Fotofair actie: Photofacts Academy met 30 euro korting + gratis Fotografiebijbel (t.w.v. 20 euro). Meer info of direct lid worden

Recensie; Portretten fotograferen en retoucheren

zondag 16 november 2008, 19:27 door | 9,490x gelezen | 12 reacties

Van Uitgeverij Pearson ontvingen wij Portretten fotograferen en retoucheren van de bekende Amerikaanse auteur Scott Kelby. Het betreft een dun boekje (128 pagina's) waarin Scott tips geeft voor het verbeteren van portretfoto's. Hoofdzakelijk worden Photoshop bewerkingen beschreven, maar het boek bevat ook praktische tips voor apparatuur en techniek.

In plaats van een geheel nieuw boek is Portretten Fotograferen en Retoucheren een bundeling van eerdere boeken van Scott Kelby, namelijk de -overigens uitstekende- Digital Photography Book (deel 1 en 2), de CSx Boeken voor Digitale Fotografen en Photoshop Down & Dirty Tricks. Mocht je deze boeken dus al in je bezit hebben dan hoef je dit nieuwe boek niet aan te schaffen.

Zoals alle Kelby boeken moet je ook bij deze uitgaven de soms wat irriterende humor van Kelby op de koop toe nemen. In mijn mening is dit echter een kleine prijs die je betaalt voor zijn duidelijke instructies en handige tips.

Indeling
De eerste vijf hoofdstukken (38 pagina's) bevatten het fotografie gedeelte. In het eerste hoofdstuk komt de benodigde apparatuur voorbij; welke objectieven zijn geschikt, welke camera instellingen en gerichte tips om portretfoto's te verbeteren.

Het tweede hoofdstuk gaat over licht. Het gebruik van (indirect) flitslicht of natuurlijk licht. In het derde hoofdstuk komt de compositie aan het bod. Praktische tips over kadreren, achtergrond en uitsnedes. Het vierde hoofdstuk richt zich op groepsfotografie en in het vijfde hoofdstuk worden 'recepten' gegeven voor bepaalde portretfoto's. Aan de hand van een fotootje wordt uitgelegd hoe een dergelijk beeld bereikt kan worden.

Vanaf hoofdstuk zes komt de nabewerking aan het bod. Het corrigeren van problemen in foto's zoals onscherpte of onderbelichting. Ook het retoucheren van een portret wordt uitvoerig behandeld. Technieken voor het weghalen van onvolkomendheden zoals puistjes en rimpels, maar ook het witter maken van tanden, en 'eruit laten springen' van ogen in een portret worden behandeld.

In hoofdstuk acht gaat Scott nog een stapje verder; veranderen haar- oogkleur en het wegpoetsen van vetrolletjes of een wallen. Hoofdstuk negen richt zich meer op de afwerking van de totale foto door er een speciaal effect aan toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan een nette omzetting naar zwart-wit of het maken van een schets (tekening) van een foto.

Is het fotografen en retoucheren van portretten helemaal de fotografie richting die jij interessant vindt dan is deze bundeling uitstekend voor je geschikt. Ben je echter bereid wat meer geld uit te geven dan zou ik aanraden de bronboeken voor deze bundel aan te schaffen. Portretten Fotograferen en Retoucheren leest, zoals alle Kelby boeken, lekker weg en bevat uitstekende informatie en handige tips voor zowel het fotograferen als het Photoshop werk.

Scott Kelby; Portretten Fotograferen en Retoucheren

Portretten Fotografen en Retoucheren van Scott Kelby is te koop voor € 19,95.

Geïnteresseerd in dit boek?

Portretten fotograferen en retoucheren
Portretten fotograferen en retoucheren
S. Kelby
Het Photoshop CS3 boek voor digitale fotografen
S. Kelby
Scott Kelby over Digitale fotografie
Scott Kelby over Digitale fotografie
S. Kelby

101 Tips voor Perfecte Portretfoto's

Wil jij graag weten hoe je perfecte portretfoto's kunt maken? In mijn boek De Portretbijbel geef ik je 101 tips om jouw portretfotografie naar een hoger niveau te helpen. Je ontdekt hierin de 101 beste tips die ik de afgelopen vijftien jaar als portretfotograaf heb opgedaan.

Elja Trum is oprichter van Photofacts, online fotografiecursussite Photofacts Academy en het blog Teslafacts. Hij schrijft sinds 2006 over fotografie. Elja is ook auteur van boeken over zwart-wit-, flits- en portretfotografie.