100+ fotografiecursussen én 4 Fotobijbels ebooks - Nu 120 euro voordeel! Word nu lid!
Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Photofacts Jaaroverzicht 2015

donderdag 31 december 2015, 20:15 door | 5.958x gelezen | 0 reacties

Traditioneel kijk ik op de laatste dag van het jaar altijd even terug op het afgelopen jaar voor Photofacts en uiteraard een beetje naar de toekomst. Welke artikelen waren het afgelopen jaar bijvoorbeeld het populairst?

Sarah

De buitenshoot met Sarah was mijn favoriet van 2015

Stats

In totaal bezochten 1,9 miljoen bezoekers Photofacts in 2015 (300.000 meer dan vorig jaar), dat is gemiddeld ruim 5.000 per dag! Een aantal waar ik erg blij mee ben. Kijk ik ook naar alle Photofacts subsites, dan komen we op 2,4 miljoen bezoekers.

De drukste dag was 1 december 2015 met 10.678 bezoekers. Dat was te danken aan het artikel over de overstap van spiegelreflex naar systeemcamera door Yljas Roeper. Een artikel dat veel discussie opleverde, met maar liefst 72 reacties.

Het afgelopen jaar zijn er in totaal 406 artikelen geschreven op Photofacts. Meer dan één per dag gemiddeld dus en het meeste artikelen sinds 2010 (toen schreven we 417 artikelen). Zelf heb ik er 226 voor mijn rekening genomen, een stuk minder dan vorig jaar (274).

Dat komt dan weer doordat we het afgelopen jaar twee stagiaires gehad hebben, Iris Janssen (21 artikelen) en nu Iris van Liempt (43 artikelen). Daarnaast hadden we natuurlijk veel artikelen van -in totaal 43- andere bloggers.

Uiteraard bedank ik hun voor hun leuke bijdrages! Marit Hilarius zorgde bijvoorbeeld voor maar liefst 14 blogs en ook Antonette de Groot was lekker bezig met 11 blogs. Ook Erik van Rosmalen, Liesbeth van Asselt, Johannes Klapwijk, Maaike van Steenis, Piet Van den Eynde, Nando Harmsen en Thomas Dral schreven meerderen blogs.

Meest gelezen artikelen

Hier de top 10 van de best gelezen artikelen op Photofacts.
Welk artikel vond jij het interessants?

1. Welke Canon camera moet je kopen?
    Door Elja Trum, 18.079 keer gelezen
  2. 7 Praktische tips voor het poseren bij portretten
    Door Elja Trum, 15.855 keer gelezen
  3. Welke Nikon camera moet je kopen?
    Door Iris Janssen, 15.272 keer gelezen
  4. Lange sluitertijden fotografie; 90% kijken en 10% techniek
    Door Wilco Dragt, 14.936 keer gelezen
  5. Nachtfotografie: zes tips voor prachtige foto's in het donker
    Door Nikon Nederland, 11.836 keer gelezen
  6. 8 ideeën voor fotografieprojecten
    Door Elja Trum, 11.405 keer gelezen
  7. 20 tips voor betere portretfoto's
    Door Liesbeth van Asselt, 11.359 keer gelezen
  8. De 10 nuttigste accessoires voor bij je camera
    Door Elja Trum, 11.123 keer gelezen
  9. 6 Tips voor het fotograferen van bloemen
    Door Elja Trum, 10.094 keer gelezen
  10. Mijn 5 favoriete mogelijkheden met Lightroom 6
    Door Piet van den Eynde, 10.050 keer gelezen

Canon EOS 700D

Photofacts Academy

Ook Photofacts Academy, onze online leeromgeving voor fotografen, heeft een mooi jaar gehad. Ten opzicht van vorig jaar zijn we het afgelopen jaar bijna verdubbeld. Eindigde we in 2014 nog met ruim 1.300 leden, deze week hebben we de 2.500 actieve Photofacts Academy leden overschreden.

Veel nieuwe leden natuurlijk, maar ook ruim 80 procent van onze bestaande leden hebben hun abonnement (weer) een jaartje doorgezet.

Het afgelopen jaar hebben we ook niet stil gezeten. Naast de reeds bestaande video's over Lightroom en Photoshop is er het afgelopen jaar een cursus Photoshop Elements, een cursus Macrofotografie, een cursus Photoshop voor Gevorderden, een cursus Nieuw in Lightroom 6, een cursus NIK Software, een cursus met cameratips, een basiscursus studiofotografie, een cursus Lightroom in 90 Minuten, een basiscursus Fotografie en een cursus Bruidsfotografie toegevoegd.

De nieuwe cursussen in 2015

Tien nieuwe cursussen dus. Alle (volledige) Photofacts Academy kregen zonder meerkosten ook toegang tot al deze nieuwe video's. Het komende jaar verwacht ik dat we minstens zo veel nieuwe cursussen uit gaan brengen. We zijn er al druk mee bezig.

Naast de nieuwe cursussen zijn we ook gestart met een wekelijkse korte video. Het prettige aan deze video's is dat je elke week maar een paar minuten hoeft te kijken om toch weer wat op te steken. In totaal hebben we nu ruim 52 uur aan video's beschikbaar; een ruime verdubbeling van wat we vorig jaar aanboden.

De prijs van een lidmaatschap gaat overigens in de eerste maand van het volgende jaar omhoog met 10 euro. Je betaald dan geen 89 euro voor een jaarlidmaatschap, maar 99 euro. Bestaande leden hebben hier overigens geen nadeel van; zij blijven zolang ze lid blijven altijd het bedrag betalen waarvoor ze ook ingestapt zijn.

Proeflidmaatschap

Wat ik zelf een leuke toevoeging vind op Photofacts Academy is de mogelijkheid om het lidmaatschap 14 dagen gratis te proberen. Met dit proeflidmaatschap krijg je gewoon toegang tot alles wat we aanbieden: geen beperkingen.

Zo kun je zelf eerst een kijkje nemen of Photofacts Academy wellicht wat voor jou is voordat je besluit lid te worden. Uiteraard verloopt het 14 daagse proeflidmaatschap automatisch (net als ons jaarlijks lidmaatschap). We houden niet van automatische verlengingen.

Vooruitblik

In het nieuwe jaar willen we ook weer veel leuke dingen gaan doen en uiteraard dagelijks weer mooie nieuwe artikelen brengen. Per 1 januari hebben we ook een eigen fotostudio tot onze beschikking. Deze willen we gebruiken voor het maken van foto's en video's.

Ik heb mezelf als doel gesteld in minimaal maandelijks een TFP-shoot te doen in de studio. Vrij werk waarbij het natuurlijk de bedoeling is om veel dingen uit te proberen en op Photofacts te vertellen wat ik gedaan heb en wat het resultaat is.

Het blog willen we verder gaan professionaliseren. De afgelopen periode zijn we al meer gaan werken met een vast weekschema waarbij we het type artikel meer per dag vastleggen. Daarnaast proberen we meer vooruit te werken zodat we meer tijd en aandacht aan de artikelen kunnen besteden.

Ik hoop dat jullie het afgelopen jaar veel plezier hebben gehad aan Photofacts en ga ervoor om er in 2016 opnieuw een beter jaar van te maken! Voor vanavond een fijn uiteinde gewenst!

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Over de auteur

Elja Trum is oprichter van Photofacts, online fotografiecursussite Photofacts Academy en het blog Teslafacts. Hij schrijft sinds 2006 over fotografie. Elja is ook auteur van boeken over zwart-wit-, flits- en portretfotografie.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
    Deel als eerste jouw mening over dit onderwerp!

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Masterclass Landschapsfotografie met Bas Meelker
Portretfoto's Bewerken in Lightroom Classic

Ook interessant

Toon alle artikelen binnen Photofacts Nieuws

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door

Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

45.287 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts