100+ fotografiecursussen én 4 Fotobijbels ebooks - Nu 120 euro voordeel! Word nu lid!
Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Elja Trum

Canon EOS 1D X aangekondigd

dinsdag 18 oktober 2011, 07:40 door | 9.166x gelezen | 39 reacties

Canon heeft vanochtend een nieuwe digitale spiegelreflex camera voor de professionele gebruiker aangekondigd; de Canon 1D X. Deze nieuwe top-of-the-line camera vervangt zowel de Canon 1Ds mark III als de Canon 1D mark IV. De twee lijnen worden nu dus samengevoegd in één full-frame camera.

Canon 1D X

Canon 1D X specificaties


- 18,1 megapixel full-frame CMOS sensor
- Lichtgevoeligheid: 50 - 204.800 ISO
- 14 BIT RAW
- Full HD video (1920 x 1080 @ 30p)
- 12 foto's per seconde (met autofocus)
- 14 foto's per seconde (met spiegel opgeklapt)
- Dual DIGIC 5+ beeldprocessor
- 3,2 inch display met 1,04 miljoen pixels
- 61 punts autofocus (41 cross type)
- 252-zone metering
- 400.000 sluiterbewegingen
- Weersbestendig
- Dual CF geheugenkaart sloten

18 megapixel sensor


Canon's nieuwe camera voldoet met deze specificaties aan de geruchten die al dagen gelekt zijn op internet. Opvallend vind ik de keuze voor een 18,1 megapixel sensor. De drie jaar oude Canon 5D mark II laat zien dat Canon de technologie heeft om sensoren met meer megapixel op de markt te brengen.

De keuze voor een 18 megapixel full-frame sensor is daarmee duidelijk een bewuste keuze gericht op snelheid. De snelheid en accuratesse van de autofocus en het maken van opname is natuurlijk altijd al een belangrijk onderdeel geweest van de 1D serie. Met 18 megapixel heb je daarnaast ook ruim voldoende resolutie uiteraard al zullen studiofotografen daar wellicht anders over denken. Voor hen is de 5D lijn mogelijk interessanter.

De nieuwe sensor heeft relatief grote pixels. Gecombineerd met het 'gapless' microlenzen zegt Canon uitstekende low-light situaties aan te kunnen. De maximale lichtgevoeligheid van 204.800 ISO lijkt dit te ondersteunen, maar het is natuurlijk nog afwachten tot op welk niveau de hoge lichtgevoeligheden nog bruikbaar zijn.

De Canon 1D X is de eerste digitale spiegelreflexcamera die gebruik maakt van de DIGIC 5+ processor. Deze processor weet zo'n 17 maal de hoeveelheid data te verwerker dan zijn voorganger. Die voorganger, de DIGI 4 zit overigens ook in de camera; hij wordt gebruikt voor lichtmeting en autofocus. In feite zitten er dus drie krachtige processoren in de camera.

61 punts autofocus


Het nieuwe 61-punts 'wide-area' autofocus systeem is nog gevoeliger en zorgt daarmee voor een hogere precisie en snelheid. Met 41 cross-type punten, waaronder vijf dubbele cross-type punten, zorgt de camera voor nauwkeurigheid over het hele beeldveld. Net als de Canon 7D heeft de camera zes autofocus programma's.

Canon 1D X

Video


De Canon EOS 1D X is ook geschikt voor videografie. Gebruikers kunnen Full HD (1920 x 1080 op 30, 25 of 24 FPS) videobeelden vastleggen met de volbeeld sensor waarbij alle handmatige instellingen voor regeling van belichting en scherpstelling beschikbaar zijn. Ook de geluidsniveaus kunnen worden getoond en aangepast op het LCD-scherm. Dit geeft nog meer controle over elk aspect van een opname.

Volgens Canon doen zich dankzij de extra processorkracht ook minder moiré artefacten voor. Mocht je langer willen filmen dan kan dit nu ook. Nadat het bestandsformaat de 4 gigabyte limiet bereikt wordt er automatisch een nieuwe bestand aangemaakt. Er wordt ook gebruik gemaakt van een nieuwe intra frame video codec voor hogere beeldkwaliteit.

Wifi en GPS module


Tegelijk met de introductie van de Canon EOS 1D X brengt Canon ook de nieuwe WFT-E6 op de markt. De WFT-E6 is een nieuwe, compacte WiFi transmitter voor overdracht van beeldmateriaal wanneer geen kabelaansluiting mogelijk is.

De WTF-E6 ondersteunt de 802.11n WiFi industriestandaard en biedt Bluetooth ondersteuning voor connectiviteit met externe GPS-apparaten. De WFT-E6 zorgt voor veilige overdracht van foto's en videobeelden naar een FTP-server en maakt het ook mogelijk de beeldinformatie op een compatibel beeldscherm te bekijken via een DLNA verbinding.

De camera is ook compatibel met een nieuwe GPS ontvanger; de GP-E1. Die stelt gebruikers in staat informatie over de opnamelocatie toe te voegen aan de EXIF gegevens en zo het geografische spoor te volgen.

Canon 1D X met WIFI module

Prijs en beschikbaarheid


De Canon 1D X moet in maart 2012 in de winkels liggen. De camera gaat zo'n 6.800 euro kosten (gebaseerd op de dollar prijs die vaak ongeveer gelijk is). Er komt ook weer een speciale WIFI module beschikbaar, net als een aparte GP-E1 GPS module. Helaas zitten deze beide nog niet ingebouwd in de camera.

Meer informatie


Op DP Review is een overview van de nieuwe Canon 1D X te lezen. Het persbericht van Canon Nederland kun je hier vinden. Lees ook de uitgebreide informatie van CPS Europa.

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Elja Trum

Over de auteur

Elja Trum is oprichter van Photofacts, online fotografiecursussite Photofacts Academy en het blog Teslafacts. Hij schrijft sinds 2006 over fotografie. Elja is ook auteur van boeken over zwart-wit-, flits- en portretfotografie.

39 reacties

  1. Remco
    Profiel  Remco schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 08:07  | reageer

    Mooi ding, misschien toch maar eens een investering doen..mmmmmmm

  2. evert
    evert schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 08:14  | reageer

    ben benieuwd, best een radicale keuze van Canon. Het kleinere aantal megapixels resulteert ook in netto grotere pixels, wat de ruisprestaties ten goede moet komen volgens Canon. Behalve snelheid zou beeldkwaliteit wel eens key kunnen zijn. Mocht dat het geval zijn, dan zou het zomaar eens een de ultieme allround camera voor pro's kunnen worden. Tijd voor wat test shots knipoog. Overigens is alleen de prijs in USD en Yen bekend gemaakt op dit moment, maar goed, hij gaat prijzig worden, da's zeker vrolijk

  3. evert
    evert schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 08:24  | reageer

    ik heb het overigens verkeerd gezegd; volgens mij heeft die pixel size niets met megapixels te maken. My bad.

  4. Mark de Roo
    Profiel Mark de Roo schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 09:04  | reageer

    Indien je sportfotograaf bent, of iets anders met heel veel actie zou het te overwegen zijn, voor de rest brengen ze weinig nieuwe features die ook maar een beetje interessant zijn om je 5DII aan de kant te schuiven. Cameraland brengt geen grote updates meer zoals een paar jaar geleden... gelukkig maar!

  5. Marcel
    Marcel schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 11:02  | reageer

    Ik zie weinig echte vernieuwingen en de dingen die zou verwachten in de tijd zitten er niet in. Het bij de introductie van de 5D al misgegaan bij Canon en er worden teveel compromissen gesloten.

    De keuze om twee CF sloten te gebruiken doet verkoop van de WTF module goed maar waarschijnlijk gaat die vlieger niet op voor Canon.

    Controle over de microfoon had allang in de firmware opgenomen moeten worden bijvoorbeeld.

  6. gast schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 12:25  | reageer

    euhm....dit is de meest interessante digitale camera van Canon sinds de 5d mk II. Er zijn ongetwijfeld dingen die ontbreken, zoals het ingebouwde espresso apparaat en de mogelijkheid je schoonmoeder wireless te besturen, maar afgezien van dat denk ik dat Canon een homerun heeft geslagen...

  7. tonv
    Profiel tonv schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 12:45  | reageer

    Mooi (en solide) gereedschap maar niet wereldschokkend. Ik had eerder een body verwacht die qua IQ/MP tegen mid formats aanschurkt. Maar het kan zijn dat z'n ISO performance indrukwekkender is dan welke andere Canon body ook. En dat is bruikbaarder dan megapixels. Ik hou 't toch nog even bij m'n gripped 5D II.

  8. leo
    Profiel leo schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 12:57  | reageer

    Oh, die wil ik hebben...Iemand van jullie die mijn auto wil kopenvrolijk
    Een supersnelle FF, echt een droom. Video, GPS en Wifi hoeft voor niet, maar voor de rest, smullen hoor. Ik ken geen enkele camera die zo lekker in de hand ligt als de Canon 1D en verder lijkt me dit concept een verstandige keuze van Canon. Maar wel volkomen onverwacht, denk dat iedereen een 30 plus MP 1Ds mark IV had verwacht. Lijkt mij dat je de markt van die grote hoeveelheid MP beter aan de middenformaat camera's kunt overlaten. Met deze camera declasseert Canon in één klap alles wat er op de markt te krijgen valt.

  9. Marcel
    Marcel schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 13:23  | reageer

    Ik kan wel mijn schoonmoeder wel wired besturen met deze camera en dankzij de dubbele joystick en functie toetsen ook nog leuke dingen laten doen. Maar liever zou ik het toch wireless doen. knipoog

  10. Gerrit
    Gerrit schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 15:36  | reageer

    @leo : "Met deze camera declasseert Canon in één klap alles wat er op de markt te krijgen valt."
    Dat valt nog te bezien, niemand die hier rept over de Nikon D3s, die al enige jaren menig sportfotograaf bij Canon vandaan heeft getrokken. Misschien is deze welvoor veel pro's "too little, too late". En dat terwijl een D4 vermoedelijk aanstaande is.
    Canon heeft me de afgelopen jaren weinig kunnen verrassen, dus "declasseren" is tamelijk over the top.

  11. tonv
    Profiel tonv schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 17:58  | reageer

    @Gerrit
    Met de Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G en Nikkor AF-S 14-24 f/2.8 G ED heeft Nikon twee top objectieven in huis die met alles onder de 100mm van Canon gehakt maken (met uitzondering van de TS-E 24 f/3.5L MK II). Ook de Nikon D3x body staat bekend om z'n superieure Image Quality. Er ligt voor Canon een enorme uitdaging om dat niveau te evenaren met deze nieuwe body. We gaan het zien!

  12. leo
    Profiel leo schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 18:00  | reageer

    Och Gerrit, de Canon 5D mark II is toch een fijne camera, al weer een tijdje. Ik ben echt een Canon fan, er gaat nooit wat kapot, fijn Japans product. Ben met je eens dat Canon weinig revolutionair is, in tegenstelling tot Sony, Fuji of Sigma welke echt nieuwe paden inslaan. Nikon heeft de laatste jaren een behoorlijke inhaalslag gemaakt, beter geworden met hoge iso waarden. Je zal mij niet horen zeggen dat Nikon slecht is, maar geef mij maar een echt Japans product. En een supersnelle FF camera lijkt me gewoon een goede keuze, zou hem maar wat graag willen hebben. Een 1D serie is echt een genot om vast te houden, ik fotografeer zelfs nog met een oude 1D Mark II.vrolijk

  13. leo
    Profiel leo schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 18:03  | reageer

    De Canon 14 mm F2.8 II is ook echt niet slecht hoor Tonv. Of de 35 mm F1.4, 85mm F1.2. Wordt er een nieuwe Canon beschreven, gaat iedereen lopen mekkeren over Nikon.

  14. Mark de Roo
    Profiel Mark de Roo schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 18:16  | reageer

    @ leo, ik denk ook dat ze het eindelijk hebben gesnapt dat veel MP voor middenformaat beter geschikt. Zit hem niet zo zeer in de camera, maar in de lenzen. Bij de 5DmkII zijn sommige van vroeger uit goede lenzen al janken als het aankomt op beeldkwaliteit. Bij een 5DmkII horen eigenlijk alleen het top segment als je beeldkwaliteit wilt. Verder oprekken....

    Ik zie een kleinbeeld nog niet DIT doen:
    (een 100% vergroting van een Phase one achterwand in capture one onbewerkte file)

    http://markderoophotography.com/Phase-one.jpg
    http://markderoophotography.com/Phase-one-2.jpg
    http://markderoophotography.com/Phase-one-3.jpg

  15. tonv
    Profiel tonv schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 18:16  | reageer

    @leo
    Je hoort mij (als Canon shooter) beslist niet zeggen dat Canon lenzen slecht zijn maar de toppers onder de 100mm (24L, 35L, 50L, 85L) hebben gewoon weinig scherpte aan de randen tot f/5.6 (op een ff body) Voor sommigen is dat geen manco maar vergeleken met de genoemde Nikkors schieten ze flink tekort. Zoals gezegd is de Canon TS-E 24 f/3.5L MK II een uitzondering en de allerbeste groothoeklens ooit door Canon gemaakt.

    En nu maar hopen dat Bram Berkien niet meeleest want die heeft net een posting besteed aan de onzinpraat en hebzucht van gear freaks.

  16. leo
    Profiel leo schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 18:28  | reageer

    Ik heb al die lenzen Tonv, behalve dan de 50L en 24L. De TS-E 24 II is inderdaad erg scherp aan de randen, dat is bij zo'n lens ook van belang. Ga je tilten of shiften wordt dat overigens wat minder, logisch ook. Dat een 85L F1.2 wat zacht aan de randen is bij volle opening, maakt niets uit voor zo'n type portret lens. Dus jouw stelling dat Nikon twee lenzen in huis hebben die gehakt maken van Canon lenzen onder de 100 mm is echt niet waar. Ik lees ook Photozone vrolijk

  17. klutie
    Profiel  klutie schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 19:19  | reageer

    Dit wordt smullen, maar vooral ook serieus sparen gezien de verwachte prijs.

  18. leo
    Profiel leo schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 20:01  | reageer

    @Mark de Roo, schitterende foto's! Veel beter wordt het niet. Maar die prijzen liggen echt mijlenver buiten mijn bereik, helaas.

  19. Erik
    Profiel  Erik schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 20:02  | reageer

    Ik ben benieuwd hoe dit toestel gaat presteren.. Het ziet er best wel indrukwekkend uit. Ben benieuwd naar de IQ, zeker op de hoge ISO's.

    @TonV: voel je je aangesproken door Bram's stukje? Ik zie je er zo vaak opmerkingen over maken bij andere artikelen... knipoog

  20. Arno
    Profiel  Arno schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 20:57  | reageer

    Ik kom net van Canon vandaan en ik heb het een en het ander meegekregen over deze nieuwe 1dX en vanaf maart 2012 stap ik over. Niet m.b.t. hebzucht maar gewoon op basis van veel makkelijker, sneller en als belangrijkste beter te kunnen werken.

  21. EdC
    Profiel EdC schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 21:35  | reageer

    @Arno. Gemakkelijker, sneller en beter werken. Dat zijn de argumenten die er naar mijn mening echt toe doen bij investeringen in gereedschap. De kwaliteit van de beelden zal gewoon heel goed zijn, mag je aannemen. Heb je daar al een indruk van kunnen krijgen?

  22. Marcel
    Marcel schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 23:42  | reageer

    Toch weer wat geleerd. Het reinigen van de sensor gaat op deze camera anders en nu beweegt de sensor niet meer op en neer maar heen en weer. Hierdoor rollen de stofdeeltjes naar beneden i.p.v. dat ze min of meer op dezelfde plek blijven.

    Ik zal de komende tijd bij het starten van mijn camera, hem in de portret stand houden om te kijken of dit inderdaad het geval is.

    Ik heb niets kunnen vinden of er nog een aa-filter inzit en heeft iemand hier iets over gelezen?

  23. Arno
    Profiel  Arno schreef op dinsdag 18 oktober 2011 om 23:48  | reageer

    @Ed: van Frits van Eldik heb ik vernomen dat de beeld kwaliteit enorm goed schijnt te zijn want die heeft als fieldtester met deze nieuwe camera en pre-productie camera's al gewerkt. Echter heeft Canon nog geen beelden vrijgegeven maar die komen er aan. Maar afgaande daarop en de ervaring en kennis van Frits zal dat wel goedkomen. De kwaliteit van de ISO 1600 op de nieuwe 1dX is dezelfde kwaliteit als de ISO 400 op de huidige Mark IV

  24. Marcel
    Marcel schreef op woensdag 19 oktober 2011 om 00:16  | reageer

    En is zo op het niveau aangekomen van de Nikon D3s maar dan met 50% meer megapixels....

    Quote: Rob Galbraith

  25. Gerrit
    Gerrit schreef op woensdag 19 oktober 2011 om 10:32  | reageer

    @Leo: Dus de Nikon D3s is geen echt Japans product? Pardon???

    Opmerkelijke constatering van Thom Hogan:
    "One thing struck me in looking at the specs and information on the new Canon 1D X model: a lot of Nikon DNA seems to have leaked in. Multiple exposure, an RGB metering system, a Nikon-like autofocus layout complete with 4 and 8 cell Dynamic patterns (instead of Nikon's 9 and 21), chromatic aberration reduction, in-camera raw, and more. Makes me wonder how much Canon DNA will leak into the upcoming Nikon D4."

    Canon is nu dus aardig bij. Voor de Olympische spelen van 2012 staat er een nieuwe D4 in de schappen. Die moet helemaal mind blowing zijn.

  26. Johannes Klapwijk
    Profiel  Johannes Klapwijk schreef op woensdag 19 oktober 2011 om 12:45  | reageer

    oeh.. lijkt mij de perfecte camera. Eindelijk geen zoveel extra MP, maar juist goede beeldkwaliteit, ruisprestaties, AF en snelheid.

    Ik zou zeggen, de perfecte camera, op de prijs na. Het is wel heel erg veel centjes voor dit bakbeest. Misschien loop ik over 5 jaar met een 2e handsje van deze cam.

  27. PehrG
    PehrG schreef op woensdag 19 oktober 2011 om 13:58  | reageer

    Volgens mij maakt Nikon de D3x in Thailand en daar is nu ene probleem met wateroverlast. De camera is 'dus'geen Japans product.

  28. leo
    Profiel leo schreef op woensdag 19 oktober 2011 om 14:42  | reageer

    Hier kun je een aardig beeld krijgen wat een geweldenaar dit toestel is.

  29. Gerrit
    Gerrit schreef op woensdag 19 oktober 2011 om 17:07  | reageer

    @Pehrg: De full frame FX camera's van Nikon komen uit Japan! De DX uit Thailand.

  30. Marcel
    Marcel schreef op woensdag 19 oktober 2011 om 21:33  | reageer

    Aa-filter gevonden en die is die is gecoat met fluorine en dat betekend dat er geen infrarood filter meer voor zit of dat die dan dichter bij de sensor zit.

  31. roberthart
    Profiel  roberthart schreef op woensdag 19 oktober 2011 om 23:15  | reageer

    Mmm, valt echt tegen voor alle fotografen met de 1Ds mark III.

    Van 21,1 megapixels naar 18 megapixels. Van 16-bit naar 14 BIT.

    Ik fotografeer op 50 of 100 iso en handmatig scherpstellen.
    Dat wordt dus geen upgrade naar de 1D X.

  32. marcel
    marcel schreef op woensdag 19 oktober 2011 om 23:40  | reageer

    @roberthart: de 1Ds MKIII is 14 bits en geen 16 bits dus hier geen verandering.

    De teruggang in megapixels is een vooruitgang in de kwaliteit van foto's en als je kijkt vanuit een 1Ds MKIII is de 1Dx een vooruitgang en als je kijkt vanuit de 1D MK IV zijn het maar kleine vernieuwen en verbeteringen.

    Ik ben tevreden dat Canon hier niet aan de megapixel race meedoet en kijkt hoe de kwaliteit van de foto's verbeterd kan worden.

  33. roberthart
    Profiel  roberthart schreef op woensdag 19 oktober 2011 om 23:58  | reageer

    @Marcel; Je hebt helemaal gelijk is 14 bits maar:
    de 1D MARK IV is geen Full Frame camera dus een groot verschil met de 1Ds MarkIII.

    Als architectuurfotograaf gaat het mij wel om de 21,1 megapixels ivm spreads en grote foto afdrukken.

    Voor bijvoorbeeld een A2 ben je met de 1DsMarkIII beter af dan de 1Dx (50 iso handmatig scherpstellen).

  34. evert
    evert schreef op donderdag 20 oktober 2011 om 11:31  | reageer

    het verschil is ongeveer 400 pixels in de langste dimensie. Dit is denk ik geen waarneembaar verschil een A2 print (ik print regelmatig a2's op de epson en ook met lagere resolutie). Als je echt groter wil is misschien middenformaat voor jou de beste oplossing, da's helemaal een goede tool.

  35. evert
    evert schreef op donderdag 20 oktober 2011 om 11:45  | reageer

    overigens heb je helemaal gelijk dat, bij de condities die jij noemt, een 1ds op papier beter is. De sensor van de 1dx schijnt wel beter te zijn ook qua dynamisch bereik dus dat is misschien nog mee te nemen als overweging, maar goed ik neem aan dat je bij architectuur de tijd en gelegenheid hebt dit zelf te controleren. Het zou me niet verbazen als er op een later tijdstip nog een soort studio variant komt.

  36. Marcel
    Marcel schreef op donderdag 20 oktober 2011 om 14:29  | reageer

    @roberhart: de verlengingsfactor is inderdaad het grote verschil maar de rest is niet schokkend en zelfs tegenvallend.

  37. leo
    Profiel leo schreef op donderdag 20 oktober 2011 om 14:36  | reageer

    Marcel, er bestaat geen verlengingsfactor. Dat noem je cropfactor. Héél wat anders.

  38. Marcel
    Marcel schreef op donderdag 20 oktober 2011 om 22:45  | reageer

    @Leo: helemaal gelijk, het inderdaad verkleiningsfactor en geen verleningsfactor.

  39. leo
    Profiel leo schreef op donderdag 20 oktober 2011 om 23:02  | reageer

    Marcel, er bestaat zo enorm wijdverbreid onbegrip over de cropfactor. Dat wordt door de commercie nog eens lekker aangewakkerd. Je 200 mm zou ineens een 200 mm x (in dit geval 1.3 1D MK IV)worden. Wat er werkelijk veranderd tov van een FF is dat de hoek met in dit geval 1.3 kleiner wordt (dat wordt als het ware gewoon weg gecropt) en dat je scherptediepte met factor 1.3 groter wordt, dus bijvoorbeeld F5.6 x 1.3. Dat laatste kan wel eens voordelen hebben en macrofotografen die veel DOF willen hebben kiezen om die reden vaak voor een APS-C sensor. Zelf wil ik juist een kleine DOF hebben in de meeste gevallen en vind FF om die reden ideaal. Bij middenformaat en grootformaat wordt de dof nog kleiner tov van een FF kleinbeeld sensor.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Portretfoto's Bewerken in Lightroom Classic
De Portretbijbel door Elja Trum
Toon alle artikelen binnen Productaankondiging

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

45.289 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord