5 Dagen Deal: 100+ fotografiecursussen + boek - Nu 100 euro voordeel! Word nu lid!
Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Elja Trum

Photoshop CS4 komt 23 september

woensdag 3 september 2008, 20:08 door | 10.803x gelezen | 32 reacties

Adobe zal op dinsdag 23 september om 11:00 uur de nieuwste versie Photoshop aankondigen; Adobe Photoshop CS4. De aankondiging zal live op internet te volgen zijn. Je kunt je hiervoor nu inschrijven. Wat er precies allemaal vernieuwd zal zijn in de nieuwste versie van de populaire beeldbewerkingsoftware is nog niet bekend, maar volgens Adobe is het 'something brilliant'.

Waarschijnlijk biedt deze nieuwe versie ondersteuning voor 64 bits op Windows machines, maar nog niet op Mac OS X. Mogelijk is er ook reeds ondersteuning voor het gebruik van de grafische kaart voor het maken van complexe berekeningen.

Ook gaf John Nack van Adobe eerder al een kijkje in de vernieuwingen van de interface van Photoshop CS4. Zie hiervoor ook onderstaande video waarin de interface getoond wordt met de nadruk op het vernieuwde 'frame enabled' gedeelte. Vooral voor Mac gebruikers is dit een nieuw concept; bij het Mac OS werk je momenteel met je bureaublad op de achtergrond in plaats van een neutraal grijs vlak.



Bron: Digifoto Pro

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Elja Trum

Over de auteur

Elja Trum is oprichter van Photofacts, online fotografiecursussite Photofacts Academy en het blog Teslafacts. Hij schrijft sinds 2006 over fotografie. Elja is ook auteur van boeken over zwart-witfotografie, flitsfotografie en portretfotografie.

32 reacties

  1. gast schreef op woensdag 3 september 2008 om 20:23  | reageer

    Elk jaar een nieuwe versie. Dat is handel voor Adobe. Kunnen we weer cursussen gaan volgen en boeken aanschaffen. Je hebt dan vast ook een betere computer nodig. Eén geluk: een nieuwe compu heb je toch nodig om de enorme bestanden van de nieuwe XX MP full-frame bestanden in LR 2.0 te kunnen verwerken.

  2. Margo
    Profiel Margo schreef op woensdag 3 september 2008 om 20:34  | reageer

    Something brilliant .... ja heel briljant ieder jaar een nieuwe versie uit te brengen en zo steeds meer te verdienen aan a few minor improovements ....
    Ik ga verder met CS3.

  3. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op woensdag 3 september 2008 om 20:42  | reageer

    Photoshop CS3 is inderdaad pas anderhalf jaar op de markt. Deze opvolger is daarmee wel redelijk vlot.

  4. de groot fotografie
    de groot fotografie schreef op woensdag 3 september 2008 om 20:43  | reageer

    "Ieder jaar een nieuwe versie"
    Is het niet per 2 jaar?

  5. Henri
    Profiel Henri schreef op woensdag 3 september 2008 om 20:58  | reageer

    Als het alleen bij het vervangen van Photoshop bleef!
    Om CS3 en Lightroom 1.0 te draaien moest ik van Win 2000, dat mij overigens geweldig beviel, op Windows XP overstappen. Wanneer CS4 als 64 bits applicatie uitkomt wordt wél Vista 64 bits ondersteund, maar niet XP 64 bits.... Mag ik wéér langs de kassa! Windows 2000 met Photoshop CS2 was véél stabieler dan XP/CS3. Ik heb vaak vastlopers, iets dat ik voordien nóóit had, ook al draaide de PC een week non-stop!
    En ik ga beslist geen Vista kopen om Photoshop te kunnen upgraden.

  6. de groot fotografie
    de groot fotografie schreef op woensdag 3 september 2008 om 21:17  | reageer

    @henri

    PS komt uit OOK in 64 bit...dus dat wil niet zeggen dat de 32 bit versie niet uitkomt... het ondersteund 64bit...dus je bent niet verplicht om over te stappen.

  7. Henri
    Profiel Henri schreef op woensdag 3 september 2008 om 21:22  | reageer

    @de groot fotografie:
    Daar heb je deels gelijk in, maar als je al XP64 hebt......
    Gezien de massa's geheugen die Photoshop aanspreekt bij het bewerken van grote bestanden en die heb je al gauw als je flinke foto's met veel lagen bewerkt, dan snak je wel naar 64 bits programma's want die gaan véél beter met geheugen om.

  8. de groot fotografie
    de groot fotografie schreef op woensdag 3 september 2008 om 21:51  | reageer

    vrolijk tja... Maar is het dan de keuze aan Adobe om vooruitgang te boeken of is het de keuze aan jou om niet mee te gaan?
    Prima... XP en Vista zijn verschillend maar is dat de schuld van Adobe of van Microsoft?

  9. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op woensdag 3 september 2008 om 22:30  | reageer

    Het valt me wel op dat er best veel negatieve reacties zijn. Persoonlijk ben ik wel blij met deze opvolger; weer nieuwe features en dergelijke. Adobe doet haar best om Photoshop op een gelijkwaardig systeem sneller te laten draaien, dus ik denk dat we er op dat vlak alleen maar op vooruit gaan.

    En uiteraard is Photoshop CS3 de komende periode ook nog steeds een prima fotobewerkingsprogramma. Daar verandert natuurlijk niks aan.

  10. Peter van Veen
    Profiel  Peter van Veen schreef op woensdag 3 september 2008 om 23:09  | reageer

    @Elja: wat denk dat dat wéér een upgrade gaat kosten...?

  11. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op woensdag 3 september 2008 om 23:15  | reageer

    @Peter; Sja, de upgrade zal wel zo'n 300 euro gaan kosten en waarschijnlijk is het voor de meeste gebruikers dan ook niet handig om over te stappen van CS3 naar CS4. Mocht je echter nog met Photoshop CS werken dan is een overstap wellicht wel iets..

    Als de Canon 50D of Nikon D90 uit komt hoef je ook niet direct over te stappen, maar het is toch mooi dat de productontwikkeling verder gaat. In veel gevallen is het slim een generatie over te slaan..

  12. Serge
    Profiel Serge schreef op woensdag 3 september 2008 om 23:21  | reageer

    Productontwikkeling moet er zeker zijn. Maar een overstap naar CS4 ga ik niet onmiddellijk plannen, al ben ik wel benieuwd naar de details van deze versie.

  13. RobertW
    Profiel RobertW schreef op donderdag 4 september 2008 om 09:05  | reageer

    irritanter vind ik dat CS2 de nieuwere Camera RAW niet ondersteunt...

  14. Henri
    Profiel Henri schreef op donderdag 4 september 2008 om 09:17  | reageer

    @RobertW;
    En wanneer er weer een nieuwe Camera Raw komt wordt die waarschijnlijk weer niet door CS3 ondersteund, zo klantvriendelijk werkt het bij Adobe.....
    Dus wie straks een Canon D5 MkII (of hoe de volgende D5 ook gaat heten) koopt mag langs de kassa als hij toch graag met Adobe werkt. Je wordt dus ongeveer verplicht om te upgraden.

  15. jeroen Cox
    jeroen Cox schreef op donderdag 4 september 2008 om 10:03  | reageer

    Hee, da's vreemd. Eerder werd deze pas in 2010 verwacht.

  16. deGrootfotografie
    Profiel deGrootfotografie schreef op donderdag 4 september 2008 om 14:47  | reageer

    zoals iedereen weet, wordt vista als een zeer slechte besturingssysteem gezien... helaas is dit alleen in Nederland zo...en waarom? Omdat wij Nederlanders niet snel van iets afstand doen als het nog werkt. Waarom zijn er nu auto's terwijl we met paard en wagen ook op plaats van bestemming komen? Omdat het efficiënter is. En zo is dat ook met software... we gaan vooruit... er komen nieuwe mogelijkheden en soms kan je niet terugvallen op oude technieken omdat de vooruitgang niet geboekt zal gaan worden. Wat als ze nou pas over 2 jaar CS4 gaan uitbrengen? Denk je dat er niemand zal zijn die zegt; "hallo? waar blijft de volgende update?"

    Wij Nederlanders moeten eens makkelijker overweg gaan met upgraden en vernieuwen...anders komen we nooit verder. Geld is maar geld en vult zich wel weer aan als je zelf ook verder gaat.

    Eu... evolutie heet volgens mij zoiets en bestaat al aardig wat jaartjes.

    Ik ben heel blij met de opvolger CS4. Lekker weer nieuwe dingen proberen, eindelijk 64bit etc.

    Trouwens... ik weet niet of ik die hier mag stellen... maar LR2 zou toch editten in PS on the fly? Dus maakt niet eerst een PSD file aan? Bij mij doet ie dat wel... iemand een tip?

  17. Henri
    Profiel Henri schreef op donderdag 4 september 2008 om 15:45  | reageer

    @deGrootfotografie;
    Da's allemaal aardig bedacht maar wat velen tegen de policy van Microsoft hebben is dat het OS steeds bombastischer wordt met steeds meer toeters en bellen waar niemand op zit te wachten. Wat moet ik bijvoorbeeld met een nóg uitgebreidere video-editor? Ik heb niet eens een videocamera! En al die rommel stelt wel steeds hogere eisen aan je PC.

    Je koopt een snellere PC en als dank wordt Windows wéér zwaarder met als gevolg dat je snelheidswinst nihil is. Daar koop ik geen nieuwe PC voor....

    Laat Microsoft maar zorgen dat Windows 100% stabiel is en lekker vlot draait en laat het toevoegen van applicaties aan de gebruiker over zodat die kan installeren wat hij gebruikt en de overtollige ballast weglaten....

    Adobe kan er overigens ook wat van: De nieuwst Acrobat Reader neemt op de harde schijf ruim 120 MB. in beslag. En dat alleen om een documentje te kunnen bekijken, want dat is waar de massa de Reader voor heeft.
    Daarom kun je beter Firefox Reader gebruiken die beslaat 6,57 MB. op je harde schijf en werkt echt prima!

    Dit is (o.a.) wat Vista bij veel mensen tegen de borst stuit. En waar het om ging toen Vista werd gepresenteerd, veiliger & stabieler, dat werd niet waar gemaakt, om nog maar niet te spreken van alle compatibiliteitsproblemen...

  18. deGrootfotografie
    Profiel deGrootfotografie schreef op donderdag 4 september 2008 om 15:54  | reageer

    compatibiliteitsproblemen = ALLEEN het probleem van nederlanders... Bij mij draait ie SUPER stabiel op zowel mijn laptop (32bit) als bij Desktop (64bit). Nooit problemen, nog nooit een crash etc. Alles werkt ook nog eens.
    Dit omdat ik wel een nieuwe computer heb gekocht.

    Maar die video editor hoef je niet te gebruiken en maakt windows niet zwaarder...neemt alleen wat ruimte in beslag. Nou...schijfruimte genoeg tegenwoordig.

    Vista heeft wel degelijk een flinke verbetering geleverd. Namelijk de processen die los van elkaar draaien. En de user draait los van het OS. Dus als een IE venster crasht, dan crasht de anderen niet. Als de user vastloopt, loopt het OS niet vast etc. Als je de 3d desktop niet wilt gebruiken, zet je het uit. Kan allemaal. Je kan zonder problemen andere software installeren en als default instellen.
    En dat allemaal voor nog geen 200 euro voor 9 jaar OS gebruik...ik zie nergens het probleem.
    Als Foxit bestaat, dan gebruik je die toch? Niemand verplicht je op Adobe te gebruiken.
    Ik ga ook niet klagen over dat BMW ABS heeft...als ik geen ABS wil, koop ik toch een auto zonder ABS?

  19. libeco
    Profiel libeco schreef op donderdag 4 september 2008 om 15:57  | reageer

    Ik had ergens iets gehoord over Photoshop op Linux, zou CS4 al voor Linux beschikbaar komen?

  20. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op donderdag 4 september 2008 om 15:59  | reageer

    @Libeco; Ik verwacht het niet. Zie ook dit artikel hierover.

  21. deGrootfotografie
    Profiel deGrootfotografie schreef op donderdag 4 september 2008 om 15:59  | reageer

    Nee, PS voor linux is een nieuwe editie.. Dat is iets heel anders.
    zie Pixel Image Editor.

    Maar is nog in ontwikkeling.

  22. libeco
    Profiel libeco schreef op donderdag 4 september 2008 om 16:58  | reageer

    Nee, ik weet zeker dat ik ergens een interview had gelezen met iemand van Adobe (ik meen Thomas Knoll, maar weet het niet zeker meer) op een weblog (van Scott Kelby misschien?). Daarin werd gezegd dat Photoshop binnenkort ook voor Linux beschikbaar zou komen.

  23. libeco
    Profiel libeco schreef op donderdag 4 september 2008 om 17:03  | reageer

    Ik kan het helaas niet meer vinden, maar heb tenminste deze belofte van John Nack gevonden:

    PS–Oh, and by the way, lest I forget: yes, we’re changing the default stroke color to black. Just thought you’d want to know.

  24. Martijn
    Martijn schreef op donderdag 4 september 2008 om 18:25  | reageer

    Elja
    CS4 zal best mooi en beter zijn, maar de prijs is er ook naar.
    of krijg jij het van Adobe toegestuurd voor noope?

  25. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op donderdag 4 september 2008 om 20:31  | reageer

    @Libeco; Die had ik ook al eens eerder gelezen. Wel een prima wijziging, waarom dat rood was is me nooit helemaal duidelijk geweest (nouja, het valt natuurlijk wel op waar de stroke zit).

    @Martijn; Ik ben bang dat ik het ook gewoon moet kopen.. knipoog

  26. Nikonlover
    Nikonlover schreef op donderdag 4 september 2008 om 22:06  | reageer

    Altijd weer dat gezwets over nieuwe functies binnen de nieuwste versie van Photoshop, terwijl de meesten nog geen 10% van alle gereedschappen weten te gebruiken.

  27. Frank
    Frank schreef op vrijdag 5 september 2008 om 13:30  | reageer

    @Nikonlover: Ben het volledig met je eens. De meeste mensen gebruiken continue dezelfde opties waardoor een update niet echt nodig is. Deze kunnen zelfs met de pakketten onder Photoshop nog werken, voor de andere opties betaal je, maar die gebruik je niet.
    Ik lees voordat ik de update doe altijd goed door wat de nieuwe updates zijn en of deze handig zijn voor mij.

    Wat betreft alle windows/vista gebruikers, ik hoops dat microsoft nel een OS op de markt brengt wat minder systeemeisen heeft, waardoor je de rest van je systeem effectief kan inzetten voor het gebruik van andere applicaties.

  28. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op zaterdag 6 september 2008 om 16:19  | reageer

    Mark Niemann-Ross van Adobe benadrukt overigens op zijn blog dat CS4 niet uit zal komen op 23 september, maar dat er dan bekend wordt gemaakt wanneer de software uit komt en andere details.

  29. Henri
    Profiel Henri schreef op zaterdag 6 september 2008 om 18:16  | reageer

    @Frank;
    Ik ben het helemaal met Frank eens.
    Minder toeters en bellen die de marketingjongens opleggen, maar een goed, dus slank, OS met fijne applicaties waar je lekker mee werkt......
    Daar we niet al te veel te kiezen hebben op het gebied van OS lijkt mij dit niet echt overvraagd.

  30. EdC
    Profiel EdC schreef op zaterdag 6 september 2008 om 18:28  | reageer

    Het zou mooi zijn als ICT-ontwerpers producten modulair aanbieden, wel met een basis die de pakketten met elkaar kan laten werken. Het suite-idee van Adobe, maar dan veel ruimer en merk-onafhankelijk. Ik ziet er niet goed in, maar het beginsel van de SOA-architectuur spreekt mij wel aan.
    Een OS zonder franje. Wil je die franje, dan koop je dat los. Idem voor de Adobe-pakketten en MS Office-pakketten en ERP-pakketten en HRM-pakketten en WMS-pakketten, TMS-pakketten, BI en wat er nog meer te koop is.

  31. de groot fotografie
    de groot fotografie schreef op zaterdag 6 september 2008 om 20:56  | reageer

    @henri

    Wie moet die OS maken dan? vele partijen hebben het al geprobeerd maar niemand wil het hebben omdat Windows elke keer weer geprefereerd wordt.
    Toch lastig als je in een wereld woont met meer mensen dan jij (niet persoonlijk bedoeld) alleen.

    Nogmaals, met Windows is enorm weinig mis. Het is de gebruiker die het mis laat lopen. Ik heb nooit Windows-problemen.
    Gewoon zorgen dat je de juiste apparatuur, programmatuur en Drivers gebruikt, niet te veel naar porno surft en de juiste beveiligingssoftware geinstalleerd hebben (al dan niet hardware matig).

    maar ik ben het er ook over eens dat 90% van de mogelijkheden onbenut blijven. Ik denk dat er verdomd weinig mensen zijn die channels gebruiken (om maar iets te noemen).
    Ik zou ook best Elements willen gebruiken als die stomme, speelse toevoegingen er maar niet inzaten en een paar meer retoucheer mogelijkheden toegevoegd werden vrolijk

  32. Henri
    Profiel Henri schreef op dinsdag 23 september 2008 om 14:39  | reageer

    En het kindeke is geboren.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Cursus Natuurfotografie in Nederland met Rob Dijkstra
Van Beeld naar Kunst met Micky Hoogendijk
Toon alle artikelen binnen Productaankondiging

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

44.728 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord