CYBER  MONDAY - 70 euro korting + gratis de Compositiebijbel! Meer info of word nu lid!
Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Nando Harmsen

De 5 camera's die je nooit moet kopen

maandag 15 februari 2021, 20:02 door | 22.487x gelezen | 85 reacties

Misschien heb je al een camera en wil je een nieuwe kopen. Of je start met fotografie en bent zoekende naar de beste camera voor jouw fotografie.

Je kunt veel vinden op internet, en de keuze aan camera's is nog veel groter. Dat maakt het moeilijk. In dit artikel noem ik de vijf camera's die je in ieder geval nooit moet kopen.

Camera 1: De camera die je toch nooit mee zal nemen


Laat ik een kort waargebeurd verhaal vertellen. Mijn zoon wilde net als z'n pa een camera zodat hij samen met mij op pad kon gaan. Zo gezegd zo gedaan, een prachtige Canon met een kitlens, en een handige slingbag om het in te doen.

Een half jaar laten gingen we op vakantie en natuurlijk moest de camera mee. Maar ter plekke was het teveel gesjouw, en gedurende de twee weken heeft hij alleen maar foto's gemaakt met zijn smartphone. Uiteindelijk is de Canon in totaal drie keer uit de tas geweest, en er zijn misschien 200 foto's mee gemaakt.

Nando nikon d500 en lens

Hij maakt perfecte foto's, en met die telelens haal ik alles lekker dichtbij. Maar alleen als je de camera ook daadwerkelijk meeneemt. Vind je het meenemen teveel gedoe, koop dan iets anders.

De boodschap is duidelijk. Koop alleen een camera die je ook echt gaat gebruiken. Het heeft geen zin om een prachtige camera te kopen waarvan je eigenlijk weet dat het teveel gedoe is om mee te nemen. Kies dan liever voor iets anders, dat wèl meegenomen wordt, en waar wèl foto's mee gemaakt worden.

Camera 2: De camera die de meeste opties en mogelijkheden heeft


Moderne camera's hebben een keur aan opties en mogelijkheden. Resoluties rijzen de pan uit en filmfuncties zijn ongekend. Je kunt een camera uitzoeken de de hoogste resolutie heeft, de beste autofocus en serieopnames, en alle andere functies die je maar kunt verzinnen.

De kans is heel groot dat je nog niet de helft van al die mogelijkheden gaat benutten. Wat voor zin heeft het om ongekende filmfuncties te hebben als je toch nooit filmt, of een ongekend dynamisch bereik als je alleen in een studio wilt gaan fotograferen?

Wat heeft 30, 50 of nog meer megapixels voor zin als je de foto's alleen maar op je full HD of 4K televisiescherm bekijk? Of als je de foto's alleen maar op Instagram plaatst voor je vrienden? Heeft het zin om een superzoom compact te hebben als je alleen maar kiekjes maakt van familie en vrienden?

Nando sony a9

Wauw, deze fotografeert met 20 beelden per seconde zonder blackout in de zoeker, en je kunt er alles op instellen, programmeren, en nog veel meer. Maar wat heb je er aan als de enige actie die je vastlegt het bewegen van een blaadje in je landschap is?

Zoek niet de camera die de meeste opties heeft, maar kies er eentje die uitmunt in de mogelijkheden die je gaat gebruiken. Dat voorkomt bovendien dat je je schuldig maakt aan het volgende punt in de lijst.

Camera 3: De camera die je eigenlijk niet kunt betalen


Fabrikanten brengen fantastische camera's op de markt. De mogelijkheden zijn ongekend en de resultaten zijn om je vingers bij af te likken. Je krijgt bijna het idee dat zonder een dergelijke camera je geen goede foto meer kunt maken.

Maar pas op voor die valkuil. De camera's die continu in de berichten voorbij komen kosten een fortuin. Bedragen van 4000 euro zijn geen uitzondering, en ze gaan zelfs tot meer dan 10.000 euro. Laat je niet gek maken door al die berichten over hoe goed die camera's zijn, en geef niet meer geld uit dan verstandig is.

Nando canon eos r5

Oh, wat is het een prachtcamera. Maar meer dan 4000 euro is niet niks. Als je deze niet kunt betalen, dan zijn er voldoende alternatieven die wel betaalbaar zijn. En ja, ook die maken perfecte foto's.

Geef geen geld uit dat je niet kunt missen om die camera te kopen. Sluit ook geen leningen af voor camera's die je anders nooit zou kunnen betalen. Je zult er echt geen betere foto's mee maken.

Camera 4: De camera die anderen je aansmeren


Iedereen kan je advies geven over wat de beste camera voor je is. Maar vaak is dat advies gebaseerd op persoonlijke smaak of zelfs vooroordelen. Het is zelden dat dit advies het beste voor jou is.

Er is een grote kans dat de gevestigde hobby fotograaf juist de camera zal adviseren die hij of zij eigenlijk zelf zou willen hebben, of zelf al heeft. Wanneer deze gevestigde hobby fotograaf een echte fan van 'zijn' merk is, weet je al dat er geen betere camera is dan die hij of zij gebruikt.

Nando sony a7r3

Iedereen op de fotoclub zei dat ik deze moest nemen, want dat is het beste wat je kunt krijgen. Iedereen op de fotoclub heeft er ook eentje. Maar wees eerlijk, betekent dit dat deze camera dan ook de beste keuze voor jou is?

Begrijp me niet verkeerd, luister zeker naar de ervaringen van andere fotografen, maar kijk uit met de goedbedoelde adviezen. Het is zelden dat die fotografen voldoende verschillende camera's hebben gebruikt om een objectief advies te geven.

Camera 5: De camera die je kunt kopen omdat je toch genoeg geld hebt


Ben je in een positie dat je niet naar het geld hoeft te kijken, en dat je alles kunt kopen wat je hartje begeert? Ga dan niet naar de winkel om de duurste camera, of het meest indrukwekkende merk te kopen dat je kunt krijgen.

Ik eindig dit epistel met nog een waargebeurd verhaal. Enkele jaren geleden zaten we op een terrasje in het Belgische stadje Durbuy te genieten van een Belgisch biertje. Er kwam een ouder stel aan het tafeltje naast ons zitten, en toen de man in kwestie mijn Canon 5D mark III zag, kwam heel demonstratief zijn grote indrukwekkende Nikon D3 met 24-70mm f/2,8 op tafel.

Dat tot daaraantoe, maar toen hij een 'fotooke wilde trekken' (zoals de Belgen dat doen) van zijn vrouw, hield hij de enorme Nikon D3 vast alsof hij een compact camera gebruikte. Het was al direct duidelijk dat hij die prachtige camera gemakkelijk kon betalen en deze alleen om die reden had gekocht. Nu kon hij showen bij de buren...

Nando fujfilm gfx100

Heb je geld als water, dan is het kopen van een Fujifilm GFX100 van bijna 10.000 euro geen probleem. Oh ja, en dan moet je ook nog een set objectieven hebben. Maar doe het niet omdat je het kan, zodat je anderen kunt aftroeven.

De boodschap is, koop gewoon de camera die geschikt voor je is, en koop niet het duurste van het duurste omdat je het kan. Dat heeft geen zin, en waarschijnlijk zullen er veel mensen je bovendien achter je rug om uitlachen. Hoewel dat ook weer niet netjes is...

Tot slot


Wees verstandig als je een nieuwe camera nodig hebt, of als je graag begint met fotograferen. Focus je niet teveel op een camera, of een objectief, want dat is slechts het gereedschap van een fotograaf. Kies wat je nodig hebt, en kies daarin wijs. En laat je vooral niet gek praten door een fabrikant of je collega fotograaf.

Maar ik geef toe dat het moeilijk is om een goede keuze te maken, zeker met het aanbod dat er is. Misschien dat met dit artikel je weer even met beide benen op de grond terecht bent gekomen. Mocht dat nodig zijn.

Ter informatie: Dit artikel is gebaseerd op een artikel op Petapixel door Martin Kaninsky. De 5 redenen zijn overgenomen, de teksten zijn volledig eigen ervaringen en eigen meningen. De tekst van het artikel op Petapixel is op geen enkele manier gekopieerd en vertaald.

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Nando Harmsen

Over de auteur

Nando Harmsen fotografeert al meer dan 40 jaar. Zijn specialisme ligt bij bruidsreportages en landschapsfotografie. Daarnaast geeft Nando lezingen, workshops, masterclasses, fotoreizen, en maakt regelmatig reviews van nieuwe en leuke apparatuur.

85 reacties

  1. Matt H. Imaging
    Profiel Matt H. Imaging schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 09:32  | reageer

    Goede tips!

    En als je pas begint met fotograferen, en je nog niet weet wat je wilt of nodig hebt, is een tweedehands of refurbished camera wellicht een goede optie.

  2. Donald Willemsen
    Profiel Donald Willemsen schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 10:29  | reageer

    Nando, je slaat de spijker op zijn kop. Je komt hier met een artikel naar mijn hart. Ik kan geen full-frame body betalen. Dus doe ik het met mijn cropcamera (EOS 70D en EOS 80D), redelijke middenklassers. Wat mij echter stoort, is de filmfuncties die in alle digitale camera's gestoken wordt. Ik gebruik die functie nooit. Ik heb de schurft aan filmen. Ik ben fotograaf in de eerste plaats. Ik moet echter wel betalen voor een optie die ik niet gebruik en nooit zal gebruiken. In het verleden had je fotocamera's en video(film) camera's in aparte toestellen Ze zijn er nog wel die filmcamera's, maar worden amper nog verkocht. Maar waarom wordt mij een optie door de strot geduwd die ik nooit zal gebruiken en wel moet betalen.

  3. Janny Ymker
    Janny Ymker schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 10:32  | reageer

    Duidelijk verhaal. Bedenk wat voor jou belangrijk is en wat je wilt doen en laat je voorlichten in een betrouwbare winkel. Voor mij gaat niets boven persoonlijk advies en contact.
    En... het opscheppen met een dure camera omdat je hem kunt betalen zal altijd blijven bestaan. Helaas. Niet de dure camera maakt de pracht foto, dat doet de fotograaf.

  4. Mac
    Mac schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 10:36  | reageer

    is dit nietgewoon dit artikkel maar dan vertaald?
    https://petapixel.com/2021/02/06/5-cameras-you-should-avoid/

  5. Nelleke van Nunen
    Nelleke van Nunen schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 10:38  | reageer

    Wat een duidelijk verhaal. Je ziet soms mensen lopen met veel toeters en bellen maar als ze gaan fotograferen lig je in een deuk. Ik ben maar gewoon een amateurtje en heb een simpele camera waar ik schitterende foto's meemaak met wel een paar extra lenzen maar niet et zwaar.

  6. Mark
    Mark schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 11:03  | reageer

    Die 5de is zo herkenbaar. Dure spiegelreflex en dan even snel lopend en in auto stand een foto van een kasteel maken.
    Overigens is dit ook voor andere zaken van toepassing. Zo zag ik van het weekend een man op het ijs met dure klapschaatsen terwijl hij amper recht erop kon staan. Laat staan mee kon schaatsen.

  7. Willem Asma
    Willem Asma schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 11:03  | reageer

    Eens met bovenstaande. Wel een beetje bijzonder dat bij een verhaal over een Nikon camera een foto staat van een Canon

  8. Ronald Maas
    Ronald Maas schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 11:13  | reageer

    Beste Nando, een uitstekend verhaal en goed onderbouwd! Kortom een artikel naar mijn hart omdat hier duidelijk wordt gemaakt dat een pakkende foto niet door de features van de camera worden bepaald , maar door de fotograaf! Als je kijkt naar winnende foto's dan blijkt soms dat o.a. de scherpte bijzaak is maar dat het kader bepaalend is wat een winnende foto maakt!

  9. Wyns Agnes
    Wyns Agnes schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 11:14  | reageer

    Helemaal waar, duidelijk en klaar, dank je wel !

  10. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 11:17  | reageer

    @Mac:
    De inspiratie voor dit artikel is inderdaad daar vandaan gehaald. Maar het is niet vertaald, zoals je zou weten als het artikel op Petapixel gelezen hebt.
    Het is een eigen geschreven relaas.

  11. Elly Ottervanger
    Elly Ottervanger schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 11:24  | reageer

    Absoluut waar wat je schrijft. Ik ben het ook met Donald Willemsen eens. Ik heb ook niets met filmen. Jammer dat het er bij geleverd wordt en betaald moet worden.
    De foto is iets van de makelij van de fotograaf en de uitdaging is om uit je camera te halen wat er in zit. Maar...je voorkeur bepaald het resultaat.

  12. Hugo
    Hugo schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 11:38  | reageer

    Nando, 'hobby' en 'fotograaf' zijn nu 2 aparte woorden. Je bedoelt natuurlijk 'hobbyfotograaf'.

    Met vriendelijke groet,

    Hugo.

  13. ifiamminghi
    Profiel ifiamminghi schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 11:39  | reageer

    Zal hopelijk heel wat mensen weer met hun voetjes op de grond zetten... een camera en/of set lenzen is inderdaad niets meer dan wat gereedschap, het vakmanschap zit bij diegene die het gereedschap gebruikt/bedient...

  14. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 11:41  | reageer

    Nando,

    Prima verhaal waar ik helemaal achter sta.
    Ook het verhaal dat je je niks door clubleden mag laten aanpraten vind ik meer dan terecht. Ik heb de persoonlijke ervaring van een club waar één van de bestuursleden de wandelgroepen als het volgt indeelt: “De mensen met een Nikon gaan met X mee, de eigenaars van een Canon met mij.”
    En ik dan met mijn Olympus micro 4/3, en die met Sony’s, met Leica’s, … ? Volgens die man bestaan er maar 2 goede merken, … eigenlijk maar één, Canon, … zijn model.

  15. gast schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 11:41  | reageer

    @Donald Willemsen: ik betwijfel of een camera zonder filmfunctie echt goedkoper zou zijn. De hele filmfunctie is voor 99% software; er zit (afgezien van een paar knoppen) geen extra hardware in de camera specifiek voor de filmfunctie

  16. Matt
    Matt schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 11:41  | reageer

    @Donald Willemsen: ik betwijfel of een camera zonder filmfunctie echt goedkoper zou zijn. De hele filmfunctie is voor 99% software; er zit (afgezien van een paar knoppen) geen extra hardware in de camera specifiek voor de filmfunctie.

  17. william
    Profiel william schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 11:44  | reageer

    Toch wel scherp opgemerkt van Mac en Willem Asma, Nando!
    Inderdaad niet iedereen zit te wachten op filmen met je camera en zeker is dat degene achter de camera bepaalt of er goede foto's worden gemaakt. Edoch, kwaliteit van camera en lenzen moet je niet uitvlakken. Veel fotografie plezier allen!

  18. Luc
    Luc schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 11:56  | reageer

    Een smartphone heeft meer mogelijkheden dan vroeger de betaalbare analoge fototoestellen. Het is de fotograaf die mooie fotos maakt niet het toestel.

  19. Ad Hartjes
    Ad Hartjes schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 11:57  | reageer

    Super goed artikel

  20. Reivi
    Reivi schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 12:00  | reageer

    Inderdaad de nieuwe camera's kosten een fortuin.
    Zoals de nieuwe Sony A1 ,dacht zo 7400€.
    Dus met een primelens erbij zit je snel op zo 10.000€.

  21. 4BYE
    Profiel 4BYE schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 12:01  | reageer

    @Donald Willemsen - mij is verteld (soms ga je daarvan liegen LOL) dat filmfuncties meer softwarematig zijn. En dat het bedrag van de camera daar nauwelijks goedkoper van zou zijn. Ik stelde een tijdje terug namelijk dezelfde vraag omdat ik ook niet film en het antwoord kwam van een Sony ambassador. Ik ga er dan ook vanuit dat het aardig klopt. Mocht het anders zijn hoor ik dat natuurlijk graag...

  22. Donald Willemsen
    Profiel Donald Willemsen schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 12:07  | reageer

    #Matt, die software kunnen ze er dan uit laten. Software kost ook geld.

  23. Dirk H
    Dirk H schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 12:12  | reageer

    @Nando, waarom denk je dat Belgen een 'fotootje' trekken. Dit lijkt me echt niet fair hoor. Hollanders blijven voor mij dan ook een raar volkje, met de grootste vooroordelen. Ik heb al enkele boeken bij jullie gekocht, maar dat zal niet meer gebeuren. Bedankt hoor!

  24. 4BYE
    Profiel 4BYE schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 12:19  | reageer

    @ifiamminghi - dat is natuurlijk relatief. Bepaald gereedschap kan het een mens een stuk makkelijker maken of zelfs wel mogelijk maken. Het is echter geen garantie voor betere foto's als je er niets van snapt. En de ene lens is nu eenmaal scherper dan de andere. Daar hangt helaas vaak een prijskaartje aan. Eén ding blijft onderbelicht (LOL) en dat is de kunst om alles uit een RAW opname te halen via post processing. Daar is vaak heel veel winst te behalen. Tot slot is je publiek vaak veel minder kritisch en bekijkt het met een ander oogmerk.

  25. Georges
    Georges schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 12:41  | reageer

    Deze camera's zijn wel geschikt voor mensen voor hobby's of beroeps doeleinden

  26. Hans Oosterholt
    Hans Oosterholt schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 12:45  | reageer

    Het is zo jammer dat er nog zo weinig fotografen zijn .. het zijn steeds meer grafische vormgevers geworden. Het zijn de snufjes op de camera of het foto bewerkingsprogramma dat het een "MOOI? " Plaatje maakt. Back to de basic; creatief opnemen..kijkhoek ..compositie .. ... belichting(shoek) ...

  27. Yalla
    Yalla schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 12:54  | reageer

    Wat een rare topic!
    Laat nensen gewoon zelf weten wat ze willen aanschaffen.

    Schrijf dan liever wat wel iov niet.

    Als ik ga wandelen neem ik vaak mijn spiegelreflexcamera mee omdat je daar op grote afstand betere foto's mee maakt dan met een systeem camera of mobieltje. Ik fotografeer graag vogels dan heb je niks aan een goedkoop flutding. De 600 mm lens is wel zwaar, maar die zet ik dan op een karretje die ik dan mee trek.

  28. anToon Van Loon
    anToon Van Loon schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 12:57  | reageer

    D20 was mijn eerste digitale camera. Toen ik genoeg ervaring had kwam de jeuk om mijn mogelijkheden uit te breiden. die komen echter alleen wanneer je de gewone onder de knie hebt. En daarom gebruik ik nu een D5, Mark 3. Voor mij méér dan genoeg. Ik maak véél opnamen en ben tevreden over wat dit beestje kan. En wat ik ervan wil gebruiken. Vergeet niet dat daartegenover ook nog een pak parate kennis op PC staat om het plaatje volledig te maken. Doe dus niet zoals een clublid, 1x D1, 1x nieuwe D1, 1x spiegelloze weet ik welk nummer... maar we zien bijna geen opnamen.
    Jij schrijft met licht, niet de camera. Die staat gewoon tussen onderwerp en diegene die op het knopje drukt. En dat moet het zijn.

  29. Donald Willemsen
    Profiel Donald Willemsen schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 13:04  | reageer

    @4BYE, het zal ongetwijfeld kloppen wat je zegt. Feit blijft natuurlijk dat filmen een totaal andere discipline is dan fotograferen. Dat moet je volgens mij in één toestel zitten. Het argument dat de consument dat wil, gaat niet op. De behoefte wordt door de commercie/industrie gekweekt.

  30. Paul
    Paul schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 13:12  | reageer

    @Matt "De hele filmfunctie is voor 99% software; er zit (afgezien van een paar knoppen) geen extra hardware in de camera specifiek voor de filmfunctie."
    1) software kost ook geld
    2) de filmfunctie wordt gebracht als toegevoegde waarde, waardoor de prijs verhoogd kan worden.
    Maar.... het hebben van een filmfunctie kan leiden tot een groter aantal verkochte toestellen, en dat kan gunstig zijn voor de prijs.

  31. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 13:13  | reageer

    @Yalla:
    Natuurlijk moeten mensen zelf kiezen. Vergeet niet dat mensen overal te rade gaan, wat overigens goed is, maar tegelijkertijd enorm beïnvloed worden als het op keuze aankomt. Of ze kopen de verkeerde camera, of een te dure camera, of ze laten zich gek praten door fanatieke cameramerkfans.
    Met dit artikel wil ik er alleen maar op wijzen. Wat ze vervolgens kopen moeten ze zelf weten.
    Advies in een artikel is toch geen raar artikel?

  32. Donald Willemsen
    Profiel Donald Willemsen schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 13:13  | reageer

    @Yalla, ken je het verhaal van appels en peren? Uw reactie slaat als een tang op een varken. Typisch een 'dikke nek' verhaal.

  33. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 13:16  | reageer

    @Dirk H:
    Er is toch niets negatiefs over gezegd? Het is slechts een observatie, geen oordeel.
    Jammer dat je er zo over denkt.

  34. gast schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 13:18  | reageer

    Wat maakt het uit of het een vertaald artikel is. Als het verhaal maar verteld wordt.

  35. Paul
    Paul schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 13:19  | reageer

    Ik ben het helemaal eens. Heb zelf een 5D mkII en wanneer ik een canon 50mm gebruik (nog geen 100 euro) krijg je krrrrankzinnig scherpe foto's, beter dan de 24-105. En nog even dit: je kunt niet zoomen, dus wandelen verplicht. En dan zoom en knip.

  36. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 13:22  | reageer

    Nando had het ook een beetje anders kunnen verwoorden.
    1. Veel te groot, veel te zwaar, maar ik ben een sportieveling.
    2. Om de foto’s op FaceBook te plaatsen.
    3. ‘Duur’ is geen synoniem van ‘beter’ voor de beoogde toepassing.
    4. De clubgoeroes kennen alleen ’hun’ toestel en vinden het daarom het allerbeste.
    5. De snoevers … die waren er, die zijn er, en die zullen altijd blijven. Hoe ging dat nu weer? Grote … klein pi … .

  37. John Nan
    John Nan schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 13:22  | reageer

    Dank Nando voor dit verhaal.
    Gaat zeker op voor de body, een full frame is zeker geen must. Een APC sensor geeft ook uitstekende resultaten. Ik gebruik een Nikon D850 (full frame) voor het veldwerk en sjouw dit met liefde mee, maar mijn Fuji Xpro3 doet hier niet voor onder. Mijn advies zou wel zijn om direct een kwalitatief goede lens aan te schaffen. Kan je later altijd ( als je verder wil met ‘t fotograferen) investeren in een duurdere body. Mijn eerste digitale camera was een Nikon D70 en als ik de foto’s terugzie dan is de kwaliteit prima. Heden ten dage koop je gebruikte en goede Nikon D70 voor een paar tientjes.
    Groet,
    John Nan

  38. Donald Willemsen
    Profiel Donald Willemsen schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 13:26  | reageer

    @Dirk, ik ben Nederlander en woon al jaren in Vlaams Brabant. Ook ik praat veelal over een 'foto trekken', omdat ik mijn taalgebruik aznpas aan de streek waar ik woon. Net als Nando stond ik er ook raar van te kijken toen ik die term voor het eerst hoorde. Het is gewoon om te laten zien hoe men in hetzelfde taalgebied met taal omgaat. Dat is niet om op lange tenen te gaan staan. Mij heeft het totaal niet gestoord. Nando, heeft absoluut niet de bedoeling een Vlaming te kwetsen. Dus trek het je niet zo aan. Blijf vooral ook de eigenaardigheden van Hollanders benoemen 😉

  39. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 13:27  | reageer

    @Dirk
    Bij het feit dat Belgen ‘fotootjes’ trekken zou ik niet te lang blijven staan. Als Belg weet ik dat Nederlanders veel beter ‘kiekjes’ kunnen nemen. knipoog Er is naar mijn mening niets negatiefs achter te zoeken.

  40. Evert Warrink
    Evert Warrink schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 13:30  | reageer

    Ja ik ben het met alle schrijvers eens. Ik ken iemand die absoluut niet goed kan fotograferen en soms denk ik, hij leert het nooit. Iedere keer als hij een andere of vernieuwde camera koopt zegt hij: zo, nu kan ik eindelijk goeie foto's maken. Maar ook dat gaat niet altijd goed dus.... het ligt aan de lens waarbij hij dus hetzelfde zegt als bij de camera. Al met al heb ik geleerd dat je met een eenvoudige camera net zo goed kunt fotograferen als met een dure van ik weet niet hoeveel honderd of duizend euro. Ik heb een Nikon D7000 en een Nikon D700 en eerlijk gezegd, ik ben hiervoor met de meest eenvoudigste camera begonnen alvorens ik deze in de loop der jaren heb opgespaard. Nu fotografeer ik met beide Nikon camera's niet omdat ik de ene beter dan de andere vind maar meer voor het gemak dat ik op beide een andere lens heb zitten vooral bij bruiloften vind ik het handig. De crop camera gebruik ik voor het ene en de pro camera voor het andere en als ik op vakantie ga dan kies ik toch voor de crop omdat deze een stuk lichter en handzamer vind. Dit wilde ik graag even met jullie delen.

  41. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 13:35  | reageer

    @Paul: hou er wel rekening mee dat zoomen met de voeten niet hetzelfde is als zoomen met je objectief. knipoog

  42. Hans van Sterkenburg
    Hans van Sterkenburg schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 13:53  | reageer

    Dag maneer Nando,

    Bijzonder, zo veel is zeker. Het onderwerp en de reacties zijn deels interessant voor filosofen.

    Mede na het lezen van uw reviews kocht ik de R6. Was deze camera er voor praktisch het zelfde geld zonder filmfunctie geweest dan had ik die gekocht. Ook de R5 was een optie, maar de enorme bestanden zag ik niet zitten. En nóg meer filmfunctie.

    Bij alle keuzes die er zijn: een keuze voor een R6/R5 zonder filmfunctie is er nu weer niet. Jammer.

    Vriendelijke groet,
    Hans.

  43. Guido Bellens
    Profiel Guido Bellens schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 13:56  | reageer

    Hallo Nando,
    Knap artikel met de waarheid van een koe. Wat ik ook veel zie is dat mensen een prima en heel dure toestel kopen en dan gaan ze besparen op de lensen. Koop liever een gewoon goede body en investeer in kwaliteits-glas.

  44. Stefanie
    Stefanie schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 14:18  | reageer

    @Dirk H een fotooke trekken is gewoon de Belgische variant van een plaatje schieten, er wordt verder niks denigrerends mee bedoeld, ik wordt hier in België bij de fotoclub gepest met het plaatje schieten; of dat pijn doet LOL
    @Donald Willemsen de filmfunctie op fotocamera's is verder uitgebreid sinds vloggers die type camera's zijn gaan gebruiken, de markt springt daar logischerwijs op in. Voor mij had het er ook niet op hoeven zitten, maar af en toe komt het best van pas

  45. Kees Kouwenberg
    Kees Kouwenberg schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 14:22  | reageer

    Om die reden heb ik nu 3 camera's. Nou ja meer, maar 3 die ik gebruik. Als (oud) bruidsfotograaf heb ik een Canon EOS 5d3. Prachtige camera voor dat werk. Maar als ik gewoon op pad ging om wat fotootjes te maken, of met gezin weg en camera mee, dan was zo'n baksteen om mijn nek wat teveel. Ook voor straatfotografie was de 5d wat overdreven. Dus heb ik toen een occasion Fuiji X-Pro1 gekocht. Ook een geweldige camera. En ja, de EVF is niet zo denderend, but who cares. En is de autofocus niet zo snel? Ik heb meestal mijn Meike 35/f1.7 erop, handmatig, werkt perfect.

    En toen mistte ik nog een camera die ik gewoon in mijn zak kon steken en elke dag bij me had. En dat is de Sony RX100 (mk1) geworden. Helemaal goed voor het doel waarvoor ik hem heb.

    Ik snap helemaal wat je bedoelt met je artikel. Ik zal het ook bookmarken en laten lezen als mensen me om camera-advies vragen. Als ze het me vragen vraag ik altijd als eerste 'wat wil je ermee fotograferen?'.

    En ja, die mensen met die koelkasten van camera's, met een 70-200 erop. Die dan foto's maken op Automatisch en niet door de zoeker maar via live view kijken, hahaha. Moet altijd een beetje meewarig lachen om die types vrolijk

    Prachtig artikel!

  46. willy
    willy schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 14:57  | reageer

    Simpel en duidelijke uitleg voor iedereen. Bedankt !

  47. Mark
    Mark schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 15:30  | reageer

    Zelf al jaren in het bezit van een Sony A100, waarmee ik eigenlijk een solide basis heb weten op te bouwen. Wat mij verbaasd is vaak de verhalen van mensen die een DSLR uit het hogere segment kopen en die dan verwonderd zijn dat hun foto's niet zo goed zijn. Alsof de prijs de kwaliteit van de foto's bepaald. Op zich jammer natuurlijk dat de verkeerde keus dan vaak resulteert in een achteraf zijnde teleurstelling.

    Wees creatief, probeer als beginner mogelijk een 2de hands toestel eventueel in de serie die enkele jaren op de markt is en ga eerst aan de slag met basiskennis op doen.

    b.v. winterse foto's, bewust over te belichten om zo te zorgen dat de sneeuw spierwit is en niet grijsachtig. Kleine dingen die een wereld van verschil kunnen maken om gelijk vanuit het toestel goede foto's te maken welke geen tot weinig nazorg hebben.


  48. 4BYE
    Profiel 4BYE schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 15:46  | reageer

    @Donald Willemsen - ik raak dat rode knopje niet aan. Hoewel ik wel eens dacht, "had ik ook maar een stukje gefilmd". Ik heb vroeger een jongeman in dienst gehad die leerde voor cameraman en nu zelfs eigen speelfilms maakt. Die vertelde toen al dat er professioneel gefilmd werd met een Canon 5D III. Feit blijft dat je ziet dat er met telefoons zowel gefilmd als foto's gemaakt worden. Als het dan alleen een stuk software is en ik er geen gekke bedragen extra voor betaal, heb ik er vrede mee. Ik kan mij voorstellen dat filmen met een camera met bijv. 200-600 mm lens gave resultaten kan hebben. Voor mij persoonlijk is het momenteel teveel erbij en gaat het ten koste van mijn foto's.

  49. 4BYE
    Profiel 4BYE schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 15:52  | reageer

    @Paul, soms is achteruitlopen geen optie, ben daarom blij dat ik voornamelijk zoomlenzen heb op mijn road trips. Je zal maar op het dak van het Rockefeller gebouw staan... knipoog

  50. Donald Willemsen
    Profiel Donald Willemsen schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 15:55  | reageer

    @Stefanie, de filmfunctie is niet aan de fotocamera toegevoegd op vraag van de consument of welke vlogger dan ook. In het verleden (analoge tijdperk) zaten er ook geen 2 totaal verschillende functies in een fotocamera. Toen waren dat aparte toestellen. De commercie en de industrie hebben zelf de behoefte gekweekt naar toestellen die beide functies in zich hebben en dat maakt een fotocamera duurder dan noodzakelijk. En waarom? Uit commerciële overwegingen, omdat de vraag naar video/filmcamera's is ingezakt.

    @Kees Kouwenberg, mee eens 👍

  51. Leen Koper
    Leen Koper schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 16:09  | reageer

    Ik vind het belangrijkste aspect het gewicht van de camera. Alle merken zijn ongeveer even goed, slechte camera's zijn er niet meer. Maar het gewicht van de camera en de objectieven is voor mij doorslaggevend. Zo heb ik nagenoeg altijd een camera bij me. Na een stel Pentaxen en Fuji's, een Canon, een hele reeks Minolta's en een serie Nikons (45 jaar lang beroepsfotograaf geweest) fotografeer ik daarom nu met M43 en dat bevalt mij prima. Minder dan de helft van het gewicht en toch net zo goed.

  52. Dirk H
    Dirk H schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 16:50  | reageer

    @Nando, Sorry voor mijn (misschien te) hevige reactie. Zo zie je maar dat er toch echte verschillen zijn tussen 2 volkeren die zo nauw met elkaar samenleven. Echter, bij ons in de fotografieclub spreken we toch altijd van een 'foto maken' hoor, om er de nadruk op te leggen dat het maken van een foto niet best niet een vluggertje is vrolijk ...

  53. Howard
    Howard schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 16:53  | reageer

    Mijn beste foto investering is toch die opleiding geweest. De 10 jaar oude camera heeft voor mij geen geheimen meer !

  54. Richard
    Richard schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 16:59  | reageer

    Iedereen hierboven, zou morgen, zo niet vandaag, vol gas naar zijn of haar leverancier voor fotoapparatuur rennen om het beste te kopen wat ze maar konden kopen als ze dit makkelijk zouden kunnen betalen... ongeacht de kennis en kwaliteit van iemands fotografie....
    Duurdere camera's zijn gewoon beter, kunnen meer en zijn voor sommige doeleinden nu eenmaal veel beter geschikt.
    Veel voordelige camera's zijn echter zeker wel geschikt om als gereedschap in te zetten als jij als fotograaf een mooie foto wilt maken.
    Maar die kif..... jammer.

  55. Mikko2
    Mikko2 schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 17:13  | reageer

    Een prachtig en objectief artikel (met een lach en een knipoog) maar waarin de waarheid zeker geen geweld wordt aangedaan.
    En zoals ik reeds gepost heb in "De spiegelreflex is dood, lang leve de systeemcamera"
    Daarin schreef ik: "Ik stel vast ik met mijne Nikon D7200 er niet in slaag om zo'n mooie foto's te maken als mijne maat met zijne Nikon D3200 (soms gaat hij nog op stap met zijne oude Olympus OM40 - nog met filmrolletje).
    Met andere woorden, het is de fotograaf die bepaalt hoe het definitieve beeld er zal uitzien."
    Einde citaat

    Je mag volgens mij dus ook gerust stellen dat het net zo is met de mogelijkheden en de kostprijs van het toestel
    Geef je mij een toestel van 10.000 euro in mijn handen, mijn foto's zullen nog steeds niet kunnen tippen aan die van mijne maat met zijne (zoals hij het noemt) oude brol

  56. Eric Dankbaar
    Eric Dankbaar schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 17:14  | reageer

    Soms zie ik oude foto's uit de jaren 60 voorbij komen en die zijn technisch perfect gemaakt, zonder moderne camera's dus. Ik blijf bij het standpunt dat het oog van de fotograaf het belangrijkste is voor een goede foto en de camera slechts gereedschap om dat vast te leggen.

  57. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 17:41  | reageer

    @Richard
    Ik zie me al naar de winkel lopen om het beste van het beste te kopen, een middenformaat van 50 000 €, om dan een bestelwagen te moeten huren om hem naar huis te transporteren. vrolijk

  58. Kees Kouwenberg
    Kees Kouwenberg schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 17:46  | reageer

    @Eric Dankbaar En zo is het! Als je het niet ziet, zie je het niet. En dat kun je tot een bepaalde hoogte aanleren, maar dan nog is er een verschil tussen talent en aanleren, tussen kunst en ambacht.

    Ik vergelijk fotograferen zelf wel eens met koken. Je kunt een pannenset van € 5000 kopen, messen van een paar honderd euro per stuk, koken op een gigantisch groot fornuis voorzien van de nieuwste snufjes, de duurste en verste ingrediënten gebruiken.... maar als je niet kan koken lukt het je daarmee ook niet.

    En zo werkt het dus ook met camera's. Als je ermee om kunt gaan, ja, dan kan een betere camera lonen. Zo niet, koop lekker een point&shootertje en klik lekker weg.

  59. 4BYE
    Profiel 4BYE schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 17:47  | reageer

    @Eric Dankbaar - dat hangt van de "tak van sport" af. Different tools for different jobs.

  60. Alain
    Alain schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 17:58  | reageer

    @Howard..inderdaad: investeer in jezelf, en je kan met elke camera prachtige dingen doen. Ikzelf werk nog het liefst met een zelfbouw pinhole camera en 6x6 film of 4x5''. Kwestie van bewust bezig zijn...

    Dan nog even iets over zoomen met de voeten? Het wordt stilaan tijd dat we de brandpuntafstand van een objectief vervangen door de beeldhoek. Zodat we de term ff equivalent kunnen schrappen, en we begrijpen dat een zoomlens niet enkel dient om een ondewerp dichterbij te halen, maar ons ook de mogelijkheid biedt om de beeldhoek aan passen.

    En ohjaa...verschil in taalgebruik tussen 'Hollanders en Vlamingen'
    Jullie (ja ik ben een Belg) drinken een biertje (dat zal dan in Nederland gebrouwen zijn) wij drinken een pint (veel lekkerder!) knipoog

  61. Donald Willemsen
    Profiel Donald Willemsen schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 18:20  | reageer

    @Dirk, ik kan maar één of eigenlijk 2
    woord(en) tegen je zeggen: HEEL SPORTIEF!

  62. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 18:52  | reageer

    Veel duurder is geen synoniem van beter.
    Stel dat ik me een Formule I kan aanschaffen maar wil gaan wandelen ergens hoog in de Alpen of Pyreneeën. Ik moet daarvoor effen via een boswegel. ... Ik ben waarschijnlijk veel beter af met mijn Yeti 4x4 die misschien 100x goedkoper is.
    Idem dito voor fotografiemateriaal, het duurste is niet altijd het beste en stormlopen naar de winkel om het duurste te kopen zou dan wel heeeeel dom zijn.

  63. Hans van Sterkenburg
    Hans van Sterkenburg schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 19:30  | reageer

    Howard, eindelijk een medestander. Weg met die bpa. Beeldhoek is de essentie. “Zie je die leeuw daar? Moet je hoe dichterbij mijn lens hem haalt.” Je zou toch bijna wensen dag het waar was.

  64. Richard
    Richard schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 19:37  | reageer

    @PixelDude Raoul Je vergelijk is niet erg sterk, In de Alpen kan een Mercedes G-KLasse meer dan jouw gewaardeerde Yeti dus ik ga liever met een G Klasse de Alpen of andere bergen in.
    Ter illustratie: Sport en bijvoorbeeld Fauna.... kan met iedere camera en iedere lens, maar er is meer mogelijk met bijvoorbeeld een Canon 1Dx MKIII dan met een Canon 4000D, en nog meer als je er een mooie lichtsterke (=dus duur) lens bij gebruikt.
    Dit staat volledig los van het feit of je al dan niet een mooie foto ergens van kunt maken met een voordeliger camera met kit lens. Ieder het zijne denk ik dan maar... succes in de Alpen als je gewoon op de weg blijft lukt het ook met een Yeti.

  65. Andy
    Andy schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 20:44  | reageer

    Ik denk dat Dirk H vooral gekwetst is in zijn ego. Waarschijnlijk is Dirk H een goede fotograaf die een foto maakt. "Een foto trekken" of "plaatje schieten" of wat dan ook is zeker van toepassing op die kerel in optie 5. Trek het je niet aan Dirk H. en blijf foto's maken en boeken kopen. Ik denk niet dat het maar een "broodje aap verhaal" zoals Ollanders zeggen is wat Nando hier vertelt, want er zit wel waarheid in. Er zijn van die gasten , "dikke nekken" zoals Belgen zeggen. vrolijk. Ik "schiet mijn plaatjes" met een Canon 6DM2 En mijn favoriete lens is de 24-105 F/4 II, toch wel beter dan de plastic fantastic hoor. Ik heb ook nog een Sony RX 10M4 aangepast voor infrarood fotografie, een Canon 400D waarmee ik mooie foto's maak met de plastic fantastic en een Canon 300 analoog ook nog. Kortom; ik ben gek van fotografie vrolijk en niet om mee te "stoeffen". Respect voor je artikels Nando.

  66. Louis
    Louis schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 21:52  | reageer

    Goed verhaal van Nando en ook herkenbaar.
    Ik heb zelf al enige tijd een Sony Cybershot DSC-HX400V. Ben er tevreden over. Een goede lens en een grote optische zoom. De lens is niet verwisselbaar, maar dat is voor mij ook niet nodig. Het enige nadeel ivm fotobewerking is dat foto's niet als raw formaat opgeslagen kunnen worden. Een mooie middenklasser voor een leuke prijs.

  67. gast schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 22:15  | reageer

    @Dirk H wat jammer van je lange tenen, ben al vele jaren lid en heb me nog nooit aangevallen/beledigd gevoeld integendeel, groeten van een Vlaming. Nog veel fotografie genot 😎

  68. gast schreef op dinsdag 16 februari 2021 om 23:25  | reageer

    Vijf keer een schot in de roos.
    Die filmfunctie zal ik niet vaak gebruiken, maar met een filmfunctie van goede kwaliteit en snelheid kun je uit een film soms net de ene nog perfectere foto halen die je net had gemist.

  69. Mac
    Mac schreef op woensdag 17 februari 2021 om 08:27  | reageer

    @Donald,

    ik denk dat je niet kan zeggen dat je voor fotograferen vroeger een ander toestel had als voor filmen. Ja natuurlijk klopt dat, maar waarom is dat? Is dat omdat iedereen het zo wilde, of omdat de techgnologie het toen niet kon.
    Want ik denk dat meeste fotografen die moeite hebben dat een fotocamera kan filmen, er geen moeite mee hebben dat ze zelf op 1 apparaat een film kijken, telefoneren, het internet opgaan, filmen, navigeren etc.

  70. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op woensdag 17 februari 2021 om 08:44  | reageer

    Duurder is geen synoniem van geschikter waar Richard zich blijkt aan vast te klampen.
    Zo zag ik recentelijk een zeer zware en wellicht peperdure SUV … maar met achteraandrijving en zomerbanden in 20cm sneeuw vastzitten. Ik echter met mijn goedkope Skoda Yeti met een ocharmen 1.4L benzinemotor en 150 KW … maar wel 4x4 en goedkope winterbanden reed hem in dezelfde sneeuwlaag moeiteloos voorbij. Ik weet niet wat er in het hoofd van de bestuurder omging wanneer hij me zag passeren.
    Om terug naar de fotografie te gaan. Wat denk je van het volgende? Zal een koraalduiker kiezen voor een Olympus TG-6 van pakweg 500€ maar waarvan hij weet dat die waterdicht is tot op 15m diepte en dat hij er haarscherpe foto’s mee kan nemen tot op slechts 1cm verwijderd van zijn object … of de peperdure camera van 50 000€ waar hij niet mee in de regen kan komen?
    Duur heeft niets te maken met geschikt zijn.
    Ik neem liever geschikte (verzekerde) apparatuur mee dan wel dure die me enkel tot last dient.
    Zo ben je in arme landen ongetwijfeld beter af met een kleine onopvallende goedkope compact dan wel met een peperdure FF met meterlange tele.

  71. Jef Langenaeken
    Jef Langenaeken schreef op woensdag 17 februari 2021 om 09:15  | reageer

    Ik vind de titel van je verhaal behoorlijk overdreven. Een juistere titel zou geweest zijn: "Wanneer je een camera koopt, denk dan eerst naar over wat je me je nieuwe camera wenst te bereiken".
    Akkoord, de kwaliteit van een foto wordt in hoge mate bepaald door de persoon die door de zoeker kijkt en afdrukt, maar ik weet wel dat de capaciteiten van de camera ook een rol spelen. Denk bijvoorbeeld maar aan het dynamisch bereik.
    Momenteel fotografeer ik met een Sony A7RIII en een Sony A9. Topcamera's waaraan ik tot nu al erg veel plezier aan beleefd heb.
    Overigens vind ik de opmerking van PixelDudo Raoul erg kenmerkend in verband met de kliekvorming . Ook ik fotografeer reeds vele jaren met Sony en heb dat helaas al meerdere malen moeten ondervinden. Als je niet tot het clubje van Canon of Nikon hoort wordt je bij de zonderlingen gerangschikt. Spijtig!

  72. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op woensdag 17 februari 2021 om 09:52  | reageer

    @gast
    Uit filmen kan je inderdaad foto's selecteren van 'het' moment ... maar die hebben toch niet dezelfde kwaliteit als een foto.
    Wanneer je het juiste moment wil vastleggen ben je beter af met modellen die een 'pro-capture' functie bezitten.
    Persoonlijk gebruik ik de filmfunctie nooit.

  73. Donald Willemsen
    Profiel Donald Willemsen schreef op woensdag 17 februari 2021 om 10:10  | reageer

    @Mac, jouw vergelijking gaat mank. Ja, ik gebruik een smartphone om te bellen, navigeren, internetten, mailen, sociale media. Maar wat ik NIET doe met de smartphone: fotograferen en filmen. Ik fotografeer enkel met mijn spiegelreflex (in de toekomst misschien met een mirrorless).

    @Jef Langenarjen, weet je wat ik spijtig vind? Dat jij je als Sonygebruiker in een hoek gedreven voelt, vaak ten onrechte. Ik snap het wel dat je dat zo ervaart, maar prik er eens doorheen. Ik ben een fervent Canongebruiker, omdat ik die door en door ken en blindelings kan bedienen. Ik weet ook dat Canon veel minder goed presteert op gebied van dynamisch bereik. Wat dat betreft kan Canon nog wel wat leren van Sony. Laten we realistisch zijn. Elk merk heeft zijn voor en tegen. Canon en Nikon zijn al van oudsher merken die al een grote ontwikkeling hebben doorgemaakt in het analoge tijdperk. Sony is pas ingestapt toen de elektronica en digitalisering een grote vlucht nam. Voel je dus niet in een hoekje getrapt, want dat is niet nodig. Velen, die vanuit het analoge tijdperk zijn overgestapt naar de digitale camera, zijn hun merk trouw gebleven. That's it.

  74. 4BYE
    Profiel 4BYE schreef op woensdag 17 februari 2021 om 10:58  | reageer

    @Jef Langenaeken - ik heb nu globaal dezelfde camera's, mijn A7 III staat te koop. Prachtige set die mij betere resultaten geeft dan ooit tevoren. Daarnaast gebruik ik Olympus voor macro (focus stacking) en ProCapture. Helaas iets wat Sony nog steeds niet heeft. Toen ik na 40 jaar Canon gebruik wilde overstappen naar mirror-less bleek dat Canon enorm achterliep. Dat is de reden dat ik over ben gegaan naar Sony.

    Jammer te horen dat Nikon/Canon gebruikers soms raar reageren. Misschien heeft het ook te maken met onwetendheid. Ik "reken" mensen af op hun foto's niet hun spullen/merk. Zo voel ik ook wel eens bij Olympus gebruikers een soort van minderwaardigheidsgevoel, terwijl ik de mooiste foto's voorbij zie komen. Uiteindelijk gaat het om wat je ermee doet en het plezier dat je er mee hebt. Ik kan alleen maar stellen dat ik op mijn (nu) 61e jaar weer een enorme boost en inspiratie heb gekregen met mijn Sony/Olympus spullen. In dat opzicht heeft mirror-less voor mij enorm veel voordelen gebracht.

  75. Richard
    Richard schreef op woensdag 17 februari 2021 om 11:11  | reageer

    @Donald Willemsen @Jeff Langenaeken
    Beste Donald, Sony bracht in 1981 reeds de Mavica op de markt en is lang toonaangevend geweest. Enkele jaren geleden brachten ze nieuwe succesvolle modellen uit die Nikon praktisch K.O. hebben geslagen en Canon een hele gevoelige klap hebben bezorgd. Ik heb nooit zo veel collegae zien overstappen naar een ander merk.
    Lang was het wit van de Canon lenzen een overmacht, maar steeds meer zie ik de witte Sony's naast me staan...
    Dus Jeff, voel je niet gediscrimineerd... Sony levert top spullen en neemt gewoon een stevige 2de plaats in. Als Canon gebruiker was ik dan wel weer blij met de komst van de R5 en de Pro die voor dit jaar op de planning staat, want anders was het wellicht ook gedaan met Canon nu Sony zijn nieuwe Alpha1 heeft geïntroduceerd... wauw wat een topper zeg... Maar die kost ook bijna net zo veel als een Yeti knipoog

  76. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op woensdag 17 februari 2021 om 11:54  | reageer

    Persoonlijk vind ik die Sony Alpha 1 na mijn lezingen in Tweakers nu echt geen topper voor een bedrag van 7300€. (7300€, toch nog altijd maar ¼ van de ‘toenmalige’ Yeti prijs.) vrolijk
    Wel vind ik dat Sony zoals vele andere merken nog steeds dik ondergewaardeerd wordt, maar 7300€ aan een body uitgeven om er wat mee te doen?
    Ik bezit 4 mirrorless body’s, allemaal Olympus. De duurste body is een E-M1X die nieuw om en rond de 3000€ kost … en die zou ik nooit gekocht hebben wanneer ik hem niet als demomodel met slechts 400 kliks aan 2400 € gekocht zou kunnen hebben. En zelfs dat bedrag vond ik al ‘te’ veel voor toch maar een camera.
    Dat vele fotografen zich vasthouden aan hun Canon of Nikon heeft volgens mij meer te maken met trouw aan het merk dan wel met de eigenlijke prestaties van het merk. Ze kennen hun merkcamera en zijn daar best tevreden mee … waarom dan overstappen naar een merk met veel meer menutoepassingen waar ze niet vertrouwd mee zijn omdat ze liever op eenvoudige knoppen drukken. Ik heb dat menuprobleem nooit gekend omdat ik nooit een Canon of Nikon spiegel in mijn bezit heb gehad.

  77. Donald Willemsen
    Profiel Donald Willemsen schreef op woensdag 17 februari 2021 om 11:56  | reageer

    @Richard, als ik met geld kon smijten, kocht ik wel een Hasselblad met een topobjectief. Helaas reikt mijn portemonnee niet verder dan een cropcamera uit de middenklasse. Je hoeft voor mij de Sony niet de hemel in te prijzen, want dat interesseert mij niet. Ik kan dat toch niet betalen. Ik kijk alleen naar datgene wat mijn portemonnee aan kan en daar kies ik dan de voor mij meest aanvaardbare kwaliteit uit. Wat de camera niet redt, corrigeer ik dan wel met Photoshop en/of Luminar AI.

  78. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op woensdag 17 februari 2021 om 13:03  | reageer

    Wanneer een Sony Alpha 1 met blijkbaar geweldige prestaties toch 7300€ kost … kom je uit bij de camera’s 2, 3, 4 en 5. Dan moet ieder voor zich de vraag stellen “Wat doe ik er mee?”.

  79. Richard
    Richard schreef op woensdag 17 februari 2021 om 15:28  | reageer

    Wat ik maar wil zeggen is dat vele pro's over de duurdere body's en lenzen beschikken en bijna allemaal kunnen ze tegenwoordig maar amper de eindjes aan elkaar knopen... als hun werk ook met voordeliger camera's en lenzen zou kunnen dan deden ze dat zeker want dan was het makkelijker om wat meer over te houden.

    Merken doen er inderdaad niet toe en overstappen naar een ander heeft niets te maken met al dan niet vertrouwd zijn met een besturingssysteem of knoppen maar met de enorme kosten die dat met zich mee brengt. Alle lenzen en randapparatuur moet namelijk ook worden vervangen en dat doe je niet omdat dan het ene merk en dan weer het andere merk iets beters op de markt brengt. Ik heb het wel ooit overwogen... toen Canon lang op zich liet wachten om een tegenhanger te presenteren voor de toppers van Sony, maar met name de kosten hebben me er van af gehouden.
    Daarbij... en dat raakt weer een ander artikel van Nando... Ik heb ooit Canon gekozen omdat in mijn bescheiden mening, geen ander merk de huidtinten zo mooi weer geeft als Canon.... maar uiteraard is dat mening en smaak.. voor dat iedereen daar weer op los gaat. Zo vindt ik het RGB van Nikon herkenbaar en erg mooi.

  80. Ynze Braaksma
    Ynze Braaksma schreef op donderdag 18 februari 2021 om 00:18  | reageer

    Misschien nog wel het belangrijkste; koop nooit impulsief als je die prachtige dure camera b.v. in de winkel in je handen hebt. Ga naar huis en laat het even een paar dagen inzinken. Grote kans dat je er dan anders over denkt. Oh, en koop met je verstand en niet met je hart.

  81. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op donderdag 18 februari 2021 om 10:50  | reageer

    @ Ynze
    Heel wijs. Dat probeer ik ook meer en meer te doen. Je ziet iets in de winkel en tegenwoordig vaak op het internet. Ik zit dan al met de kaart in de hand ... maar stop ze terug weg. Misschien denk ik er overmorgen wel anders over.

  82. Fred
    Fred schreef op donderdag 18 februari 2021 om 17:10  | reageer

    Goed idee. Ik heb een aps-c Sony a6500 en al mijn lenze zijn geweldig mooie minoltalenzen. De duurste was 130 euro voor een 100mm macro. de goedkoopste een 50 mm 1.4 (35)

  83. Paulussie
    Profiel Paulussie schreef op vrijdag 19 februari 2021 om 00:02  | reageer

    Late reactie. Goed stuk Nando, zoals eigenlijk altijd.
    Een camera is een gereedschap, en als je hobbyist bent, koop je hobbygereedschap. Als je wel eens moet zagen koop je ook geen deWalt zaagmachine, hooguit een Skil...
    Zo ook met camera's. Ben zelf een Nikon mannetje, vanwege de objectieven in de loop der jaren zou ik al niet overstappen, maar een D5 is die deWalt, na de analoge een D80, die bij de zoon verderleeft. Nu ( dank zij een mazzeltje) en D500, wat eigenlijk al overkill blijkt te zijn, maar de zoeker is zo fijn als je brildrager bent. Maar ik maak er geen betere foto's mee, het gaat alleen makkelijker.
    Begon met een luxe box ( voor de kenner: een Ensign full- vue), toch een paar bijzondere plaatjes mee gemaakt, als 10_12 jarige. Later een Lubitel II, uit kunst apparaat van een paar tientjes! Altijd bescheiden verder met een Zenith, technisch onvolkomen, maar toch genoten van de mogelijkheden.
    Met andere woorden: eenvoudig material kan veel voldoening geven.

  84. primefoto.nl
    Profiel primefoto.nl schreef op zondag 21 februari 2021 om 19:12  | reageer

    Er is volgens mij nog een zesde camera die je nooit moet kopen. Dat is het opvolgende model. Het volgende model heeft meestal maar marginale verbeteringen, als het dat al zijn. waar je foto's echt niet beter van worden. Sla een aantal modellen over voor je weer een nieuwe aan gaat schaffen. Steek dan je geld liever in glaswerk of een lichtmeter, als het uit je zakken brandt of laat het op je spaarrekening staan tot je echt aan een nieuwe toe bent.

  85. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 23 februari 2021 om 11:19  | reageer

    @primefoto:
    Dat is inderdaad een goede; niet direct de nieuwste kopen als er een nieuwe is. Dank je voor de aanvulling.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Sportfotobijbel
De Portretbijbel door Elja Trum
Toon alle artikelen binnen Overige

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

44.386 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord