17 augustus 2011, 22:39 | | 3264x gelezen

Foto's stapelen in Lightroom

Het grootste vraagstuk wat ik keer op keer naar voren zie komen als het gaat over Lightroom, is hoe je nu het beste je fotostroom in de Bibliotheek kunt organiseren. Natuurlijk kun je her en der wel informatie vinden over de workflow en het gebruik van sterren en vlaggen en kleuren. Wat ik echter niet vaak tegenkom is het gebruik van stapels.

Lightroom stapels is -ben ik bang- een behoorlijk onderbelichte functie in Lightroom. Geen idee waarom, maar het heeft mij erg geholpen om mijn Bibliotheek op orde te houden. Zeker toen ik me meer ging toeleggen op HDR fotografie, waarbij voor één eindresultaat minstens drie tot soms wel negen onderliggende foto's zijn. Door al deze foto's te stapelen reduceer ik mijn zoektijd in de Bibliotheek aanzienlijk. Er staan gewoon minder foto's in beeld.

Wat zijn stapels in Lightroom?


De eenvoudigste manier om dit te visualiseren is dit: zoals je vroeger blokken opstapelde en alleen de bovenste kon zien, zo geldt dat ook voor stapels in Lightroom. Je legt als het ware virtueel een aantal foto's op een stapel, waarbij alleen de bovenste foto zichtbaar is. Resultaat: het neemt minder visuele ruimte in (dus beter doorzoekbaar) en toch blijven de foto's gewoon beschikbaar in je Bibliotheek.

Nu vraag jij je misschien af hoe je dat dan in de praktijk moet zien. Ik gaf hiervoor al het voorbeeld van HDR fotografie. Maar ook bij een portretsessie is dit uitstekend toepasbaar, of landschapsfotografie. Eigenlijk bij alle vormen van fotografie wel, als er meerdere vrijwel gelijke opnames gemaakt worden.

Werk je net als ik, dan gaan al je foto's als eerste Lightroom in om de juiste mappenstructuur te behouden. Het kan zomaar zijn dat je terugkomt van een fotosessie met tweehonderd afbeeldingen van twintig verschillende settings. Dan maakt wel of niet stapelen een groot verschil in de overzichtelijkheid van je Bibliotheek.

Misschien denk je "wat een onzin allemaal, zoveel foto's maak ik niet", maar pas dit eens een tijdje toe en je kunt je niet voorstellen dat je dit niet eerder hebt gedaan.

Hoe werkt stapelen


In het voorbeeld hieronder heb ik zeven foto's van dezelfde setting tijdens een fotoshoot met Hetty. Deze zeven selecteer je door met de CTRL-toets ingedrukt elke foto individueel aan te klikken. Je kunt ook -en ik vind dat gemakkelijker- de eerste foto aan te klikken; SHIFT-toets indrukken en op de laatste foto klikken. Dan heb je ook alle zeven foto's geselecteerd.

Foto's stapelen in Lightroom

Er zijn een paar manieren om te stapelen:
  • Rechtsklikken op één van de geselecteerde foto's en kiezen voor Stapelen -> Groeperen in Stapel
  • De sneltoets CTRL - G gebruiken
  • Via het menu aan de bovenkant: Foto -> Stapelen -> Groeperen in Stapel
Je ziet dan de selectie inklappen tot één thumbnail met linksboven het aantal foto's in de stapel.

Foto's stapelen in Lightroom

Bang dat je nu je onderliggende foto's kwijt bent? Of niet meer kunt zien? Valt allemaal mee... Klik maar op het getal linksboven en de stapel zal weer uitklappen, zodat alle foto's uit de stapel zichtbaar zijn. Weer inklappen? Zelfde verhaal: klik op het getal en de stapel klapt weer in. Ook hier is weer een sneltoets: de toets S doet exact hetzelfde. Simpel allemaal toch?

De bovenste foto


Maar nu het volgende: standaard zet Lightroom de eerste foto uit de selectie bovenaan de stapel en dat wordt dus de zichtbare thumbnail. Grote kans dat jij net een andere foto wilt zien. Gelukkig heeft Adobe daar ook aan gedacht en hierin voorzien. Rechtsklik op de gewenste foto en kies Stapelen -> Boven op Stapel plaatsen.

Foto's stapelen in Lightroom

Uiteraard kan het op meerdere manieren:
  • Hou je net als ik van sneltoetsen? Selecteer de gewenste foto en klik op SHIFT - S om de foto boven op de stapel te plaatsen
  • Foto's in de stapel verplaatsen? Met SHIFT - ] en SHIFT - [ kun je één of meerdere geselecteerde foto's verplaatsen in de stapelvolgorde
  • Met de muis zijn de foto's ook de verschuiven, naar de eerste positie om als thumbnail te fungeren, of gewoon in de stapelvolgorde
Er is echter één beperking die Lightroom heeft als het over stapelen gaat. Stapelen kan alleen met foto's die in dezelfde map staan. Zelf heb ik daar praktisch nooit hinder van; ik maak per jaar een nieuwe map waarin alle foto's van dat jaar komen. Maar het is wel iets om even te onthouden.

De workflow die je hierbij kunt hanteren is afhankelijk van je eigen voorkeur. Zelf stapel ik achteraf nadat de foto's bewerkt zijn. Maar het kan ook vooraf, dat je na het importeren al foto's van dezelfde setting gaat stapelen. Dat is puur je eigen keuze.

Kortom, stapel je nog niet? Probeer het dan eens een tijd. Je zult zien dat je Bibliotheek meer overzicht heeft. En dat komt de snelheid van je workflow alleen maar ten goede!

Peter van Veen   Over de auteur; Peter van Veen
Peter is fotograaf en oprichter van Moor Fotografie, waar hij wekelijks diverse schrijft over 'Mensen Leren Fotograferen'. Schrijver van diverse eBooks over fotograferen. Geeft ook workshops over o.a. Lightroom, Strobist, Macro, HDR, Basiskennis en Herfst.
 Deel dit artikel
(11)
walburgis
ProfielTwitterwalburgis | woensdag 17 augustus 2011, 23:01
Dag Peter, heel verhelderend!
Ben net met Lightroom aan het kennismaken. Volgde Photofacts al via twitter.
Dank Walburgis
Nicole
Nicole | woensdag 17 augustus 2011, 23:43
Hey Peter,

Heel helder en duidelijk uitgelegd Stapelen in LR. Mijn boek over lr van Scott is dit onderwerp nog niet ter sprake gekomen.
Bedankt.
Mijn mapoen sla ik per jaar op. Daarin de maanden. In de maanden de dagen op
Datum met een korte omschrijving.

Gr. Nicole.
gast | donderdag 18 augustus 2011, 00:14
Die beperking qua mappen heb je natuurlijk niet als je met selecties of smartselecties werkt. Maar meestal komt uit een stack maar één foto in een collectie bij mij.

(overigens zijn collecties voor mij belangrijker qua organisatie dan stacks, maar voor vrijwel identieke foto's zijn ze wel onmisbaar)
Peter van Veen
ProfielTwitterPeter van Veen | donderdag 18 augustus 2011, 08:40
@Walburgis: dank voor je compliment. Er staat je nog veel moois te wachten, want Lightroom is een prachtig pakket!

@Nicole: dank voor je compliment. Maar waarom maak je in de mappen nog eens een onderverdeling in maanden en dagen met omschrijving? Dat kun je toch veel beter in de trefwoorden regelen?

@gast: daar heb je gelijk in. (smart) Selecties kunnen wel over de mappenstructuur heen werken. Stapels zijn vooral handig om de ruis in het totaaloverzicht te verminderen.
tk-photography
ProfielTwittertk-photography | donderdag 18 augustus 2011, 11:20
Bedankt voor deze tip Peter. Met name voor HDR is dit natuurlijk ideaal. Evenals voor nabewerkingen in PS.

Ik pas inderdaad ongeveer dezelfde structuur toe als Nicole, per jaar en dan per datum - omschrijving. Vind ik persoonlijk prettiger werken omdat je maar een kleinere selectie ziet.
Peter van Veen
ProfielTwitterPeter van Veen | donderdag 18 augustus 2011, 11:29
@tk-photography: dat is natuurlijk ook waar, je ziet een kleine selectie. Wil je dat, dan is het een handige manier. Zo heeft ieder toch weer z'n eigen voorkeur.
FrankT
FrankT | donderdag 18 augustus 2011, 22:42
Dank, klinkt als een goede tip! Ik ben zelf nu -eindelijk- mijn archief eens goed aan het opzetten, en herken erg de zoektocht naar de prettigste en makkelijkste ordening. En ook om mn workflow beter en overzichtelijker in te richten. Heb nu voor elk jaar een map, met daarin submappen ('filmrollen') met een oplopend nummer gevolgd door de naam vh event of de shoot. Dus 2011/001_ardennen en daarin de .nef bestanden. Ik overweeg nog om een tweede catalogus te maken met werk onderhanden. (een tip van een collega).
Waar ik nog niet uit ben is de samenwerking met iPhoto, dat we gebruiken voor het maken van fotoalbums bijvoorbeeld. Dat wil ik eigenlijk blijven doen. Maar liefst door iPhoto te koppelen aan de Lr-bibliotheek zodat je niet alles dubbel of driedubbel opslaat. Iemand hier ervaring daarmee of tips?
AnneCHPostma
ProfielAnneCHPostma | dinsdag 23 augustus 2011, 10:46
Dacht dat ik al veel wist van Lightroom, maar deze tip kende ik nog niet! Komt overigens wel op een erg goed moment. Ik was net van plan om mijn HDR en Time-Lapse foto's in subfolders te gaan plaatsen, maar door gebruik te gaan maken van stapels hoeft dat nu niet meer.
ErikvanRosmalen
ProfielTwitterErikvanRosmalen | woensdag 31 augustus 2011, 16:25
Ik gebruik de stapels wel, maar werk steeds meer en vaker met de collecties. Een stuk overzichtelijker en ik weet daardoor ook beter wat ik al afgewerkt heb voor klanten en wat niet. De gewone mappen hou ik daarbij als basisarchief (inderdaad met mappen op jaar/maand en dag). Maar daarin kunnen stacks zeker goed werken. Goed verhaal dus!
Edwin van de Graaf
ProfielTwitterEdwin van de Graaf | zaterdag 1 oktober 2011, 15:29
Peter, wat een top-tip, en weer een zeer heldere uitleg van een ontbrekend stukje kennis!
foto groet uit groningen
Peter van Veen
ProfielTwitterPeter van Veen | maandag 3 oktober 2011, 07:39
FrankT, Anne, Erik en Edwin: dank voor jullie reactie! Fijn dat ik iets heb kunnen toevoegen. vrolijk
Let op: Op een artikel ouder dan 7 dagen kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, registreer je dan gratis.
Contracteren en Algemene Voorwaarden
Beginnersworkshop gegeven door Charlotte | kosten: € 296.31

Contracteren en Algemene Voorwaarden

Je hebt een bedrijf en wil dat deze zo goed mogelijk loopt. Daarnaast wil je uiteraard zo veel mogelijk problemen voorkomen. In deze workshop leer je waar een basiscontract aan moet voldoen en hoe je deze aan kunt vullen naar je eigen wensen. Verder leer je hoe en wanneer je rechtsgeldig het contract en algemene voorwaarden aan kunt bieden.

» meer informatie

De basis van HDR fotografie


HDR fotografie spreekt veel fotografen aan. In eerste instantie worden ze aangetrokken door de bijzondere, vaak wat doorgeslagen, nabewerking van HDR fotos. Dat levert meestal surrealistische foto’s op. Ben je wat langer met HDR fotografie bezig, dan stap je vaak over op een natuurlijkere uitstraling en benader je met je foto het contrastbereik van het menselijk oog.

» lees verder



Wekelijks op de hoogte
meer info
reeds 4798 inschrijvingen!
Twitter Facebook RSS
Photofacts SponsorenCameraTools
FotoCube

Beoordeel artikel
Beoordeel dit artikel
 BaggerRedelijkPrimaGoedUitstekend
Er zijn nog geen beoordelingen.