Ger de Gram

Review: Olympus PEN E-P1 (inclusief video)

dinsdag 4 augustus 2009, 22:47 door | 7763x gelezen | 6 reacties

Olympus maakte in de jaren zestig furore met hun compactcamera's. De zogenoemde PEN-serie werd geroemd om het gebruikersgemak en de kwaliteit. Anno 2009, exact vijftig jaar na de introductie van de eerste PEN, is er een nieuwe editie op de markt gebracht. De PEN E-P1, combineert het uiterlijk en gebruikersgemak van het verleden, met technieken en functionaliteiten uit het heden. Zonder spiegel, maar met de mogelijkheid om de lenzen te verwisselen. Dat klinkt allemaal heel mooi, maar werkt het ook?

Is het nu een compactcamera met een verwisselbare lens? Of is het juist een erg compacte spiegelreflexcamera? Het antwoord is niet te geven. De Olympus PEN E-P1 staat op zichzelf.

Olympus Pen E-P1

Voor wie?
Het eerste wat je je afvraagt bij de Olympus E-P1 is: voor wie is deze digitale camera eigenlijk? Dit toestel heeft een verwisselbare lens, maar geen zoeker. Ook ontbeert hij een flitser, maar bevat dan wel weer diverse creatieve filters, standen en instelmogelijkheden. Waarom het ene wel, en het andere niet?

Ruwweg kan worden gesteld dat de Olympus PEN E-P1 er is voor twee type fotografen. De spiegelreflexfan die als extra camera graag een erg uitgebreide compactcamera wil en de snap-shotfotograaf die wel de mogelijkheden van een DSLR wil hebben, maar moeite heeft met de grootte van zo’n toestel. Twee totaal verschillende doelgroepen dus, maar eigenlijk worden ze allebei op hun wenken bediend.

Grootse specificaties
Want de Olympus mag dan klein zijn, hij is in verhouding tot zijn compactcameraconcurrenten groots in zijn daden. Qua specificaties doet de E-P1 niet onder voor zijn DSLR-broertje de E-450. Met 12,3 megapixel, een ingebouwde beeldstabilisator, een ISO-bereik van 100 tot 6400 en een LCD-scherm van 7,6 cm groot, is het een krachtpatser in een zeer compact jasje.

Oldscool uiterlijk
En dat jasje staat hem behoorlijk goed. De metalen behuizing is mooi, strak en doet denken aan vroeger tijden. Dat heeft wel weer gelijk een nadeel: in verhouding tot andere camera’s van dit formaat is de E-P1 een stuk zwaarder.

Op de achterkant valt vooral het relatief grote lcd-scherm op. Dit is een zogenoemd 'Hyper Christal'-scherm, dat je beelden extra scherp moet weergeven. Dat klopt tot op zekere hoogte. Bij veel licht is het scherm een lust voor het oog. Maar wordt het iets donkerder, dan kun je het scherm betrappen op korrelig beeld. Bij veel contrast krijg je tijdens het fotograferen soms wat rare blauwe strepen, terwijl bij bekijken van foto’s de kleuren niet altijd kloppen. In onderstaand voorbeeld kun je zien dat de dakpannen bijvoorbeeld blauw, rood en groen lijken, maar dat zijn ze uiteraard niet. Overigens hebben meer camera’s hier last van, maar dat is in dit specifieke geval extra jammer, aangezien de E-P1 niet over een zoeker beschikt.

LCD display

Geen zoeker en flitser
Olympus heeft geen zoeker aangebracht om de camera nog kleiner te maken. De snapshotter zal hier niet snel hinder van ondervinden, maar een DSLR-man of -vrouw heeft het gevoel alsof hij een been mist. Tenminste, dat was bij mij het geval. Gelukkig wen je hier vrij snel aan.

Zoals gezegd ontbreekt een flitser. Dat is behoorlijk jammer. 's Avonds fotograferen wordt hierdoor vrijwel onmogelijk gemaakt. Zowel een flitser als een zoeker zijn echter bij te bestellen. En die zijn niet goedkoop: de flitser alleen kost al zo'n 200 euro. Dat bedrag komt bovenop de 700 euro die je voor de PEN moet betalen.

Hieronder wordt de volledige set zoals Olympus die tijdens de lancering heeft opgeleverd weergegeven.

Olympus Pen range

(Nog) niet veel objectieven
Tijdens de test kreeg ik de Zuiko 14-42 mm lens meegeleverd. Bij Micro Four-Thirds camera's horen ook speciale objectieven. Deze objectieven zijn kleiner dan de modellen die gebruikt worden voor de gewone Four-Thirds camera's omdat ze door het ontbreken van een spiegel in de camera, dichter op de sensor kunnen staan. Op dit moment zijn er nog niet veel lenzen op de markt, maar de verwachting is dat dit in de toekomst verandert. Wel is het mogelijk met behulp een adapter objectieven van gewone Four Thirdscamera’s te gebruiken.

PEN zit overal tussenin
Wanneer je de speciale 14-42 mm lens volledig uitschuift (ofwel: helemaal inzoomt) is deze camera opeens niet zo erg compact meer. Hij is weliswaar nog steeds kleiner dan een reflex, maar absoluut groter dan een gemiddelde compactcamera.
Eigenlijk zit hij er precies tussenin.

En dat is niet alleen qua grootte het geval. Ook qua reactie- en scherpsteltijd is de E-P1 duidelijk langzamer dan een reflex, maar gelijkwaardig of sneller dan een gemiddelde compactcamera. Ingewikkeld is het allemaal niet. Zeker op de automatische stand – ideaal voor de 'snapshotter' – schittert de PEN in zijn eenvoud: aanzetten, even scherpstellen en klikken. Desgewenst kun je ook nog aangeven voor welke scene de camera zijn instellingen moet bepalen. Fotografeer je een landschap, of juist een portret: de Olympus weet precies welke standen hij moet gebruiken.
Daarmee is maken van een heldere foto erg gemakkelijk gemaakt.

En om dat allemaal nog kracht bij te zetten, heeft Olympus – net als op veel andere camera's –diverse creatieve filters in de software geďmplanteerd. Vooral de optie 'Korrelige film' is een aanrader. Deze filter geeft een beetje het gevoel van zwart-witfilms uit de jaren 50 weer. Erg leuk om mee te spelen. 'Popart' (naar de kunststroming) werkt daarentegen een stuk minder: het contrast tussen de kleuren is hoog, maar echt mooi wordt dat niet. Al met al zijn de filters leuk om mee te spelen. De beginner kan dankzij deze functie al snel mooie foto's maken.

Zwart-wit filter Tamaar

HD-filmfunctie: zinloos
Die creatieve filters kun je ook gebruiken bij de filmoptie. Bijna iedere (spiegelreflex)camera die op de markt komt, heeft tegenwoordig een HD-filmfunctie. Zo ook de PEN E-P1. Maar ik kan hier kort over zijn: dat is vrij nutteloos. Het objectief maakt veel te veel herrie. Zoom je in, of stel je scherp dan hoor je dat duidelijk op je video-opnamen. Aangezien de camera niet automatisch scherpstelt, en je dit dus elke keer zelf moet doen, hoor je steeds die geluiden. Zonde. Bovendien is de beeldkwaliteit ook niet geweldig. Al met al kun je die filmfunctie het beste gewoon links laten liggen.

Beeldkwaliteit: zeker niet slechter dan instapspiegelreflexen
Op fotografiegebied scoort de Olympus E-P1 wel een ruime voldoende. Bij lage ISO-waarden is de ruisgevoeligheid tot een minimum beperkt en qua kleur is het allemaal dik in orde. De ingebouwde CMOS Four Thirds chipset bewijst dat ook een spiegelloze-camera veel gebruik kan maken van scherptediepte, zonder aan kwaliteit in te boeten.

Bij de maximale ISO van 6400 bevatten foto's wel veel ruis. Tegelijkertijd zorgt die hoge lichtsterkte er ook voor dat je bij donkere omstandigheden toch nog een foto kunt maken, ondanks het ontbreken van een flitser. Dit is echter meer een noodgreep, dan echt aan te raden.

Bloem Straat

De PEN is zoals gezegd, inclusief de kitlens, verkrijgbaar voor ongeveer zevenhonderd euro. Dat is een hoop geld. Aan kwaliteit geen gebrek, maar het is de vraag of beide doelgroepen dit bedrag voor deze camera over hebben. Een compactcamera uit de topklasse kost maximaal vierhonderd euro, terwijl een instap DSLR misschien honderd euro meer kost. Dat is nogal een verschil. Combineer dat met de bijkomende kosten voor een flitser en/of lens en je kunt je borst natmaken. Persoonlijk vind ik het een leuke camera – ik zou ‘m graag willen hebben - maar hij kost me net iets te veel. Zeker is wel dat of je nu een DSLR-man of een snapshotter met een grote portomonnee bent, je met de PEN zeker een camera van formaat in handen hebt.

Bekijk hieronder de volledige videoreview van Olympus PEN E-P1

23.058 fotografen ontvangen de nieuwsbrief al. Meer over de nieuwsbrief. Of blijf op de hoogte via fb Facebook of twTwitter.

Ger de Gram