Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Elja Trum

Word een expert in Luminar 4

dinsdag 2 juni 2020, 09:18 door | 5.975x gelezen | 36 reacties

Eén van de grotere alternatieven voor Photoshop is toch wel Luminar. Dit fotobewerkingsprogramma heeft in no-time een flinke schare enthousiaste gebruikers gekregen. Luminar is namelijk niet alleen relatief eenvoudig onder de knie te krijgen, het is ook nog eens lekker betaalbaar.


Met dat onder de knie krijgen helpen we je graag een handje. Bij Photofacts Academy is afgelopen vrijdag een complete cursus Luminar 4 verschenen.

In deze training laat expert Nando Harmsen je op rustige wijze stap voor stap zien wat er allemaal mogelijk is met het programma.

Je krijgt direct toegang tot de volledige cursus als je lid bent van Photofacts Academy, maar je kunt de cursus ook los afnemen. Momenteel voor slechts 19 euro (normaal 39 euro).

» Start met de cursus Luminar 4

Elja Trum

Over de auteur

Elja Trum is oprichter van Photofacts, online fotografiecursussite Photofacts Academy en het blog Teslafacts. Hij schrijft sinds 2006 over fotografie. Elja is ook auteur van boeken over zwart-wit-, flits- en portretfotografie.

36 reacties

  1. Fons
    Fons schreef op dinsdag 2 juni 2020 om 12:08  | reageer

    Je zal het in je enthousiasme maar gekocht hebben en er dan achter komen dat je het niet kan installeren op je (oude) pc.
    Als een 32bit pc hebt en minder dan 8 G RAM gaat het niet lukken. En weinig testen infomeren je hierover?

  2. Noor
    Noor schreef op dinsdag 2 juni 2020 om 13:58  | reageer

    Meestal staat er wel op internet wat het programma vraagt aan snelheid en geheugen. Dus beste is eerst goed lezen.

  3. PixelDude
    PixelDude schreef op dinsdag 2 juni 2020 om 14:11  | reageer

    Ik heb al wat Luminar bewerkte foto's bekeken.
    Het resultaat is er 'dik over', veel te kitscherig naar mijn goesting. Je ziet ze dan ook overal 'vliegen' - de bijgeplakte vogels uiteraard in een Provence wolkendek op een foto die op Arctica genomen werd. Te zot om los te lopen. Het is wellicht een mooie tool wanneer 'kundig' gebruikt. Maar 'te' gemakkelijk waardoor Jan Met De Pet het programma loslaat op eender welke modale foto. Het programma zal zijn tijd kennen om dan een rustige dood te sterven voor de betere hobbyist. Het wordt nu al door menig hobbyist met de vinger gewezen met woorden zoals 'Kijk eens, weer een klungelige Luminar'. Je haalt er de Luminar beelden toch al te gemakkelijk tussenuit.
    Ik zou er mijn pijlen niet op richten ... of juist wel?

  4. André van Vondelen
    André van Vondelen schreef op dinsdag 2 juni 2020 om 14:38  | reageer

    Er is een breed enthousiasme voor dit pakket en dat is niet onterecht. Er zijn op redelijk eenvoudige wijze spectaculaire resultaten te behalen, die in Photoshop ook mogelijk zijn maar pas na flink studeren. Naar ik heb begrepen is het pakket mede het resultaat van een enorme stroom data over hoe mensen met foto's omgaan en nabewerken. Dat zou moeten betekenen dat het biedt wat wij willen.
    Toch moet mij een ding van het hart. Het heeft niet zoveel meer met fotografie te maken. Luminar is een doos vol verbazende trucs. Haal een matige foto door de doos en er komt (meestal) iets uit waar je bewondering mee oogst.
    Let wel, ik doe daar vol overgave aan mee, alleen voel ik mij wel verplicht de bewondering enigszins te temperen. Dat de foto zelf van beduidend mindere kwaliteit was mag niet verborgen blijven. Bovendien merk ik een zekere luiheid op bij het echte fotograferen. Waarom nadenken over een mooie lucht als ik hem in 3 muisklikken vervang door een waanzinnig mooie lucht. Waarom nog veel aandacht besteden aan een goede belichting bij een portret als de 'ai verbeteraar' het denkwerk voor mij doet.
    Fantastisch dat het kan maar de betere foto's betekenen niet dat je ook een betere fotograaf bent geworden.
    Wilde ik toch even kwijt.

  5. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op dinsdag 2 juni 2020 om 14:47  | reageer

    @Fons; Ik vermoed dat je er weinig over hoort, omdat er niet veel testers zullen zijn die nog een 32-bits systeem hebben. Zij lopen dus niet tegen hetzelfde probleem aan.

    @Pixeldude; Net als foute Photoshop bewerkingen heb je dus ook foute Luminar bewerkingen. Je kunt je als fotograaf onderscheiden door de tools wél op de juiste manier te gebruiken.

    @André; Je zou zeggen dat de meeste fotografen wel weten hoeveel ze te danken hebben aan de nabewerking en hoeveel aan hun eigen fotografie-skills. knipoog

    Volgens mij is het in het algemeen prettig dat we nu meer tijd in het veld kunnen besteden aan fotografie en minder aan nabewerking. vrolijk

  6. PixelDude
    PixelDude schreef op dinsdag 2 juni 2020 om 14:49  | reageer

    @ André: Ik deel grotendeels je reactie. Een programma zoals Luminar is er gekomen omdat de niet-hobbyist er naar vroeg om ook 'toonbare' foto's te oogsten. Tegelijk is het de doodsteek voor fotografie als 'kunst' omdat nu iedereen een voor de niet kenner kunstfoto kan aanbieden. Het is en blijft dan wel kitsch maar wel geliefd bij een breed publiek dat ook geen onderscheid kan maken tussen antiek en brocanterie waar ze hun huis mee proberen op te smukken.

  7. PixelDude
    PixelDude schreef op dinsdag 2 juni 2020 om 15:03  | reageer

    @ André: Ik deel jouw mening voor een groot stuk. Luminar is er gekomen omdat de niet-hobbyist aan zijn vriendenkring en familie ook ‘toonbare’ foto’s wilde voorleggen. Maar het blijft ‘kitsch’ dat door een groot publiek, dat ook geen onderscheid kan maken tussen antiek en brocanterie (waar ze met dit laatste hun huis wansmakelijk volstouwen), duidelijk gesmaakt wordt.
    @ Elja: Waarom alleen maar verwijzingen naar PhotoShop? Er zijn talrijke (veel goedkopere) programma’s die evenveel kunnen. Ik besteed de grootste tijd al op het veld en veel minder aan nabewerking. Mijn eenvoudige doch noodzakelijke RAW nabewerkingen voer ik voor 95% uit in een oude LightRoom 6.14 versie en slechts 5% in Affinity Photo (de echte nevenknie van PS). Moet ik nu de drang voelen om 100% van mijn foto’s door Luminar te jagen om er fantastische beelden mee te fabriceren die in een mum van tijd als ‘normaal’ zullen bekeken worden.
    Geloof me vrij: binnen pakweg 10 jaar is fotografie uit de kunstwereld gebannen en komt er geen enkele professioneel fotograaf nog aan de bak. Alleen de simpele zielen hobbyisten zullen nog fotograferen omdat ze er plezier aan beleven.

  8. André van Vondelen
    André van Vondelen schreef op dinsdag 2 juni 2020 om 15:33  | reageer

    @PixelDude: We denken misschien in dezelfde richting, maar ik houd mij toch liever verre van een oordeel. Of iets kitsch of kunst of 'wansmakelijk' is, is niet aan mij. Het gaat tenslotte om een mooie hobby en daar heb je toch het liefst gewoon plezier in en mag je gelukkig zelf bepalen wat je mooi of niet mooi vindt.
    Alleen ervaar ik zelf dat ik minder mijn best doe om te verbeteren als ik naar deze tools grijp. En ik wil hoe dan ook beter worden.

  9. PixelDude
    PixelDude schreef op dinsdag 2 juni 2020 om 15:41  | reageer

    De camera business die rond 2010 haar hoogtepunt kende is vandaag volledig in elkaar gestuikt en er wordt ongeveer nog slechts 10% omzet gerealiseerd van die in 2010. Deze terugval was te wijten aan de introductie van de Smart & iPhone. Maart en april 2020 waren regelrechte rampmaanden voor de camera fabrikanten, omzet … quasi nul door de Covid-19 pandemie. Hoe, en wie van deze sector actoren die al in zeer slechte papieren zaten, zullen uit het dal kunnen kruipen?
    Met de introductie van bewerkingsprogramma’s zoals o.a. Luminar kan je evengoed foto’s schieten met je telefoon als met een compact (waar de markt bijna niet meer voor bestaat), en waar je op internet tot zelfs redelijk grote prints (60x40cm) geen onderscheid met een bridge, FF spiegel of systeemcamera kan maken . Waarom zou je die dure dingen dan nog kopen wanneer je je kan redden met een (nog redelijk prijzige) telefoon, veel kleiner en waarmee je de foto’s direct op het net kan plaatsen. Bestaat er al geen phone versie Luminar? Ik hou me daar niet mee bezig en ik weet het niet, maar het zou me niet verbazen.
    Kunnen en moeten we die fantastische bewerkingsprogramma’s tegenhouden? Neen, we moeten er mee leren leven.
    Maar fotografie met camera … ten dode opgeschreven. Jammer.

  10. paul
    paul schreef op dinsdag 2 juni 2020 om 16:11  | reageer

    Fotografie is bijlange nog niet te dode opgeschreven, je zal wel met de tijd moeten mee evalueren want dat kan je niet tegenhouden. En, gelukkig is er nu Luminar gekomen zodat de arrogantie van Adobe met hun huurversies wat kan onderdrukt worden.
    Nu rijden de meeste van de autobestuurders nog met een stinkende verbrandingsmotor rond, in de toekomst zal dat ook helemaal veranderen. De auto zal nog lang blijven bestaan, maar ook op een andere manier, net als fotografie.
    Ik blijf in ieder geval genieten van mijn wondermooie fotografie hobby.

  11. gast schreef op dinsdag 2 juni 2020 om 16:11  | reageer

    @Fons;Ik zou maar heel snel een andere computer kopen daar Microsoft 32 Bit over een tijdje niet meer ondersteund.
    Het voordeel van een nieuwe computer is dat deze veel sneller werkt.
    Een computer met een AMD Ryzen 5 3600 is snel genoeg om met Luminar 4 te werken.

  12. PixelDude
    PixelDude schreef op dinsdag 2 juni 2020 om 18:08  | reageer

    @Paul: Ik ben het volledig eens met je uitspraak van ‘arrogantie’ van Adobe.
    Luminar kost in promotie nog altijd 89€ waar Affinity Photo (met levenslange update) op promo momenten slechts 39€ kost. Ik heb er 49€ voor betaald. Affinity Photo kan evenveel en voor enkele toepassingen zelfs meer dan zijn Adobe concurrent PhotoShop … en vaak sneller. Maar plots wordt er over één programma, Luminar, zo hard (te hard?) geschreeuwd. Overal duikt het op in cursussen allerlei. Ik vraag me af welke geldschieters daar achter zitten? Precies dezelfde flow als met camera reviews en labotesten: wanneer je ‘dit’ promoot krijg je van ons ‘dat’ in de hand.
    Uiteindelijk maken ze de mensen hun kop zot omdat het allemaal om geldgewin draait. Wanneer Luminar dan toch zo eenvoudig is om correct op een artistieke manier te gebruiken… waarom moeten er dan cursussen gegeven worden?
    Ik heb helemaal niets tegen het feit dat Photofacts deze Luminar cursussen aanbied … ook zij moeten inkomsten generen. Het zou maar heel dom zijn om de tendens niet te volgen wanneer anderen wel cursussen aanbieden. Maar of Luminar nu echt ‘het’ (enige) wonderprogramma is, dat valt nog af te wachten.
    En indien het toch zo zaligmakend mocht blijken dan gaat dat ten koste van fotografie en fotografen ‘met camera’. Daar twijfel ik niet aan.
    M.a.w. je las niet al te best wat er in mijn bericht stond. Ik beweerde niet dat fotografie ten dode is opgeschreven, maar wel: fotografie ‘met camera’ is dan ten dode opgeschreven.
    En ook ik blijf fotograferen 'met camera' omdat het net zoals voor jou een hobby is waar ik veel plezier aan beleef.
    Laat ons toasten op onze hobby, al dan niet met Luminar, maar wel met Photofacts en Elja.

  13. Noor
    Noor schreef op dinsdag 2 juni 2020 om 19:44  | reageer

    🙂 mooie discussie.
    Ook ik ben iemand die zoveel mogelijk wil werken zonder teveel nabewerken.

    Dus als nou aan het einde van de dag een lach op ieders gezicht verschijnt omdat hij blij is met zijn gemaakte foto, dan mag iedereen voor mij kitch of kunst maken.
    Eigenlijk is voor iedereen de uitdaging verschillend om tot een eindresultaat te komen.

    Hoe je er komt maakt mij ook niet uit.
    Maar zodra ik wauwwwww roep bij het zien van een foto( wauw is bij mij mooooooi of fantastisch) dan wil ik niet eens weten hoe de start was.
    Eindresultaat, daar gaat het om.

    Analoog is ook weer leuk.
    Ga ik ook weer eens doen.
    Nadenken over je techniek en belichting en compositie.
    Want ook ik betrap me er wel op dat ik makkelijk kijk en verwijder.
    Maar het blijft fantastisch fotograferen.

  14. fons
    fons schreef op dinsdag 2 juni 2020 om 21:07  | reageer

    Dit programma ken ik niet maar als je naar een vergelijkbaar programma wilt zoals photoshop , wel in het engels !!! neem je toch gewoon Affinity , normaal 50 euro eenmalig te betalen! zeker de moeite

  15. Mac
    Mac schreef op woensdag 3 juni 2020 om 08:11  | reageer

    Luminar is meer een alternatief voor LR dan voor PS
    Affinity (of paintshop pro) is de alternatief voor PS.

  16. Rob
    Rob schreef op woensdag 3 juni 2020 om 11:04  | reageer

    Natuurlijk voor de onderlinge concurrentie is het prima, zet Adode een heel klein beetje onder druk! Maar is het nu echt zoveel beter dan Lr? Is het zo dat we nu in eens massaal over moeten naar Luminar en de investering in geld maar vooral de tijd die we in Lr hebben gestoken moeten vergeten! Daar lijkt het wel op iedereen heeft het nog maar over 1 ding en dat is Luminar. Wellicht prima programma voor nieuwe na-bewerkers. Conclusie geld is de drijfveer achter dit geheel! Graag weer wat meer aandacht voor Adobe Lr Fotofacts redactie!

  17. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op woensdag 3 juni 2020 om 11:36  | reageer

    @Rob; Wij kregen steeds meer vraag naar Luminar, vandaar dat wij er een cursus over gemaakt hebben.

    Zelf blijf ik Lightroom gewoon gebruiken hoor en blijft hier ook zeker aandacht voor. Het kan volgens mij geen kwaad ook zo nu en dan eens bij de buren te gluren. vrolijk

  18. Noor
    Noor schreef op woensdag 3 juni 2020 om 12:07  | reageer

    Inderdaad Elja. Er zijn vast fotografen die willen veranderen of nog niets hadden. Dan is het wel een mooi artikel.

    Waar ik me wel over verbaas dat jullie cursussen ooit begonnen met 69€ en nu ruim over de 100€ per jaar. Voor mij reden het niet te doen.

    Wel goed idee om die Luminar los te koppelen van dat pakket.
    Aantrekkelijker voor velen.

  19. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op woensdag 3 juni 2020 om 13:04  | reageer

    @Noor; De meeste van onze cursussen zijn ook los aan te schaffen. Doorgaans voor 39 euro per cursus. Direct bij de lancering, zoals nu, met een leuke korting.

    Het jaarlidmaatschap kost nu inderdaad 139 euro. Je krijgt daarvoor toegang tot ruim 60 cursussen en elke maand voegen we een cursus toe.

    In de begintijd, eind 2013, was de prijs inderdaad 69 euro. Je kreeg toen 1 cursus (Lightroom) en elk kwartaal 1 nieuwe cursus.

    Aangezien het aanbod op Photofacts Academy steeds groter geworden is hebben we ook steeds de prijs verhoogd. Je krijgt uiteindelijk nu veel meer voor veel minder. Elk jaar hebben we de prijs met 10 euro verhoogd terwijl we tegenwoordig 12 nieuwe cursussen toevoegen.

    En als je lid geworden bent voor 69 euro en nu nog steeds lid bent dan betaal je nog steeds maar 69 euro per jaar. Daar hebben we nog honderden leden van.

    Maar ik sta altijd open voor suggesties, dus laat het vooral weten als je nog opmerkingen hebt.

  20. sluymer
    Profiel sluymer schreef op woensdag 3 juni 2020 om 13:44  | reageer

    Er wordt altijd veel waarde gehecht aan camera's, objectieven en software. Het zijn de meest onbelangrijke zaken die er zijn. Wat boeit is het beeld wat de maker heeft gecreëerd. Is dat boeiend, de moeite waard om naar te kijken, perfect. Hoe het gemaakt is, interesseert mij niet. Of je kunt beeld maken óf je kunt het niet. En daar verandert ook Luminar 4 niets aan. Overigens prima programma om te gebruiken.

  21. Noor
    Noor schreef op woensdag 3 juni 2020 om 15:50  | reageer

    Dankjewel Elja. Klinkt eerlijk je betoog.

    Luminar lijkt me wel wat.
    Vooral ook omdat het Nederlands is.

    Los is inderdaad voor mij beter.

  22. Martien van Dommelen
    Martien van Dommelen schreef op donderdag 4 juni 2020 om 16:38  | reageer

    Er staat dat je de cursus ook los kan bestellen. Een kennis heeft interesse hierin. Ik kan echter nergens vinden hoe je deze cursus los kan bestellen voor € 19,-
    Wie kan mij daarbij helpen.

  23. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op donderdag 4 juni 2020 om 17:12  | reageer

    @Martien; Dat kan hier.

  24. Noor
    Noor schreef op donderdag 4 juni 2020 om 18:30  | reageer

    Nog even een vraag Elja:

    Is het een volledige cursus Luminar?

    Ofwel: kun je alle onderwerpen verwachten zoals maskers, lagen. enz. zodat je volledig vooruit kunt?



  25. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op donderdag 4 juni 2020 om 20:37  | reageer

    @Noor; Volgens mij is ie behoorlijk compleet, maar ik moet toegeven dat ik zelf Luminar niet zo goed ken dus dat niet perfect kan beoordelen. Ik zal je vraag nog even doorzetten aan Nando, die de cursus geeft.

    Je kunt hier trouwens een overzicht zien van alle video's in de cursus. Zo krijg je waarschijnlijk een goed beeld van de inhoud.

  26. Noor
    Noor schreef op donderdag 4 juni 2020 om 21:11  | reageer

    Dankjewel. Veel duidelijk 👍

  27. Nando
    Profiel Nando schreef op vrijdag 5 juni 2020 om 09:07  | reageer

    @Noor:
    Alle aspecten van Luminar komen aan bod. De cursus omvat handmatige bewerkingen, bewerkingen met A.I., het werken met maskers, en met de verschillende type lagen. Bewerken van zowel portretten komt aan bod, als landschappen.
    De link die Elja heeft gegeven, naar de pagina waar de video's op een rij staan, geeft een goede indruk van de onderwerpen.

  28. Noor
    Noor schreef op vrijdag 5 juni 2020 om 10:02  | reageer

    Dankjewel Nando. Ik heb het gezien.

    Ziet er goed uit. En met jou aan het roer extra goed.

  29. Jan Budding
    Jan Budding schreef op zondag 7 juni 2020 om 22:31  | reageer

    Ik heb de hele cursus van Nando doorlopen en heb daar veel uitgehaald en ook zaken gemist. Maar zeker voor de startende Luminar gebruiker is dit de beste start. Luminar gebruik ik nu 2 jaar in eerste instantie naast LR maar zodra Luminar een eigen Bibliotheek kreeg als stand-alone versie. De belangrijkste reden was het Adobe abonnement, hierbij kreeg ik extra programma’s die ik nooit gebruikte waar onder Photoshop. De overstap heeft veel moeite gekost want je kunt bewerkingen van LR niet importeren en je zult dus een nieuwe start moeten maken. In de periode dat ik Luminar nu gebruik, zo’n 2 jaar, hebben ze grote stappen gemaakt en doen dat nog steeds. Ik ben er van overtuigd dat Luminar een aantal nadelen die nu genoemd worden door Nando zoals trefwoorden en zoeken in de bibliotheek ook in Luminar zullen verschijnen. Luminar is gewoon een ander programma waarmee je foto’s bewerkt of manipuleert, maar de gebruiker bepaald het eind resultaat over de top of beperkt bewerkt.

  30. Noor
    Noor schreef op zondag 7 juni 2020 om 23:39  | reageer


    Ik vind bij LR voor mij juist het grootste nadeel die bibliotheek.
    Maar als je echt tienduizenden foto's hebt dan zal het voordelen hebben.

  31. JanBudding
    JanBudding schreef op maandag 8 juni 2020 om 07:36  | reageer

    Net nog even gekeken op de website van Skylum. De volgende uitbreidingen zijn in voorbereiding.
    Planned
    IPTC Basic editing
    Soon, you’ll be able to edit core IPTC info and sync these presets across multiple images.
    Search tool for image text fields
    This improvement will let you find your images with the help of IPTC fields and file names.
    New camera profiles
    We’re adding more camera profiles to define the color rendition of multiple camera models.
    New lens profiles
    We’ll soon be implementing profiles for different lenses, which will enable you to fix distortions specific to your lens.

  32. PixelDude
    PixelDude schreef op maandag 8 juni 2020 om 10:53  | reageer

    @JanBudding.
    Wanneer ik deze planning lees heb ik de indruk dat Luminar (die inmiddels naar ik lees toch al 2 jaar op de markt is) hun benen aan het voorbij hollen zijn. Te vroeg op de markt gekomen? Is het daarom dat ze momenteel zo agressief reclame voeren voor hun wonderoplossing? Ik ken het programma niet, zal het ook niet kopen omdat er goedkopere (en wellicht evenwaardige of misschien zelfs betere) alternatieven zijn. Hoe meer ik hier en elders over Luminar lees hoe 'miraculeuzer' en hoe 'ongeloofwaardiger' het allemaal begint te klinken. Het zal naar mijn mening eindigen als het zoveelste bewerkingsprogramma, niet veel beter of veel slechter dan hun concurrenten ... in ieder geval veel te veel overroepen. Hun agressieve campagne kan na een tijdje met meer ervaringsdeskundigen ook negatief uitpakken. Ik hoor toch al enkele belletjes lichtjes rinkelen.

  33. Jan Budding
    Jan Budding schreef op maandag 8 juni 2020 om 12:20  | reageer

    @Pixeldude Luminar is al langer dan 2 jaar op de markt, ik gebruik het twee jaar. En ja je hebt gelijk het nodigt uit om over de top te werken, maar dat gebeurt ook met de andere programma’s. Tot nu toe heb ik heel weinig gemerkt van zichzelf voorbij lopen en zijn alle updates weloverwogen en goed gemaakt. Vergelijk dit met de begin jaren van LR en je ziet een gelijksoortige ontwikkeling van mogelijkheden.

  34. Noor
    Noor schreef op maandag 8 juni 2020 om 12:58  | reageer

    Zo is het.

    Blijft: als je over de top wilt dan is het ook goed.
    We hoeven niet allemaal van hetzelfde te houden.

    Ik denk dat het voor veel fotografen een mooi programma is als je nog niks hebt of als je overweegt iets anders te kopen.

    Dat de luchten makkelijk gewisseld kunnen worden is soms handig.
    Zelf probeer ik te fotograferen als de luchten naar mijn zin zijn
    Maar dat lukt niet altijd.

    En wat nog belangrijker is:
    Kun je leven met een lucht die er niet was toen je in het veld stond.
    Ook dat is voor iedere fotograaf verschillend.

    Prima discussie dit😊

  35. sluymer
    Profiel sluymer schreef op maandag 8 juni 2020 om 14:01  | reageer

    Discussie is inderdaad best leuk. Nicknames zijn ook grappig, al begrijp ik niet waarom mensen zich daarachter verschuilen.
    Pixeldude maakt wel aardige opmerkingen.

    Luminar 4 is niet mijn eerste programma, ik gebruik On1 en het erg prettige Affinity Photo. Corel Paint Shop Pro komt ook regelmatig op mijn beeldscherm langs. Zoals ik al eerder schreef: het eindresultaat telt, niet hoe het is gemaakt. En wie bepaalt dat iets óver de top is? Soms is dat zelfs de bedoeling.

    Essentieel is en blijft de originele opname. AI is een handige aanvulling als je belichting niet goed was, maar geen tool om nonchalance te compenseren. AI is natuurlijk wél verdraaid slim als fotografische kennis ontbreekt en je je toch graag fotograaf wilt noemen vrolijk

    Kunstfotografie staat altijd op de tocht. Het is geen kunst, wordt vaak beweerd. Is het maken van een prachtige afbeelding geen kunst omdat je een camera of zelfs een smartphone gebruikt? Het is de kunst om zo'n prachtige afbeelding te maken toch? Kunst dus. Voor mijn part met een Luminar-sausje.

    Pixeldude ziet ook het einde van de fotograaf. Ik niet, want iedereen is of vindt zich fotograaf. Niet uit te roeien dus. Dat wil zeggen: als hobbyfotograaf, de vakman krijgt het steeds moeilijker. Ik voorspel hem of haar een beroerde toekomst. Ik voorspel andere tijden in de fotografie. Ik volg het vak al een tijdje. Mijn opleiding was in de Jan van Nassaustraat in Den Haag. Inderdaad, eeuwen geleden. Vrijwel iedereen die zich nu fotograaf noemt, zou zelfs van les 1 niets begrijpen. Boeiend is het wel...


  36. Noor
    Noor schreef op maandag 8 juni 2020 om 15:08  | reageer

    Wat mij zelf heeft verbaasd toen de opmars begon in digitaal: onder de amateurfotografen zitten heel goede fotografen. Ook ik denk dat dat tijdperk niet overgaat.

    Kunst is wat de aanschouwer er in ziet, maar vooral ook of je naam hebt gemaakt.

    Nick name mag voor mij.
    Zal een reden voor zijn.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Cursus Natuurfotografie in Nederland met Rob Dijkstra
De Portretbijbel door Elja Trum
Toon alle artikelen binnen Workshop en opleiding

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

45.218 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord