Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Niels Willems

Olympus E410; jammer dat het de kleinste is?

zondag 2 september 2007, 18:22 door | 12.346x gelezen | 2 reacties

De E410 van Olympus is een paar maanden op de markt en krijgt van de deskundigen veel lof over zijn fotografische kwaliteiten en de grote hoeveelheid features. De nieuwe Live MOS 4:3 Olympus 10 megapixels sensor - normaal is de verhouding 3:2 en ontbreekt de live-modus - doet zijn werk uitstekend en heeft weinig last van ruis. Ook de Live Preview wordt gewaardeerd. Toen Olympus dit 'je ziet van je schiet op het lcd-scherm' introduceerde bij de E-330, kreeg de fabrikant de hoon van de 'professionals' over zich heen. Ze vonden het een overbodige feature, die alleen thuishoorde op de compact camera's. Achteraf krijgt Olympus toch gelijk, want de verwachte topmodellen van Canon en Nikon worden er ook mee uitgerust. Je hebt er meer mogelijkheden en controle mee.

De E410 heeft ook een uniek klein formaat. Daarmee is de camera onderscheidend, maar de vraag is nu: is dit ook een voordeel? Olympus vindt van wel en dat steken ze niet onder stoelen of banken gezien de vele advertenties in de fotobladen. De 'oudere' professionals delen die mening. Zij stellen dat camera's vroeger altijd kleiner waren en nooit problemen heeft opgeleverd. Oude analoge spiegelreflex camera's hadden aanvankelijk ook geen stevige grip en daar zijn toch prachtige foto's meegemaakt?

Klopt zou ik zeggen, maar doorgaans levert vooruitgang verbetering op en een goede grip is er één van. Een mindere grip betekent dat je bijna altijd twee handen nodig hebt om de camera goed vast te houden. Bij de compacte standaard lens in de kit zal dat misschien zo vaart niet lopen, maar met grotere lenzen is het toch tricky de camera in een hand te houden. Misschien dat het went als je de E-410 een tijdje gebruikt.

Met het argument 'makkelijk als je op reis gaat?', ben ik het wel eens. Een compacte spiegelreflex is natuurlijk handig als je maar een beperkte hoeveelheid apparatuur kunt meenemen.

Ondanks het reisvoordeel lees ik nergens lovende kritieken over de Olympus E-410 van de deskundigen in de fotovakbladen met betrekking op het handzame formaat. Daar wordt nog wel een ander nadeel aan de kleine camera aangestipt: de batterijduur. Die is zo'n beetje de kortste van alle dSLR's.

Het onderscheidende kleine formaat heeft wel één belangrijk voordeel voor Olympus ten opzichte van de concurrentie. Als je een goede én compacte spiegelreflexcamera zoekt dan kun je niet om de Olympus E-410 heen: het is de enige in zijn soort.

Olympus E-410
Olympus E-410

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken