11 jaar Winactie: Win 16.000+ euro aan prijzen + 70 euro korting + gratis de Compositiebijbel! Word nu lid!
Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Elja Trum

Canon EOS 1D X mark II aangekondigd

dinsdag 2 februari 2016, 07:07 door | 6.331x gelezen | 19 reacties

Canon heeft vanochtend de opvolger van hun vlaggenschip aangekondigd; de Canon EOS 1D X mark II. De nieuwe camera beschikt over een full-frame 20,2 megapixel CMOS sensor en kan 14 foto's per seconde schieten.

Canon eos 1dx mk2

Canon EOS 1D X mark II specificaties


- 20,2 megapixel full-frame CMOS sensor
- 14 foto's per seconde (16 in live-view modus)
- Lichtgevoeligheid: 100 - 409.600 ISO
- 4K video met 60 fps
- 61 punts autofocus
- Nieuwe DIGIX 6+ processor
- Compact Flash en CFast 2.0 kaartsloten
- Ingebouwde GPS
- USB 3.0 aansluiting
- 400.000 sluiterbewegingen
- Gewicht: 1.340 gram

Het vorige model is aangekondigd in oktober 2011, dus het was ook wel tijd voor een vernieuwing. Uiterlijk is er overigens weinig veranderd. De veranderingen zijn vooral te vinden aan de binnenkant en zo op het eerste gezicht helaas niks wereldschokkends.

Autofocus


De 1D X mark II beschikt over een 61 punts 'high density reticular AF II' systeem met 41 cross-type autofocuspunten. De gevoeligheid van de autofocus punten is verbeterd, zodat nu alle 61 autofocuspunten tot f/8 kunnen scherpstellen.

De camera beschikt ook over dual pixel CMOS autofocus voor video en live view.

Canon eos 1dx mk2 top

Video


De Canon 1D X mark II beschikt over 4K video. Een interessante toevoeging voor videografen die hiermee een stuk goedkoper uit kunnen zijn dan met een Canon 1D C. Overigens was het volgens mij ook gewoon vreemd geweest als deze body niet over 4K video zou beschikken.

Uiteraard kun je ook gewoon in full-HD resolutie video schieten. Je kunt dan tot 120 beelden per seconde. Uit de video kun je ook 8,8 megapixel foto's halen.


Erg interessant voor videografen is de toevoeging van Dual Pixel CMOS AF. Hiermee kun je ook tijdens het filmen snel scherpstellen. Eerder zagen we dit op onder andere de Canon 70D, maar dit is de eerste keer dat deze techniek in een full-frame camera zit.

Wifi


Om de camera met wifi te verbinden heb je nog wel een externe zender nodig. Gelijk met de camera is de WFT-E8A aangekondigd die ondersteuning heeft voor 5 gigahertz 802.11ac. Hiermee zouden bestanden een stuk sneller doorgezonden moeten kunnen worden.

Canon wft e8

Prijs en beschikbaarheid


De Nederlandse prijs is 6.399 euro. Minder dan waarvoor de eerste Canon 1D X aangekondigd is en ook iets minder dan de recent aangekondigd Nikon D5. Eind mei moet de nieuwe camera in de winkels liggen.

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Elja Trum

Over de auteur

Elja Trum is oprichter van Photofacts, online fotografiecursussite Photofacts Academy en het blog Teslafacts. Hij schrijft sinds 2006 over fotografie. Elja is ook auteur van boeken over zwart-witfotografie, flitsfotografie en portretfotografie.

19 reacties

  1. Marco
    Profiel Marco schreef op dinsdag 2 februari 2016 om 12:19  | reageer

    Zeer mooie body met vele interessante mogelijkheden, is alleen jammer dat dit moois altijd zo duur is.....
    Dus ik blijf nog maar ff bij mijn 6D.

    ps, die wifi hadden ze voor dat geld wel mogen inbouwen, heeft mijn 6D zelfs.

  2. Brian
    Brian schreef op dinsdag 2 februari 2016 om 12:40  | reageer

    "De veranderingen zijn vooral te vinden aan de binnenkant en zo op het eerste gezicht helaas niks wereldschokkends."
    Ik denk dat voor de doelgroep van deze camera er een hoop wereldschokkende dingen veranderd zijn. Om te beginnen at je zelf al noemde, namelijk het behoud van alle scherpstelpunten bij f/8, dus ook met een 200-400mm inclusief ingebouwde extender en met toevoeging van een 2e 2x extender. Het in de camera kunnen croppen van je beeld en dit bijgesneden beeld kunnen versturen via LAN of WiFi (losse module nodig), het behouden van scherpstelling bij 14 beelden per seconde, het kunnen filmen in 4K en hieruit een beeldje kunnen halen om die te versturen.

    Bedenk dat deze camera is voor de fotojournalisten en sportfotografen. Ik denk dat deze camera vol zit met wereldschokkende verbeteringen, vandaar dat er al zoveel in pre-order staan.

  3. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op dinsdag 2 februari 2016 om 15:41  | reageer

    @Brian; ik zeg niet dat het een slechte camera is. Ik snap best dat er voor de juiste doelgroep meer dan voldoende interessante verbeteringen te vinden zijn.

    Ik zie echter niks bijzonders waarmee deze camera boven de concurrentie (logisch voorbeeld is de Nikon D5) uit steekt.

    In mijn ogen zijn de huidige verbeteringen de evolutie die je verwacht wanneer er na ruim 4 jaar een nieuw model uit komt. Niks wereldschokkends dus.

  4. Brian
    Brian schreef op dinsdag 2 februari 2016 om 17:26  | reageer

    Whaha, okee dan snap ik je.
    Volgt eigenlijk meteen een uitdaging uit. Wat zou jij, als kenner van een hoop verschillende merken camera's, nog wel wereldschokkend nieuws vinden dan?

    Wie weet leest er iemand van een R&D afdeling mee en wordt de volgende camera dan weer echt vernieuwend.

  5. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op dinsdag 2 februari 2016 om 17:41  | reageer

    @Elja: 2fps meer is best een aardig verschil en de video-opties zijn echt een stuk uitgebreider dan bij de D5 (4k60 en ook nog zonder 3min limiet, functionerende AF tijdens video).
    Ik vraag me dan net als Brian af, wat je dan nog meer had verwacht?

    @marco: wifi in een volledige magnesium-behuizing werkt niet goed.

  6. Marco
    Profiel Marco schreef op dinsdag 2 februari 2016 om 18:05  | reageer

    @Paul Oosterlaak: dat zal wel zo zijn, maar voor alles is er een oplossing, maar deze oplossing vind ik min.
    Een i-phone heeft ook van de metalen buitenkant een antenne gemaakt, zou bij dit dure toestel ook wel mogelijk zijn geweest volgens mij. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een machtig mooi toestel, maar dit wifi geval had ik wel anders willen zien (voor dat geld).

  7. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op dinsdag 2 februari 2016 om 18:53  | reageer

    Een iPhone heeft een veel dunnere laag metaal en achter het scherm zit helemaal geen laag metaal.

  8. gast schreef op dinsdag 2 februari 2016 om 18:55  | reageer

    Voor de sportfotograaf en fotojournalist waarschijnlijk een goede camera, zonder twijfel. Voor mij als portretfotograaf niet nodig.

    Ook mooi, dat het aantal pixels op de fullframe sensor niet idioot zijn verhoogt. Grote hoeveelheden pixels, is gewoon een marketing stunt. Dus mooi, dat Canon met deze camera daar niet in meegaat.

  9. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op dinsdag 2 februari 2016 om 19:08  | reageer

    @gast: zolang de grotere hoeveelheid megapixels geen echte nadelen opleveren, zijn ze alleen maar handig. Ik crop nogal eens en dan zou ik best wel meer dan de 21MP die ik nu heb willen hebben.

  10. Elja Trum
    Profiel  Elja Trum schreef op dinsdag 2 februari 2016 om 22:52  | reageer

    @Brian; ik denk dat er veel meer leuks kan worden verzonnen dan ik in een paar minuten kan bedenken. Maar wat ik bijvoorbeeld wel gaaf zou vinden is als ze een vernieuwde vorm van hun eye-tracking uit de jaren 90 terug zouden brengen. Dat de camera gewoon scherpstelt waar je naar kijkt.

    Of een hybride zoeker, zoiets als bij Fujifilm. Dat je kunt schakelen tussen spiegelreflex-modus en een digitale zoeker. Dat zou een mooie stap kunnen zijn naar een fatsoenlijke systeemcamera van Canon. Bij voorkeur een full-frame systeemcamera die de concurrentie aan kan met Sony.

    Of een flinke sprong vooruit in lichtgevoeligheid en dynamisch bereik. Er worden nu wel stapjes gemaakt, maar dat is evolutie, geen revolutie.

  11. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op dinsdag 2 februari 2016 om 22:59  | reageer

    Eye tracking terugbrengen zou idd leuk zijn. Hybride ovf/evf ben ik zelf al een paar jaar een groot voorstander van, maar dan niet zoals Fuji, maar met een TTL OVF.

    Meer lichtsterkte als in minder ruis? Dat gaat met een halve stop iedere 5jaar ongeveer, om de simpele reden dat ze tegen fysische limieten aanlopen. Dynamisch bereik schijnt met deze Canon juist enorm te zijn omhoog gegaan en dus op Sony/Nikon niveau te zijn. Als het eerdere gerucht van 15stops waar is, dan gaan ze zelfs de concurrentie voorbij. Maar dat wil ik eerst zien, dan geloven.

  12. F. van Bemmel
    F. van Bemmel schreef op woensdag 3 februari 2016 om 00:58  | reageer

    Frederik,

    Wanneer stopt de absurde commercie in de fotocamera-wereld nu eens. Ieder jaar komen er tientallen nieuwe camera's op de markt, die nauwelijks verschillen van hun voorgangers, echter steeds zorgt de fabrikant ervoor dat er weer andere dingen aan ontbreken, zodat men wel moet blijven kopen. Een en al berekening, omdat het een fluitje van een cent zou zijn een complete, prijsgunstige camera te maken die de komende vijf jaren vooruit kan. Je ziet derhalve inmiddels door de vele camera's de juiste camera niet meer.

  13. 100
    Profiel 100 schreef op woensdag 3 februari 2016 om 01:32  | reageer

    Ik vraag me af hoeveel verbetering nog echt mogelijk is.
    De quantum efficiency van moderne sensoren ligt boven de 50% dus daar is minder dan een stop te halen.
    Ook het verder verkleinen van het fabricage proces van sensoren begint tegen fysieke grenzen aan te lopen (je kunt atomen nu eenmaal niet in tweeën knippen).
    Het enige waar nog echt iets te winnen valt is de overgang naar meerlaagssensoren (Foveon achtige structuren waarbij verschillende golflengtes verschillende dieptes bereiken in de sensor en we de inefficiëntie van bayer sensoren, waarbij elke pixel maar een derde van het licht dat erop valt gebruikt door het toegepaste kleurfilter, achter ons kunnen laten.

    Gelukkig is Canon wel eindelijk zover dat ze on-chip A/D conversie toepassen in deze nieuwe sensor wat in ieder geval tot een hoger dynamisch bereik zou moeten leiden, zeker bij lage iso waarden.

    Of Eye Control Focus herintroduceren nuttig is, betwijfel ik zeer. Met 14 fps en 61 focuspunten is het maar zeer de vraag of je oogbewegingen snel en precies genoeg zijn.
    En hybride zoekers… Hoe conservatief moet je zijn om dat revolutionair te noemen… knipoog
    Revolutionaire denkers verlaten de gebaande paden, durf groot te denken. Geen eye control maar mind control. Een camera die direct doet wat je denkt waarmee alle knoppen in één klap overbodig zijn geworden.

  14. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op woensdag 3 februari 2016 om 10:04  | reageer

    @F van Bemmel: camera's kunnen ook prima 5jaar mee. Ik werk nu 6jaar met mijn 5D2 en heb niet het idee dat ik zover achterloop qua functionaliteit (behalve dan het budget AF-systeem) en beeldkwaliteit. Dat consumenten zich lekker laten maken, is een ander verhaal. Maar dat zie je echt niet alleen met camera's, maar ook met auto's, tv's, telefoons, etc.

    @100: Foveon-achtig is heel mooi, maar de ruisprestaties zijn gewoon bagger. ISO400 is de absolute grens waarmee je nog foto's wil maken. Het zorgt in ieder geval wel voor meer echte resolutie.
    Een hybride zoeker waarbij je kunt schakelen tussen een klassieke OVF en EVF is revolutionair en ronduit ideaal: het beste van 2 werelden. Helaas heeft nog niemand het gedaan.

  15. 100
    Profiel 100 schreef op woensdag 3 februari 2016 om 23:10  | reageer

    @Paul
    Ja, de ruisprestaties van Foveon zijn niet al te best, dus daar valt nog een hoop te verbeteren. Lijkt me een kwestie van R&D budget en dat schiet alleen op bij de grote jongens (Sigma is waarschijnlijk te klein om grote stappen te zetten in die techniek). Toch zie je ook regelmatig patenten voorbij komen m.b.t. meerlaags beeldsensoren van de grote spelers (Sony en Canon) dus op termijn zouden grote stappen gezet kunnen worden in die techniek, maar dat zal waarschijnlijk pas gebeuren als er geen verbetering meer uit Bayer te persen is.

    Wat is er zo ideaal aan schakelen tussen OVF en EVF?
    Zodra je EVF gebruikt (daarvoor zul je de spiegel moeten opklappen) functioneert de phase-detection AF sensor niet meer en de phase-detection autofocus bij camera’s als de Canon 1DXII en Nikon D5 is nu juist één van de onderscheidende factoren ten opzichte van spiegelloze camera’s.
    De Sony optie met een semitransparante spiegel (die overigens al te vinden was in de Canon Pellix uit 1965) maakt het gebruik van EVF in combinatie met phase-detection AF mogelijk, maar zorgt weer dat er minder licht op de sensor valt, dus gaat ten koste van de beeldkwaliteit.
    Verder is EVF per definitie trager dan OVF (OVF werkt letterlijk met de lichtsnelheid) en vreet het meer energie, bovendien hebben DSLR’s live view, dus op de momenten dat snelheid minder belangrijk is dan nauwkeurigheid heb je in wezen alle mogelijkheden van een EVF tot je beschikking op het scherm van de camera.

    Enfin, ik zie nog even niet wat de grote voordelen zijn van een hybride OVF/EVF bij camera’s als deze waarbij alles in het teken van snelheid staat.

  16. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op woensdag 3 februari 2016 om 23:28  | reageer

    @100: er valt nog een hoop te verbeteren met een Foveon of soortgelijke sensor, maar of dat ook theoretisch en vervolgens praktisch lukt, is een andere vraag. De beperking zit hem in doordringen van de sensor door de lichtstralen. Hier raak je al heel veel kwijt aan signaal. Dat is ook de reden dat het zo dramatisch is gesteld met de ruisprestaties. Natuurlijk kunnen ze met meer R&D tot betere prestaties komen (betere doorlating van bepaalde golflengtes tot bepaalde dieptes, maar geen verlies van andere lichtstralen die minder diep moeten), maar tot hoever... ik heb daar zo mijn twijfels over of dit ooit in de buurt kan komen van een bayer-sensor.

    De hybride zoeker; een toelichting hoe en waarom.
    OVF: spiegel gewoon omlaag met fasedetectie door dedicated AF-sensoren onder in de body (standaard dus). Je hebt dan de normale transmissie van lichtstralen naar de zoeker (80% dacht ik, vanwege licht wat door de hoofdspiegel naar de subspiegel en AF-punten gaat). Deze stand gebruik je bij bijvoorbeeld AF-tracking en wanneer een optische zoeker prettiger werkt.
    EVF: spiegel klapt omhoog en het licht gaat rechtstreeks naar de sensor. Nu worden de AF-pixels op de sensor gebruikt voor autofocus. Maar dan nu de truc: boven het matglas zit al bij heel veel dslr's een lcd-schermpje. Wat nu als die gebruikt als evf? Dan heb je gewoon alle voordelen van een evf wanneer je die nodig hebt. Focus peaking met manueel focussen bijvoorbeeld, of zebra's zodat je meteen ziet wat er overbelicht is, of vergroten van je beeld in je zoeker, etc.
    Ik vind persoonlijk een OVF het fijnste vanwege het directe beeld en geen schermpje waar je naar kijkt, maar er zijn ook momenten dat ik een EVF zou willen hebben.
    Kortom: het is gewoon mogelijk met de huidige technieken en je verliest niets. Win-win-situatie lijkt mij.

  17. 100
    Profiel 100 schreef op donderdag 4 februari 2016 om 01:35  | reageer

    Ja, er valt nog een hoop te verbeteren voor meerlaagssensoren de bayer sensoren voorbij streven. Toch zien de fabrikanten die ertoe doen de mogelijkheden en hebben ze er al een deel van hun R&D budgetten aan besteed.

    Neem bijvoorbeeld de patenten voor een 3 laags en 5 laags sensor van Canon:
    http://www.canonwatch.com/canon-patent-foveon-sensor-anti-reflection-film/
    http://www.imaging-resource.com/news/2014/06/30/canon-patents-a-foveon-like-five-layer-sensor-with-uv-and-ir-sensitivity

    Of een patent van Nikon voor een meerlaagssensor:
    http://thenewcamera.com/nikon-first-multilayer-sensor-patent/

    En ook Sony ziet mogelijkheden:
    http://thenewcamera.com/one-more-multilayer-patent-sensor-from-sony/

    Het is ook logisch dat ze er iets in zien omdat bij een bayer sensor per pixel maar één kleur licht wordt doorgelaten en de rest wordt weggegooid. Een meerlaagssensor gebruikt meer licht. Dat zal geen 100% zijn, maar het is in ieder geval meer dan de max 33% van een bayer. Meer signaal is beter mits je de verwerking op eenzelfde niveau kunt uitvoeren (lees het voorkomen van extra ruis bij de verwerking van het signaal) en daar zit volgens mij vooral het probleem op dit moment.

    Je noemt de voordelen van een EVF.
    Ik begrijp de voordelen wel, maar denk je echt dat dit belangrijk is voor de doelgroep van een 1Dx?
    Ik denk van niet, nog even los van het feit dat de voordelen die je noemt ook via live view genoten kunnen worden en er dus alleen overblijft dat een EVF voor sommige mensen prettiger werkt dan live view via het scherm.
    Voor je over een win-win situatie praat, lijkt het me verstandig ook even naar de nadelen te kijken.
    EVF en bijbehorende elektronica kosten geld (werken dus prijsverhogend) nemen ruimte in (altijd al een probleem in camera’s) en gebruiken energie (dus kun je uiteindelijk minder foto’s per batterijlading maken, nog even los van het feit dat je onder de 50% batterijlading 2 fps aan snelheid inlevert bij een 1DxII).

  18. Paul Oosterlaak
    Profiel Paul Oosterlaak schreef op donderdag 4 februari 2016 om 10:51  | reageer

    Misschien gaan ze de meerlaags-sensoren voor ander soort camera's gebruiken. Speciaal voor landschappen, of krijg je een modulair systeem zoals met middenformaat-camera's. Beetje koffiedik kijken dus.

    Is 4k filmen belangrijk voor de doelgroep van de 1DX? Filmen met een EVF is trouwens veel prettiger dan via een scherm, als je uit de hand filmt. Ook is foto's maken met een viewfinder stabieler, want je hebt een 3de steunpunt en minder krachtmoment (je hoeft je armen niet 30cm voor je uit te houden). Voor landschapsfotografie vanaf statief is het scherm achterop prima werken en heb ik geen viewfinder nodig.
    Een evf kost in dit geval niet meer dan een ander lcd plaatsen boven het matglas. Natuurlijk is dat niet gratis, maar hoeft echt geen honderden euro's extra te kosten, gezien de prijzen van compactcamera's met evf.
    En energie is enkel als je de evf gebruikt. De rest van de tijd gebruik je gewoon de ovf.

    Ik begrijp dat je sceptisch bent en dat ben ik zelf ook altijd, maar ik heb hier vaak over nagedacht en veel tegen elkaar afgewogen. Ik zie het nog steeds als de toekomst voor dslr's.

  19. 100
    Profiel 100 schreef op vrijdag 5 februari 2016 om 02:55  | reageer

    Video is geen hoofddoel voor de doelgroep, maar de mogelijkheid hebben is wel gewenst en eigenlijk zie je geen fotocamera meer zonder video op een paar exoten na.
    Canon gebruikt motion jpeg voor 4K en daar zit een fotografen voordeeltje in, namelijk frame grabs van 8,8 mp die tot 60 fps ongelimiteerd geschoten kunnen worden tot de CFast kaart vol is. Voor veel toepassingen is die kleine 9 megapixel voldoende en met die snelheid heb je gegarandeerd “het moment” te pakken.

    Filmen met een EVF werkt goed als je met de hand op ooghoogte wilt filmen, maar dat lijkt me erg beperkt, nog even los van de touchscreen functionaliteit die aan deze camera is toegevoegd en die je niet kunt gebruiken als je door een EVF tuurt.
    Je kunt natuurlijk een EVF met hoekverstelling op zo’n camera zetten (vergelijkbaar met een C300) maar ik vrees dat hier toch de nodige kosten aan verbonden zijn. Een EVF op een compact camera zal niet voldoen aan de eisen die gesteld worden aan een 1DX
    Vergelijk het bijvoorbeeld eens met wifi. Op een compact camera zijn de kosten voor wifi een paar euro.
    Wat kost wifi op een 1DXII? Je mag €600 neertellen voor een WFT-E8…
    De winstmarge zal ongetwijfeld hoog zijn, maar toch, een extra EVF in de kwaliteit die past bij een 1Dx heb je echt niet voor een paar tientjes ingebouwd.

    Uiteindelijk blijven er maar weinig echte voordelen over die een extra EVF rechtvaardigen. De techniek is er, dus het feit dat we ze niet zien is een bewuste keuze van Canon en Nikon. Blijkbaar heeft hun denkproces en de uitgebreide onderzoeken die zij doen onder gebruikers van hun topmodellen tot de conclusie geleid dat er (vooralsnog in ieder geval) geen toekomst is voor deze toepassing bij dit soort camera’s, net als de afwezigheid van kantelbare schermen op dit soort modellen

    Mijn eigen inschatting is dat uiteindelijk de spiegel wel zal verdwijnen (dus het einde van de DSLR) en daarmee ook de OVF, maar daar gaat nog wel wat tijd overheen en ook dit blijft koffiedik kijken natuurlijk.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Creatieve Technieken met Bart Siebelink
Cursus Naaktfotografie met Danyel Weideman
Toon alle artikelen binnen Productaankondiging

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

44.635 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord