5 Dagen Deal: 100+ fotografiecursussen + boek - Nu 100 euro voordeel! Word nu lid!
Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Marije Weterings

Tips voor betere party- en evenementfoto's

zaterdag 22 december 2012, 13:51 door | 29.289x gelezen | 27 reacties

Nu de feestdagen voor de deur staan wil iedereen natuurlijk geweldige partypics gaan maken. Er is geen gouden regel waardoor jij de meeste knallende foto's kan maken, maar er zijn wel natuurlijk een paar leuke handigheidjes om toe te passen zodat jouw foto's eruit springen.

Maak foto's van dichtbij


Ga dichtbij de (feestende) mensen staan en meng je zelf in het feest. Op party's zullen mensen meestal wel graag op de foto willen en als je dichtbij staat, zul je als kijker naar de foto ook beleven dat je middenin het feestgedruis staat. Om dit effect nog sterker te maken kun je zelfs een groothoek-lens gebruiken. Ikzelf gebruik op mijn Canon 5D mark II een objectief van 17 tot 50 mm.

Flits op het tweede gordijn


Nagenoeg alle handflitsers kunnen ingesteld worden om te flitsen op het tweede gordijn. In combinatie met een sluitertijd tussen de 1/10 tot 1/15 seconde kun je door middel van het flitsen op het tweede gordijn de persoon (het onderwerp) bevriezen en toch de beweging van de dans dan wel het omgevingslicht mee-fotograferen. Dit maakt je beeld veel dynamischer.

BruiloftAndreaGarik29092012 MarijeWeterings 0828

Gebruik een diagfragma tussen de f/2.0 en f/5.6


Door voor dit diafragma te kiezen komt je onderwerp nog meer naar voren en springt je onderwerp echt uit het beeld. Je hebt dit ook wel nodig, want veel feesten zijn natuurlijk redelijk donker qua setting.

Kantel je camera iets


Als je camera in landschapstand zet en iets kantelt, kun je meer mensen in beeld krijgen en nog meer het gevoel geven van de situatie. Door je camera te kantelen geef je ook direct een dynamische uitstraling aan je foto.

Deze technieken kun je toepassen op diverse feesten, partijen, bruiloften, borrels en in discotheken of café, maar ook op buitenevenementen en festivals.

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Marije Weterings

Over de auteur

Marije Weterings staat voor gevoel, creativiteit, passie en contact. Haar stijl laat zich omschrijven als chic, artistiek, hip en persoonlijk. Ze is gespecialiseerd in mode, reclame en bedrijfsfotografie en geeft tevens workshops en masterclasses reclamefotografie en interieurfotografie.

27 reacties

  1. Ytos
    Profiel Ytos schreef op zaterdag 22 december 2012 om 15:09  | reageer

    De beste tip is natuurlijk: huur mij in knipoog

    Leuk artikel, beetje kort. Dat van die camera kantelen heb ik nooit aan gedacht. Ik zou ook uit moeten proberen wat je bedoelt. Misschien doe ik dat wel onbewust.

    De tip over het tweede gordijn moet je wel mee opletten. Bij genoemde sluitertijden is het nog wel mogelijk om tweede gordijn te gebruiken, maar als ik in de disco of op schoolfeesten bij 0"3s of langer fotografeer, dan werkt de voorflits in je nadeel. Sommige mensen denken dan namelijk dat de foto al gemaakt is en draaien al weg, als de daadwerkelijke foto gemaakt wordt. Dan kijkt men dus niet meer in de camera en is je foto meestal mislukt.

    Ook wat het diafragma betreft denk ik dat je niet altijd zo laag hoeft te zitten. Natuurlijk heb je dan een korte scherptediepte, waardoor je onderwerp los van de achtergrond komt. Door het gebruik van lange sluitertijden krijg je dat effect echter ook. De flits bevriest het onderwerp wel, terwijl de achtergrond bewogen op de foto komt.

    Ook leuk om te doen: je camera bewegen als de sluiter openstaat of juist uitzoomen (als je inzoomt, komen de lichtstrepen door de gezichten heen). Ik heb toevallig afgelopen donderdagavond weer wat PartyPics op een schoolfeest gemaakt. Op de tweede pagina, tweede rij van deze pagina kun je zien wat ik bedoel.

    Blijft over de ISO-waarde. Ik zie er niets over staan, maar gebruik zelf regelmatig ISO800 of zelfs 1600 (30D en/of 5D mkII). Dat is natuurlijk wel afhankelijk van het doel van je foto's, maar ik vind ruis sowieso niet zo'n issue (is persoonlijk!). De meeste PartyPics worden gebruikt voor het web of Social Media. Als je dan plaatjes gebruik van 500 tot 800px aan de langste zijde, dan is de ruis amper zichtbaar. Zeker als je goed belicht en je foto niet in de nabewerking nog extra moet oplichten, blijft het goed te doen IMHO.

  2. marijeweterings
    Profiel  marijeweterings schreef op zaterdag 22 december 2012 om 15:23  | reageer

    @Ytos: Leuke reactie. Ik fotografeer zelf nooit langer dan 1/8, dus dan moeten mensen wel heel snel zijn. Ik zorg altijd dat ik een connectie met ze heb, dus soort gesprek en daardoor draaien ze nooit weg.

  3. dick@akker-huis.nl
    Profiel dick@akker-huis.nl schreef op zaterdag 22 december 2012 om 15:59  | reageer

    Leuk artikel Marije. Over flits op het tweede gordijn wil ik het volgende zeggen; Voor een dynamische foto kun je ook flitsen op het eerste gordijn, als je sluitertijd maar lang genoeg is. De flits zorgt voor de bevriezing en de lange sluitertijd voor de bewegingsonscherpte.

  4. Reinoud
    Profiel Reinoud schreef op zaterdag 22 december 2012 om 17:37  | reageer

    Ik ben het eens met dick. Het tweede gordijn heeft alleen zin als je iets flitst met een lange sluitertijd met een hele duidelijke bewegingsrichting. Bijvoorbeeld een voorbijrijdende auto. Mensen op de dansvloer springen op en neer, dus of de flits nou aan het begin of aan het eind van de sluitertijd opengaat maakt dan niet uit. En dan prefereer ik zelf het eerste gordijn om de reden die Ytos aangeeft: Ik bepaal het moment, en ik denk niet zover vooruit (ik zit vaak op 1/3 of 1/4 en dat is een eind vooruit denken)

  5. ErikvanRosmalen
    Profiel  ErikvanRosmalen schreef op zaterdag 22 december 2012 om 19:16  | reageer

    Of je het nou op het eerste of tweede gordijn doet, dat maakt inderdaad in dit geval niks uit volgens mij; flits met lange sluitertijd is voldoende lijkt me. Of mis ik een reden waarom je wel met 2e gordijn werkt Marije?

  6. Ytos
    Profiel Ytos schreef op zaterdag 22 december 2012 om 21:52  | reageer

    Bij flitsen op tweede gordijn krijg je met langere sluitertijden wat kleuriger/intensere foto's. Mijn theorie is dat je het "echte" licht binnenkrijgt, zonder vervuiling van het flitslicht. Nogmaals: geldt in het geval van langere sluitertijden is mijn ervaring.

  7. ErikvanRosmalen
    Profiel  ErikvanRosmalen schreef op zondag 23 december 2012 om 08:45  | reageer

    Je theorie volg ik niet helemaal: het echte licht krijg je immers binnen door de sluitertijd? Vervuiling door het uitdovende licht van een flits lijkt me dan te verwaarlozen? Ik wil je graag geloven hoor, zal het ook zeker eens proberen, maar kan me vooralsnog weinig voorstellen bij het verschil daarin?

  8. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op zondag 23 december 2012 om 11:51  | reageer

    Een 5D2 met een 17-50 objectief? Het is of de 17-40 of je hebt een Sigma aps-c objectief op je camera zitten, wat mij niet het geval lijkt...
    Wat bedoel je eigenlijk met kantelen? Rondom welke as? Heb je daar een voorbeeld van?

  9. Ytos
    Profiel Ytos schreef op zondag 23 december 2012 om 12:03  | reageer

    @ErikvanRosmalen: ik ben van het testen, uitproberen van wat ik aan theoriën lees en hoor van anderen. Elkaar napraten gebeurt al genoeg IMHO. Zo hoorde ik ook eens van een partyfotograaf dat hij bij langere sluitertijden tweede gordijn flitst, omdat dat intensere foto's oplevert. Dat heb ik geprobeerd en dat klopte. Nogmaals, het is een theorie, maar ik denk dat als je op eerste gordijn flitst, het flitslicht ook een rol speelt in de achtergrondbelichting. Wellicht omdat er rook hangt, de afstand tot de achtergrond niet heel groot is of...??? Kan best zijn dat ik het helemaal fout heb of dat het van geval tot geval verschilt. Mijn testen zijn ook allesbehalve wetenschappelijk wat dat betreft. Ik heb het maar één keer in een serie uitgeprobeerd, maar zal het een volgende party nog eens proberen knipoog

  10. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op zondag 23 december 2012 om 12:08  | reageer

    Verschil tussen eerste en tweede gordijn flitsen is naar mijn weten het volgende:
    -bij eerste gordijn heb je voor de beweging het scherpe beeld
    -bij tweede gordijn heb je na de beweging het scherpe beeld

    Eerste gordijn ziet er vreemd uit, alsof de beweging andersom is.

  11. ErikvanRosmalen
    Profiel  ErikvanRosmalen schreef op zondag 23 december 2012 om 12:12  | reageer

    @ Paul: ja, de theorie over eerste en tweede gordijn flitsen ken ik. Overigens ziet 1e gordijn flits er alleen vreemd uit als de beweging inderdaad richting heeft. Bij partyende mensen valt dat natuurlijk wel mee. Waar de discussie hier over gaat is de invloed van dat licht op kleurintensiteit en achtergrondbelichting. In theorie is die er natuurlijk niet, maar in de praktijk blijkt dat toch anders te zijn. Ik zal het zeker ook eens gaan proberen Ytos/Marije!

  12. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op zondag 23 december 2012 om 12:17  | reageer

    @Erik: wil je stellen dat de flitsintensiteit bij 1ste gordijn groter is dan bij 2de gordijn?
    Veel belangrijker zijn je iso, diafragma en sluitertijd om zoveel mogelijk achtergrond licht binnen te trekken, zodat je flitser enkel invullicht is voor je onderwerp. Bij te korte sluitertijd/lage iso/klein diafragma moet de flitser veel meer compenseren en flitst dan te hard, waardoor het hele achtergrondlicht weggeflitst wordt.

  13. ErikvanRosmalen
    Profiel  ErikvanRosmalen schreef op zondag 23 december 2012 om 12:35  | reageer

    @Paul: Dat stel ik helemaal niet, ik stel helemaal niks. Mijn idee is juist, gebaseerd op de theorie, dat in dit geval 1e of 2e gordijn niks uit moet maken. Maar lees de reacties van Ytos en Marije even terug, dan zie je dat de discussie daar niet over gaat. knipoog

  14. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op zondag 23 december 2012 om 12:41  | reageer

    Ytos beweert inderdaad van wel en jij zegt dat het in de praktijk ook uitmaakt. Dat de praktijk anders is dan de theorie, verbaast mij ten zeerste, aangezien er niets anders is dan de timing van de flitsverlichting. Ik zie dan ook graag een onderbouwing met voorbeelden uit de (gesimuleerde) praktijk.

  15. Huub
    Huub schreef op zondag 23 december 2012 om 12:47  | reageer

    Marije ............ help .....:-]))

  16. ErikvanRosmalen
    Profiel  ErikvanRosmalen schreef op zondag 23 december 2012 om 12:50  | reageer

    Nee, ik zeg dat ik Ytos graag wil geloven dat het uitmaakt en dat ik het zeker ook wil uitproberen. Op theoretische gronden zou er immers geen onderscheid moeten zijn, maar dat is er blijkbaar wel.

    Om met Huub te spreken: Marije, wat zeg jij?! :-D (Heb haar al even geroepen op Twitter...)

  17. marijeweterings
    Profiel  marijeweterings schreef op zondag 23 december 2012 om 13:15  | reageer

    ik kies voor tweede gordijn, om eerst alle omgevingslicht op te kunnen nemen. ik vind een sluitertijd langer dan 1/8 dan ook eigenlijk beetje niet kunnen. maar als de techniek van Ytos (0"3) werkt, dan is dat cool. voor hem. Ik heb mijn eigen methode.

    Het is ook geen discussie op welk gordijn je flitst, ik geef tips, over hoe IK het doe, en waar IK in mijn beleving de mooiste foto's mee krijg. en Ytos geeft aan hoe HIJ de mooiste krijgt. Mooiste is namelijk subjectief begrip en over smaak valt niet te twisten.

    Uiteindelijk is dit artikel bedoelt om mensen die graag zouden willen proberen dergelijke foto's te maken met de feestdagen, wat handvatten te geven. @Paul ik heb inderdaad een objectief van 17-40, maar ook een objectief van 24 tot 125. in het originele artikel heb ik geschreven dat ik een brandpuntafstand tussen de 17 en 50 mm gebruik, maar in de redactie door Elja is dit herschreven naar het woord objectief.

  18. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op zondag 23 december 2012 om 13:41  | reageer

    Waarom kies je voor f/4 objectieven als ik vragen mag? Want zoals je zelf zegt is lichtsterkte handig als het echt donker is en om je onderwerp meer te isoleren. Ik schiet voornamelijk met f/2.8 tijdens feestjes, tenzij dit een te kleine DoF gaat opleveren zoals bij groepen met mensen achter elkaar.
    Met een portret van 1 persoon wil ook nog weleens naar f/1.4-f/2 gaan.

  19. marijeweterings
    Profiel  marijeweterings schreef op zondag 23 december 2012 om 14:15  | reageer

    @paul maakt het diafragma zoveel verschil voor je uit?

  20. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op zondag 23 december 2012 om 14:28  | reageer

    Ja, want bij f/4 is de belichting behoorlijk anders en de werking met de achtergrond ook. Daarnaast, hoe meer licht de lens binnentrekt, hoe minder de flitser hoef te werken. Iets wat ik over het algemeen een stuk mooier vind.

    Kijk anders even naar een schoolfeestje (waar ik werk) waar ik laatst heb gefotografeerd.

    Ik ben niet altijd even consequent met mijn diafragma's, maar meestal schiet ik met f/2.8 bij leerlingen op 1 rij en f/4 met meerdere rijen. Nu weet ik wel dat er meer meetelt, omdat bij grotere groepen de afstand ook groter wordt, maar de achtergrondverlichting komt gewoon beter tot zijn recht met f/2.8.

    In je artikel heb je het zelf over f/2 t/m f/5.6, maar zelf kom je niet onder de f/4, dus mijn vraag is dan waarom je die keuze zelf hebt gemaakt.

    BTW: dit is gewoon uit interesse, want ik vind het altijd fijn om te weten waarom mensen ergens voor kiezen.

  21. jeroendehaan
    Profiel  jeroendehaan schreef op zondag 23 december 2012 om 21:10  | reageer

    @Marije Leuk artikel! Helemaal mijn straatje. Als ik me ook nog even in de (verschillende) discussies mag mengen:

    Ik flits op eerste gordijn om het moment wat je wil vast te leggen, de tijd niet de sluiter daarna nog openstaat is voor achtergrond kleur/belichting. Als je flitst op eerste gordijn kan je niet 'meetrekken' of in/uitzoomen voor extra effect.

    Diafragma/belichting/ISO is een beetje afhankelijk van de omgeving maar meestal 1/30-5.6-800. Het liefst fotografeer ik met een 11-24 lens, al was het alleen maar zodat je dicht op de mensen kan staan. Verder gaat er een 18-55 en 50mm lens mee om zonder flits te kunnen fotograferen. Heb een keer een telelens meegenomen maar nauwelijks gebruikt.

    Uiteindelijk heeft zo z'n eigen stijl. Ik ken een fotograaf die altijd een fish-eye meenam, een ander losse flits die hij in z'n hand hield en heb wel eens een fotograaf met 3 camera's gezien zodat ie geen lenzen hoeft te wisselen.

    @PaulO Mag ik je aanraden om een groothoek te gebruiken en dichter op je onderwerp te staan. Je fits heeft zo meer invloed. Vind je foto's een beetje flets. En zet je sluiter altijd onder de 1/30.

    Mijn hoogte- en dieptepunten.

  22. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op zondag 23 december 2012 om 21:22  | reageer

    @jeroendehaan: groothoek vind teveel vertekenen, waardoor gezichten aan de randen enorm groot en vervormd worden. Flets? Mwah, vind ik wel meevallen. Ik maak de foto's meestal lichter omdat veel mensen dat mooier vinden.
    Sluiter onder de 1/30? Je bedoelt langer?

  23. Ytos
    Profiel Ytos schreef op zondag 23 december 2012 om 22:25  | reageer

    [quote Marije]ik kies voor tweede gordijn, om eerst alle omgevingslicht op te kunnen nemen. ik vind een sluitertijd langer dan 1/8 dan ook eigenlijk beetje niet kunnen. maar als de techniek van Ytos (0"3) werkt, dan is dat cool.[/quote]

    Nog even teruglezen knipoog. Ik geef juist aan dat je moet opletten met tweede gordijn, omdat dat bij sluitertijden van rond 0"3s of nog langer niet altijd goed werkt. 't Is van mij een waarschuwing voor die mensen die n.a.v. het artikel denken dat ze bij dit soort fotografie nu altijd op tweede gordijn moeten werken. Dan kunnen ze voor onaangename verrassingen komen te staan.

    [quote jeroendehaan]Als je flitst op eerste gordijn kan je niet 'meetrekken' of in/uitzoomen voor extra effect.[/quote]

    Volgens mij lukt dat prima, getuige o.a. de link die ik opgaf in m'n eerste reactie. Daar staan foto's waar ik dat gewoon toepas. Zoals je eerder kunt lezen, gebruik ik daarbij eerste gordijn.

    't Is maar net hoe je erin staat, maar wat mij betreft is er niets mis met de foto's van Paul Oosterlaak.

    [quote]Uiteindelijk heeft zo z'n eigen stijl.[/quote]

    Ik denk dat dit een mooie conclusie is.

  24. mariekebalk
    mariekebalk schreef op dinsdag 25 december 2012 om 10:34  | reageer

    hallo allemaal. Wat ik wil weten.....flitsen jullie direct of indirect? Ik geef de voorkeur aan indirect, maar soms kom je situaties tegen waarbij het plafond te hoog is...

  25. Ytos
    Profiel Ytos schreef op dinsdag 25 december 2012 om 11:16  | reageer

    Ik flits in de discotheek en op school altijd direct. De plafonds zijn daar niet alleen te hoog, maar ook zwart en dat werkt dus niet. Zo heb ik ook eens een feestje mogen fotograferen waar een roze systeemplafond was met messing (lees: glimmend) ophangsysteem. Ook dan kun je beter direct flitsen knipoog

    Ik gebruik in bovenstaande situaties geen omnibounce. Als ik overdag in een zaal een registratie maak, maak ik soms gebruik van een (nep) Lightsphere van Gary Fong. Ook die gebruik ik meestal om direct te flitsen.

  26. Mariekebalk
    Mariekebalk schreef op dinsdag 25 december 2012 om 12:29  | reageer

    Dank je Ytos, ik vind direct flits lastig vanwege de hoeveelheid licht en de schaduwwerking. Welke instelling gebruik je dan? Flits je manueel op half vermogen ? Of ttl? Ikraak daar helemaal van in de war.

  27. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op dinsdag 25 december 2012 om 12:43  | reageer

    Ik flits ook altijd direct, soms met diffuser als ik (bijna) wide-open (f/1.4-f/2) schiet. Gewoon TTL met flitscompensatie op -1EV.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Cursus Natuurfotografie in Nederland met Rob Dijkstra
Van Beeld naar Kunst met Micky Hoogendijk
Toon alle artikelen binnen Tips en Truuks

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

44.728 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord