100+ fotografiecursussen én 4 Fotobijbels ebooks - Nu 120 euro voordeel! Word nu lid!
Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Nando Harmsen

De camera die je gebruikt is minder van belang dan jij misschien denkt

maandag 28 december 2020, 20:20 door | 6.573x gelezen | 42 reacties

De keuze van camera is voor velen heel belangrijk. Niet alleen het merk, maar ook het type camera. Dat kan zelfs extreme vormen aannemen, waarbij iemand zich aangevallen voelt als er commentaar op 'hun' merk komt.

Welke camera je gebruikt doet er minder toe dan je misschien denkt. Probeer maar eens te raden met welke camera's de foto's in dit artikel gemaakt zijn.

Onlangs schreef ik een artikel met een persoonlijke mening over camera's. Dit was op de Amerikaanse website Fstoppers, waar een stortvloed aan reacties op kwam, waaronder hele boze en ik werd zelfs persoonlijk uitgescholden en aangevallen.

Dit laat zien sommigen hun merk en type camera bijna vereren, en deze met hand en tand verdedigen. Natuurlijk heb ik ook een voorkeur voor een bepaalde camera. Dat is heel normaal, en dat heeft iedereen. Dit is gebaseerd op heel persoonlijke meningen en voorkeuren.

De reden waarom je een bepaalde camera prefereert boven een andere kan heel uiteenlopende redenen hebben. Meestal is dat vanwege de opties van die camera, en de mogelijkheden die de camera biedt.

Immers, een actiefotograaf stelt heel andere eisen aan de camera dan een productfotograaf of landschapsfotograaf.

Afgezien van functies en mogelijkheden die specifiek voor jouw soort fotografie noodzakelijk zijn, maakt de camera die je gebruikt niets uit voor het resultaat. Het enige wat dan nog een rol kan spelen is hoe dol je op jouw favoriete merkt bent. Maar dat zal niet in het eindresultaat zichtbaar zijn.

Cameras gereviewed

Een greep uit de verschillende camera's waarmee ik meer of mindere mate gefotografeerd heb, en waarvoor ik een review geschreven heb.

Ik ben in een gelukkige positie dat ik regelmatig nieuwe camera's krijg om te testen en te reviewen. Zodoende heb ik inmiddels met vrijwel elk gangbaar merk gefotografeerd en heb ik een redelijk goed beeld gekregen in wat camera's presteren en wat er voor resultaten behaald kunnen worden.

Ik wil een testje doen door een aantal foto's laten zien die ik in de afgelopen jaren heb gemaakt. Elke foto is met een andere camera gemaakt. De foto's zijn naar smaak bewerkt in Lightroom Classic, want het gaat natuurlijk om het eindresultaat. Daarna zijn ze verkleind naar een geschikt web-formaat.

Voor dit doel heb ik de Exif data niet bij gezet, of bij de foto ingesloten. Wie mij volgt zou het op internet kunnen opzoeken, maar wees eerlijk en doe dit niet. Ben jij in staat om te raden met welke camera elke foto gemaakt is?

Sized NH20170227 100104

foto 1


Sized NH20170821 192515 3

foto 2


Sized NH20200206 100935

foto 3


Sized NH20180605 055340

foto 4


Sized NH20161009 122251 2

foto 5


Sized NH20171029 105406

foto 6


Sized NH20180721 204102

foto 7


Sized NH20170204 132150

foto 8


Sized NH20191214 160246

foto 9


Sized NH20181215 121043

foto 10


Sized NH20201122 153903

foto 11


Sized NH20160214 143051

foto 12


Sized NH20201025 170904 HDR

foto 13


Sized NH20200711 160336

foto 14


Sized NH20200301 125252

foto 15


Sized NH20170425 183928

foto 16


Sized NH20151102 074604

foto 17


Sized NH20190213 125906

foto 18


Sized NH20190120 165101

foto 19


Sized NH20180221 165804

foto 20


Sized NH20160622 214828

foto 21


Om het niet te moeilijk te maken geef ik een lijst met de camera's die gebruikt zijn. Ik verwacht anders dat het een onmogelijke taak zal blijken te zijn. Hier volgen de camera's, op alfabetische volgorde:

  • Canon EOS 1Dx
  • Canon EOS 5D mark III
  • Canon EOS 5D mark IV
  • Canon EOS M50
  • Canon EOS R
  • Canon EOS R6
  • Fujifilm GFX 50S
  • Fujifilm GFX 50R
  • Fujifilm GFX 100
  • Fujifilm X100T
  • Fujifilm X-Pro 2
  • Hasselblad X1D
  • Leica SL (type 601)
  • Nikon D500
  • Nikon D810
  • Nikon Z 6 II
  • Nikon Z 7
  • Olympus OM-D E-M1 mark II
  • Panasonic Lumix DC-GX9
  • Sony A7R mark III (ILCE A7R3)
  • Sony A9 (ILCE A9)


Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden die jullie zullen geven en of er de juiste camera's geraden worden. De camera die ik met de foto's gebruikt heb zal ik in een later artikel bekend maken. Succes. Ik kijk uit naar jullie reacties.

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Nando Harmsen

Over de auteur

Nando Harmsen fotografeert al meer dan 40 jaar. Zijn specialisme ligt bij bruidsreportages en landschapsfotografie. Daarnaast geeft Nando lezingen, workshops, masterclasses, fotoreizen, en maakt regelmatig reviews van nieuwe en leuke apparatuur.

42 reacties

  1. Otto Kalkhoven
    Otto Kalkhoven schreef op dinsdag 29 december 2020 om 10:36  | reageer

    Het lijkt mij een schier onmogelijke puzzel. Aan de foto kun je soms zien of vermoede wie de fotograaf is, maar gemaakt met welke camera... Ik heb naast de reguliere camera een Sigma, die pik er bij mijn eigen foto's meestal wel uit. Maar ja, dat is ook een heel andere sensor met een heel eigen karakter.

  2. walther de munter
    walther de munter schreef op dinsdag 29 december 2020 om 11:06  | reageer

    Dag Nando, dit is een onmogelijke opdracht.Niet alleen de camera speelt hier een rol, maar ook het gebruikte objectief.
    In elk geval leuk om zo een discussie uit te lokken.

  3. Ria B
    Ria B schreef op dinsdag 29 december 2020 om 11:06  | reageer

    Ach Nando, dat is voor mij een volledig onbegonnen taak !!
    Het maakt mij namelijk geen moer uit met welke camera iemand een foto maakt ..
    Het plezier waarmee iemand een foto maakt is voor mij bepalend !!
    Daarom kan ik ook genieten van een mooie foto gemaakt met een smartphone.
    Mijn camera staat in je lijstje dus ik ben echt benieuwd welke foto je daarmee gemaakt hebt ..
    Het dorp op foto 9 ken ik heel goed .. we komen er vaak, het ligt bij ons om de hoek zeg maar

  4. Jan van Dongen
    Jan van Dongen schreef op dinsdag 29 december 2020 om 11:08  | reageer

    Dag. Ik ben het eens met je mening over de camera-voorkeuren. Het is vaak een gevoel. Ik val b.v. op Fujifilm. Maar dat heeft eigenlijk vooral te maken met de manier van bedienen. Ik hou bovendien erg van de uitstraling van de camera's van dit merk. Kwalitatief zijn ze oké, maar welke gerenommeerde merken bieden nou geen kwaliteit. Allemaal naar mijn mening.
    Met je 'test' ben ik het niet eens. Natuurlijk kun je niet zo maar zien met welke camera een foto is gemaakt. Wat was, b.v., de bewerking (in en RAW-convertor of JPG in de camera), fullframe of middenformaat e.d. en wat waren de lichtomstandigheden. Misschien dat het soms wel kan als je b.v. hetzelfde tafereel met verschillende camera's vastlegt. Maar ook dat lijkt me niet erg waarschijnlijk. Zoals je al stelt: merktrouw is vaak waar het over gaat. In ieder geval geen redenen voor 'veroordelen van de voorkeur van een ander.

  5. Ad Hartjes
    Ad Hartjes schreef op dinsdag 29 december 2020 om 11:36  | reageer

    Super goei artikel, gr Ad Hartjes

  6. Jozef De Groof
    Jozef De Groof schreef op dinsdag 29 december 2020 om 11:40  | reageer

    Geen mening daar ik met Pentax K1 fotografeer waar ik tevreden over ben

  7. PixelDude
    PixelDude schreef op dinsdag 29 december 2020 om 11:45  | reageer

    Je kan dat naar mijn mening onmogelijk zien. Ook ik ben het kotsbeu om altijd maar hetzelfde gedram te moeten horen van hoeveel beter ‘hun’ camera nu wel is dan de vele andere. Er zijn fotografen die nog steeds voor de spiegel zweren (dat doet me dan denken aan de koningin van sneeuwwitje die voor de spiegel staat), anderen voor de systeem of de bridge, terwijl ze met hun mobieltje of compact een even goede (of slechte) foto nemen … om op FaceBook te plaatsen.
    Zoals talloze keren gezegd is het voornamelijk de ‘inhoud’ van de foto, ‘het onderwerp’ dat telt en met welk ‘gevoel, duiding, boodschap’ dat dat in beeld gebracht is. Maar neen, het aantal pixels, de scherpte, de ruis, … primeert nog voor velen. Dat resulteert dan vaak in de technisch perfecte foto die helemaal NIETS zegt.

  8. Marc De Ryck
    Marc De Ryck schreef op dinsdag 29 december 2020 om 11:48  | reageer

    Ik ben zelf een trouwe Canon gebruiker, maar kan niet bepalen welke foto's met een Canon gemaakt zijn.
    Sommige foto's hebben wat meer saturatie dan andere, maar dan kan net zo goed aan de nabewerking liggen als aan het merk van de camera.
    Benieuwd naar het resultaat.

  9. Frits de Wolf
    Frits de Wolf schreef op dinsdag 29 december 2020 om 12:30  | reageer

    Wel vaker testjes gedaan; foto's met een (Nikon) full frame DSLR en een smartphone. Onder normale omstandigheden is dan al niet te zeggen welke wat is. Laat staan tussen deze camera's.
    Maar wat ik wel heel vaak heb bij foto's die mij opvallen, die ik mooi vind, zeker ZW, dan blijken die 9 van de 10 keer uit een Leica te komen achteraf. Dat dan weer wel.

  10. 4BYE
    Profiel 4BYE schreef op dinsdag 29 december 2020 om 12:51  | reageer

    Hoi Nando, mooie plaatjes! Het gaat inderdaad om het eind resultaat en ik kan zeker van je foto's genieten. Ik ga niet eens de moeite doen om te proberen te weten welke foto met welke camera is gemaakt. Ook misschien al door het feit dat een lens misschien nog belangrijker is. En wat dacht je van budget? Ik neem even voor het gemak aan dat je er (gedeeltelijk) je brood mee verdient, maar voor velen is het een hobby. Ik denk zelfs dat voor de meeste van je getoonde plaatjes bijna ieder knap toestel met een goede lens zou volstaan.

    Mijn (gepikte LOL) motto is "different tools for different jobs". Zo gebruik ik nu een Olympus camera voor met name focus stacking en ProCapture. Voor de rest prefereer ik Sony, met name voor wildlife met de 200-600mm. Na 40 jaar Canon de stap naar mirror-less gemaakt. (Uiteindelijk omdat Canon toen nog enorm achter liep) Ik koop wel steeds meer tweedehands als dat op mijn weg komt. Ik realiseer mij dat er in steeds sneller tempo weer fraaiere opties komen. Voor bijv. landschap en portret zal het overigens relatief weinig uitmaken, maar zaken als (Animal) EyeAF, Lock AF en de hierboven genoemde focus stacking en ProCapture zijn geweldige opties als je ze daadwerkelijk nodig hebt en kunt gebruiken. Ook de mate waarin je tegenwoordig hogere ISO waardes kunt gebruiken is enorm verbeterd. In de nabewerking ligt overigens ook nog veel winst.
    Ik heb ooit, in de begin jaren '80, drie jaar op de fotografie afdeling gewerkt van V&D. Daar leerde ik al dat je naar de voorkeur van je klant moet kijken en niet per se je eigen maatstaven moet volgen.

    Die kwade reacties is niets nieuws. Ik kan op geen FB groep meer komen of het is kommer en kwel. Zelfs het plaatsen van een foto van Mount Rushmore door iemand (die 4 presidenten in rots) liep helemaal uit de hand. Trek het je niet aan, gewoon discussiëren is er nauwelijks meer bij. Het allerbeste voor 2021!

    PS gewetensvraagje: heb je de maan erin geshopt? (foto 19)

  11. Date van Utteren
    Date van Utteren schreef op dinsdag 29 december 2020 om 13:19  | reageer

    Natuurlijk heb je gelijk! Dus ik hoef zelfs niet te raden! Ik heb zelfs om die reden in mijn lesboek 'Een knipoog naar het licht' foto's geplaatst van mijn cursisten, niet alleen gemaakt met spiegelreflexen en systeemcamera's, maar ook met simpele compactcamera's. De fotograaf bepaalt méér de kwaliteit van de foto dan de camera!

  12. Marleen Castermans
    Marleen Castermans schreef op dinsdag 29 december 2020 om 13:58  | reageer

    ben in het bezit van 2 merken uit je lijst en drie camera's ,maar kan niet zeggen welke foto met welke camera gemaakt is......knappe foto's

  13. Donald Willemsen
    Profiel Donald Willemsen schreef op dinsdag 29 december 2020 om 14:39  | reageer

    Hallo Nando, het is onmogelijk om alle foto's aan een bepaalde camera te plakken. Te meer ook omdat de foto's nabewerkt zijn. Een bloot RAW bestand is makkelijker aan een bepaalde camera te plakken en dan nog.... De gebruikte lens speelt ook nog eens een rol en niet te vergeten het type sensor. Als je de bergen in gaat of een trektocht maakt, lijkt me een compacte systeemcamera handiger dan een spiegelreflex. Ik ga me er dus niet aan wagen om camera's aan foto's te koppelen.
    Je hebt gelijk dat een merk er niet persé iets toe doet. Oké, men stelt bij Canon bijvoorbeeld dat het dynamisch bereik wat aan de magere kant is vergeleken met bijvoorbeeld de Sony. Maar merk je daar nu veel van? Ja, misschien als je veel te maken krijgt met extreme contrasten.
    De keuze van het merk en type camera heeft ook te maken met de inhoud van de portemonnee. Bij professionals geldt dat natuurlijk een beetje minder dan bij de hobbyfotograaf. Met elke camera valt in principe een goede, mooie foto te maken. Voor het overgrote deel hangt het af van de kennis, kunde en creativiteit van de fotograaf. Daarnaast speelt ook de kennis en kunde in de digitale DOKA een grote rol.
    In het analoge tijdperk werkte ik vooral met Ricoh camera's. Nu in het digitale tijdperk is mijn keuze gevallen op Canon. Begonnen met een instapmodel maar al na een paar jaren de overstap gemaakt naar de middenklasser. Die overstap is vooral bepaald door de behoefte aan wat uitgebreidere instelmogelijkheden van de middenklasser. Voor de toekomst zal ik wel bij Canon blijven om mijn lenzen te kunnen blijven gebruiken. Zo moet ik dan enkel een nieuwe body kopen als een van mijn camera's het gaat begeven.
    De keus heeft dus niets te maken met welk merk nu wel of niet beter is. Ik ben het dus met je eens.

  14. paul
    paul schreef op dinsdag 29 december 2020 om 14:40  | reageer

    Prachtig artikel dat de nagel op de kop slaat, geen man of vrouw kan zien met welke camera deze foto's gemaakt zijn. En toch laat "4BYE" zich vangen met zijn uitspraak (Uiteindelijk omdat Canon toen nog enorm achter liep)! Dat hij de slechte Canon foto's er maar eens uithaalt.
    Mensen laten zich dikwijls wat wijsmaken op YouTube of zo, als daar de ene of andere onzin staat uit te kramen dat wordt dat dikwijls herhaald en zonder enig bewijs als waarheid verder vertelt.
    Voor mij telt enkel het resultaat, ongeacht het merk van camera.

  15. Maurice Debusschere
    Maurice Debusschere schreef op dinsdag 29 december 2020 om 14:46  | reageer

    Beste Nando, genoten van elk van je foto's heb ik zeker, me wagen aan raden met welke "Kodak" ze gemaakt zijn, daar wil ik niet aan beginnen, het is niet te doen. Volledig met je eens, het is niet het bakje dat het doet, wel degene die het in zijn handen heeft. Zelf ben ik zowat all round fotograaf, met uitzondering van sport en actie want ik ben een trage. Ik heb het voor Nikon omdat die "gevoelsmatig" te bedienen is, vind ik althans. En ik heb al jaren (bijna) altijd een Fujifilm X100 bij omdat die licht is om op wandeltochten mee te dragen, stil is om in kerken en musea te fotograferen en ... toen ik hem kocht nog de enige compact was met een optische zoeker waardoor ik geen acrobatie moest doen om met zon in de rug te kunnen kadreren. Maar ... geen kwaad woord over andere merken.

  16. Donald Willemsen
    Profiel Donald Willemsen schreef op dinsdag 29 december 2020 om 14:52  | reageer

    @Pixeldude, met jou kan ik praten vrolijk

  17. jos schiffelers
    Profiel jos schiffelers schreef op dinsdag 29 december 2020 om 15:04  | reageer

    Aan de foto's zal je niet kunnen zien met welke camera deze gemaakt zijn. En klopt, ieder heeft zijn eigen voorkeur. Bedieningsgemak speelt voor mij wel een rol.

  18. Arrnold den Teuling
    Arrnold den Teuling schreef op dinsdag 29 december 2020 om 15:15  | reageer

    Onmogelijke opdracht. Ik denk dat ik ze (bijna) allemaal ook met de amateur Canon Powershot 730 had kunnen maken, maar ik weet zeker dat je het verschil bij een sterke vergroting wel zult zien. (Laat in de onderstaande Url alles vóór home weg).

  19. ria harshagen
    ria harshagen schreef op dinsdag 29 december 2020 om 15:42  | reageer

    Dag Nando, ik kan dat onderscheid echt niet maken. heb hier echt te weinig verstand van en ook niet zoveel te besteden voor een camera en objectief dat ik dit voor mijzelf kan vergelijken. Maak graag actie foto's langs het sportveld. Heb een nieuwe camera nodig, heb nu een eos50D. Welke zou jij mij aanbevelen? Niet te duur maar wel lekker snel, objectief is sigma 18-300 F3.5-6.3

  20. Bart
    Bart schreef op dinsdag 29 december 2020 om 15:44  | reageer

    Onmogelijk om er een camera aan te linken. Ik doe voor 1 foto een poging. De springende hond met een Nikon D500

  21. Gerard
    Gerard schreef op dinsdag 29 december 2020 om 16:12  | reageer

    Haha, die Nando, je hebt ons lekker uit de tent gelokt zo tussen kerst en oud en nieuw.
    De fotograaf is in mijn optiek de grootste factor of een foto slaagt.
    Ik werd mij daar volledig van bewust toen ik met een fotografiecursus door Medemblik liepen en we etalages moesten fotograferen. We stonden daar een beetje te klungelen met z'n allen en we wisten het niet zo goed.
    Pakt die leraar een camera van een van de cursisten en hij zegt: 'Het is toch niet zo moeilijk, je doet gewoon zo en zo".
    Het was een prachtige foto, er was nog een lange weg te gaan zeg maar...knipoog.

  22. Ben Fienieg
    Ben Fienieg schreef op dinsdag 29 december 2020 om 16:16  | reageer

    Beste Nando, een volkomen irrelevante vraag wat betreft het gebruikte fototoestel. Het zijn allemaal prachtige beelden met ieder een eigen uitstraling en sfeer. Deze 2 aspecten zijn de inbreng van de fotograaf, zijn technische kennis, zijn kennis van bewerking en zijn creativiteit.
    Zelf gebruik ik sinds jaar en dag Canon. Dat is me met de paplepel ingegoten. De reden dat ik bij dit merk blijf is misschien wel een stukje gemakzucht in die zin dat de menu’s veel op elkaar lijken. Bij de aanschaf van een ander toestel van dit merk is de innige kennismaking snel gedaan. Lekker makkelijk toch.
    Weet je dat ik de keuze van de objectieven en de kwaliteit van deze eigenlijk veel belangrijker vind dan het toestel zelf.
    Fijne jaarwisseling en op naar 2021.

  23. Gert van Eck
    Gert van Eck schreef op dinsdag 29 december 2020 om 16:16  | reageer

    Het is natuurlijk een onmogelijke opgave om deze puzzel op te lossen. De camera die ik gekocht heb op aanraden van een bekende fotowinkel in het midden des lands, maar waar ik alweer vanaf gestapt ben is de canon m50. Ik fotografeer graag wild in het bos dus met weinig licht en grote afstanden en daar schoot de scherpstelling zwaar tekort bij gebrek aan contrast. Verder bleek de camera te klein voor mijn (onhandige?) handen want ik raakte te vaak onbedoeld knopjes aan. Dus ben ik overgestapt op de Sony DSC10m4, die niet eens in deze lijst staat. De bediening ligt mij veel beter en de scherpstelling is ook beter. De kleinere sensor is voor mijn foto’s groot genoeg. De Sony werkt gewoon veel prettiger voor mij dan de Canon. Alleen voor nachtopnamen waar handmatige scherpstelling nodig is vind ik de Canon prettiger werken.
    Dus mijn advies: koop de camera waarvan de bediening je het prettigste ligt. Want plezierig fotograferen levert betere beelden dan met een geërgerd gemoed.

  24. Herman Pluymers
    Herman Pluymers schreef op dinsdag 29 december 2020 om 16:28  | reageer

    Sorry, maar dit vind ik boerenbedrog: eerst ga je de foto's optimaliseren (verbeteren?), en dan verlaag je drastisch de resolutie (kwaliteit verminderen) tot een van de laagste presentatieniveau's. En dat noem jij dan cameraresultaten vergelijken...???
    Als je camera's wil vergelijken dan neem je met allemaal dezelfde foto's, in dezelfde omstandigheden. Pas daarna kan je de "originele" bestanden (zonder nabewerking)gaan vergelijken op o.a. scherpte, contrast, kleurweergave, belichting, maximale grootte van afprinten... enz..

  25. gast schreef op dinsdag 29 december 2020 om 17:14  | reageer

    Mooi stukje Nando en helemaal mee eens. Ga mij ook niet wagen welke foto hoort bij welke camera. Heb geen camera voorkeur. Irrelevant voor mij. Wat ik nodig heb bepaal ikzelf. Doe daar wel onderzoek na. Daarbij neem ik de volgende variabelen mee: budget, doel, doos elektronica (camera), glas, nabewerkings programma, kennis, toekomst, en gezond verstand. Met deze mix rolde daar wat uit wat ik nu heb. Hiermee ga ik aan de slag. En natuurlijk belangrijk is het onderwerp voor de lens. Fotograferen is emotie overbrengen. In eerste instantie voor mijzelf. Als anderen iets van mij mooi vinden is dat meegenomen. Mist de emotie dan moet ik terug naar de tekentafel. En daar gaat geen enkel cameramerk mij bij helpen. Overigens heb ik mij kostelijk vermaakt op Fstoppers met de reacties .....

  26. han
    han schreef op dinsdag 29 december 2020 om 17:54  | reageer

    het gaat vaak meer over de persoon achter de camera ,ik kan mensen die met elke camera een mooie foto maken ,en mensen die met de duurste camera`s nog geen fatsoenlijk kiekje maken , dan hangt het nog van de lens af en van de bewerking ,dus ga ik me er niet aan wagen welke foto van welke camera is

  27. Piet van Kroonenburg
    Profiel  Piet van Kroonenburg schreef op dinsdag 29 december 2020 om 18:02  | reageer

    Leuk uitgelokt Nando. Treffend is dat de reageerders zeggen de vraag niet te kunnen beantwoorden en daarmee de crux van je verhaal aanvoelen. Een soortgelijke merken (onzin)discussie tref je ook aan onder motorrijders! Belangrijk is dat ieder die fotografeert met ‘zijn’ merk daar (hopelijk) veel plezier in beleefd. Een serieuze oorzaak voor merkentrouw is misschien de objectieven die men reeds bezit. Duizenden euro’s aan objectieven van jouw merk zorgen er voor dat je er wel voor past om zomaar even om te schakelen naar een ander merk.

  28. PixelDude
    PixelDude schreef op dinsdag 29 december 2020 om 18:41  | reageer

    @Herman, daar gaat het debat niet over. Het is geen 'vergelijk' contest. Wel of iemand tussen al deze mooie foto's kan zien welke prachtige foto met welk toestel geschoten is? Ik in ieder geval niet en ik heb tussen al de meningen maar één povere poging van iemand gevonden ... omdat zoals Nando tracht aan te tonen de camera echt secundair is en niet primair zoals er nog teveel onder ons met peperdure camera's pochen. Het zijn andere factoren die het onderscheid maken.

  29. Arjan Spaander
    Arjan Spaander schreef op dinsdag 29 december 2020 om 23:02  | reageer

    Ik fotografeer al jaren met een Pentax k10D. Ruim 12 jaar geleden aangeschaft als digitale opvolger van mijn Pentax P50 die ik zo'n 25 jaar in gebruik had. Destijds koos ik voor de P50 omdat de lenzen die ik gebruikte op mijn Petri ook op de Pentax paste. Pentax gebruikt nog steeds de zelfde lensvatting zodat ik nu nog steeds op mijn K10D mijn oude manual lenzen kan gebruiken. Ik heb zelfs uit een oude camera het matglas met scherpstel prisma gehaald, het formaat aangepast, en in mijn k10D gemonteerd zodat ik handmatig met prisma kan scherpstellen... SUPER!!! Natuurlijk is de techniek van de k10D verouderd maar nog steeds een fantastische camera. Met name de ISO instelling (max. 1600) is niet te vergelijken met de huidige camera's, maar ik red mij er mee.

  30. gast schreef op woensdag 30 december 2020 om 07:37  | reageer

    Hoi Nando
    Dit is slimmer dan lotto spelen
    Niet alleen de camera speelt hier een rol, maar ook het gebruikte objectief, en natuurlijk de bewerking in Lightroom een ander programma
    voor mij niet te doen
    Gr Gerd

  31. 4BYE
    Profiel 4BYE schreef op woensdag 30 december 2020 om 10:03  | reageer

    @Paul Blijkbaar begrijp je niet helemaal wat ik bedoel of wat ik schreef. Ja, Canon liep zwaar achter in mirror-less. Dat is gewoon een feit. Voor mij persoonlijk heeft mirror-less veel voordelen.

    Heb je wel eens een foto stack gemaakt uit de hand in de natuur? Of heb je geprobeerd om zalmen vast te leggen die uit het water springen? Of het shot waarbij de pijl precies op dat moment een ballon kapot schiet? Ik kan dat nu makkelijker realiseren met een Olympus camera. Die hebben hele interessante opties. Het is de reden dat ik overgestapt ben naar mirror-less. Het tracking systeem van mijn tweedehands Sony A9 is dusdanig dat ik nu meer keepers heb dan ooit bij bijvoorbeeld Birds in Flight fotografie. (Animal) EyeAF is ook een geweldige optie. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden te bedenken. Voor mijn "tak van sport" heel erg bruikbaar.

    Hoewel ik het voor het overgrote deel eens ben met Nando blijft een goed stuk gereedschap met de juiste opties ook een deel bepalen voor het (sneller) slagen van een foto. Dat niet iedereen dat nodig heeft vanwege zijn interesse in andere vormen van fotografie is een andere zaak. Daarom vind ik het jammer dat er nu alleen soortgelijke foto's staan die met bijna iedere camera gemaakt hadden kunnen worden. Het had interessanter geweest als er ook een stack van bijv. een vlieg had gestaan met veel DOF. Of een roofvogel in vlucht. Of, doe is gek, een drone foto. Daarom schreef ik dat mijn motto "different tools for different jobs" is.

  32. Jozef De Groof
    Jozef De Groof schreef op woensdag 30 december 2020 om 10:43  | reageer

    aan het formaat van de foto zou je kunnen afleiden of het een 2x3 of 4x5 camera is voor de rest is de een beter belicht dan de andere en meer detail maar dat kan met de lenzen en de instelling te maken hebben en de bewerking voor mij telt het eindresultaat ben ook bij Pentax gebleven omdat ik mijn oude lenzen nog kon gebruiken alhoewel ik nu toch meer met de nieuwere lenzen fotografeer die duidelijk meer kwaliteit hebben en de prijzen zoals als andere topmerken

  33. PixelDude
    PixelDude schreef op woensdag 30 december 2020 om 12:06  | reageer

    4BYE heeft gelijk wanneer hij zegt ""different tools for different jobs". De mogelijkheden met een meer geavanceerde systeemcamera (ik bezit Olympus E-M1, E-M1X en TG-6) zijn een pak groter dan met vele andere. Dus de slaagkans om 'die' foto te maken die je wil kan serieus de hoogte ingaan wanneer je 'de' geschikte camera gebruikt voor je bepaalde fotografiekeuze. Wanneer het echter op de 'kwaliteit' (en dat is veel meer dan de technische alleen) aankomt, dan speelt de camera nog de minste rol van alle parameters.

  34. Pablo Watson
    Pablo Watson schreef op woensdag 30 december 2020 om 12:22  | reageer

    Laat ik het zo stellen, mijn ervaring heeft geleerd dat je geen slechte camera`s hebt. Elke camera heeft zijn ding, je hebt echter wel slechte fotografen.

  35. Luc Vancamp
    Luc Vancamp schreef op woensdag 30 december 2020 om 12:42  | reageer

    Ik koop vanaf heden niet het merk, maar de service van het merk. Onlangs kocht ik een Nikon Z6, die ging na enkele maanden kapot wegens regenschade. Op Nikon's officiële website wordt reclame gemaakt dat die camera zeer regen- en stof-bestendig is. Maar ik krijg geen waarborg, dus vuilbak in !!! (interesse in mijn lens 50 mm f1,8)

  36. Peter
    Profiel Peter schreef op woensdag 30 december 2020 om 13:49  | reageer

    Ondoenlijk. Net zoals ik een keer in een fotovriendenclubje -toen ik van fullframe Nikon overging naar Fuji apsc. Ik was gek, zo werd mij gezegd. Tot ik een aantal prints op tafel legde waarvan ik vroeg wat de Fuji en wat de Nikon foto's waren. Dat was de laatste keer, dat er een dergelijke discussie ontstond, want je ziet het niet als je het niet weet. Ik geloof ook niet, dat er nog slechte camera's zijn. Het is maar net wat je aanspreekt.

  37. PixelDude
    PixelDude schreef op woensdag 30 december 2020 om 16:10  | reageer

    Voor de betere fotograaf kan materiaal wel de beperkende factor zijn. Die fotograaf kan met beter materiaal tot ‘optisch’ veel betere resultaten komen. Maar ook hier blijft de camera secundair en zijn de kwaliteit van objectieven, filters, statieven, schermen, nabewerkingsprogramma’s … en vooral de kennis en kunde van de fotograaf meer bepalend voor het eindresultaat, dan de camera. Dat laatste toont Nando zeer goed aan met deze reeks van foto's.

  38. François Stiphout
    François Stiphout schreef op donderdag 31 december 2020 om 08:35  | reageer

    Dat is voor mij een onmogelijke opdracht. De moderne toestellen kunnen zeer veel, maar is dat allemaal wel nodig ?
    Vroeger moesten wij zelf het licht meten en de instellingen maken. Goed dat dit nu voorbij is. Maar, tenslotte is het het ventje ACHTER de camera die het beeld maakt.

  39. 4BYE
    Profiel 4BYE schreef op donderdag 31 december 2020 om 11:40  | reageer

    @François Stiphout
    Ja, in sommige gevallen is dat nodig. Maar het hangt er sterk vanaf wat je wilt fotograferen (en met welk gemak).

    Als je een scherptediepte hebt van millimeters is EyeAF zeer aangenaam bij portretten. Als je een snelle (roof)vogel wilt volgen is LockAF zeer welkom. Als je een levend insect (oid) in het wild van voor tot achter scherp wilt krijgen is in-camera focus stacking heel aangenaam. Als je iets dat niet exact te timen is wilt vastleggen is ProCapture (Olympus) een geweldige optie. Als je die beer in de struiken wilt scherpstellen is het heerlijk dat je relief weergave hebt om het deel dat in focus is te onderscheiden in de zoeker. Maar ook kleine zaken als back-button AF, snel-menu's in de zoeker etc. maken het fotograferen makkelijker. Voor veel soorten van fotografie waar je alle tijd hebt of zaken opnieuw kunt uitvoeren is dat minder spannend. Maar voor onderwerpen waar je geen tweede kans krijgt of die van korte duur zijn kan het het verschil maken. Uiteraard ben ik nog steeds degene die het maakt, maar alle hulp is welkom. De kunst is je nooit gek te laten maken met zaken die je totaal niet nodig hebt. Mijn eerste spiegelreflex was een Oost-Duitse Praktica MTL 3 (jaren '70) en het is geweldig te zien waar we nu zijn.

  40. Jozef De Groof
    Jozef De Groof schreef op donderdag 31 december 2020 om 17:20  | reageer

    heb maar een PENTAX maar is wel stof en waterdicht als je de nieuwe lenzen gebruikt die ook is toch een pluspunt

  41. henk
    henk schreef op vrijdag 1 januari 2021 om 16:16  | reageer

    Beste Nando de beste wensen voor 2021.
    En iedereen de beste wensen en gezondheid in 2021. Ook dat het een goed fotografiejaar mag worden. Heb nu alle reacties gelezen van het onderwerp waar Nando de discussie van op gang heeft gebracht. Een eind conclusie kan zijn dat:
    1. het merk camera er niet toe doet, inclusief alle technische snufjes die op aanwezig zijn, maar het het fotograferen wel makkelijker maakt.
    2. de kwaliteit van de gebruikte lenzen is wel van belang.
    3. Dat de inzichten of opgedane kennis of ervaring van de fotograaf is wel belangrijk. Maar ook oog hebben voor het onderwerp dat iemand op de plaat wil zetten.
    4. Ook het onderscheid tussen de pro en hobbyfotograaf blijft belangrijk. Het is het verschil van het te besteden geld van iemands portemonnee of het bedrijf. Het verschil zal altijd blijven tussen de pro en amateur.
    5. Als er dan een vergelijking zou moeten komen kan dat alleen maar met onbewerkte origineel. Bij bewerkte foto's komen ook de smaak van de fotograaf om de hoek kijken en zijn de eventuele verschillen niet meer te achterhalen.
    6. Het belangrijkste blijft de man of vrouw achter de camera die de keuze maakt van de compositie en in de nabewerking
    de foto beter of slechter maakt. Over smaak valt niet te twisten, iedereen heeft zijn eigen voorkeuren.
    Maar het plezier van het maken blijft het belangrijkste en de ontspanning die daarvan komt.

  42. 4BYE
    Profiel 4BYE schreef op zaterdag 2 januari 2021 om 12:33  | reageer

    @Henk

    Jij allereerst ook de beste wensen. Deel de meeste van je conclusies. Ik begrijp echter niet helemaal wat je bedoelt met het verschil tussen pro en amateur. (anders dan dat een pro probeert er een boterham mee te verdienen)

    Met name de eerste conclusie betwist ik gedeeltelijk. Er kunnen namelijk veel redenen zijn om voor een bepaald merk of specifieke camera te kiezen. Ik zeg "gedeeltelijk" omdat het natuurlijk uitmaakt wat voor soort fotografie je doet. Maar details als licht of juist wat zwaarder, ergonomie, assortiment lenzen, menu structuur, plaatsing knoppen, prijskaartje etc. kunnen bepalend zijn voor iemands keuze. Waar een portret- of landschapsfotograaf zich niet druk hoeft te maken over het aantal beelden per seconde of snelle AF, zal een sport-, actie of wildlife fotograaf daar weer heel anders over denken. Ook daar zijn genoeg redenen om voor dat merk of die bewuste camera te kiezen. Mede daarom vind ik het jammer dat er geen voorbeelden bij de foto's zitten waar dat wel tot uiting zou komen. Het had leuk geweest als er met zijn Olympus OM-D E-M 1 II een in-camera focus stack van een insect was gemaakt. (dat is o.a. de reden dat ik die camera tweedehands heb aangeschaft)

    Juist de mogelijkheden die ik nu voorhanden heb, hebben er voor gezorgd dat ik weer super enthousiast ben en weer veel plezier heb in meerdere/andere aspecten van fotografie. Ik wens dan ook iedereen hetzelfde plezier in 2021!

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Masterclass Landschapsfotografie met Bas Meelker
Creatieve Technieken met Bart Siebelink
Toon alle artikelen binnen Persoonlijk

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

45.289 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord