Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Elja Trum

Preview: Nikon D700

dinsdag 1 juli 2008, 08:01 door | 21.871x gelezen | 31 reacties

Hoewel het niet echt meer een verrassing is, is het nu ook officieel; de nieuwe Nikon D700 camera van Nikon. Op internet was de afgelopen dagen al de nodige informatie over de camera te vinden en deze was ook behoorlijk accuraat. Vorige week dinsdag waren wij te gast bij de presentatie van Nikon Nederland en konden we even spelen met het nieuwe model; de full-frame, 12,1 megapixel digitale spiegelreflex van Nikon.

Nikon D700 specificaties
- 12,1 megapixel full-frame (FX-formaat) CMOS sensor
- ISO 200 - 6400 (100 - 25600 met hi1, hi2 en lo1)
- 51 punts MultiCAM3500 autofocus
- DX crop functie
- Live-view (contrast AF)
- 3 inch TFT (922.000 pixels)
- 14 bits A/D conversie, 16 bit beeldverwerking
- Stofreductie systeem
- 5 foto's per seconde
- 8 foto's per seconden met optionele batterygrip MB-D10
- EXPEED beeldverwerking
- Ingebouwde flitser (tot 24 mm groothoek)
- Zoeker met 95% dekking
- Sealing tegen stof en vochtigheid

Nikon D700


Gebaseerd op de Nikon D3
Zoals je kunt zien een camera met mooie specificaties! De Nikon D700 is de tweede camera van Nikon met een full-frame sensor. Nikon lijkt dus de met de Nikon D3 ingeslagen weg voor het FX-formaat door te willen zetten.

De Nikon D700 is voor een opvallend groot deel gebaseerd op de uistekende Nikon D3. De camera's delen onder ander dezelfde sensor en hetzelfde beeldscherm. Vooral de overeenkomstige sensor is een positief punt, want deze CMOS sensor biedt een hoog ISO bereik met weinig ruis. De beeldkwaliteit van deze nieuwe camera zou overeen moeten komen met die van zijn grotere broer.

De dure Nikon D3 is met een aanschafprijs van bij 4.000,- euro voor veel fotografen te prijzig. De Nikon D700 wordt echter zo'n duizend euro goedkoper aangeboden (adviesprijs) en kan dus een interessant alternatief vormen.

Natuurlijk heeft de Nikon D3 nog een aantal puntjes waardoor deze boven de D700 uit steekt. Uiteraard het formaat (met ingebouwde grip op de D3), een 0,02 milliseconde kortere sluitervertraging (oftewel; niet merkbaar), twee CF card aanlsuitingen, groter zoekerbeeld en een hoger aantal opnames per seconde.

Nikon D700 vs Nikon D300


In de hand
De body van de Nikon D700 is beduidend kleiner dan de D3, maar net iets groter als de D300. Het verschil in formaat zit echter vooral in de hoogte waardoor de grip van de D300 ook op de Nikon D700 past. Wanneer je zowel de Nikon D300 en de Nikon D700 in handen hebt is het verschil in gewicht tussen beide camera's goed te merken. De D700 is merkbaar zwaarder.

De zoeker van deze nieuwe camera is met 95% kleiner dan de Nikon D3 (100%), maar uiteraard opvallend groot vergeleken met crop-camera's. Mocht je al een D3 of D300 hebben, dan is het handig dat deze dezelfde accu en acculader gebruiken als de nieuwe Nikon D700. In de zoeker kun je ook (in tegenstelling tot de Nikon D3) een aantal hulplijnen projecteren. Een handige optie die we ook al eerder op andere Nikon modellen zagen.

Knoppen toewijzen op de Nikon D700


Live-view
Er zijn een paar kleine verbeteringen doorgevoerd op de live-view in de Nikon D700. Zo is er nu een virtuele horizon in live-view mode. Handig om je camera recht te houden tijdens het gebruik van live-view.

Ook de autfocus kan gebruikt worden tijdens live-view. De Nikon D700 maakt hiervoor gebruik van contrast AF, vergelijkbaar met compact camera's. Ook kun je tijdens de live-view direct wijzigingen in de witbalans zien.

Het gewicht van de body (zonder batterij) bedraagt 995 gram. De Nikon D700 is vanaf eind deze maand leverbaar voor een adviesprijs van 2.799,- euro. De Nikon D300 blijft overigens ook gewoon bestaan, deze valt toch ook wel in een andere prijsklasse.

Remco (Zoom.nl) met de Nikon D700


Meer informatie
- Nikon D700 preview van DPReview
- Nikon D700 informatie bij dSLR.nl

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Elja Trum

Over de auteur

Elja Trum is oprichter van Photofacts, online fotografiecursussite Photofacts Academy en het blog Teslafacts. Hij schrijft sinds 2006 over fotografie. Elja is ook auteur van boeken over zwart-witfotografie, flitsfotografie en portretfotografie.

31 reacties

  1. RobertW
    Profiel RobertW schreef op dinsdag 1 juli 2008 om 10:00  | reageer

    pffff kikke ding! vrolijk Ik denk dat er toch een aantal Canon fotografen een Nikon erbij gaan nemen.

  2. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op dinsdag 1 juli 2008 om 10:23  | reageer

    @RobertW; Ik denk dat de meeste Canon fotografen eerst nog even afwachten of Canon een opvolger van de 5D aankondigt eind augustus.
    Maar inderdaad een mooie camera, die Nikon D700.

  3. RobertW
    Profiel RobertW schreef op dinsdag 1 juli 2008 om 11:02  | reageer

    Ik ben een van die wachtenden... hoewel ik nog steeds enorm blij ben met mijn 5D, en er misschien nog een bijkoop, gezien de 'lage' prijs nu. Die cashback is over, maar de bon een beetje Photoshoppen kwa datum en je kunt er alsnog gebruik van maken... oh, wat zeg ik nu? vrolijk

  4. Pim
    Pim schreef op dinsdag 1 juli 2008 om 11:12  | reageer

    Hele mooie camera, Hoop echt dat Canon 5d m2 op z'n minst vergelijkbaar is.
    Ik zal nooit een Nikon erbij nemen omdat het simpel weg te duur word om lenzen voor canon aan te schaffen en lenzen van Nikon.

    Daarbij ben ik een zeer tevreden Canon gebruiker die stiekem overtuigd is dat Canon beter is knipoog

    Onzin natuurlijk maar iedere fotograaf heeft zo zijn favoriet denk ik.

    @Elja: Weet jij misschien iets van de Canon 5DM2 want volgens geruchten zou deze juni 2008 uitkomen toch?

  5. Serge
    Profiel Serge schreef op dinsdag 1 juli 2008 om 12:10  | reageer

    Een mooie camera. Alleen jammer van de zoeker met 95% dekking, kon dit nu ook niet 100% zijn zoals bij de D3?

  6. Joost
    Joost schreef op dinsdag 1 juli 2008 om 12:35  | reageer

    Komt denk ik door de flitser die er (helaas) op zit..

  7. jcv
    jcv schreef op dinsdag 1 juli 2008 om 12:58  | reageer

    @Joost:

    Die flitser kun je wel gebruiken als CLS master, wat voor de af-en-toe gebruiker van CLS toch een aardige waarde heeft. Als je in plaats daarvan een SB-800, SU-800 of de nieuwe SB-900 moet gebruiken moet je toch weer een extra flitser hebben.

  8. Mattijs
    Profiel Mattijs schreef op dinsdag 1 juli 2008 om 16:33  | reageer

    Oowwww, wat een gruwelijk mooi apparaat. Ik wil er één! Nu nog sparen :(
    Die 95% is het enige minpuntje wat ik kan verzinnen. Volgens mij komt dat door het anti-stof mechanisme wat erop zit.

    Ik vraag me wel af wat de kwaliteit is van de 5megapixel foto's die je maakt als je een DX lens gebruikt. Of het niet slimmer is om te wachten op een 24megapixel versie.

  9. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op dinsdag 1 juli 2008 om 16:46  | reageer

    Als ik me niet vergis heeft de kleinere viewfinder inderdaad te maken met de ingebouwde flitser. Ik gebruik geen Nikon, maar ik zou als Nikonian liever gezien hebben dat ze de flitser er dan afgelaten hadden.

  10. GerritB
    GerritB schreef op dinsdag 1 juli 2008 om 19:23  | reageer

    Weer een echte killer van Nikon, duidelijk weer beter dan de Canons (@Pim)

  11. Charles
    Profiel Charles schreef op dinsdag 1 juli 2008 om 19:41  | reageer

    Ja, vreemd dat die zoeker nu weer niet 100% is. Zeker om het onderscheid te bewaren met de andere modellen. Ik heb momenteel nog een compact en de zoeker komt voor geen meter overeen met het beeld. Waardeloos!
    Of de Nikon-killer (van GerritB) duidelijk beter is dan de Canons...?
    De oude 5D verslaat qua detail en kleur alle hierboven genoemde Nikons, denk ik. Met de nieuwe 5D wordt het dus nog mooier mag ik verwachten. Tot die tijd laten we het spaarvarken nog even heel. Het kleurkarakter tussen beide merken is uiteraard wel een kwestie van smaak.

  12. hamperium
    Profiel hamperium schreef op dinsdag 1 juli 2008 om 19:50  | reageer

    Elja
    denk dat de meeste Canon fotografen gewoon wachten op de opvolger van de 5D

    by the way.. erg goede site is dit.. kom je weinig tegen op het internet

  13. EdC
    Profiel EdC schreef op dinsdag 1 juli 2008 om 20:31  | reageer

    Elja, je hebt de afgelopen dagen lekker professioneel je mond gehouden. Dat mag ik wel.

    Ik vind het een camera met mooie specs en neem aan dat Nikon (als ik het goed heb met een eigen sensor en niet van Sony) een eventuele achterstand op Canon heeft ingelopen. Het wachten is nu op de antwoorden van Canon, Sony en misschien ook wel van andere merken.

    Over een paar jaar zal full-frame wel weer heel normaal zijn voor profs en semi-profs, met misschien een uitzondering voor macrofotografen, wildlife-fotografen en automobielfotografen, mensen die veel hebben aan de grotere dieptescherpte van de kleinere sensor.

    Overigens, voor de snelle beslissers is het zinnig te shoppen. Ik kreeg de D700 vandaag aangeboden voor prijs die hier in de review is vermeld, maar die dik honderd euro boven de prijs ligt die dpr voor Europa opgeeft.


  14. EdC
    Profiel EdC schreef op dinsdag 1 juli 2008 om 20:35  | reageer

    @Elja. Is de zoeker 95 procent kleiner dan bij de D3, of 5 procent? In het eerste geval houd je bijna geen zoeker over.

  15. Charles
    Profiel Charles schreef op dinsdag 1 juli 2008 om 20:46  | reageer

    EdC; camera is MET 95% kleiner dan de Nikon...

  16. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op dinsdag 1 juli 2008 om 23:07  | reageer

    @EdC; Ik verwacht dat de prijs in de winkels toch al snel een paar honderd euro minder zal worden dan de hier genoemde adviesprijs. Enne, de zoeker toont dus 95% van het beeld. De Nikon D3 toont 100% van het beeld. Het beeld op de Nikon D700 is dus 5% kleiner. vrolijk

    @Hamperium; Bedankt voor het compliment. knipoog

  17. Luken
    Luken schreef op woensdag 2 juli 2008 om 00:44  | reageer

    Paniek bij Canon?
    Nikon heeft met de D700 Canon afgetroef, want hoelang(een jaar of zo) gaan nu al de geruchten over een nieuwe Canon 5d en nog steeds is er niets maar dan ook niets over bekend wanneer die wel komt.

  18. Sjoerd
    Sjoerd schreef op woensdag 2 juli 2008 om 00:55  | reageer

    Waarom paniek? Is de 5D opeens een waardeloos toestel? Vooralsnog koop je die uitstekende camera op dit moment voor relatief gezien een schijntje tov de D700. En de opvolger komt er echt wel hoor.

  19. Dirkjan
    Dirkjan schreef op woensdag 2 juli 2008 om 08:45  | reageer

    Jammer dat die prijs nog aan de stevige kant is, als ie in de 1500-2000 range gaat vallen wordt het interessant (oftewel, wachten tot de D800 uitkomt). Tot die tijd ga ik denk ik eerst zorgen voor een leuke 14-24 mits die goed werkt op mijn "vintage" D100. Dat wordt dus weer een flinke investering (goed gedaan Nikon). Zou het toeval zijn dat ze nu met die introductie komen aangezien mijn vakantiegeld is overgemaakt? Dat die zoeker geen 100% is vind ik echt een gemiste kans.
    Altijd leuk Nikon v.s. Canon discussies. Het is stuivertje wisselen en het zal ook altijd zo blijven. Leuke blog!

  20. GerritB
    GerritB schreef op woensdag 2 juli 2008 om 10:58  | reageer

    Het valt me op dat de Canon liefhebbers altijd weer met die 5D aan komen zetten. Inderdaad een mooie camera die nog perfect mee kan, sterker nog de fotokwaliteit is van een hoog niveau. Maar een beetje scheve vergelijking, vind ik.
    Overigens hebben we nog geen foto gezien van D700, dus echt vergelijken is nog niet mogelijk. Dus Charles: "De oude 5D verslaat qua detail en kleur alle hierboven genoemde Nikons, denk ik.", dit valt nog te bezien en is dus een voorbarige conclusie, uiteindelijk is het de combinatie van sensor en software die detail en kleur bepalen. En als je gelijk blijkt te hebben, dan komt de gevoeligheid weer om de hoek kijken. Wanneer de ISO gevoeligheid dat van de D3 ook maar enigszins benaderd dan ligt hier toch een aanzienlijk verschil met de 5D.

    Als je de 5D vergelijkt met de D700 dan mist de 5D daarnaast nogal wat zaken (3 jaar aan opties o.a.). Je kunt je afvragen wat daar allemaal noodzakelijk aan is, aan die opties, maar als Nikon een camera lanceert zonder stofverwijdering (D3) of LiveView (D60, OK ander niveau), dan zijn dat plotseling grote minpunten. Blijkbaar tellen bij de 5D al die minpunten voor sommige mensen ineens niet meer. Kijk je er wel naar, dan vind ik hem helemaal niet zo voordelig.
    Neemt niet weg dat de 5D (nog steeds) een prachtige camera is, die al 3 jaar goed verkoopt, en dat is tamelijk uniek in het digitale tijdperk.

    Ergo, alle waar naar zijn geld, maar de 5D en de D700 (die we vooralsnog alleen van papier kennen) met elkaar vergelijken, is dus het bekende appels en peren verhaal.

  21. Charles
    Profiel Charles schreef op woensdag 2 juli 2008 om 14:51  | reageer

    GerritB; Mijn redenering ging als volgt: de D700 zit ergens tussen de D300 en D3 in, dacht ik althans gelezen te hebben. Mijn visie - door anderen ook wel getest -
    is dat de 5D het qua detail van de D3 wint. Dat betekent dus dat de D700 wat dit betreft niet op het niveau van de 5D kan liggen.

    Treuren om het ontbreken van zaken die bij de release nog niet voorhanden waren (5d en liveview) heeft niet zo veel zin. En in 2006 won het blaasbalgje het sowieso nog van de stofreductie systemen. Mopperen over het slechte lcd schermpje van de 5D was wel weer terecht. Vandaag de dag Liveview weglaten mag ook tot getreur leiden. Voor mij geldt dat ook voor het weglaten van een kantelbaar schermpje, het liefst over twee assen. Dat de prof. dat niet ziet zitten lijkt me een kwestie van onwennigheid.

    Verder wordt de discussie bepaald door kleur en extra's die meer persoonsgebonden lijken. De kleur van de 5D ligt voor mij dichter bij de filmlook (Kodak?) dan de D300/D3. Het lijkt wel of deze camera's het plaatje oppoetsen. Fraai en knap gedaan, maar niet helemaal mijn smaak.

    Ik doe niet aan sport en lichtgevoeligheid is ook niet echt een punt. De discussie over min en plus punten is tot op zekere hoogte beetje verwarrend. Naast technisch kwalitatieve punten (bouw etc) vertalen we het al gauw in de gebruikswaarde die een toestel voor ons zelf heeft. We belanden dan inderdaad in het appels en peren probleem doordat niet iedereen hetzelfde fotografeerd. Maar scherpte en detail vallen daar buiten, denk ik.

    Overigens ben ik me pas een jaar aan het orienteren op het fotografiegebied en sinds enige tijd oefenen we met een compact (met veel instellingsmogelijkheden zoals een spiegelreflex) en ooit (!) hopen we de 5D mark II aan te schaffen. Vooropgesteld natuurlijk dat hij hetzelfde kleurkarakter heeft als de oude. Verandering daarin kon wereldwijd wel eens slecht vallen bij de "georganiseerde" 5D gebruikers.

    Waarom een 5D? Wel, mijn eerste echte kennismaking met fotocamera's en het ontdekken van de fotografie, was bij een fotograaf die een 5D had. Mijn brein ontdekte daarin blijkbaar iets interessants, een metacognitief moment zoals dat heet, en heeft de 5D als 'de referentie' ingesteld. Als de fotograaf een Nikon had gehad, dan was dat... denk ik, niet gebeurd.

  22. GerritB
    GerritB schreef op woensdag 2 juli 2008 om 15:14  | reageer

    @Charles,
    Mooi verhaal, ik kan een heel eind met je meegaan, maar als je lichtgevoeligheid geen punt vind, dan ga je mijns inziens te kort door de bocht. Ik zou die zelfs willen stellen op gelijke hoogte met scherpte en detail.
    Misschien moet je toch eens op zoek naar een nieuw metacognitief moment knipoog Er zal een nieuwe wereld voor je open gaan.

  23. gast schreef op woensdag 2 juli 2008 om 15:43  | reageer

    @Elja: Bij Eyes on media is de d700 2250 excl btw, maar incl. gratis mbd10

  24. Charles
    Profiel Charles schreef op woensdag 2 juli 2008 om 17:25  | reageer

    GerritB; dank je wel. Ja leuke opmerking, zal eens kijken wat voorbij komt.

    Ondertusen: D700 Sample Images
    (ik heb het zelf ook nog niet gezien.)

  25. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op woensdag 2 juli 2008 om 21:49  | reageer

    De Amerikaanse fotograaf Joe McNally heeft al een uitgebreide shoot achter de rug met de Nikon D700. Ook als de Nikon D700 je niks interesseert een leuk stuk. vrolijk

    Ook de Nikon Speedlight SB-900 heeft hij in het veld getest overigens.

  26. EdC
    Profiel EdC schreef op woensdag 2 juli 2008 om 23:48  | reageer

    Ik blijf me een beetje verbazen. De afgelopen twee dagen werd de D700 neergezet als een camera voor de serieuze amateur. De tijd is veranderd. Nog maar een paar jaar geleden kocht je voor zoveel geld de Nikon F5, de droom van elke professional. Je had ook al een leuke beginset van de Mamiya 645. Nu is de D700 met moeite de instapper voor de prof, met voor wie wat meer wil de nieuwe D900 die over een paar maanden wellicht op het toneel verschijnt.

  27. Charles
    Profiel Charles schreef op donderdag 3 juli 2008 om 09:24  | reageer

    Ja, ik heb de indruk dat de hobby er niet goedkoper op wordt in vergelijk met vroeger toen er alleen film was. Kocht men toen bijvoorbeeld om de 2-3 jaar ook iets nieuws?

  28. RobertW
    Profiel RobertW schreef op donderdag 3 juli 2008 om 12:17  | reageer

    precies! Men laat zich gekmaken door allerlei marketingtruuks.

  29. argentic
    argentic schreef op donderdag 3 juli 2008 om 12:22  | reageer

    De D300 is een D3 met 100% zoeker, maar een 12 Mp DX sensor.
    De D700 is een D3 met 95% zoeker, maar een 12 Mp FX sensor.

    De D700 is twee keer zo duur als de D300, en maar weinig goedkoper dan de D3.
    Zit Nikon nu tegen zichzelf te concurreren?

  30. gast schreef op donderdag 3 juli 2008 om 15:15  | reageer

    @Argentic:

    Daar lijkt het wel op he, Toch denk ik dat ze zoveel mogelijk camera's maken zodat de consument zich altijd kan vinden in 1 van de camera's


    Wat dat betreft doet Canon dat alleen voor de beginnende amateur en met de 40D ook wel enthousiaste gevorderde fotograaf.
    Voor de prof is er niet veel keus na de 40D. Daarom zal net als een aantal jaar geleden de 5D M2 een echte knaller worden. Ik heb overigens geruchten gelezen van een 6D of 7D met een m markering om het interessanter te maken..

    Weet iemand er iets van?

  31. GerritB
    GerritB schreef op donderdag 3 juli 2008 om 17:10  | reageer

    @argentic: "De D700 is twee keer zo duur als de D300, en maar weinig goedkoper dan de D3." Het verschil is "slechts" 1000 euro bij KE (3700 tegen 2700). Daar koop je een complete D80 set voor. Ik weet niet wat bij jou weinig is, maar voor mij is een verschil van 1000 veel.
    Uitgaande van het verschil FX en DX tussen D700 en D300 (en nog een lading details), mag dat verschil er zijn. Een verschil wat waarschijnlijk rap zal afnemen zodra hij een poosje op de markt is.
    Het verschil tussen D700 en D3 is op weer op andere fronten groot, dus dat mag ook wat kosten.
    Nee, ze concurreren niet met zichzelf, ze maken de keuze voor de (semi-)prof wat groter.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Portretfoto's Bewerken in Lightroom Classic
Cursus Naaktfotografie met Danyel Weideman
Toon alle artikelen binnen Reviews

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

44.728 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord