Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Michiel Heijmans

Straatfotografie: Hoe zit dat nu met de AVG en privacy?

zaterdag 28 oktober 2023, 16:32 door | 3.093x gelezen | 37 reacties

Ik wil graag een hardnekkig misverstand de wereld uit helpen. AVG of privacy heeft niets te maken met straatfotografie. Iedereen die in de publieke ruimte loopt, mag je fotograferen.

King's Cross, Londen

King's Cross, Londen - f/5.6, 1/480s, 160 ISO @ 35mm

Vooralsnog heeft de AVG dus geen invloed op je straatfoto's. Zolang straatfotografie onder artistieke/journalistieke uitingen valt, hebben jij en ik, de straatfotografen, daar nog steeds heel veel vrijheden.

De grens ligt bij commerciële publicatie, maar daarover is de wet ook vaag. Voor zover ik weet, is plaatsing op Instagram helemaal geen probleem.

Pas op het moment dat jouw foto gebruikt wordt in de folder van de bakker op de hoek, dan is het een commerciële plaatsing, en geldt wetgeving. Let op: Ik ben geen jurist, natuurlijk. Ik ben fotograaf.

Belangrijk om hierbij op te merken is dat deze wetgeving per land verschilt. Als ik weer in Nederland ben, is het zeer onwaarschijnlijk dat die mensen in het buitenland mijn foto ooit nog gaan zien.

Maar ja, straks word ik beroemd door mijn boek de Straatfotobijbel en zien ze hem alsnog. Het is het ongrijpbare aan straatfotografie dat me aanspreekt.


Deze tip om betere straatfoto's te maken is één van de 101 tips uit mijn boek over straatfotografie. Wil je de andere 100 tips ook lezen? Bestel dan mijn boek De Straatfotobijbel.

» Bestel De Straatfotobijbel
Michiel Heijmans

Over de auteur

Michiel is professioneel straatfotograaf en geeft workshops en lezingen over straatfotografie. Hij schrijft columns voor Focus Magazine en is erg actief op Instagram. Daar vind je dagelijks inspiratie en tips voor je eigen straatfotografie!

37 reacties

  1. Donald Willemsen
    Donald Willemsen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 om 20:49  | reageer

    Michiel, ten eerste is de wetgeving in België strenger dan in Nederland. Ten tweede, als ik zie dat jij mij wilt fotograferen op straat in Nijmegen of waar dan ook in de publieke ruimte en ik zeg je dat ik dat niet wil, dan heb je het maar te laten. Publieke ruimte of artistieke/journalistieke vrijheid ten spijt. Bovendien als het om journalistieke fotografie gaat, gaat het ook om publicatie in krant of tijdschrift of internet. Hier komt dan het commercieel belang van de uitgever om de hoek kijken. Je moet dan dus toestemming hebben van de geportretteerde. Die heeft namelijk altijd het portretrecht en kan daar een beroep op doen.

  2. Mac
    Mac schreef op maandag 30 oktober 2023 om 08:12  | reageer

    AVG telt voor iedereen, niet alleen voor commerciele doeleinden.
    je mag iedereen in principe fotograferen, zonder probleem.
    De AVG komt in beeld zodra je gaat publiceren. Of het dan comercieel is of niet maakt niks uit. Dus zelfs op instagram of facebook posten heeft consequenties ivm het AVG.
    Heb je een instagram of facebook account die niet open staat, dan hebt je weer minder met het AVG te maken, omdat je dan in principe Prive een foto post. Zie het maar als een foto in kring van je vrienden laten zien. Maar staat je social media open dan komt het AVG om de hoek kijken.

    @Donald.
    Wat je nu zegt is niet waar. als jij op straat loopt en iemand maakt en foto van je, dan mag hij dat gewoon doen. Jij mag hem vragen of hij dat niet wil doen, maar daar hoeft hij zich niet aan te houden. Het is ten slotte buiten in publieke ruimte. wil hij het publiceren, dan komen eventueel portretrecht en AVG om de hoek kijken.
    En waneer het journestieke betreft, dan mag er zelfs meer. Dan hoef je geeneens toestemming te vragen om het te publiceren. Het mag gewoon. Jij kan dan wel bezwaar maken, maar dat zal wel via de rechter moeten. Want zelfs de politie mag niet aan jou vragen of jij foto's wil wissen van je geheugenkaart. (nou ja, ze mogen het vragen, niet eisen)

  3. Donald Willemsen
    Donald Willemsen schreef op maandag 30 oktober 2023 om 11:34  | reageer

    @Mac, elk land heeft t.a.v. het fotograferen van personen (ook in de openbare ruimte) zijn eigen wettelijke regels die verder kunnen gaan dan de AVG. De AVG is een basis die in de hele EU geldt. Wat jij stelt geldt misschien in Nederland, maar weet je ook zeker dat het in een ander land binnen de EU ook zo is?
    Voor je me tegenspreekt, lijkt het me verstandig om eerst de regels van een ander land dan Nederland te bestuderen. België bijvoorbeeld (ik woon in Belgiëknipoog heeft strengere regels t.a.v. het fotograferen/filmen van mensen in de openbare ruimte.
    Waar het mij om gaat, is wanneer de schrijver van een blog over de AVG een verhaal schrijft en publiceert op internet, hij volledig moet zijn. Hij publiceert in het Nederlands, dus in het Nederlandse taalgebied. In Vlaanderen (Belgiëknipoog wordt ook Nederlands gesproken, maar daar gelden t.a.v. het fotograferen/filmen van personen strengere regels. De schrijver moet duidelijk onderscheid maken tussen de regels in Nederland en België.
    De schrijver laat zich echter op een manier uit, waar ik tegen ben. Hij stelt: Ik fotografeer wat ik wil en hoe ik wil en heb lak aan de geldende regels. Hij pretendeert een professionele straatfotograaf te zijn. Dat houdt dus in dat hij de foto's commercieel wil gebruiken. Hij zal niet fotograferen om de foto's op zolder te stockeren en er niets meer mee te doen. Sterker nog, hij schrijft een boek over straatfotografie met eigen fotowerk. Dat doet hij niet voor niets. Hij verdient daar een boterham mee. En gelijk heeft hij. Hij moet dan echter wel toestemming hebben van de mensen die als onderwerp op de foto's staan.
    Blijft overeind dat wanneer hij in België gaat fotograferen hij mij niet mag fotograferen als ik daar bezwaar tegen maak. Dan heb ik het nog niet eens over het publiceren van de foto.
    Voor journalistieke foto's gelden bepaalde uitzonderingen. Een persfotograaf heeft meestal ook een licentie.

  4. Michiel Heijmans
    Profiel  Michiel Heijmans schreef op maandag 30 oktober 2023 om 14:09  | reageer

    Eigenlijk is het artikel te kort om alles uit te leggen. Het is een onderdeel van mijn boek, niet het hele boek.

    Wettelijk gezien heb je inderdaad geen gelijk, @donald, en is het genuanceerder dan @mac zegt. Veel indien en tenzij. Op de keper genomen mag je in de publieke ruimte fotograferen en is publicatie ook niet zo zwartwit als je stelt. Er mag (nog) heel veel. Maar dat is echt een te lang verhaal om hier via de reacties in detail te bespreken. En ja, ik heb daar uitgebreid met een jurist over gesproken. Het is mijn werk.

  5. Donald Willemsen
    Donald Willemsen schreef op maandag 30 oktober 2023 om 16:18  | reageer

    @Michiel je gaat voorbij aan de belangrijkste kritiek, die ik heb. Ondanks de AVG kan de wetgeving per land verschillen. De AVG is het minimum dat geldt binnen de EU. Voor de situatie in Nederland heb je gelijk, maar jouw blogs en boeken worden zowel in Nederland als in Vlaanderen gelezen. Ook de cursus die je geeft op Photofacts Academy over straatfotografie wordt zowel in Nederland als in Vlaanderen bekeken. In België zijn de regels wat strenger dan in Nederland en ik vind dat je daar onvoldoende rekening mee houdt.
    Ik erken dat het te ver voert hier in een reactie op in te gaan. Het is echter niet de eerste keer dat ik (naar aanleiding van jouw cursus op Photofacts Academy) kritiek heb geuit.
    Als je je wilt beperken tot Nederland, maak dat dan duidelijk. Dat betekent dat je ook moet aangeven dat de regels in Vlaanderen strenger zijn dan in Nederland. Cursisten en lezers uit Vlaanderen moeten dan zelf op zoek gaan naar de juiste informatie.

  6. Michiel Heijmans
    Profiel  Michiel Heijmans schreef op maandag 30 oktober 2023 om 17:35  | reageer

    Ter aanvulling: straatfotograaf.be/gdpr-en-straatfotografie

  7. Michiel Heijmans
    Profiel  Michiel Heijmans schreef op maandag 30 oktober 2023 om 17:15  | reageer

    Natuurlijk mag je dat vinden, Donald. Als je goed had gelezen, staat er duidelijk “Deze tip om betere straatfoto's te maken is één van de 101 tips uit mijn boek over straatfotografie. Wil je de andere 100 tips ook lezen? Bestel dan mijn boek De Straatfotobijbel.”

    In he boek staat ook duidelijk dat het gaat om Nederland en dat het goed is je in te lezen in elk ander land. Ik maak dat zeer duidelijk. In het boek.

    Nu word je volgende reactie vast “Dat hoort hier ook bij te staan,” welnu, bij deze! Ik hoop dat dat het verduidelijkt.

  8. Donald Willemsen
    Donald Willemsen schreef op maandag 30 oktober 2023 om 19:00  | reageer

    @Michiel, ik ben een van de eerste kopersvan jouw boek. Ik heb het dus al enige tijd in bezit en gelezen.
    In verband met de regels in België het volgende citaat:
    'Maak je een gericht beeld, heb je toestemming nodig van de persoon of personen waarop de camera gericht is, en wanneer deze personen duidelijk herkenbaar zijn. Een uitzondering geldt voor journalisten als ze de foto maken voor bij een verslag of artikel.
    Je hebt geen toestemming nodig bij niet gerichte beelden, dus wanneer het niet de bedoeling is iemand duidelijk in beeld te brengen. Deze foto’s worden als sfeerbeelden beschouwd. En sfeer, dat mag!
    Als iemand duidelijk weigert om gefotografeerd te worden, dan mag het nooit. Sfeerbeeld of niet.' Einde citaat! Je ziet het is toch ingewikkelder dan je denkt.
    Laten we hiermee de discussie maar sluiten.

  9. Mac
    Mac schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 08:21  | reageer

    @Donald,
    Je hebt het over als je in Nijmegen loopt. En in Nijmegen gelden de Nederlandse regels (want het artikkel gaat over AVG), en dan mag men jou gewoon fotograferen op straat.
    Je vind het mischien niet leuk, maar het mag gewoon.
    Of een fotograaf het moet doen als iemand aangeeft dat hij het niet prettig vind? Dat is een andere discussie. Maar voor de wet mag hij het gewoon.
    Dat je in Belgie woont en een nederlands artikkel leest, maakt niks uit. Het is een Nederlands artikkel, en gaat over Nederland.
    Moet een site zoals DPreview dan alle regels van alle landen vermelden waar zij lezers hebben? Want ze hebben heel veel internationale lezers.

  10. RAWShooter
    RAWShooter schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 10:11  | reageer

    Zoals Orwell al zei: Alle fotografen zijn eigenwijs. Maar sommige fotografen zijn eigenwijzer dan anderen.

  11. Michiel Heijmans
    Profiel  Michiel Heijmans schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 10:28  | reageer

    Los van dat alles: Dank voor jullie reacties. Ik denk dat het belangrijkste is dat een en ander met respect gebeurt. Er zijn veel verschillende soorten straatfotografen en ik ben niet het soort dat zich keihard opstelt en zegt: "het mag dus ik doe het". Ik wil in eerste instantie een mooie foto maken, en met respect voor mijn onderwerp. Het doel moet nooit zijn een foto maken van iemand die dat niet wil!

  12. Donald Willemsen
    Donald Willemsen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 10:35  | reageer

    @Mac wees gerust, ik kom zelden nog in Nederland en nog zeldener in Nijmegen. Ik vind het belangrijk dat je respect hebt voor degene die je 'gericht' herkenbaar fotografeert en hem/haar (achteraf) vraagt of je de foto mag gebruiken voor publicatie doeleinden. Een vorm van beleefdheid.
    Op die manier omzeil je ook afwijkende regels in de diverse landen, want je hebt immers al of niet toestemming van de geportretteerde. Gaat het om een 'straatbeeld' waar één of meer mensen herkenbaar op staan, dan hoef je natuurlijk niet iedereen persoonlijk om toestemming te vragen. Het gaat dan immers om een sfeerbeeld te geven van een straat. Uit ervaring weet ik dat het hier in België uiterst gevoelig kan liggen als je iemand ongevraagd gericht fotografeert. Persoonlijk houd ik er niet van om ongevraagd gefotografeerd te worden als ik het hoofdonderwerp op de foto ben.
    In ieder geval is het nu weer eens duidelijk geworden dat ondanks de AVG de regels per land kunnen verschillen. De verschillen tussen Nederland en België maken dat nog eens duidelijk.
    Citaat: '. Bij het maken van foto’s moeten we volgens de Belgische wetgeving op de volgende zaken letten:
    Maak je een gericht beeld, heb je toestemming nodig van de persoon of personen waarop de camera gericht is, en wanneer deze personen duidelijk herkenbaar zijn. Een uitzondering geldt voor journalisten als ze de foto maken voor bij een verslag of artikel.
    Je hebt geen toestemming nodig bij niet gerichte beelden, dus wanneer het niet de bedoeling is iemand duidelijk in beeld te brengen. Deze foto’s worden als sfeerbeelden beschouwd. En sfeer, dat mag!
    Als iemand duidelijk weigert om gefotografeerd te worden, dan mag het nooit. Sfeerbeeld of niet.
    Toestemming voor een foto kan je schriftelijk krijgen, maar mondeling of stilzwijgend is ook goed. Het bewijzen van mondelinge of stilzwijgende toestemming is uiteraard lastig.' Einde citaat.

  13. Chris
    Chris schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 10:48  | reageer

    Heel wat reactie en hoewel ik een lezer ben en vrijwel nooit reageer voel ik me nu een keer geroepen.
    Het gaat over een rechtszaak van inmiddels weer enkele jaren terug wat zich afspeelde in Breda.
    Een journalist wil een sfeerfoto maken van de Grote Markt vol met o.a. druk bezette terrassen. Hij komt aanlopen met een trapje en een flinke tas met apparatuur, is even bezig om de juiste foto te maken en die komt enkele dagen later in de krant.
    Heel duidelijk afgebeeld is een stelletje wat op het terras zit en zo te zien aardig verliefd is op elkaar. Het probleem? Het stelletje blijkt helemaal geen écht stelletje te zijn dus problemen bij het wederzijdse thuisfront en ze spannen een rechtszaak aan tegen de fotograaf. Het stelletje heeft de zaak verloren met als motivatie vrije nieuwsgaring en het stelletje had vooraf de fotograaf bezig kunnen zien en hem verzoeken om hun niet te fotograferen.

    Conclusie, elke "verhaal" is anders. Dit speelde zich af en Breda (dus Nederland), door een journalist voor publicatie in een dagblad.

  14. Michiel Heijmans
    Profiel  Michiel Heijmans schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 12:01  | reageer

    Inderdaad. Ook "ik was ongeoorloofd vrij en nu heeft mijn baas gezien dat ik op stap was" houdt geen stand.

  15. mac
    mac schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 11:26  | reageer

    @Donald,

    maar dat is al wat ik eerder schreef.
    Je mag een foto maken, mag gewoon volgens de wet (ja ik heb het over nederland, en ja er zijn nuances dat het toch net niet mag). Wil je het publiceren dan komt AVG om de hoek kijken (en portret recht). En dan mag dat niet zomaar zonder toestemming, of het moet journalestiek zijn, dan hoef je van te voren geen toestemming te vragen.

  16. Donald Willemsen
    Donald Willemsen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 11:35  | reageer

    @Chris, voor mijn gevoel heeft het stelletje terecht de zaak verloren afgaande op de situatie die je beschrijft.

  17. Lauran
    Lauran schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 11:36  | reageer

    De wet is clip en klaar. Je mag een individu niet zonder toestemming fotograferen.

  18. Michiel Heijmans
    Profiel  Michiel Heijmans schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 12:05  | reageer

    Helaas is dat afhankelijk van plaats, land, situatie en meer. Denk aan heimelijk fotograferen, verborgen camera, redelijk belang etc. Die wet is ver van clip en klaar. Je reactie is kort door de bocht, en de discussie reeds hierboven gestart!

  19. K.J.Schilstra
    Profiel K.J.Schilstra schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 13:06  | reageer

    Sorry, onjuist.
    Lees dit.
    https://www.straatfotograaf.be/gdpr-en-straatfotografie/

  20. K.J.Schilstra
    Profiel K.J.Schilstra schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 13:05  | reageer

    Dank voor de verwijzing naar

    https://www.straatfotograaf.be/gdpr-en-straatfotografie/

    Zeer duidelijk artikel. ook voor Nederland.

    In feite staat er wat ikzelf ook al jaren hanteer, fotografeer met respect (niet huizen in, geen plassende mannen (voorbeeld knipoog ) etc.

    Verklaringen ondertekend met naam adres email telefoonnummer etc. dat men akkoord gaat met de foto, zijn juist een overtreding van de AVG (men mag immers niet te pas en te onpas privé gegevens verzamelen en behouden).

    Plaatsgegevens behoren immers tot de gevoelige gegevens.

    Ergo als je al een verklaring wil laten opmaken maak die dan niet onnodig ingewikkeld.

    Ik verklaar dat de foto (eventueel nummer) van mij (naam) genomen op (datum) door de fotograaf gebruikt mag worden (handtekening)
    Geen adres, geen email, geen telefoonnummer.


    Groet Kees Jan

  21. Michiel Heijmans
    Profiel  Michiel Heijmans schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 13:26  | reageer

    Helemaal eens. Maar let op: er zijn zeker verschillen in de manier waarop het in de landen geregeld is, waardoor jurisprudentie of interpretatie ook zeker anders kan zijn.

    De soep wordt in alle landen niet zo heet gegeten als ie opgediend wordt.

  22. Willem
    Willem schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 13:14  | reageer

    sorry Donald, je hebt het steeds over Belgie, en dan heb je wel gereageerd met je foto.

  23. Chris
    Chris schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 13:16  | reageer

    Donald, ben ik ook helemaal met je eens hoor. Ik wil maar aangeven dat het niet allemaal "zwart/wit" is dit onderwerp.

  24. Paul
    Paul schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 13:31  | reageer

    In één van de eerdere reacties is het al gezegd maar het is niet verkeerd het nog eens te zeggen: de General Data Protection Regulation, waarvan de Nederlandse vertaling de AVG is geldt volkomen hetzelfde voor alle landen in Europa. MAAR.....
    Daarnaast heeft elk land de mogelijkheid om aanvullende wetgeving te formuleren. In Nederland is dat de wet Uitvoering AVG. Het zojn deze aanvullende wetten waardoor er tussen landen verschillen kunnen zijn mbt wat wel of niet mag. Je moet dus ook deze wetten kennen en respecteren.

  25. Michiel Heijmans
    Profiel  Michiel Heijmans schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 14:17  | reageer

    Zo is het. Dank voor je aanvulling!

  26. Donald Willemsen
    Donald Willemsen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 14:21  | reageer

    @Willem, is het niet logisch dat iemand reageert vanuit zijn eigen situatie. Michiel woont in Nederland en schrijft vanuit zijn situatie. Ik woon in België en reageer vanuit mijn situatie. Ik ben wel een Nederlander en ken de situatie in Nederland dus ook. In België is de situatie voor wat betreft straatfotografie een beetje strenger en eerlijk gezegd als Nederlander vind ik dat wel een beetje frustrerend. Juist door die verschillen ben ik in de pen geklommen om voor die verschillen uitdrukkelijk te waarschuwen.

  27. Rob spruit
    Rob spruit schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 15:00  | reageer

    Mooie discussie die op zich al erg leerzaam is. Dank jullie daarvoor. Blij om te horen dat sfeerfoto's van een straat met mensen gewoon mag.....heel veel toeristen zullen blij zijn. Overigens houden toeristen zich niet aan de publieke ruimtes, denk aan efteling keukenhof enzo. Want ook dan zullen andere mensen worden gefotografeerd en de foto's worden vervolgens op sociale media gedeeld. Ik denk dat er tussen zwart en wit een giga groot grensgebied ligt waar eigelijk goed fatsoen een belangrijk gegeven is.

  28. lumafoto
    lumafoto schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 15:51  | reageer

    @ Donald Kan je de Belgische wetgeving omtrent straatfotografie hier eens delen of de de verwijzing ernaar ergens in wetteksten? Dit zou mij wel interesseren.

  29. Donald Willemsen
    Donald Willemsen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 16:24  | reageer

    @lumafoto, hier nog een link naar een website van een officiële instantie ingesteld door de overheid: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/thema-s/recht-op-afbeelding/wet-van-30-juli-2018/het-beginsel-van-de-toestemming-

  30. K.J.Schilstra
    Profiel K.J.Schilstra schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 17:12  | reageer

    https://www.straatfotograaf.be/gdpr-en-straatfotografie/

    Deze legt het duidelijk uit.

  31. Mac
    Mac schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 18:22  | reageer

    Ook niet helemaal waar.
    Als je telefoonnummer en e-mail vraagt voor toestemming. Dan moet jij aangeven hoe je de gegevens bewaar, hoe lang je ze bewaar, en waarvoor je ze gebruikt. Dat is AVG.

    Daarom hebben scholen tegenwoordig moeite met klasse foto's. De ene mag er wel op de andere niet.

  32. lumafoto
    lumafoto schreef op woensdag 1 november 2023 om 18:47  | reageer

    Volgens mijn bescheiden mening is straatfotografie een beetje buiten de lijntjes durven kleuren. En dat moet je doen!

    Vraag je vooraf een foto te mogen nemen dan is het spontane weg en daarbij straatfotografie is momentopname, een tak van de fotografie waarin je heel vlug moet handelen en je materiaal goed moet kennen.

    Onmogelijk om eens vooraf een babbeltje te slaan om te vragen of je mag fotograferen.

    Ik doe al jaren straatfotografie, sommige van mijn foto's zijn verschenen in magazines als voorbeeld. Nog nooit problemen gehad.
    Heb je de kans om de gegevens te vragen, doe het zeker en bezorg die mensen hun foto per mail of eventueel afgedrukt en opgestuurd.

    Ik stuur een link naar bekende straatfotografen op wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_straatfotografen.
    Denken jullie nu echt dat ze eerst eens gingen vragen of zij mochten fotograferen of niet?

  33. Paul
    Paul schreef op woensdag 1 november 2023 om 19:19  | reageer

    Een wat uitgebreidere toelichting op hoe e.a. in België is geregeld is b.v. te lezen op
    https://www.elfri.be/artikel/recht-op-afbeelding

  34. Donald Willemsen
    Donald Willemsen schreef op woensdag 1 november 2023 om 20:10  | reageer

    @lumafoto, leuk zo'n waslijst, maar de meesten wonen of werken niet in de EU. Jouw argumentatie slaat dus als een tang op een varken.

  35. Michiel Heijmans
    Profiel  Michiel Heijmans schreef op donderdag 2 november 2023 om 19:34  | reageer

    Eens, hoor, Rob. De gouden regel blijft: Als je zelf niet zo op een foto zou willen staan, maak hem dan niet.

  36. Michiel Heijmans
    Profiel  Michiel Heijmans schreef op donderdag 2 november 2023 om 19:53  | reageer

    @Donald. Feit blijft dat je alles in deze comments negatief of positief kung benaderen en ik krijg het gevoel dat je glas half leeg is, zoals de uitdrukking zegt. Gun jezelf en anderen iets meer speelruimte, zoals de wet in Nederland én België nadrukkelijk doet.

    Hoe meer ik er over lees, hoe meer mensen ik erover spreek, hoe meer België en Nederland in basis hetzelfde principe gebruiken. Jouw interpretatie van wettekst is nog steeds jouw persoonlijke interpretatie, en niet die van een jurist of rechter, en die lijken juist meer ruimte te zien, begrijp ik van anderen en het artikel van straatfotografie.be.

    Wist je dat er in Station Antwerpen straatfotografie workshops worden gegeven? En dat die gewoon online te boeken zijn? Geen stiekem gedoe, en dat op die plek. Met respect voor anderen. Ook binnen een gericht portret. Natuurlijk zijn er regels aan publicatie, maar dat is overal. En overal zijn er daar ook weer uitzonderingen op.

    Het is niet zwartwit, gelukkig niet. Alhoewel zwartwit straatfotografie dan weer erg mooi kan zijn!

  37. Donald Willemsen
    Donald Willemsen schreef op donderdag 2 november 2023 om 21:08  | reageer

    @Michiel de site, die je noemt, ken ik. Maar ik adviseer je ook eens te kijken op de website van een officiële instantie in België die ook veel duidelijkheid geeft: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/thema-s/recht-op-afbeelding/wet-van-30-juli-2018/het-beginsel-van-de-toestemming-

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Creatieve Technieken met Bart Siebelink
Masterclass Landschapsfotografie met Bas Meelker
Toon alle artikelen binnen Straatfotografie

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

45.164 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord