Recensie: Adobe Photoshop Lightroom 2 door Johan Elzenga

dinsdag 30 september 2008, 23:59 door | 8656x gelezen | 7 reacties

Van Pearson Education ontvingen wij Adobe Photoshop Lightroom 2. Dit boek van Johan Elzenga gaat, logischerwijs, over de nieuwste versie van Lightroom. Johan schreef reeds eerder een boek over Lightroom en dit is de herziene versie van dat boek. Met behulp van icoontjes geeft Johan aan waar de belangrijke wijzigingen zijn.

Het boek bestaat uit maar liefst zeventien hoofdstukken en loopt hierin alle stappen die je in Lightroom kunt uitvoeren door. In de eerste hoofdstukken wordt kort uitgelegd wat Lightroom voor een soort programma is en tevens wat RAW bestanden zijn. In het derde hoofdstuk worden kort alle vijf de modules besproken die later dieper uitgewerkt worden.

Er prettig vond ik het vierde hoofdstuk waarin Johan door de basisinstellingen van Lightroom loopt. Hij geeft aan welke settings je zou kunnen veranderen en welke je beter kunt laten staan. Hierdoor zet je Lightroom direct wat meer naar je hand en werkt het programma prettiger. Er wordt netjes uitgelegd waarom je wel of niet voor een bepaalde instelling zou kiezen.

Johan geeft in dit hoofdstuk ook aan dat hij een uitleg over Adobe's DNG formaat buiten het boek vind vallen, maar dat ben ik met hem oneens. Als fotograaf die voor het eerst aan de slag gaat met Lightroom wil ik juist weten waarom ik wel of niet gebruik zou maken van DNG. Als je hiervoor kiest is Lightroom immers dé plek om de omzetting uit te voeren.

De volgende hoofdstukken leggen in volgorde precies uit wat de mogelijkheden van Lightroom zijn. Dit begint met het importeren van foto's en gaat vervolgens door naar het toevoegen van trefwoorden, het beoordelen/selecteren van je foto's en het zoeken en filteren van bepaalde foto's.

Na deze mogelijkheden die voornamelijk bij de Library module horen gaan we door op de develop module. Uiteraard krijgen we een uitleg van de basiscorrecties en de meer geavanceerdere correcties. Ook de nieuwe lokale correcties komen aan bod; de grootste vernieuwing in Lightroom 2.

De logische volgende stap is in hoofdstuk 13 de Slideshow module, waarbij uitgelegd wordt hoe je een diavoorstelling in elkaar zet. Hierna volgt de Print module en de Web module. Met deze Web module kun je foto's eenvoudig exporteren naar het internet in een naar smaak aan te passen presentatie. Als laatste volgt de Export module waarmee je de afbeeldingen kunt exporteren. Dit doe je voornamelijk bij het opleveren voor een klant of het nabewerken in een ander programma.

Hoofdstuk zeventien, tenslotte, bevat een drietal uitgewerkte voorbeelden voor het bewerken van foto's in Lightroom via de Develop module. Stap voor stap worden hier een aantal praktische bewerkingen uitgevoerd.

Wat ik mis..
Wat ik mis in het Adobe Photoshop Lightroom 2 boek van Johan Elzenga is een hoofdstuk over zijn workflow. Johan is een ervaren fotograaf en heeft ongetwijfeld een handige manier voor het verwerken van zijn fotocollectie met Lightroom. Hoewel in het boek wel wordt aangegeven dat Lightroom een workflow programma is zien we hier geen concrete voorbeelden van.

Een dergelijk voorbeeld zou ik juist erg prettig vinden; hoe gebruikt een fotograaf Lightroom nu werkelijk in de praktijk. Van het thuiskomen na een fotosessie, het op de computer zetten van je foto's, het importeren, beoordelen en bewerken van afbeeldingen tot het afdrukken of het op internet plaatsen. Ik mis een enthousiast voorbeeld waarom je nu met Lightroom zou willen werken in plaats van bijvoorbeeld Adobe Bridge in combinatie met Camera RAW.

Photoshop CS4 zal een verbeterde Bridge en Camera RAW 5 bevatten waardoor er voor de aanschaf van Lightroom wat overtuigende redenen nodig zijn. Ook de bij CS3 geleverde Bridge en Camera RAW zijn al aardig volwassen. Wat zijn de voordelen nu daadwerkelijk voor een fotograaf bij het gebruik van Lightroom? Ik mis deze voordelen een beetje in het gehele verhaal. Wat mij betreft een aantal extra hoofdstukken waard in een volgende uitgave.

Met Adobe Photoshop Lightroom 2.0 heeft Johan Elzenga een handig boek uitgebracht waarin de mogelijkheden van Lightroom uitvoerig beschreven worden. Hoewel ik dus een paar kleine, maar belangrijke, onderwerpen mis is het een praktisch boekje voor iedereen die voor het eerst aan de slag gaat met Lightroom. Gebruikers van een eerdere versie van Lightroom zullen het boek echter niet nodig hebben om de overstap van versie 1.x te maken.

Adobe Photoshop Lightroom 2 door Johan Elzenga

Geďnteresseerd in dit boek?

Adobe Photoshop Lightroom
Adobe Photoshop Lightroom
Elzenga, J.

23.058 fotografen ontvangen de nieuwsbrief al. Meer over de nieuwsbrief. Of blijf op de hoogte via fb Facebook of twTwitter.

Elja Trum is oprichter van Photofacts, auteur van een boek over zwart-wit fotografie en schrijft regelmatig voor fotomagazine Zoom.nl. Naast zijn passie voor fotografie werkt hij als e-business consultant bij Directshop.
Elja twittert, is getrouwd en vader van Mika en Vera.