CYBER  MONDAY - 70 euro korting + gratis de Compositiebijbel! Meer info of word nu lid!
Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Nando Harmsen

Hoeveel software heb je voor je foto's nodig?

maandag 26 juni 2023, 20:02 door | 3.210x gelezen | 64 reacties

Bewerkt je foto's? Dan zijn er ontzettend veel programma's beschikbaar om je mooiste bewerking te maken. Heb je een programma, dan zijn er nog legio plug-ins, aanvullingen, en hulpmiddelen ter beschikking.

De vraag die ik in dit artikel aan jou stel is, hoeveel van die software gebruik je, en hoeveel heb je echt nodig?

Dit artikel is niet bestemd om je te overtuigen van mijn persoonlijke mening. Ik wil je niet opdringen om het een te gebruiken, of het andere. Wat ik wel wil doen is vragen naar de manier hoe jij je foto's bewerkt, en welke software je daarvoor hebt of gebruikt.

Heb je alleen maar één enkel programma, of gebruik je er meerdere naast elkaar. Wat is de reden daarvoor? Heb je plugins voor een bepaalde bewerking, of ben je op zoek naar nog meer, of nog betere software?

Nando lightroom classic

Lightroom Classic stelt me in staat om te doen wat ik wil. Ik ken het programma door en door omdat ik er dagelijks mee werk.

Als je me een beetje volgt weet je dat ik alleen Lightroom Classic en Photoshop gebruik. Ik heb wel eens met Affinity Photo gewerkt, met Capture One, en met de verschillende varianten van Luminar. Ik heb Topaz een keer geprobeerd, en Nik software.

Voor mijn doeleinden werkt Lightroom Classic in combinatie met Photoshop perfect. Ik heb daarom geen reden om over te stappen naar een andere aanbieder zoals Capture One, ON1, Paintshop Pro, Luminar of iets anders.

Overschakelen zou betekenen dat ik alles weer opnieuw zou moeten aanleren. Wat de mogelijkheden zijn, waar de instellingen te vinden zijn, wat de beperkingen zijn. Dat wil ik niet, want ik fotografeer liever dan dat ik software moet leren gebruiken.

Nando ptgui

Simpele panorama's kan in Lightroom Classic. Voor complexere panorama's gebruik ik PTgui.

Wat ik zelf heb gemerkt is, dat al die andere software voor mij persoonlijk geen meerwaarde geeft. In de meeste gevallen is de software slechts een variant op de software die ik al gebruik.

Zo is Luminar is een alternatief voor Lightroom, en Affinity Photo voor Photoshop. Waarom overschakelen naar iets anders als dat waar je mee werkt al goed functineert?

Nando pixellu smartalbum

Ik kan Photoshop gebruiken voor het samenstellen van een trouwalbum. Pixellu Smartalbums werkt echter makkelijker, sneller en efficiënter. The finishing touch doe ik dan weer in Photoshop.

Pas wanneer ik iets niet kan doen, is het interessant om naar een (echte) aanvulling te kijken. Zo gebruik ik PTgui voor mijn panorama's, en Pixellu Smartalbums voor mijn trouwalbums samen te stellen. De software die ik gebruik stelt me in staat om de dingen te doen die ik moet of wil doen. Meer heb ik niet nodig.

Plugins zijn vaak gespecialiseerd in een bepaalde taak. Topaz is een bekend voorbeeld, dat gebruikt wordt voor ruisreductie, of het vergroten van een foto naar nog grotere resoluties. Ik heb deze software niet nodig voor mijn fotografie. Het geeft voor mij geen meerwaarde, maar voor jou misschien wel.

Nu komt mijn vraag aan jou. Welke software heb jij allemaal in gebruik en waarom? Ben je ook nog continu op zoek naar alternatieven, of ben je tevreden met wat je gebruikt?

Laat het weten in een reactie onder dit bericht. Ik ben heel benieuwd, en vind het leuk om een idee te krijgen van jouw manier van werken.

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Nando Harmsen

Over de auteur

Nando Harmsen fotografeert al meer dan 40 jaar. Zijn specialisme ligt bij bruidsreportages en landschapsfotografie. Daarnaast geeft Nando lezingen, workshops, masterclasses, fotoreizen, en maakt regelmatig reviews van nieuwe en leuke apparatuur.

64 reacties

  1. MacBigfoot
    MacBigfoot schreef op maandag 26 juni 2023 om 22:28  | reageer

    Ik gebruik Lightroom Classic met één plugin: ON1-NoNoise.
    Photoshop gebruik ik (nog) niet.

    Ik heb voor LrC gekozen, omdat ik graag met abonnementen werk: je kunt altijd stoppen, het is maandelijks overzichtelijk en betaalbaar en je krijgt altijd de nieuwste versie.

    Andere reden is dat veel vrienden van de fotoclub ermee werken en er heel veel cursus- en tutorials voor zijn. Dat maakt het voor mij makkelijk te leren en bij anderen af te kijken.

    Ik heb de ON1-plugin erbij genomen, omdat deze destijds beter ruis verwijderde dan LrC, vandaag de dag zou ik dat misschien niet meer doen.

    Laatst heb ik StarStaX (https://markus-enzweiler.de/software/starstax/) eens geprobeerd om het gebruik van een grijsfilter te vervangen door een reeks foto’s met een relatief korte sluitertijd samen te voegen.

    Samenvattend ben ik tevreden met LrC, ik ben een beginner die al zelfstandig wat aan knoppen weet te draaien. Als ik van iets anders hoor, wil ik dat soms wel uitproberen, maar ik zal zeker geen grote overstap maken.

  2. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 16:53  | reageer

    Ik wist niet dat (onderdelen van) ON1 ook als plugin te gebruiken zijn. Ik dacht dat het alleen een totaalpakket was.
    Dat je StarStax gebruikt voor het simuleren van lange sluitertijden is wel aardig om te lezen. Helaas kost het verschrikkelijk veel opnames om een echte lange sluitertijd te simuleren.

  3. Dick Eduard
    Dick Eduard schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 11:13  | reageer

    Voor RAW gebruik ik Silkypix 11pro
    Daarna Affinity 2 ,waar ik vroeger photoshop voor gebruikte, daar kan ik inmiddels meer mee dan Photoshop.
    Topaz voor ruisreductie en soms verscherping

  4. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 16:54  | reageer

    Van Silkypix heb ik nog niet eerder gehoord. Affinity natuurlijk wel, en het is een waardige vervanger voor Photoshop.

  5. Donald Willemsen
    Profiel Donald Willemsen schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 11:40  | reageer

    Nando, ik ben het voor het overgrote deel met je eens. Ik heb een abonnement op het fotografiepakket van Adobe en een abonnement op Luminar Neo. LrC gebruik ik enkel voor de bibliotheekfunctie omdat je daarin foto's heel snel kan terugvinden. Vooral als je goede tags en goede verzamelingen aanmaakt, zijn foto's heel snel terug te vinden.
    Voor de nabewerking gebruik ik vooral ACR en Ps. ACR komt volledig overeen met LrC en omdat ik graag met lagen werk gebruik ik liever Ps dan de ontwikkelmodule van Lightroom.
    Luminar Neo gebruik ik vooral voor zijn hoge AI kwaliteit mbt het verwijderen van ruis en verscherping. Wil ik een foto heel snel afwerken, dan gebruik ik Luminar ook, want met een paar klikken ben je klaar. Bovendien werken de extensies goed voor bijvoorbeeld HDR en focusstack.
    Ik vind dat Adobe ver achterloopt in het gebruik van AI. Ze proberen nu de achterstand in te lopen, maar de manier waarop staat me niet aan. Bijvoorbeeld het samenstellen van foto's op basis van GPT is een crime. Het lijkt echt nergens op. Bijvoorbeeld je stelt op basis van een tekst een foto samen van een weiland met koeien, dan krijg dat wel voor elkaar. Zoom je dan in tot 100% , dan zie je dat die koeien eerder lijken op tekenfilmfiguurtjes uit een 3D tekenfilm door een computer gegenereerd.
    Dat is dus geen goede ontwikkeling om gebruik te maken van AI.
    Voor mij staat vast dat Skylum met de ontwikkeling van Luminar op basis van AI veel verder staat dan Adobe en dat doen ze ook op een goede manier.
    In ieder geval, meer software heb ik niet nodig. Dit blijft voor mij nog betaalbaar. Want vergeet niet; ik moet ook nog de cursussen van Photofacts Academy kunnen blijven volgen en dat kost ook geld.
    Met wat ik nu heb ben ik tevreden en zal geen update mislopen.

  6. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 16:56  | reageer

    Blijf bijzonder om te horen dat je LrC niet voor de ACR bewerking gebruikt, maar dat je dit binnen PS doet.
    Als het werkt voor je is het goed, toch?
    Ik had alleen niet verwacht dat je serieus naar AI gegenereerde content kijkt. Dat heeft immers niets met fotografie te maken.

  7. Donald Willemsen
    Profiel Donald Willemsen schreef op maandag 3 juli 2023 om 17:15  | reageer

    @Nando, wat is er mis met serieus kijken naar gegenereerde content? De bèta versie van Ps biedt die mogelijkheid en dat heb ik dus gedaan. Het zit eraan te komen in Photoshop en in mijn ogen is het een compleet zinloze toevoeging, tenminste als het om fotografie gaat. Het heeft inderdaad niets met fotografie te maken. Bovendien ziet het er ook niet uit. Er zijn echter wel AI toepassingen die wel in de fotografie gebruikt kunnen worden en dat zie ik wel zitten
    Natuurlijk is Photoshop niet alleen een fotobewerker. Het is meer dan dat en in die zin kan ik het wel begrijpen dat de mogelijkheid van gegenereerde content ingebouwd wordt. Ik zit er echter niet op te wachten. Ik heb die bèta versie meteen ook weer verwijderd.

  8. Alexander
    Alexander schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 11:49  | reageer

    Voor mijn fotobewerking gebruik ik de meeste tijd Lightroom 5.3 en dit soms gecombineerd met photoshop CS 6 en Topaz.
    Ik ben eigenlijk tegen abonnementsvormen omdat vaak de updates relatief klein zijn of dat er handelingen aan het pakket worden toegevoegd die je zelf niet gebruikt. Hierdoor betaal je vaak veel meer voor het pakket dan wanneer je dit zou kopen. En daarbij komt dat ik niet voorop hoef te lopen. Te vaak lees ik de verhalen dat updates voor veranderingen hebben gezorgd waardoor iets ineens niet meer werkt.

  9. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 16:58  | reageer

    Ik begrijp je standpunt over abonnementen voor software. Helaas hoor je wel altijd alleen de negatieve verhalen waardoor er een scheef beeld over updates ontstaat

  10. FREDDY
    FREDDY schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 11:58  | reageer

    Zelf gebruik ik ook alleen LrC en Pshop. Al vanaf het prille begin.Ps4 en Lr
    Andere programma’s hebben ook voor mij geen meerwaarde.

  11. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 16:58  | reageer

    Je werkt een beetje zoals ik dat doe. Dat maakt het in ieder geval vaak wel eenvoudiger.

  12. Kees Verwaard
    Kees Verwaard schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 12:00  | reageer

    Ik gebruik Corel Paintshop Pro 2022 met om 2 jaar een software update.
    De reden is prijs kwaliteit. Het nadeel is dat er behalve de ondersteuning van Corel weinig over te vinden is.
    Hoewel dit programma heel veel mogelijkheden heeft.
    Af en toe gebruik ik de plug-in NIK collection.

  13. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 17:00  | reageer

    Paintshop Pro heb ik in een grijs verleden ook gebruikt, nog voor de opkomst van Adobe. Ik geloof dat ze een tijdje slechte software hadden, waardoor er veel mensen weg liepen. Ik hoor nu echter vaak positieve verhalen over Paintshop Pro. Er is inderdaad weinig over te vinden.

  14. Trudy
    Trudy schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 12:00  | reageer

    Jaren geleden ging ik van start met Photoshop en Lightroom. Lightroom bleek voor mij eigenlijk voldoende, maar lastig om onder de knie te krijgen. Na een tip stapte ik over op het goedkopere ACDSee Pro en ben daarover tot op vandaag tevreden. Eens in de 2 à 3 jaar koop ik een nieuwe versie om bij te blijven en nieuwe mogelijkheden te verkennen.

    Vreemd, dat ACDSee Pro (voluit: Photo Studio Professional) zo weinig bekend is. Voor mij is het overzichtelijker en gemakkelijker in het gebruik dan Lightroom. Prima RAW-verwerking en een snelle, handige bibliotheek. Alleen voor het bewerken van zwart/wit foto’s gebruik ik een enkele keer de NIK software.

  15. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 17:02  | reageer

    ACDsee heb ik vroeger gebruikt om snel foto's op de harde schijf te bekijken en slideshows te maken. Het was voor mij een viewer die gratis en simpel werkte. Ik heb er echter nooit verder naar gekeken, hoewel er een volledige suite was. Interessant om te lezen dat je er heel tevreden over bent. Heel mooi ook.

  16. Rik
    Rik schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 12:16  | reageer

    Standaard gebruik ik Lightroom Classic, en soms Photoshop als ik wat geks wil doen vrolijk
    Hier kan ik goed genoeg mee uit de voeten. Zeker met mijn werkhouding: 'garbage in, garbage out' (oftwel: doe het meteen aan de bron goed)

    Soms gebruik ik Nikon's NX Studio ernaast vooral wanneer ik nog even wil kunnen zien op welk punt exact is scherpgesteld (dat mis ik in LrC). Ook krijg ik dan meer Exifdata te zien, en dat is soms ook handig om een mislukking te kunnen analyseren.

  17. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 17:03  | reageer

    Het zou inderdaad mooi zijn als de Exif informatie in LrC meer controleerbaar zou zijn. Nog meer dan nu het geval is. Voor Canon is er een plugin in LrC die de focuspunten laat zien, of kan laten zien. Ongetwijfeld is er die voor Nikon ook wel. Van de andere kant, Studio NX is ook prima ernaast te gebruiken.

  18. Albert Wester
    Profiel Albert Wester schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 12:25  | reageer

    Na Apple Aperture, wat volgens mij het beste bewerkingsprogramma ooit was, noodgedwongen overgestapt op LR. Naast LR draaide ik PS en Perfect Photo, de voorganger van On1 Photo Raw, omdat Perfect Photo diverse bewerkingen kon die in LR niet mogelijk waren. Toen Adobe de plank volledig heeft misgeslagen met de overgang van 32 naar 64 bit op de Apple computer was voor mij de maat vol met de abo's van LR en slecht tot niet werkende programma's en heb ik Adobe volledig verbannen van mijn machine. Omdat ik al Perfect Photo had draaien was de overstap naar On1 Photo raw een kleine stap en dit gebruik ik nu al jaren omdat het de perfecte combi is van LR en PS in een programma. Van panorama stitchen tot het produceren van timelapse het zit allemaal in On1.

  19. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 17:05  | reageer

    Bijzonder dat je Aperture het beste ooit vindt/vond. Heb je ze allemaal geprobeerd?
    Maar ik begrijp wat je bedoelt, hoewel ik het nooit gebruikt hebt. ON1 is in ieder geval goede software, zoals ik al vaak gehoord heb.

  20. gast schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 12:27  | reageer

    Ik gebruik meestal Zoner.

  21. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 17:07  | reageer

    Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik heb even gekeken, en het ziet eruit als een heel compleet programma.

  22. Tonnie van Ravestijn
    Tonnie van Ravestijn schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 12:47  | reageer

    Hoi Nando ik gebruik Lightroom cc en Photoshop bevalt me prima.
    Je blijft altijd up to date. Voorheen had ik de koop versie van Lightroom maar dat ging over, nu met Photoshop erbij is het een uitgebreid geheel. Topaas gebruik ik zelden.

  23. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 17:08  | reageer

    Vaak is het zo, als het goed werkt, blijf erbij. Gaat het te vaak fout, dan is het tijd om iets anders te zoeken.

  24. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 13:24  | reageer

    Ik gebruik hoofdzakelijk LightRoom 6. Om bijzondere sferen te creëren gebruik ik voornamelijk Skylum Luminar Neo. Sinds ik Neo (gratis) heb ontvangen omdat ik kort ervoor Luminar AI had gekocht gebruik ik de AI minder frequent. Ook Topaz sharpen AI gebruik ik af en toe. Vroeger voor de ZW vaak Silver Efex Pro 2 van de NIK collection, nu praktisch niet meer omdat dat evengoed in Neo lukt. Voor de bijzondere bewerkingen Affinity Photo. Voor mijn Infra Rood fotografie ‘altijd’ Affiniy Photo omdat ik daar op een eenvoudige manier in batch de blauw-rood omzetting kan doen. Ook de verdere kleurbewerkingen en alle andere ingrepen doe ik dan verder in Affinity Photo. In programma’s exporteer ik regelmatig in tif (niet in jpeg) om dan in mijn andere programma’s aan de slag te kunnen.

  25. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 17:12  | reageer

    Dat is een hele lijst verschillende software. Ik lees dat je niet de Luminar of Affinity vanuit LR6 opent (als dat al werkt bij die versie) maar als losse geëxporteerde TIF bestanden. Gebruik je dan wel de bibliotheek van LR6 om die bewerkte TIF bestanden nog te beheren, of niet?

  26. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op woensdag 28 juni 2023 om 08:33  | reageer

    In LR6 kan je blijkbaar alleen naar Photoshop exporteren. Kwestie van Adobe's concurentietaktiek. Wanneer je 'bewerken in PS' aanklikt krijg je de melding 'PS niet gevonden'. Maar omdat je kan 'bladeren' om te koppelen kan ik er misschien een ander programma aan verbinden? Dat ga ik bij gelegenheid eens uitproberen.
    En ja de TIF bestanden komen in de bibliotheek van LR6 terecht.

  27. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op woensdag 28 juni 2023 om 08:51  | reageer

    Ik heb zonet LR6 aan Affinity Photo gekoppeld ... en dat lijkt te werken. De toekomst zal uitwijzen of de koppeling blijft bestaan. Ik denk dat je dan eerst Affinity moet sluiten vooraleer LR6 te sluiten. De koppeling bleef bestaan na een volledige heropstart van mijn PC.

  28. Nando
    Profiel Nando schreef op woensdag 28 juni 2023 om 09:32  | reageer

    Ik weet dat in de nieuwere LrC versies je naast de link naar Photoshop elk ander programma kan koppelen. Affinity Photo, Luminar, PTgui (dat heb ik gedaan), enzovoort.
    Je hoeft Affinity niet eerst te sluiten wanneer je stopt met LR6 hoor, het zijn en blijven twee aparte programma's.

  29. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op woensdag 28 juni 2023 om 17:17  | reageer

    Het enige wat de koppeling doet is het programma openen (in mijn geval AP). Maar dan moet je nog de foto introduceren.

  30. Nando
    Profiel Nando schreef op donderdag 29 juni 2023 om 14:34  | reageer

    Alleen het programma openen? Dat is vreemd, aangezien je zegt: openen in...

  31. Rashmideva
    Rashmideva schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 13:35  | reageer

    Nando, je hebt gelijk met het feit dat een nieuw programma tijd vraagt om eea. aan te leren. Voor mij is het dik de moeite waard geweest om over te stappen naar ON1 -geen gedoe met wisselen tussen LR en Photoshop (tijdwinst) en zo goed als alle bewerkingsmogelijkheden die LR en PS bieden!
    Ook de AI functies zijn aanwezig -en worden steeds geperfectioneerd en uitgebreid.

    Ik gebruikte voorheen als extra Topaz Denoise maar de ruisbewerking in ON1 is momenteel veel beter!

    Ik ben gelukkig, jij ook... laten we dat in beeld houden.
    Rashmideva

  32. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 17:14  | reageer

    Zo vaak hoef ik gelukkig ook niet te wisselen tussen LrC en PS. Het meeste kan in LrC. Die AI functies, daar heb ik persoonlijk helemaal niets mee. Hoewel, een AI selectie maken in LrC is af en toe wel handig. vrolijk
    GOed dat je gelukkig bent met je keuze voor software. Daar gaat het om.

  33. William Linthout
    William Linthout schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 13:54  | reageer

    Ik werk met bridge (Camera Raw) en photoshop van Adobe en gebruik ook soms Topaz Denoise AI en Sharpen AI. Deze gebruik ik al jaren en ken het dus heel goed trouwens Camera Raw en Lightroom doet exact hetzelfde alleen een andere layout. Ik fotografeer ook liever dan andere programma's te leren gebruiken.

  34. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 17:15  | reageer

    Dat is het voordeel als je bij je manier van werken blijft. Je leert het door en door kennen. Dat komt efficiënt werken ten goede. Alleen maar wisselen van software kost erg veel tijd.

  35. Liesbeth Verkade
    Profiel Liesbeth Verkade schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 14:12  | reageer

    Hallo Nando, lang geleden begonnen met photoshop elements. Nu al jaren een adobe abbonnement, met o.a. LRC en PS. Ik gebruik voornamelijk LRC. Daar kan ik het beste mee uit de voeten en bijna altijd zijn de mogelijkheden ruim voldoende om mijn foto's te bewerken. Een enkele keer gebruik ik daarnaast PS, maar ik heb dat nog steeds niet echt goed onder de knie. Daar zou ik wat meer tijd in moeten steken omdat sommige dingen in LRC niet. kunnen.
    Ik heb Luminar en Topaz uitgeprobeerd, maar dat bracht voor mij nadat ik een nieuwe camera had gekocht niets extra's.
    Ik probeerme zo goed mogelijk te bekwamen in LRC (en PS). De cursussen op Photofats zijn daarbij een zeer goede hulp.

  36. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 17:17  | reageer

    Tja, PS is heel gespecialiseerd voor complexe bewerkingen op pixel niveau. Gelukkig kan veel in LrC vrolijk

  37. Henk van Nieuwenhuizen
    Henk van Nieuwenhuizen schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 16:06  | reageer

    Hallo Nando,
    Ik gebruik al jaren Photoshop Elements 11 en daarnaast Corel Aftershot Pro 3, en mij alles in de loop van de jaren zelf aangeleerd. Ik ben aan een nieuwe versie van Elements toe daar mijn camera en lenzen niet meer worden herkend ondaks de autom. updates van Adobe. Maar mijn voorkeur gaat uit naar Nederlandstalige software daar op mijn leeftijd het steeds moeilijker wordt om de nieuwe snufjes te begrijpen. Daar mogen de ontwikkelaars wel eens bij stilstaan, het zou nu geen probleem meer moeten zijn in deze tijd.
    met vr gr Henk.

  38. Donald Willemsen
    Profiel Donald Willemsen schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 17:14  | reageer

    Henk, ik leef met je mee. Met het ouder worden wordt het bijleren (in een vreemde taal) er niet gemakkelijker op. Je hebt gelijk wat betreft Nederlandstalige software. Gelukkig is er veel goede Nederlandstalige software op de markt zoals Photoshop, Lightroom, Luminar enz. Dat is het probleem niet. Het probleem zit 'm vooral in de helpfiles, helpdesks en tutorials. Die zijn meestal in een vreemde taal en dat kan natuurlijk lastig zijn als je de vreemde taal onvoldoende beheerst.
    Gelukkig bedient Photofacts Academy ons geregeld met goede Nederlandstalige cursussen en tutorials.

  39. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 17:19  | reageer

    Ik dacht dat Elements ook in Nederlands te verkrijgen is of was.
    Het is natuurlijk dat verschillende talen mogelijk is, maar welke moet je dan kiezen als ontwikkelaar? Alle talen is onmogelijk. Automatisch vertalen is ook geen optie, want daar gaat zoveel fouten in zitten (heb ik gezien bij sommige software pakketten).

  40. Frank
    Frank schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 17:52  | reageer

    LRC, PS en de NIK-suite. Kan ik alles mee doen wat ik wil.

  41. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 22:06  | reageer

    Dat is kort maar krachtig. Eenvoud siert vrolijk

  42. Gert
    Gert schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 18:39  | reageer

    Ik gebruik eerst FileRenamer om mijn foto's een uniek nummer te geven. Daarna selecteer ik de foto's via ViewNX. De foto's waar ik verder mee wil importeer ik dan in LightRoom Classic. Ik heb het Adobe abonnement maar gebruik PS eigen niet. Jammer dat je niet alleen voor LightRoom een abonnement kunt afsluiten.

  43. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 22:07  | reageer

    Wist je dat bij importeren in LrC je direct en automatisch bestanden kunt hernoemen? Dat scheelt je veel extra werk.
    Maar als het goed voor je werkt, is dat natuurlijk perfect.

  44. martinphili
    Profiel martinphili schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 19:30  | reageer

    Toen ik nog voornamelijk modelfotografie deed gebruikte ik alleen maar Photoshop maar sinds het onderwerp veranderd is is Lightroom in beeld gekomen. Verreweg het meeste doe ik nu in Lightroom Classic CC. Dan ben je snel klaar.
    Ik gebruik Photoshop CS5 Extended (ja, heel oud maar ik kan er alles mee) als ik met lagen moet werken of als ik de NIK filters wil gebruiken.

  45. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 27 juni 2023 om 22:10  | reageer

    Bedoel je Lightroom Classic of de Lightroom die met de foto's in de cloud werkt?
    Als je Lightroom Classic hebt, heb je ook de beschikking over de nieuwste Photoshop. Dat werkt net als CS5, alleen heb je een heel scala aan extra mogelijkheden.

  46. foxhusky
    Profiel  foxhusky schreef op woensdag 28 juni 2023 om 03:09  | reageer

    Sinds 2009 gebruik ik (bijna dagelijks) de combinatie Lr Classic en Photoshop. Dat is dus al heel vertrouwd om mee te werken. Het meeste werk doe ik in Lightroom, maar soms voor de meer complexe bewerkingen spring ik even naar Photoshop. Daarnaast gebruik ik sinds kort ook de pakketten van Topaz. Eerst apart Sharpen AI, DeNoise AI en Gigapixel AI, maar die zijn nu handig gecombineerd in Photo AI.
    Ik scan veel oude negatieven en die weet ik goed te herstellen met Topaz Photo AI.

  47. Nando
    Profiel Nando schreef op woensdag 28 juni 2023 om 09:34  | reageer

    Ik hoorde van een bekende dat de Topaz bestanden vaak extreem groot worden. Hoe ervaar jij dat?

  48. foxhusky
    Profiel  foxhusky schreef op woensdag 28 juni 2023 om 12:31  | reageer

    Nando, zo ervaar ik dat niet eigenlijk. Ik gebruik Topaz Photo AI bijna uitsluitend als een plug-in bij Photoshop. De impact van Photo AI is vaak net iets te sterk en in PS breng ik de opacity in de Photo AI laag dan terug naar zo'n 70-80 procent. Het resultaat is dan wat minder kunstmatig. Als ik tevreden ben, gaat het terug als TIFF naar Lightroom.

    Dat de bestanden dan iets groter zijn, is logisch omdat het uit meerdere lagen bestaat. Maar zeker niet 'extreem' groter.

  49. Nando
    Profiel Nando schreef op donderdag 29 juni 2023 om 14:35  | reageer

    Dank je voor je reactie. Duidelijk.

  50. Jos Schiffelers
    Jos Schiffelers schreef op woensdag 28 juni 2023 om 11:58  | reageer

    Ik gebruik LrC en Ps voor mijn foto's. Doet het voor mij prima.
    Presentaties maak ik in Pinacle, een fillmbewerkingsprogramma. Werk ik al heeel lang mee ivm mijn filmactiviteiten. Ben ik ook tevreden mee.
    Meer hoef ik niet.

  51. Nando
    Profiel Nando schreef op donderdag 29 juni 2023 om 14:35  | reageer

    De naam heb ik al lang niet meer gehoord, Pinacle.

  52. Luc Bauwens
    Luc Bauwens schreef op woensdag 28 juni 2023 om 14:06  | reageer

    Ik gebruik LrC en PS voor mijn foto's. Wel heb ik nog de plugins van Nik software (voor soms speciale effecten) en Topaz Sharpen (maar met de nieuwe lightroom heb ik die niet meer nodig).

  53. Nando
    Profiel Nando schreef op donderdag 29 juni 2023 om 14:36  | reageer

    Duidelijk. Dank je voor het delen.

  54. gast schreef op donderdag 29 juni 2023 om 16:01  | reageer

    'Openen in Photoshop' blijft de titel. Ik heb echter deze link aan AP gekoppeld. AP gaat open maar niet de foto. Die moet ik dan zelf openen

  55. jeepee
    Profiel jeepee schreef op vrijdag 30 juni 2023 om 23:06  | reageer

    Ik heb zelf een adobe foto abo meeste LR en gebruik PS sporadisch bij een portret of om iets lastigers weg te poetsen. Maar ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen met gratis of redelijk betaalbare eenmalig te betalen pakketten voor mijn studerende dochter. Zie hier wel wat voorbij komen en heb eens naar rawtherapee gekeken maar nog niet echt iets gevonden. Ze heeft capture one express voor fuji gekregen bij haar camera maar blijkt dat die geen catalogus maakt en ze dus niks kan overzetten naar nieuwe laptop.

  56. Nando
    Profiel Nando schreef op maandag 3 juli 2023 om 16:22  | reageer

    Indien de studerende dochter bij een aangesloten school of universiteit zit, zou je eens kunnen kijken bij Surfspot.nl. Dan heb je Adobe Cloud voor een paar tientjes per jaar.

  57. Doreen Elsevier
    Doreen Elsevier schreef op vrijdag 30 juni 2023 om 23:24  | reageer

    Ik gebruik (bijna dagelijks) Photoshop (abonnement).
    Topaz denoise, sharpener en Studio 2 (voor leuke kunstzinnige bewerkingen).
    Nik filters (DxO) vooral Color Effex, Silver Effex, Viveza.
    On1 filters (zelden).
    Flaming Pear (Flood 2) voor leuke watereffecten.
    Photoshop Elements voor enkele toepassingen.

  58. Nando
    Profiel Nando schreef op maandag 3 juli 2023 om 16:23  | reageer

    Dat klinkt alsof je veel aan extreme bewerkingen doet. Alle software die je noemt wijst erop.

  59. Marcel
    Marcel schreef op zondag 2 juli 2023 om 11:10  | reageer

    Ik gebruik na lang testen (en aarzelen) capture one voor het bewerken van mijn raw foto's. De kleuren in Capture One vind ik toch net iets mooier en CaptureOne is gewoon sneller dan LrC. LrC heeft dezelfde mogelijkheden en, ja, in de 2023 versie zitten een paar mooie/handige opties die in CaptureOne niet zitten (maar wel makkelijk kunt nadoen). De catalogus functies van beide programma's zijn ook vergelijkbaar. LrC gebruik ik nu voor mijn oude jpeg foto's om te catalogiseren. Dus eigenlijk gebruik is toch beide.

  60. Nando
    Profiel Nando schreef op maandag 3 juli 2023 om 16:25  | reageer

    Je maakt een keuze, dan is het goed om daarbij te blijven. Dan leer je ten minste ermee werken. Kijken naar andere software is alleen zinvol als je niet tevreden bent met wat je momenteel gebruikt. Ik begrijp alleen niet waarom je ook niet je jpeg in C1 zet, als de catalogus nagenoeg hetzelfde werkt.

  61. marcelwijngaard
    Profiel marcelwijngaard schreef op maandag 3 juli 2023 om 17:44  | reageer

    Nando, Op zich heb je gelijk, alleen het feit dat LrC bij iedereen bekend is (en dus ook de rest van de familie) zet ik ze toch maar in LrC. Uiteindelijk denk ik dat mijn nabewerkte/geexporteerde foto's ook in LrC zullen komen. Zo blijf ik ook op de hoogte van LrC. Zeg maar : best of both worlds.
    PS: 2 jaar geleden begonnen met 'echt' fotograferen met behulp van jouw website en het boek "Perfect Belichten". Ook je nieuwe boek "Compositie in Landschapfotografie" is weer supergoed! Complimenten

  62. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 4 juli 2023 om 09:20  | reageer

    Dat is duidelijk. Dank je voor de toevoeging.
    En vooral ook mijn dank voor je compliment. Fijn om te horen.

  63. Stefan ALEN
    Profiel Stefan ALEN schreef op maandag 3 juli 2023 om 11:50  | reageer

    Voor mijn workflow maak ik gebruik van verschillende programma's omdat ieder programma zijn sterke punten heeft. Hiermee bedoel ik dan vooral voor mijn modelfotografie en niet voor vakantiekiekjes.
    Lightroom Classic gebruik ik nog steeds hoofdzakelijk als bibliotheek en voor import en export.
    Als RAW converter verkies ik sinds jaar en dag COne vooral omdat de ruisbewerking jaren geleden veel beter was de LR. Nu blijkt dit bij LR ook verbeterd te zijn. Ik vind in COne de finetuning van de belichting ook veel nauwkeuriger dan in LR.
    Na een ruwe aanpassing in COne gaat de foto naar PS voor verdere aanpassingen, zoals vlekjes of storende dingen verwijderen, wat kleuraanpassingen, kortom de afwerking van de foto.
    Uiteindelijk betrouw ik nog steevast op Nik SilverEfex voor omzettingen naar zwart-wit.
    Ik gebruik nooit Denoise, of Sharpen, of noem maar op...
    Het kan zeker met minder maar dan moet je tevreden zijn met een minder goed resultaat. Ik heb namelijk al tig alternatieven geprobeerd maar nooit betere. Je kan bijv. met Luminar andere luchten inbrengen, automatische functies zoals huidverbetering gebruiken maar is allemaal niet aan mij besteed. Ik ben dan ook geen fan van het hele AI-gedoe.
    Groetjes,Stefan

  64. jaak
    Profiel jaak schreef op maandag 10 juli 2023 om 11:04  | reageer

    PS, en dan voornamelijk enkel CameraRaw. Daarna vaak nog Topaz voor ruisonderdrukking en gezichten.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Portretfoto's Bewerken in Lightroom Classic
Cursus Naaktfotografie met Danyel Weideman
Toon alle artikelen binnen Persoonlijk

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

44.386 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord