Word lid met korting + gratis het boek de Fashionfotobijbel - 90 euro voordeel! Word nu lid!
Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Nando Harmsen

Welke lensopening kies je voor een objectief?

maandag 23 maart 2026, 15:30 door | 1.588x gelezen | 15 reacties

Ik kocht een objectief met f/4 als grootste lensopening voor een Micro Four-Thirds camera. Waarom koos ik niet voor f/2,8? Ik leg in dit artikel uit waarom een grote lensopening niet altijd nodig is.

Hoe groter de lensopening is, hoe meer licht er door het objectief heen kan. Een diafragma van f/2,8 laat 2x zoveel licht door dan f/4. Kies je voor f/2,0, dan is dat maar liefst 4x zoveel dan bij f/4. Dat is dan beter, of toch niet?

Nando grote lensopening of niet 3

De Sony FE 50-150mm f/2 GM. Een fantastisch objectief maar groot en zwaar en vooral ook duur. De vraag is, heb je die f/2 nodig?

Natuurlijk geeft een lichtgevoelig objectief voordelen, zeker als er wat minder licht ter beschikking is. Je hoeft niet voor een hogere ISO-waarde te kiezen, of het voorkomt sluitertijden waarbij je niet langer uit de hand kunt fotograferen.

Het heeft ook invloed op de scherptediepte. Hoe groter de lensopening, hoe kleiner de scherptediepte is. Maar zo simpel is het niet. Afstand tot het onderwerp, en de afstand tot de achtergrond speelt een veel grotere rol. Net als het brandpuntafstand.

Nando grote lensopening of niet 2

Een compact Canon RF 70-200mm f/4L objectief. Eenvoudig mee te nemen, lcihtgewicht en veelzijdig. Vraag jezelf af of een f/2,8 voldoende meerwaarde voor jouw fotografie biedt boven de f/4.

Kiezen voor een objectief met een grotere lensopening is niet altijd de beste keuze. Je moet ook kijken waarvoor je het objectief gaat gebruiken. Wees daar kritisch en eerlijk in. Je zal merken dat een grote lensopening niet altijd nodig is.

Fotografeer je vaak met weinig licht? Wil je vaak een heel kleine scherptediepte gebruiken of kies je liever een grotere scherptediepte? Speelt het gewicht en formaat een rol?

Nando grote lensopening of niet 5

Een 16-35mm objectief van Sony met f/2,8. Die lensopening is prachtig voor sterrenfotografie, maar biedt weinig waarde als je altijd landschappen met grote scherptediepte fotografeert.

Een grote lensopening heeft consequenties. Het objectief wordt vaak veel groter en zwaarder. Bovendien is de aanschafwaarde vele malen hoger. Het kan zelfs betekenen dat je meerdere objectieven nodig hebt omdat niet alle gewenste brandpunten in één objectief zitten.

Nando grote lensopening of niet

Is een kleine scherptediepte iets voor jou? Kies dan daar een specifiek objectief voor. Voor de andere soorten fotografie kan je dan voor een objectief met een minder grote lensopening kiezen.

Ben je in de markt voor een nieuw objectief? Kies dan verstandig, en laat je niet leiden door het idee dat een grotere lensopening altijd het beste zou zijn. Dat is het niet.



Alles over brandpuntafstand


Zonder objectief kan je geen foto's maken. Wat je fotografeert bepaalt welk brandpunt je nodig hebt. Kies uit tele, standaard of groothoek.


Elk van deze brandpunten heeft typische eigenschappen die bepalend zijn voor de uitstraling van de foto. Om een goede keuze te maken als je een objectief kiest of koopt, moet je weten wat die eigenschappen zijn.

In deze cursus leer je alles over brandpuntafstand. Het helpt je om een goede keuze te maken als je gaat fotograferen, of als je een nieuw objectief wilt hebben.

Bekijk de cursus op Photofacts Academy.

Nando Harmsen

Over de auteur

Nando Harmsen fotografeert al meer dan 40 jaar. Zijn specialisme ligt bij bruidsreportages en landschapsfotografie. Daarnaast geeft Nando lezingen, workshops, masterclasses, fotoreizen, en maakt regelmatig reviews van nieuwe en leuke apparatuur.

15 reacties

  1. Mac
    Mac schreef op dinsdag 24 maart 2026 om 07:57  | reageer

    Er is 1 voordeel over een grote lensopening wat je niet hebt genoemd.
    Je hebt het er wel indirect over gehad natuurlijk, en dat is weinig licht.
    En dan het voordeel voor de AF, die toch altijd beter werkt met meer licht dan met minder. Ook al heb je voor de foto, geen f2.8 nodig, dan kan een lens met f2.8 toch handig zijn ivm focus. Zeker onder de wat moeilijkere lichtomstandigheden, als er wat actie is.

  2. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 24 maart 2026 om 09:18  | reageer

    Klopt. Dat is een goede reden voor een grotere lensopening.
    Hoewel nieuwe camera's tegenwoordig zo gevoelig zijn als het op AF-aankomt, dat je moet zoeken om situaties te vinden waar de grenzen bereikt zijn...

  3. Walter
    Walter schreef op dinsdag 24 maart 2026 om 11:56  | reageer

    Vervolg vraagje. Is het glaswerk ook minder bij een minder lichtsterke lens? M.a.w. wat bepaald het parade paardje van een objectief? Ik ben benieuwd naar voorbeelden of hoe je weet dat de scherpte van een objectief niet onder doet.

  4. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 24 maart 2026 om 12:50  | reageer

    Kwaliteit staat daar helemaal los van. 'Lichtsterkte' heeft alleen met maximale lensopening te maken, niet met kwaliteit.
    Als je voorbeelden van kwaliteit wilt zien, moet je naar de gespecialiseerde testen kijken waar dit soort dingen onder gecontroleerde (laboratorium) condities wordt getest.
    In de praktijk zal je die verschillen in kwaliteit zelden terug zien. Mits je niet voor het allergoedkoopste kiest.

  5. paulusvanaken@gmail.com
    paulusvanaken@gmail.com schreef op dinsdag 24 maart 2026 om 12:52  | reageer

    Zoals gewoonlijk weer duidelijk en 'to the point'.
    Die grote lensopeningen waren in de film tijd veel belangrijker, je kon met pijn en moeite ISO 800 krijgen, met korrel en veranderde kleur, dus had je meer behoefte aan lichtsterke objectieven. Nu je met de meeste cameras goed tot ISO 3200 of 6400 kunt gaan is die behoefte veel minder.
    Zelf Nikon Dx gebruiker heb er maar 2 , een 35 die ik gewoon wilde proberen en een 105 Macro (Nikon zegt micro-nikkor). Bij die laatste heeft t wel meerwaarde, omdat je zo dichtbij lichtsterkte verliest, en beweging daar extra fnuikend is. ( Bij die objectieven knoeien ze met de brandpuntsafstand, is eigenlijk een soort zoomlens)

  6. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 24 maart 2026 om 13:59  | reageer

    Dat heb ik ook gemerkt; die 105 micro verliest 1/3 stop bij heel dichtbij (als ik me goed herinner). Maar ja... 1/3 stop... zoveel is dat niet...

  7. paulusvanaken@gmail.com
    paulusvanaken@gmail.com schreef op dinsdag 24 maart 2026 om 14:07  | reageer

    Bij de kortste afstand is ie nog 4.8, anderhalve stop minder, niet spectaculair, maar als ie f4 was om te beginnen, wel een probleem.

  8. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 24 maart 2026 om 14:24  | reageer

    Van f/4 naar f/4,8 is geen anderhalve stop maar iets minder dan 2/3 stop.

  9. Frouke
    Frouke schreef op dinsdag 24 maart 2026 om 14:18  | reageer

    Vaak kiest men voor een kleiner diafragmagetal vanwege de scherpte diepte. Zoals je zegt is ook de afstand tot het onderwerp en achtergrond van belang. Wat ook nog meespeelt is de brandpuntsafstand waarmee gewerkt wordt. Ga eens op een vaste plek staan (statief) en maak een foto met je grootste groothoek en je grootste tele, kies bij beide voor hetzelfde diafragma, je kan ook met beide een foto maken met je grootste en kleinste diafragma. Zoek dan de verschillen. Je zult zien dat je diafragmagetal bij de groothoek nauwelijks invloed heeft terwijl bij je grootste tele je duidelijke verschillen ziet.

  10. paulusvanaken@gmail.com
    paulusvanaken@gmail.com schreef op dinsdag 24 maart 2026 om 14:38  | reageer

    Is van 2.8 naar 4.8. is best relevant. Als de opening F4 zou zijn werd ie dus iets van 6.4...
    Verder is t een fijn objectief, maar die rare brandpunts verandering...
    1:1 doet ie op 31,5 cm volgens optica is de eigenlijke brandpuntsafstand dan ongeveer 75mm....

  11. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 24 maart 2026 om 15:17  | reageer

    Oh, van f/2,8 naar f/4,8... dat is veel. Ik dacht te lezen dat je van f/4 naar f/4,8 bedoelde.
    Ik kan met niet herinneren dat het zoveel verschil maakte. Ik meende me te herinneren dat het van f/2,8 naar f/3,2 ging. Dan heb ik het dus mis.

  12. Paul eos
    Paul eos schreef op dinsdag 24 maart 2026 om 15:06  | reageer

    Een lens met klein diafragmagetal hoeft niet altijd duur te zijn. Ik heb een Canon RF35mm f/1.8 en heb die destijds nieuw iets van een goede 500 euro betaald. Een super lensje voor portret, stad of drukte want het is klein en licht en je valt er niet mee op. Een nadeel is dat je er niet mee in de gietende regen moet mee lopen.

  13. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 24 maart 2026 om 15:19  | reageer

    Klopt, niet altijd.
    Maar bedenk wel dat dit soort goedkopere versies zwaar leunen op digitale beeldcorrectie. Al die moderne VCM-objectieven van Canon zijn een goed voorbeeld daarvan, net als de RF 45mm f/1,2. Zonder correctie wil je ze niet gebruiken.
    Sony doet dat ook met veel van de betaalbaardere objectieven.
    Maar ja, dat hoeft niet per se een probleem te zijn.

  14. Jan Willem Hartmann
    Jan Willem Hartmann schreef op dinsdag 24 maart 2026 om 19:06  | reageer

    De Sony FE 20-70mm F4 G lens is een voorbeeld van een F4-lens met prachtige resultaten, lekker licht, redelijk compact en super reislens. Samen met de Sony A7V een perfecte combinatie waarbij je echt niet bang hoeft te zijn om de ISO-waarde omhoog te gooien. Toch achteraf last van ruis? Dan zijn Lightroom Classic en/of Topaz Studio jouw vrienden.....

  15. Nando
    Profiel Nando schreef op woensdag 25 maart 2026 om 09:30  | reageer

    Als ik kon kiezen zou ik de FE 4/20-70mm op een A7R of A7C II zetten. Dan heb je een compact objectief met een compacte body
    vrolijk

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.

Live Fotografie Workshops

Verbeter jouw fotografie in de praktijk met een workshop van Photofacts Academy

Naaktfotografie op Locatie

Naaktfotografie op Locatie

woensdag 27 mei 2026

Sint Agatha (Noord Brabant)

nog 3 plaatsen

Flitsen op Locatie

Flitsen op Locatie

woensdag 10 juni 2026

Sint Agatha (Noord Brabant)

nog 8 plaatsen

Portretfotografie in de Studio

Portretfotografie in de Studio

vrijdag 26 juni 2026

Photofacts Studio, Elst (Gld)

nog 5 plaatsen

Toon alle artikelen binnen Tips en Truuks
Portretfoto's Bewerken in Lightroom Classic
Cursus Natuurfotografie in Nederland met Rob Dijkstra

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

39.984 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord