100+ fotografiecursussen én 4 Fotobijbels ebooks - Nu 120 euro voordeel! Word nu lid!
Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Erik van Rosmalen

Weg met die fotografenwebsites!

vrijdag 20 juli 2012, 20:05 door | 11.632x gelezen | 20 reacties

Waarom zou je als fotograaf nog een website onderhouden? Een Facebook-bedrijfspagina is een gratis alternatief, dat ook nog eens makkelijker en sneller gevonden wordt door potentiële klanten. Of niet?

Facebook versus website


Het is helemaal niet onlogisch, dat steeds meer bedrijfswebsites plaats gaan maken voor een bedrijfspagina op Facebook, stelt blogger Sanne Vaissier op marketing-blog Marketingfacts.

En ze heeft een punt: steeds meer (grote) merken verwijzen in reclamecampagnes inderdaad naar een Facebookpagina, niet meer (of minder duidelijk) naar hun website. De website blijft vervolgens vooral het kanaal voor aandeelhouders, journalisten en ander 'zakelijker' websitebezoek.

Camera


Grotere betrokkenheid


Facebook heeft tegenwoordig allerlei functionaliteiten in zich, om een platform te creëren waarop merken of bedrijven zich kunnen profileren naar klanten. En vooral: in contact kunnen treden én blijven met die doelgroep. Natuurlijk, een volledig eigen website is tot op de pixel in te richten en te ontwerpen.

Maar toch: de betrokkenheid van 'fans' op een Facebookpagina is vele malen groter, betoogt Vaissier. En de cijfers ondersteunen die bewering. Om maar een merk te noemen: Coca Cola heeft 44 miljoen fans. De website wordt maandelijks 'slechts' 270.000 keer bezocht, aldus Vaissier in de blog op Marketingfacts. Dat liegt er niet om.

Terugkerende bezoekers


En dat is de kracht van Facebook: een bezoeker prikkelen om terug te keren naar je website is verdraaid lastig. Maar eenmaal fan, dan zien Facebookers je updates in het nieuwsoverzicht verschijnen. Een verkapte terugkerende bezoeker is geboren: biedt ze iets leuks of nuttig en ze bezoeken je pagina. Kortom: je bouwt een persoonlijke relatie met je (mogelijke) klant. Iets wat een website nooit zo kan doen.

Facebook als etalage


Of ook de kleinere bedrijven echt massaal de 'ouderwetse' corporate website gedag zeggen, valt nog maar te bezien. Ga jezelf na: als je een metselaar of schilderwerk nodig hebt, vraag je vrienden en familie naar referenties. Je wilt werk zien, of tenminste van iemand horen dat hij of zij kwaliteit levert. Maar hier ligt nu net een kans voor fotografen! Want in tegenstelling tot metsel- of schilderwerk zijn foto's natuurlijk prima te delen via Facebook, wat daarmee een prima etalage kan zijn. Of liever: de tijdslijn van tevreden klanten vormt dan je etalage!

FB pages


Welkom visitekaartje


Vooral de groep fotografen die zich richt op particulieren, kan Facebook een welkom visitekaartje zijn. Want inderdaad, de drempel om een website te bezoeken is vele malen hoger. In de tijdlijn van fans kom je vanzelf in beeld en zullen tevreden klanten je FB-pagina een stuk sneller promoten bij vrienden en familie. Immers, een 'like' is zo uitgedeeld, waardoor je weer even in beeld komt bij 'de-vrienden-van'!

Nadelen van Facebook


Nadelen zijn er ook. Vaissier noemt het feit dat 'het grote Facebook' al je gegevens beheert. Het argument dat een Facebook-pagina minder naar je eigen identiteit is in te richten zal voor kleine ondernemers minder spelen dan de grote merken, die veel strikter in een huisstijl moeten passen. Wat voor fotografen vooral een nadeel is en blijft, is de soms bedroevende kwaliteit van foto's op Facebook, die allemaal een extra compressie mee lijken te krijgen, wat de kwaliteit zeker niet ten goede komt. Maar ziet de consument dat ook, kun je je afvragen?

Weg ermee dus?


Weg met die website dus? Zo'n vaart zal het nog niet lopen. Zeker niet in de zakelijke markt. Maar Facebook zal in communicatie naar consumenten steeds belangrijker worden. Zelf heb ik een paar maanden geleden toch besloten om, naast mijn website, ook een FaceBook bedrijfspagina aan te maken ('liken' mag, natuurlijk!), gericht op particuliere, potentiële klanten. Zo scheid ik mijn privé-berichtjes van fotografie-gerelateerde posts en beschikken (potentiële) klanten over de mogelijkheid om mijn pagina te bezoeken. En wat doen jullie?

Update


DigifotoPro meldt, dat Facebook binnenkort de 'mosaic view' aanbiedt, een mooie manier om foto's te presenteren, die ze overigens goed 'geleend' hebben van Google+ (en van diverse nog oudere WordPress-thema's, trouwens).

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Erik van Rosmalen

Over de auteur

Erik werkt als content specialist. Daarnaast is hij freelance tekstschrijver en fotograaf. Mensen vormen daarbij het hoofdonderwerp: portret- en reportage-fotografie. Volg Erik ook op Instagram!

20 reacties

  1. Mary
    Mary schreef op vrijdag 20 juli 2012 om 20:32  | reageer

    Een Facebook bedrijfspagina erbij is ok (en die heb ik ook), maar ik krijg de kriebels bij de gedachte wat Facebook met alle info doet.

    Ook is de bedrijfspagina alleen toegankelijk voor mensen die al op Facebook actief zijn. Mensen laten zich niet dwingen om een account aan te maken. Volkomen terecht!

    Gewoon een goede website maken, wekelijks onderhouden en mensen prikkelen met een leuk, goed geschreven weblog. Als ze dan nog naar Facebook willen, mag dat knipoog

  2. Mark
    Profiel  Mark schreef op vrijdag 20 juli 2012 om 20:41  | reageer

    Ik heb het allebei: een eigen website en een bedrijfspagina op facebook.

    Het grote voordeel van een eigen website is natuurlijk wel dat je het kunt inrichten zoals jezelf wilt en je bent dus niet aan de layout van facebook gebonden.

    Voor mijn cursussen merk ik wel dat facebook een goed medium is om mensen te bereiken. Ik blijf het dus lekker allebei gebruiken vrolijk

  3. René Zonneveld
    René Zonneveld schreef op vrijdag 20 juli 2012 om 20:47  | reageer

    Facebook steeds belangrijker? Nee hoor, Facebook heeft in Nederland het hoogtepunt alweer achter de rug. Moesten we niet allemaal een MySpace-pagina hebben en moesten professionals niet aanwezig zijn op Hyves en op SecondLife?
    Zorg voor je aanwezigheid op deze en andere platforms (als je er tijd voor hebt), maar beschouw je eigen site als het platform waar het allemaal om draait. Dan ben je verzekerd van een goede basis als de aandacht van potentiële klanten verschuift van de huidige 'sociale sites' naar de nieuwe.

  4. Erik
    Profiel Erik schreef op vrijdag 20 juli 2012 om 21:11  | reageer

    Ik ben gestopt met Facebook, mij spreekt het privacy verhaal rondom Facebook niet erg aan en zie hoofdzakelijk alleen maar onzin verschijnen op Facebook. Gelukkig heb ik een eigen website die zo'n 8000 hits per dag heeft, dus heb ik het ook niet echt nodig.

    Als ik beroeps fotograaf zou zijn zou ik in ieder geval zorgen dat ik een interessante blog aan mijn normale website gekoppelt zou hebben, dat kost niets, behalve wat tijd. Als je die interessant houdt met achtergrond info over je foto's en redelijk vaak ververst, heb je zo een hele schare vaste bezoekers. Beter dan dat geneuzel op Facebook mijns inziens.

  5. ErikvanRosmalen
    Profiel  ErikvanRosmalen schreef op vrijdag 20 juli 2012 om 21:33  | reageer

    Leuk om de reacties te lezen, dank daarvoor!

    Vooropgesteld: ik heb en hou ook mijn website. En websites in het algemeen gaan uiteraard niet verdwijnen. Toch blijf ik wel bij de stelling dat FB steeds belangrijker wordt in consumentencontact.

    @Rene: MySpace en Hyves kun je niet met Facebook vergelijken in dit verband. MySpace stamt uit een tijd dat mobiel internet nog niet zo wijd verbreid was als nu - en dat is een belangrijke factor. Hyves is nogal lokaal. Ik zeg ook niet dat FB de heilige graal is, en natuurlijk is er een verzadigingspunt. En dat is wellicht ook voor Nederland al ongeveer bereikt. Maar dan nog is het een krachtig platform voor consumentencontact. Met je laatste zin ben ik het dan ook roerend eens, een goede link met je website is essentieel!

    @Erik: 8.000 hits is mooi, maar ook misleidend: hits zijn immers geen leads. En inderdaad, niet elke like is een lead, maar de betrokkenheid van volgers op Facebook is vele malen groter. Privacy-verhaal, daar kan ik inkomen, daar heb je zeker een punt. Maar dat is iets wat ook veel breder is dan Facebook, dat begint al in je browser, helaas. Maar dat is een hele andere discussie natuurlijk.

  6. Erik
    Profiel Erik schreef op vrijdag 20 juli 2012 om 21:58  | reageer

    In mijn geval weet ik wel zeker dat de betrokkenheid voor mijn website vele malen groter is dan wat ik op Facebook had. Het gaat wat te ver om daar verder op in te gaan, maar ik heb in mijn vakgebied 1 van de meest complete sites op het web.

    Zoals ik al zei, als je een interessante website hebt met veel "goodies", dan heb je ook veel volgers. Het voordeel van een eigen site is nu eenmaal dat je alles zelf in de hand hebt en niet in het keurslijf van Facebook zit. Dat is nu eenmaal een heel beperkte site qua mogelijkheden. Een website zoals "The Mansurovs" of "Fstoppers" is toch veel interessanter dan Facebook?

  7. John Verbruggen
    John Verbruggen schreef op vrijdag 20 juli 2012 om 22:03  | reageer

    Wat ik mis is de nr 1 reden voor een eigen website en blog die ik naast een facebookpagina onderhoud: SEO. Google vind de inhoud in FB beperkter en rankt die lager dan content op blog's en websites.

  8. ErikvanRosmalen
    Profiel  ErikvanRosmalen schreef op vrijdag 20 juli 2012 om 22:16  | reageer

    @John:
    Mee eens. En dat zal Google natuurlijk blijven doen met FB als concurrent. Daarom ben ik ook voorstander van en-en. Maar omgekeerd (en gechargeerd natuurlijk), als mensen hun netwerk raadplegen om een fotograaf te vinden, komt daar geen Google meer aan te pas. Sociale netwerken nemen een deel van de zoekacties over.

    @Erik:
    Daar kan ik niet over oordelen wat jouw website betreft, ik geloof je graag. Compleet zijn en waardevolle content aanbieden is king, zeker. Je vergelijking met Fstoppers en Mansurovs vind ik wel interessant. Die hebben natuurlijk wel een ander verdienmodel: als fotograaf wil je een bezoeker wat verkopen, dergelijke sites verdienen op advertenties, niet rechtstreeks op bezoekers. Dat maakt wel verschil. En kijk je naar FStoppers bijvoorbeeld: Het bericht over Annie Leibowits/Vogue: 24 comments op de site t.o.v. 49 op Facebook. Canon EOS M? 18 vs 45 comments. Bij de meeste FB-postings van blogs (van de website) zie je meer interactie op FB. Dat geeft ook te denken!

  9. Erik
    Profiel Erik schreef op vrijdag 20 juli 2012 om 22:49  | reageer

    Ja, een hoop comments op de FB site van Fstoppers, maar dat is dan ook alles. Voor de inhoud verwijzen steeds naar hun eigen website. Beetje omslachtig dus naar mijn mening.

  10. martinphili
    Profiel martinphili schreef op vrijdag 20 juli 2012 om 22:55  | reageer

    Facebook is super belangrijk, bijna iedereen die ik ken met een FB account kijkt er dagelijks of bijna dagelijks.
    Nadeel van Facebook is dat het de kwaliteit van je foto's op z'n minst gezegd aardig vernaggelt.

  11. Marcel
    Marcel schreef op vrijdag 20 juli 2012 om 23:14  | reageer

    Ik moet vaak mijn foto's voorzien van balkjes voor Facebook. Ik heb een beheerpagina en de werkpagina maar ik vind de mogelijkheden bij FB erg beperkt en loop steeds tegen muren op. Ik kan niets doen als eigenaar van de werkpagina en moet steeds terugschakelen naar de beheermode. Ik krijg er gewoon een gespleten persoonlijkheid van.

    Ik zit liever op Hyves en die is veel flexibeler met alles.

  12. Dutch-Photographers
    Dutch-Photographers schreef op zaterdag 21 juli 2012 om 00:31  | reageer

    Er komt een moment dat de fotograaf eens de voorwaarden van FB, Twitter en/of Google+ gaat lezen en ziet dat je de rechten op een foto ten dele kwijt bent. Zie dan nog maar eens een rechter te overtuigen van 'ongeoorloofd gebruik' of 'misbruik', of 'schending vaoid. Alleen een eigen website of enkele bijzondere webstekkies zijn veilig en echt eerlijk. Zodra de Amerikaanse wetgeving gaat tellen en jouw foto's op een server in Amerika of door een Amerikaans bedrijf gehost worden heb je eigenlijk al je rechten verspeeld. Het gaat een stukje verder dan alleen privacy namelijk. Het gaat er om dat ze jouw foto mogen gebruiken voor eigen reclame, of overdragen aan derden (zgn gelieerde partijen bijv.) Tumblr, FB, pinterest, flickr, etc etc. Allemaal hetzelfde wat bovenstaande betreft.

  13. ErikvanRosmalen
    Profiel  ErikvanRosmalen schreef op zaterdag 21 juli 2012 om 08:21  | reageer

    @martinphili: Ja, inderdaad, die fotokwaliteit is r*k. Daar mogen ze liefst vandaag nog wat aan doen inderdaad. Echter is dat toch vooral iets wat wij fotografen zien en particulieren toch minder.

    @Erik: Omslachtig, of een extra en drempelverlagende toegang tot de site? Zouden die FB-bezoekers rechtstreeks ook dagelijks naar Fstoppers gaan? Ik denk het niet, niet allemaal!

    @Dutch-Photographers: Dat van die voorwaarden zie ik ook wel eens voorbijkomen ja. Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Die rechten zijn volgens mij met name bestemd om FB bijvoorbeeld het recht te geven bij de deelmogelijkheid naar Pinterest of Twitter, of om zich te vrijwaren als er screenshots van FB getoond worden waar jouw foto op staat. Maar stel dat ze er wel 'boze' bedoelingen bij hebben? Bij de eerste de beste grote rechtszaak daaromtrent zullen ze inbinden, omdat de belangen veel te groot zijn. Ze maken zich echt niet druk om de pagina van Fred Fotograaf, maar als grote adverterende merken zich terugtrekken, zullen ze zich wel drie keer bedenken. Ook omdat het risico bestaat dat FB dan leegloopt.

  14. Niels
    Profiel  Niels schreef op zaterdag 21 juli 2012 om 09:09  | reageer

    Vergeet niet dat Facebook nu hot is (de weg naar beneden is al ingeslagen), en dat je dus straks veel tijd kwijt bent voor iets waar weinig mensen meer naar kijken.. (om inderdaad maar niet over de enorme bout kwaliteit van de foto's, het te makkelijk kunnen jatten en de rechten te spreken)

    Het is een prachtig ondersteunend medium, maar ik zou mijn munten hier niet allemaal op zetten.
    Meneer Zuckerberg is uiteraard wel voor deze optie, zijn bankrekening - waar het geld al over de rand klotst - kan nog wel een impulsje hebben.. knipoog

  15. Manon
    Manon schreef op zaterdag 21 juli 2012 om 11:31  | reageer

    Een website is toch een must, het staat niet professioneel als er geen website is. Maar toch....ik krijg de meeste klanten via facebook en mijn weblog, ik zou mn website dus kunnen missen, maar hou het aan om professionaliteit uit te stralen....

  16. Han
    Han schreef op zaterdag 21 juli 2012 om 19:51  | reageer

    Zelf gebruik ook ik naast mijn website Facebook. Aangezien veel mensen dit medium bezoeken op een tablet of mobiele telefoon en dan ook nog eens oder zeer wisselende lichtomstandigheden maak ik mij niet zo druk om de fotokwaliteit.

  17. ErikvanRosmalen
    Profiel  ErikvanRosmalen schreef op maandag 23 juli 2012 om 09:16  | reageer

    @Niels: Oh, ik zal de laatste zijn om Mark Zuckerberg te verdedigen en wat je zegt Niels, zeker niet alleen maar op FB inzetten. De weg naar beneden, dat vraag ik me af, het stabiliseert zich misschien. Maar dan nog is er een flinke doelgroep beschikbaar lijkt me. Zoals ik al eerder zei, kun je volgens mij Facebook niet vergelijken met MySpace, Hyves of SecondLife. Maar de tijd zal het leren en daarom is het goed om je winkansen te spreiden. Feit is en blijft volgens mij dat het een ideale portal is om je website naartoe uit te breiden, als fotograaf!

    @Han: mee eens! Ik baal ook van wat Facebook met m'n foto's doet qua compressie, maar vergeet inderdaad niet dat wij fotografen op gecalibreerde LaCie's en Eizo's zitten te kijken, waar veel mensen rustig op mobieltjes of zelfs printjes op gewoon papier maken om je beeld te bekijken...!

  18. ErikvanRosmalen
    Profiel  ErikvanRosmalen schreef op dinsdag 31 juli 2012 om 11:01  | reageer

    Kleine update toegevoegd aan de laatste alinea, over de invoering van 'mosaic view' op Facebook!

  19. Del Boske
    Profiel Del Boske schreef op donderdag 24 oktober 2013 om 13:25  | reageer

    Welk type pagina kun je het beste aanmaken? Lokaal bedrijf, bedrijf of toch artiest?
    Na de nodige google-acties ben ik er niet uit. Ik ben zzp-er, heb geen pand, maar ben ook geen groot bedrijf. En bij de artiesten kun je niet kiezen voor fotograaf (schijnt in het verleden wel gekund te hebben)...

  20. ErikvanRosmalen
    Profiel  ErikvanRosmalen schreef op donderdag 24 oktober 2013 om 13:56  | reageer

    Ik zou zeggen: bedrijf. Je hebt geen pand en bent dus geen 'lokaal bedrijf' waar je zonder afspraak binnen openingstijden binnenloopt.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Van Beeld naar Kunst met Micky Hoogendijk
Cursus Natuurfotografie in Nederland met Rob Dijkstra
Toon alle artikelen binnen Marketing

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

45.287 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord