO is er sprake van een lichte zichtbare ruis waar nog erg goed mee te werken valt. De 3200 (high) ISO stand levert aanzienlijk wat ruis op, maar er zijn nog steeds bruikbare foto's mee te maken. Door de hoge resolutie zul je er op bijvoorbeeld een 20 bij 30 afdruk minder last van ondervinden. Zie ook de afbeelding hieronder.

ISO test; 100, 1600 en 3200 (H) ISO
Canon 1Ds mark III - 100% crop ISO test

Bovenstaande testfoto's zijn genomen onder constant studiolicht en met een Canon 50mm f/1.4 objectief. Als je er rekening mee houdt dat de resolutie zo enorm hoog ligt zijn de ruisprestaties bij hoge ISO's prima te noemen. Ik was echter niet bijzonder onder de indruk van de hoge ISO prestaties en had gehoopt op iets meer vooruitgang.

Menustructuur
Sinds de 1D mark III gebruikt Canon een verbeterde menustructuur die erg prettig werkt. De (meeste) informatie is te vinden zonder scrollen, de verschillende tabbladen zijn voorzien van heldere kleuren die aangeven wat voor een soort functies je daar kunt verwachten en ook beschikt de camera over een handig 'myMenu'. Hierbij kun je zelf bepalen welke functies je in het menu wilt hebben. Uiteraard zet je hier de meest gebruikte opties in waar je graag snel toegang toe wilt hebben. Erg plezierig.

Wat betreft instellingen kun je ook alle kanten op. Bijna alles is te configureren.
Drie voorbeelden van specifieke instellingen:

Autofocus fijnafstelling
Autofocus bijstellenDe canon 1Ds3 beschikt over een groot aantal voorkeursinstellingen, één daarvan is de fijnafstelling van de autofocus. Een paar jaar terug was er veel ophef over dure Canon lenzen die in combinatie met de nieuwste camera bodies niet helemaal correct scherpstelden. Door de camera en het objectief op te sturen naar het Canon reparatie centrum kon dit probleem verholpen worden. Hoewel je over deze front- en backfocussing problemen eigenlijk weinig meer hoort heeft Canon wel de mogelijkheid ingebouwd om een eventuele correctie zelf uit te voeren vanuit het menu.

Deze correcties kunnen zelf per objectief uitgevoerd worden. De 1Ds mark III herkent zelf het betreffende objectief waarop de correctie ingesteld is. Er kunnen voor maximaal 20 objectieven correcties opgeslagen worden.

Uitschakelen deel van functies
Nog een aardige voorkeuzeinstelling is het kunnen uitschakelen van een deel van de bediening van de camera. Nadat je deze functie ingesteld hebt kun je door de camera op 'on' te zetten (er zijn drie schakelingen, on, off, en 'J') worden de twee draaiwielen en de mini-joystick uitgeschakeld. Je kunt dan dus niet meer per ongeluk instellingen aanpassen tijdens een shoot. Erg handig is studiogebruik waarbij je doorgaans lang met eenzelfde instelling blijft werken. Door de aan/uit schakelaar op stand 'J' te zetten kun je alsnog eventuele aanpassingen doen.

Opzetflitser bedienen via de camera
Wanneer je gebruik maakt van een Canon EX speedlite opzetflitser kun je deze direct vanaf de camerabody bedienen. Instellingen maken op de camerabody werkt een stuk prettiger dan het wijzigen van instellingen via de flitser zelf. Een erg prettige toevoeging dus (overigens ook reeds te vinden in de 40D) waardoor het een stuk overzichtelijker en eenvoudiger wordt om bijvoorbeeld met meerdere flitsers te werken.

Flitserinstellingen vanaf de body

De Canon 1Ds mark III is een indrukwekkende camera. 21,1 megapixel is een gigantische resolutie. Helaas komt de camera ook met een gigantische prijs. Achtduizend euro neertellen voor een digitale spiegelreflexcamera (alleen de body) is niet voor iedereen mogelijk. Kijkend naar prijs prestatie verhouding is de (acht keer goedkopere) Canon 40D de betere keuze. De 1Ds3 heeft dan ook maar een kleine doelgroep; professionele studio en landschapfotografen die elke dag moeten kunnen vertrouwen op hun apparatuur. Voor hen is de 1Ds mk3 een absolute topcamera.

Canon 1Ds mark III; aanrader voor de echte professional

Bekijk de Canon 1Ds mark III van alle kanten; klik met uw muis op de afbeelding
en beweeg deze vervolgens naar rechts of links.

Met dank aan Canon voor het beschikbaar stellen van de Canon 1Ds mark III.

Meer informatie:
- The Digital Picture review
- DPReview preview
- Luminous Landscape; Eerste indruk
- Luminous Landscape; Veldtest
- Jaza Nature Photography review
- Phil Holland review
- William Castleman review
- dSLR.nl gebruikerstest
- Canon Whitepaper (PDF)
- Canon 1Ds mk3 optimalisatie document (PDF)

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Elja Trum is oprichter van Photofacts, online fotografiecursussite Photofacts Academy en het blog Teslafacts. Hij schrijft sinds 2006 over fotografie. Elja is ook auteur van boeken over zwart-wit-, flits- en portretfotografie.