Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Cas van der Voorn

Spaanse folklore bewerken op je iPad

woensdag 10 augustus 2011, 23:23 door | 7.628x gelezen | 41 reacties

Ik houd niet van folklore. Het doet me denken aan oubollige klederdracht en in vleeskleurige panty's gehulde dansmariekes bij een harmonie-optocht. Optochten, ook al zoiets naars. Als het geforceerd gezellig wordt ben ik al weg. Het woord 'gezellig' schijnt trouwens typisch Nederlands te zijn; het is eigenlijk niet te vertalen. In het Engels wordt het dan 'sociable', maar dat dekt de lading niet. Dezelfde uitkomst krijg je overigens als je het vertaalt naar het Spaans.

Ik weet dus niet of Spanjaarden het begrip 'gezellig' echt kennen, maar ik weet wel dat ze het praktiseren. Vooral in de weekenden hebben Spanjaarden de gewoonte bij elkaar te komen, vaak zomaar langs de weg. Er zijn talrijke plekken met stookplaatsen en hele families komen er samen om te grillen, te chillen en feest te vieren.

Een andere ontmoetingsplek van Spanjaarden is de arena. Die vindt je in elke stad van enige omvang, en in Andalusië zelfs in elk dorp. Zelfs in de kleinste arena worden wekelijks stierengevechten georganiseerd, meestal op zondag. In de beroemde arena's van Sevilla en Madrid zijn dat happenings die met niets in de lage landen te vergelijken zijn.

Een Corrida is een typisch gezinsuitje, en men neemt het er dan ook van. Dat moet ook wel, want de toegangsprijzen zijn niet mals. Men tovert de harde zitplaatsen om tot een picknickplek, en doet zich te goed aan hapjes en dranken. En natuurlijk worden de toreadors hartstochtelijk toegejuicht als daar een reden voor is.

Stierengevecht

Maar ik besef dat sommige lezers afhaken als ik niet eerst enige aandacht besteed aan het fenomeen 'stierengevecht', of Corrida in het Spaans. Laat ik beginnen te zeggen dat de stier bij deze evenementen altijd aan het kortste eind trekt. Niemand geniet van het moment waarop de stier aan zijn eind komt. Het is echter wel onderdeel van het ritueel, en de dood hoort bij het leven.

Wij zijn dus naar zo'n Corrida geweest, tijdens onze mei-vakantie in Andalusië. Maar liefst drie gevechten hebben we gezien, in de kleine arena van Mijas. Een bijzonder idyllisch stadje is dat, amper vijf kilometer van de Costa del Sol verwijderd. Dat is ook de reden dat het er druk is. Het stadje werkt als een magneet op toeristen, waarbij de onvermijdelijke volvette Engelsen en busladingen Japanners de boventoon voeren.

Gelukkig was het in de Plaza de Toros niet overvol. Zo'n voorstelling is trouwens niet goedkoop, wij hadden voor 50 euro per persoon de goedkoopste plaatsen. In de volle zon betekent dat, maar daarop waren we voorbereid middels verse hoofddeksels en een flinke fles koud water.

Stierengevecht

Van een echt gevecht is overigens geen sprake. De winnaar staat niet ter discussie, het gaat alleen om de schoonheid van het spel. Het is gewoon toneelspel, met dien verstande dat de toreador wel degelijk zijn leven op het spel zet. De eerste werd zelfs even op de horens genomen en leek daardoor een beetje van slag.

Het tweede optreden was er een van grote klasse. De jonge matador die op bijgaande foto's is afgebeeld maakte diepe indruk met zijn zelfverzekerde en soms spectaculaire gevecht. Zo'n stier kan dan wel doodmoe zijn, je moet het maar durven om het beest diep in zijn ogen te kijken op een halve meter van zijn kop. Of met je rug naar hem toe op één knie je rode lap verdraaien in het vertrouwen dat het beest er weer intuint.

Stieren hebben geen hoog IQ, ze stinken er elke keer weer in. Elke keer mikken ze op die rode lap, terwijl de echte tegenstander zich er vlak naast bevindt. Ook in dat opzicht is er niets onnatuurlijks aan een stierengevecht: de domste legt gewoon altijd het loodje, zoals Darwin ons al leerde.

Dat er voor een goede show twee topacteurs nodig zijn bewees het derde gevecht. Voor een leek was het duidelijk dat de laatste toreador ook de bekendste was. Maar de stier was een sufferd van formaat, en dus kwam de genadesteek dit keer ook echt als een verlossing.

Stierengevecht

Zoals zo vaak het geval is blijkt het nog lastig om zo'n evenement behoorlijk te fotograferen. Dat komt vooral vanwege de beperking dat kijken en foto's maken niet samen gaan. Ook hier geldt dat je de eerste keer beter je camera thuis kunt laten om alles in je op te nemen. De tweede keer weet je dan wat je kunt verwachten, hoe het licht valt en wat de beste plek is.

In ons geval ging dat allemaal niet, wij hadden maar één kans. En een mopperende oude heer in je nek werkt dan ook niet echt stimulerend. Ik had bovendien een inschattingsfout gemaakt. Mijn favoriete LX-5 bleek het qua zoombereik (120mm met i-zoom) niet te redden. Juist het maken van close-ups van de spanning tussen stier en toreador leek me leuk, maar dat zat er niet in.

Nabewerken op de iPad


De foto's in dit artikel zijn op locatie op de iPad bewerkt en de dag erop op mijn blog geplaatst. Deze keer heb ik daarvoor de app FX Photo studioHD gebruikt.

FX Photo Studio HD

FX Photo studio HD is in feite een bonte verzameling effectfilters. Normaal moet ik daar niets van hebben, in Photoshop doe ik het werk liever zelf. Filters in Photoshop voegen niets toe, ze vereenvoudigen alleen je workflow. Dat gaat wel ten koste van de flexibiliteit en je wordt er ook niet bepaald creatiever van.

Op de iPad is er geen Photoshop (nouja, er is wel een app, maar die mag eigenlijk de naam amper dragen). Gezien de beperkingen van de hardware zal een volwaardige versie ook wel niet snel komen. Dus daar zijn dit soort filters nog wel van nut. Al blijft het oppassen dat het geen trucje wordt.

Ik heb een paar filters toegepast op alle getoonde foto's, maar de intensiteit van de filters is per foto anders. Het vintage-effect en een milde texture zorgen voor dit resultaat, dat ik wel passend vind bij het onderwerp. Er zitten overigens 194 filters in de App, waarvan de meeste fotografisch niet zo interessant zijn. Je kunt echter zelf kiezen welke je favorieten zijn en de andere kun je dan verbergen. Zo heb je dus altijd een fors aantal effecten bij de hand.

Ik ben overigens voorgoed verkocht: De volgende trip naar Andalusië moet met een bezoek aan een Corrida samenvallen. Het liefst in de arena van Sevilla, want dat schijnt het summum te zijn. Gewapend met mijn ervaringen, een camera met meer telezoom en wat goede voornemens ga ik dan de 'strijd' met deze vorm van Spaanse folklore aan.

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Cas van der Voorn

Over de auteur

Samen met James van der Borght oprichter van De Photoshoppers waar fotografen van elk niveau hun kennis van Photoshop en/of Elements kunnen verdiepen. Kennis verpakt als Video-lessen: kort, krachtig en met maximale ondersteuning. Wij doen zelfs verzoeknummers. De Photoshoppers: Leren in je luie stoel.

41 reacties

  1. tonv
    Profiel tonv schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 03:10  | reageer

    De foto's vind ik niet geweldig maar je schrijfstijl des te meer. Lekker doorspekt van volvette humor. Zo'n corrida lijkt me overigens wel een magnifiek fotografieonderwerp! Zodra er een reis naar Spanje aanzit ga ik me daar eens aan wagen!

  2. Harry
    Harry schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 07:39  | reageer

    Ik vind je foto ook niet geweldig en jammer dat je ze ook nog eens met een iPad verpest hebt.
    En ik vind dat je je minachting ten aanzien van stieren maar op andere sites moet verkondigen.
    @redactie, dit zijn geen "Photofacts".

  3. ErikvanRosmalen
    Profiel  ErikvanRosmalen schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 07:51  | reageer

    Tja, het feit dat stieren nutteloze beesten zijn wil nog niet zeggen dat je ze op brute wijze moet gaan mishandelen en afslachten natuurlijk.

    Los daarvan even op het fotografische deel van de blog. De foto's zijn niet geweldig inderdaad, maar zijn prima geschikt om te laten zien wat de app kan denk ik. Persoonlijk zie ik het nut van dergelijke apps niet zo in. Dat je telefoonfotootjes even 'leuk' bewerkt in een telefoon-appje vind ik oke, maar als ik bewust mijn foto's naar een tablet moet kopieren om daar wat standaardfiltertjes los te laten, tja, je zegt het al: dat kan ik ook in Photoshop!

  4. Johannes Klapwijk
    Profiel  Johannes Klapwijk schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 08:27  | reageer

    @ErikvanRosmalen: precies mijn mening. Hoe kun je nou ooit het feit dat dieren geen direct nut hebben voor mensen als rechtvaardiging gebruiken om ze dood te martelen. Echt te idioot voor woorden!

  5. ErikvanRosmalen
    Profiel  ErikvanRosmalen schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 08:39  | reageer

    Als Cas dit met wat sarcasme probeert te brengen, is dat in ieder geval langs mij heen gegaan.

  6. aradilon
    Profiel  aradilon schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 10:37  | reageer

    Ben ook niet van de mening dat dieren dood moeten omdat ze nutteloos zijn, en er zijn trouwens nog veel boeren die gebruik maken van stieren om te fokken. Ik snap ook echt de sport er niet van, mensen een stier als speldekussen beschouwen en ze vol steken met speren, wow leuk en als ze in de ring niet sterft dan doen ze het achteraf toch! Trouwens zijn mensen niet juist nuttelozer, als ons ras niet zou bestaan dan zou de aarde heel wat beter zijn hoor of wie denk je dat al de regenwouden kapt?
    En het dan om fotografie te hebben, de foto's zijn niet echt goed, te veel photoshop.

  7. dennis van den eijnden
    Profiel dennis van den eijnden schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 11:00  | reageer

    Wellicht was het niet de bedoeling, maar je lijkt nogal vol van jezelf, Cas. Het zou helpen als je blogpost niet 15 alinea's duurt voordat het over fotografie gaat.

  8. DickuitZandvoort
    Profiel DickuitZandvoort schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 13:06  | reageer

    Slecht verhaal in kinderlijke stijl, slechte foto's en misselijk makende stellingname i.z. dierenmishandeling.
    Bah!

  9. Leon
    Leon schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 15:09  | reageer

    Toch een blik kunnen werpen op de hersenspinsels van een idioot.
    Totaal nutteloos verhaal, dus wat mogen we met jou doen?

  10. JRS
    JRS schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 15:53  | reageer

    Kan er vanaf nu met enig respect richting de schrijver van deze blog gereageerd worden?
    Niemand hoeft het met zijn mening over het stierenvechten eens te zijn maar kwalificaties als kinderlijk en idioot hoeven echt niet.

    Kan het nu weer over fotografie gaan?

  11. rbrt
    Profiel rbrt schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 16:38  | reageer

    @Erik: kijkend op het eigen blog van Cas, lees ik een nog wat steviger versie - over de vreselijke linkse dierenextremisten, die ook nog de lekkere foie gras willen verbieden -, dus ik vrees dat er geen sprake is van sarcasme.

    Neemt niet weg dat een blogtekst niet altijd braaf en zoetig hoeft te zijn, ook al ben ik het zeker ook niet eens met de schrijver.

    Wat de foto's betreft: applicaties met wat handige settings kunnen best bruikbaar zijn, ook voor foto's die niet uit de mobiel komen. Zelf gebruik ik ook wel eens desktop-versies van bijvoorbeeld "toycamera analogcolor" en "CameraBag". Dat kan soms best goed uitpakken. Helaas is dat bij bovenstaande foto's niet het geval.

  12. Henri
    Profiel Henri schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 21:01  | reageer

    Het spijt me Cas, maar ik kan de lol van "stierenvechten" niet inzien...
    Kan best wezen dat een stier in jouw zakelijke ogen een waardeloos dier is, maar dat is geen reden om lol te beleven aan het mishandelen en doden ervan.
    En de foto's spreken me ook niet bijster aan: zelfs met trucfilters, vaak het laatste redmiddel, zijn ze niet interessant te maken.
    Ieder zijn lol natuurlijk, maar liever niet ten koste van een weerloos dier dat, zoals je zelf al aangeeft, per definitie de verliezer is.....

  13. Pasquino
    Pasquino schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 21:13  | reageer

    Cas wat ben je een dom figuur. Het is jammer dat een uitstekend en gerespecteerd figuur als Elja Trum zo'n artikel toestaat. Ik dacht dat deze blog over fotografie ging. Eigenlijk is na het poneren van zo'n mening over stierenvechten alle verdere discussie zinloos.

  14. gast schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 21:41  | reageer

    Het plaatsen van een dergelijk artikel doet mij in elk geval besluiten Photofacts niet meer te bezoeken.

  15. gast
    gast schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 22:09  | reageer

    zo'n gast moet gewoon gebanned worden.. waarschijnlijk vroeger ook vleugels van vliegen uitgetrokken hebben.

    Jammer dat je hem na het plaatsen van zijn flutverhaaltje niet meer hoort. slappe hap!!!

  16. Arno
    Arno schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 22:14  | reageer

    Zeer slechte kiekjes vanaf de tribune en een misselijkmakend artikel. Ik weet dat Elja niet snel ingrijpt en dat is goed maar dit artikel gaat me wel iets te ver en had niet mogen verschijnen. Als je een echte goed fotograaf bent dan had je gewacht totdat er een stier met zijn horens die slappeling met zijn rode doekje tussen zijn balletjes had geprikt, dat zijn pas echte aktiefoto's. Daarbij ben je zelf erg dom met een aantal stellingen maar daar zal ik maar niet dieper op ingaan want dat ga je toch niet begrijpen.

  17. Erik
    Profiel Erik schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 22:56  | reageer

    Kan dit artikel niet verwijderd worden? Dit is toch geen blog om dierenmishandeling aan te prijzen?

  18. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 22:58  | reageer

    Het is duidelijk een gevoelig onderwerp. Voor een groot deel ligt dat volgens mij in de schrijfstijl van Cas en dan specifiek het stukje over het nut van een stier. Persoonlijk had ik dat niet al te serieus opgepakt, maar wellicht is het zijn mening. Cas is momenteel op vakantie, dus hij zal zelf pas over een week ofzo reageren, verwacht ik.

    Zelf ben ik ook geen voorstander van stierengevechten, maar zolang ik nog met smaak geniet van een stukje biefstuk heb ik volgens mij weinig recht van spreken wanneer ik dit soort tradities veroordeel.

    Ik hoef het volgens mij niet altijd met het schrijven van een blogger eens te zijn om het artikel te plaatsen. Volgens mij moet er plaats kunnen zijn voor verschillende meningen op Photofacts.

    De foto's zijn volgens mij op zich zo slecht nog niet. Vooral de laatste van het gevecht geeft volgens mij een klassiek beeld deze traditie en de nabewerking is wellicht wat overdone in de app, maar ik vind hem in deze foto best passend. Een Instagram bewerking van een foto is doorgaans niet van een betere kwaliteit.

  19. DickuitZandvoort
    Profiel DickuitZandvoort schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 23:04  | reageer

    Enfin, over de stellingname rond de stieren is het nodige wel gezegd, en terecht.
    Daarnaast nog te bedenken, als je de kwaliteit van die foto's beziet, dat de heer Cas zichzelf afficheert
    als de oprichter van een unieke foto-community voor de gevorderde fotograaf... de gevorderde (sic!) fotograaf.
    Wat een sukkel...

  20. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 23:08  | reageer

    Vanwege de reacties heb ik na herlezing besloten het artikel te herzien waarbij de stellingname over de nutteloosheid van een stier verwijderd is.

  21. DickuitZandvoort
    Profiel DickuitZandvoort schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 23:13  | reageer

    @ Elja Trum
    Ook ik geniet met smaak, net als u, van mijn stukje biefstuk.
    Maar dat kan alleen omdat ik weet dat het dier anders aan zijn einde komt dan de stier in de arena.
    Dit geeft recht van spreken.

  22. Dustin
    Dustin schreef op donderdag 11 augustus 2011 om 23:19  | reageer

    Elja, misschien is de vergelijking tussen biefstukje en stierenvechten ook niet echt een goede keuze van woorden....

    De foto's vind ik overigens ook niet zo mooi... Wel mooie kleuren alleen erg donker. Inhoud van de foto vind ik een stuk minder.

  23. ronbou
    Profiel ronbou schreef op vrijdag 12 augustus 2011 om 02:05  | reageer

    Het is gelukkig voor de meeste mensen hier wel duidelijk dat het tegenwoordig not-done is om zo'n achterlijke folklore te verheerlijken of überhaupt te bezoeken als toerist. Ook fotografisch gezien geen hoogstandjes, Cas had idd zijn cameraatje beter thuis kunnen laten wat hij zelf ook schrijft.

  24. steven
    steven schreef op vrijdag 12 augustus 2011 om 10:55  | reageer

    Als Cas schrijft: "Stieren hebben geen hoog IQ, ze stinken er elke keer weer in.(...) Ook in dat opzicht is er niets onnatuurlijks aan een stierengevecht: de domste legt gewoon altijd het loodje, zoals Darwin ons al leerde", dan geeft hij als schrijver aan zelf de domste te zijn: Een arena is allebehalve natuurlijk voor een stier. En Darwin zei niet dat de slimste overleeft, maar degene die het best is aangepast (aan de omstandigheden).
    Die zijn (vooral in de arena) natuurlijk in het voordeel van de (ook nog bewapende) toreador. Ik geeft de toreador zonder wapens in het open veld niet veel kans. Cas (met camera) geeft als fotograaf wat mij betreft ook geen blijk van een overmaat aan talent.

  25. DickuitZandvoort
    DickuitZandvoort schreef op vrijdag 12 augustus 2011 om 11:40  | reageer

    @ steven
    Het onderwerp "stieren/toreador" heeft u uitstekend verwoord.
    Toch beste heer Steven graag wat meer respect voor de fotografische talenten van de heer Cas.
    Hij is immers de oprichter van Fotoholix.nl, een unieke foto-community voor gevorderde fotografen... knipoog

  26. Liesbeth van Asselt
    Profiel  Liesbeth van Asselt schreef op vrijdag 12 augustus 2011 om 11:54  | reageer

    Ik begrijp werkelijk niet wat de lol is van het het fokken van dieren met als enig doel ze later een gruwelijke dood te laten sterven ter faveure van de een of andere macho-figuur. En ik begrijp al helemaal niet dat je dit soort dierenmishandeling als toerist sponsort door naar zo'n 'evenement' toe te gaan.

  27. steven
    steven schreef op vrijdag 12 augustus 2011 om 13:07  | reageer

    @dickuitzandvoort
    Ik baseer mij alleen op de paar (fotografische)bijdragen die hij op photofacts heeft geleverd. Daar ben ik niet van onder de indruk. Ik heb geen oordeel over zijn community-organisatie talent.

  28. rbrt
    Profiel rbrt schreef op vrijdag 12 augustus 2011 om 13:16  | reageer

    Elja, misschien is het goed op de site een disclaimer te plaatsen, waarin je vermeldt dat plaatsing van artikelen niet noodzakelijkerwijs betekent dat Photofacts de mening van individuele blogschrijvers onderschrijft.

    Verder vind ik je beslissing nu wat zinnen te schrappen niet handig. Of je plaatst een provocerend artikel en blijft daar achter staan, of je besluit met wijsheid achteraf een artikel te verwijderen. Nu probeer je wat halfslachtig de angel eruit te halen, wat naar mijn idee slechts afbreuk doet aan de oprecht verontwaardigde reacties hierboven.

    Je opmerking dat de foto's "zo slecht nog niet" zijn (is dat de nieuwe norm?), begrijp ik ook niet goed. Zoals je weet, ben ik een liefhebber en een warm voorstander van "lo-fi" fotografie, maar deze foto's zijn gewoon niet goed. Ik weet niet of het aan de applicatie ligt of aan slechte toepassing ervan, maar de resultaten zijn niet Photofacts-waardig.

  29. JRS
    Profiel JRS schreef op vrijdag 12 augustus 2011 om 17:35  | reageer

    Als ik uitgebreid zou reageren op alle artikelen op Internet waar ik het niet of helemaal niet mee eens ben, zou ik geen tijd over houden om foto's te maken.

    Vrijheid van meningsuiting houdt niet de vrijheid in om anderen de vrijheid van het uiten van hun mening te ontnemen.

  30. Steven
    Steven schreef op vrijdag 12 augustus 2011 om 18:18  | reageer

    Natuurlijk mag cas schrijven wat hij wil, zolang de lezer daarover een oordeel mag vellen (als hij/zij daar tijd in wil steken tenminste).

  31. tonv
    Profiel tonv schreef op zaterdag 13 augustus 2011 om 04:51  | reageer

    Ondanks mijn begrip voor de afgruw van de Corrida vind ik de reacties tendentieus en wordt Cas van der Voorn m.i. onnodig gedemoniseerd. In zijn posting beschrijft hij op een sarcastische, hilarische manier een folkloristisch gebeuren. Toegegeven, het is dierenleed tot (volks)vermaak verheven maar als dat zulke boze reacties oproept dan zou men beter deze woede richten op bijv. een McDonaldsketen waar een grootschalige bio-industry achter schuil gaat. Daar worden dieren na een kortstondig leven in gevangenschap op vaak wrede, controversiele wijze geslacht om dagelijk 65 miljoen klanten een verse hamburger voor te schotelen. Die paar (arme) stieren in Spanje staan in geen enkele verhouding tot wat er zich daar afspeelt.

    Wat z'n foto's betreft: die vind ik niet geweldig maar dat wil niet zeggen dat ze Photofacts-onwaardig zijn. Hij probeert met filters een bepaald effect toe te voegen aan z'n shots.dat wellicht niet ieders smaak is. Desondanks kan dat interessante informatie opleveren. Enfin, voor mij is dit alles geen reden om Cas uit te kotsen. Persoonlijk vind ik z'n schrijfstijl humoristisch en spitsvondig. Misschien wat te lang van stof maar dat is een kwestie van modereren.

    Op deze manier wil ik het toch opnemen voor een collega blogger die ondanks enkele uitglijers een bijdrage probeert te leveren aan Photofacts.

  32. gast
    gast schreef op zaterdag 13 augustus 2011 om 08:53  | reageer

    @ton

    dus zolang je het maar op een sarcastische en hilarische manier brengt (in jouw ogen dan), dan mag het? Dus stel dat ik een stuk schrijf over bijv de jodenvervolging 70 jaar geleden en dat ik daar achter zou staan, dan zou ik daarmee wegkomen zolang ik het maar lollig schrijf???? Erg rare gedachtengang!!!
    Vergelijking met McDonalds vind ik dus ook een gevalletje van appels met peren

  33. Henri
    Profiel Henri schreef op zaterdag 13 augustus 2011 om 10:14  | reageer

    @ Ton;
    Met alle respect Ton, maar ik kan dat hilarische, ironische en sarcastische er niet uithalen.
    Ik ben redelijk gevoelig voor humor of sarcasme, maar in onderhavig schrijfsel vind ik het nergens.
    Cas heeft zich op zeer glad ijs gewaagd en ondervind nu de gevolgen......

  34. Erik
    Profiel Erik schreef op zaterdag 13 augustus 2011 om 11:11  | reageer

    @ Ton, ik snap niet hoe je dierenmishandeling goed kunt praten door een kromme redenering te gebruiken dat het bij McDonalds ook niet helemaal in de haak zou zijn. Dat wil dan dan toch nog niet zeggen dat een folklore waarbij stieren mishandeld worden ter vermaak van het publiek maar toe moet staan? Zelfs de Spanjaarden die daar mee opgegroeid zijn komen er nu achter dat het niet meer van deze tijd is, het is net in Catalonië verboden maar dat zal zich hopelijk doorzetten in heel Spanje.

    Een erg vreemde gedachtengang!

    Daarbij, dat iemand kan genieten van dierenmishandeling (zoals Cas) en geen enkel respect toont voor het welzijn van een dier, vind ik al erg discutabel (zie ook zijn artikel op zijn eigen site). Maar dat andere mensen daar begrip voor op kunnen brengen en geen moeite hebben om deze zogenaamde lollige artikelen te plaatsen, daar snap ik werkelijk niets van.

  35. EdC
    Profiel EdC schreef op zaterdag 13 augustus 2011 om 12:26  | reageer

    @gast. In antwoord op jouw vraag aan TonV: ik denk dat je wettelijk een probleem krijgt en dat je er dus niet mee wegkomt. Een stuk schrijven over stierenvechten is niet verboden. Er is dus een verschil.

    @Erik en anderen: wat hier collectief als dierenmishandeling wordt gezien, hoeft elders nog niet zo te zijn. Dan mag je er wel iets over zeggen in de hoop dat in de andere cultuur de gedachten veranderen. Maar het gaat mij te ver iemand te veroordelen omdat hij nieuwsgierig was naar een stierengevecht.

    Stenig mij nu ook maar: ganzenlever smaakt heerlijk. Nu nog een ganzenmesterij bezoeken om zelf een oordeel te kunnen vellen.

  36. JRS
    Profiel JRS schreef op zaterdag 13 augustus 2011 om 13:02  | reageer

    Kan er een slotje op deze blog?

    Het gaat allang niet meer over fotografie en elke reactie roept weer een andere reactie op.
    Straks gaat er nog iemand reageren op de ganzenlever van EdC en wie weet waar we dan nog eindigen.

  37. rbrt
    Profiel rbrt schreef op zaterdag 13 augustus 2011 om 13:07  | reageer

    @tonv: De conclusie dat een hamburger eten bij McDonald's minstens zo erg is als 200 euro betalen om met de kids naar het langzaam doodmartelen van een dier te kijken, laat ik maar even voor jouw rekening.

    Liever stuur ik de discussie terug richting de foto's, we zitten uiteindelijk op een fotografieblog. Ik zie dagelijks foto's die niet "mijn smaak" zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik het daarom slechte foto's (of bewerkingen) vind. Dat staat los van elkaar.

    Juist omdat ik zelf graag filters gebruik om een "vintage gevoel" te krijgen, kijk ik wellicht wat kritisch naar bovenstaande platen. Voorwaarde is dat je een technisch goede foto als basis gebruikt en een filter zo subtiel toepast dat een realistisch retro-effect ontstaat.
    Hier zie ik flink uitgezoomde foto's (die daardoor al wat kwaliteit verloren hebben) en door de te heftig uitgeschoten bewerkingen ongeloofwaardig zijn geworden.

    Het fotograferen met een compact camera beperkt. De kunst is om juist die beperkingen te erkennen en te gebruiken. Waarom in dit geval niet gekozen voor een mooi overzichtsbeeld van de arena, spelend met het aanwezige verschil van zonlicht en schaduw? Waarom geen candid shots van de toeschouwers om je heen? Waarom geen foto van zo'n buslading Japanners? Enzovoort.
    Op die manier had Cas een reportage kunnen maken, die een sfeerbeeld geeft van deze "folklore". En het oordeel over het stierenvechten zelf over kunnen laten aan de kijker naar de foto's.

  38. Pasquino
    Pasquino schreef op zaterdag 13 augustus 2011 om 13:10  | reageer

    We leven in een wereld waar veel mensen en dieren ondraaglijk lijden ondergaan bv door rampen en ziekten. Met ons allen proberen we die wereld te verbeteren.Maar wat zijn dat toch voor mensen die er plezier in hebben als onschuldige en onnozele wezens zoals stieren en ook paarden tijdens het stierenvechten vreselijk gemarteld worden. Nee , beste collega's . Ik houd het bij mijn Canon 20D, 40 D en 5D mark II en beleef iedere dag plezier aan de fotografie. Gelukkig heb ik vele goede reacties gezien de laatste paar dagen met uitzondering van tonv en EdC. Misschien hebben deze mensen nog weinig ellende meegemaakt in hun leven. Laten we hopen dat zo'n artikel nooit meer geplaatst wordt.

  39. Ian Segal
    Ian Segal schreef op zaterdag 13 augustus 2011 om 14:59  | reageer

    Zelf ben ik erg tevreden van Snapseed voor het bewerken van foto's op de iPad. Deze app werd ontwikkeld door Nik Software, die bekend staan voor hun plugins voor Aperture/Lightroom/Photoshop. De app kost 3,99 euro geloof ik.

    Je kan naast basisbewerkingen zoals crop, contrast, brightness, color temperature, et cetera ook filters toepassen waar je nog veel controle hebt over de settings. In combinatie met de camera connection kit kan ik op vakantie foto's van mijn spiegelreflex bewerken, posten op mijn blog of mailen.

  40. jamesprovision
    Profiel jamesprovision schreef op donderdag 18 augustus 2011 om 10:57  | reageer

    Helemaal niets mis met de foto's m.i. en ook het verhaal is er bij mij ingegaan als koek.
    Al het dierenleed de wereld uit? laten we dan in eigen land beginnen met een verbod op de sportvisserij!

  41. Cas van der Voorn
    Profiel Cas van der Voorn schreef op zaterdag 20 augustus 2011 om 17:06  | reageer

    Toen dit artikel verscheen bevond ik me in Bretagne, op een camping zonder internet. Ik ben dan ook nu pas in staat om te reageren:

    Laat ik het controversiële onderwerp eens in fotografische termen beschrijven: ik probeer als hobby-fotograaf en als schrijver te observeren wat ik tegenkom, met een open blik en zo objectief mogelijk. De vastlegging ervan is mijn eigen interpretatie en daarbij speelt mijn persoonlijkheid een rol: Dogmatisch denken probeer ik te vermijden, een argwaan jegens elke vorm van moralisme vormt daarbij de leidraad. Het is niet hoogdravend bedoeld, ik probeer alleen op mijn eigen micro-niveau een brede kijk op alle facetten van het leven te ontwikkelen, zonder rekening te houden met wat de moral majority daarvan vindt. Het bezoek aan die Corrida was geen impulsief ideetje, er is lang over gedacht en over gesproken, ook ter voorbereiding van mijn kinderen. Die worden niet volgepropt met dogma’s en moralisme, maar mogen zelf hun mening vormen.

    Ik schreef in mijn artikel dat niemand geniet van het doden van een stier. Dat geldt evenzeer voor ons. Ook de rituelen die eraan vooraf gaan bezorgen mij geen lekker gevoel. Ik probeer er wel vanuit verschillende invalshoeken naar te kijken. Een ervan heb ik verwoord in het (nu verwijderde) gedeelte over de nutteloosheid van stieren. Het is een zienswijze, een standpunt. En ik heb het bewust wat zwaar aangezet, omdat ik op die manier mensen aan het denken wil zetten. De een vindt er humor en sarcasme in terug, de ander ergert zich mateloos. Dat is het risico als je een controversieel onderwerp kiest.
    Ik zie overigens een analogie tussen fotografie en schrijven: Het is de kunst van het weglaten om een focus op een bepaald element te verkrijgen. Dat betekent niet dat andere elementen of argumenten niet meer bestaan, ze zijn gewoon buiten beeld.

    De oproepen om verwijdering en verbanning begrijp ik totaal niet. Reacties met negatieve kwalificaties over mij, de keuzes die ik maak en mijn andere activiteiten slaan de plank mis. Niemand hier kent mij goed genoeg om te kunnen beoordelen of ik idioot, nutteloos of een sukkel ben. Op basis van één artikel vanuit een bepaald standpunt kan dat al helemaal niet. Dat soort vileine speldenprikjes kunnen me gestolen worden, alle andere reacties stel ik zeer op prijs. Vooral wanneer men met enige argumentatie mijn standpunten tegenspreekt: Daar valt wat uit te leren.

    Over de illustraties heb ik in het artikel mijn twijfels al geuit, en die ga ik niet herhalen. Maar ook hier begrijp ik sommige heftige reacties niet. Volgens mij is Photofacts geen site waar louter topfoto's worden getoond, en ik zou niet weten aan welke maatstaven foto's hier moeten voldoen. Ik heb twee doelen met deze foto's: het zijn illustraties bij het verhaal, en ze tonen mijn poging om op reis met de iPad een paar foto's te bewerken in een sfeer die bij het onderwerp past. In dit geval was dat dus in mei, voor mijn eigen blog. Die poging heb ik hier beschreven, het is de reden waarom ik het artikel in aangepaste vorm geschikt vond voor Photofacts. Daar zit overigens wel een knipoog in: Vintage is voor mij synoniem met vergane glorie.

    In volgende artikelen zal ik me onthouden van dit soort onderwerpen, al was het maar omdat de discussie over een onderwerp als dierenwelzijn niet op deze site plaats moet vinden. Gelukkig zijn er over fotografie in al zijn facetten genoeg interessante en wellicht controversiële dingen te schrijven.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Cursus Naaktfotografie met Danyel Weideman
Creatieve Technieken met Bart Siebelink
Toon alle artikelen binnen Persoonlijk

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

45.165 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord