Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Nando Harmsen

Heb je ooit van de Pep Ventosa techniek gehoord?

zondag 19 februari 2023, 15:51 door | 6.105x gelezen | 37 reacties

Je hebt het Orton effect. Sommigen kennen het Dragan effect. Er is ook een effect dat Pep Ventosa genoemd wordt. In dit artikel laat ik zien wat dit inhoud, hoe je dit doet, en wat mijn resultaten zijn met deze techniek. Ik vind het fantastisch, maar je moet ervan houden.

Iedereen kent inmiddels het Orton effect. Dat is die mooie zachte gloed die over een foto heen ligt. Meestal wordt dit in de nabewerking gedaan, maar het is ook mogelijk om dit tijdens het fotograferen te doen. Mits je camera de mogelijkheid heeft, dat wel.

Het Dragan effect is ook redelijk bekend, zeker onder de portret fotografen. Hiermee krijg je een bijna hyperrealistisch effect, met een overvloed aan details. Goed uitgevoerd levert dit indrukwekkende resultaten op. Dit effect is alleen in de nabewerking te verkrijgen.

Een effect dat minder bekend is, wordt het Pep Ventosa effect genoemd. Net als het Orton en Dragan effect is dit ook genoemd naar de fotograaf die er bekendheid mee gekregen heeft. De fotograaf heet... Pep Ventosa.

Nando pep ventosa 5

Een van mijn eerste uitvoeringen met de Pep Ventosa techniek. In totaal 25 foto's over elkaar heen, 360° rond de boom.

Laura van der Burgt schreef al eens over de Pep Ventosa techniek. Je vindt het artikel met deze link.

Het principe werkt als volgt. Je fotografeert een object vanaf alle kanten en legt de foto's over elkaar heen. Je ziet het object dus vanaf alle kanten in één enkele foto. Hierdoor ontstaat een bijzonder schilderachtig effect. Pep Ventosa is er een meester in, hoewel ik niet al zijn werk dat volgens deze techniek gemaakt is mooi vind.

Nando pep ventosa 4

Mijn Canon camera staat het toe om meervoudige belichtingen te maken. Zo kan ik dit maken, met 25 foto's over elkaar, zonder hulp van fotobewerking.

Geïntrigeerd door deze foto's ben ik zelf aan de slag gegaan. Ik had de techniek al uitgevogeld van een inspirerende foto die ik op internet vond, voordat ik ooit van zijn naam gehoord had. Pas na mijn eerste pogingen leerde ik zijn naam kennen, en zijn werk.

Ik heb een Canon camera, en die heeft het voordeel dat ik de Pep Ventosa techniek gewoon tijdens het fotograferen kan doen. De Canon staat namelijk toe om meervoudige belichtingen te maken. Het resultaat van die meervoudige belichtingen is gewoon een raw bestand.

Nando pep ventosa 2

Het is niet altijd nodig om helemaal rondom te fotograferen. Dit is met 25 foto's in een halve cirkel.

Niet elk merk camera kan dit. Sommige camera's zoals de Nikon heeft meervoudige belichtingen, maar het resultaat is dan geen raw. Ik heb nog geen moderne Sony camera gebruikt die de mogelijkheid tot meervoudige belichtingen in de camera heeft. Van andere merken weet ik het zo niet.

Je kunt dit natuurlijk in de nabewerking doen, door meerdere foto's in Photoshop of Affinity Photo samen te voegen. Je moet dan meerdere enkelvoudige opnamen in het veld maken, met het eindresultaat in gedachten.

Nando pep ventosa

De foto van de boom die ik al eerder liet zien in het artikel over perspectief, nu met 25 foto's over elkaar

Een Pep Ventosa foto in Photoshop maken zie ik als fotobewerking of zelfs fotomanipulatie. Dat hoeft niet fout te zijn, maar een dergelijke foto in het veld maken valt in mijn perceptie meer onder pure fotografie.

In het veld deze techniek gebruiken geeft meer uitdaging en het is leuker. Maar, uiteindelijk gaat het natuurlijk om het eindresultaat. Heb je geen camera die dit kan, wees dan niet bang om het met een fotobewerkingsprogramma te doen.

Nando pep ventosa 3

Het is belangrijk om ook op je omgeving te letten, heb ik gemerkt. Soms werkt het minder goed dan andere keren. Dit is 17 foto's die in 180° rond de boom zijn gemaakt.

Zoals met zoveel fotografie hangt of staat de Pep Ventosa techniek met de uitvoering. Het is niet iets wat je even doet. Wat dat betreft is het niet anders dan het eerder genoemde Orton effect of Dragan effect. Ondoordacht uitgevoerd doet het zelfs afbreuk aan je foto.

Had jij al eens van de Pep Ventosa technniek gehoord? Of heb je zelf al eens soortgelijke beelden gemaakt? Laat het in een reactie weten. Ik ben benieuwd naar je reactie.

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Nando Harmsen

Over de auteur

Nando Harmsen fotografeert al meer dan 40 jaar. Zijn specialisme ligt bij bruidsreportages en landschapsfotografie. Daarnaast geeft Nando lezingen, workshops, masterclasses, fotoreizen, en maakt regelmatig reviews van nieuwe en leuke apparatuur.

37 reacties

  1. gast schreef op zondag 19 februari 2023 om 20:44  | reageer

    Bedankt voor het delen van dit, ik ken de eerste twee genoemde effecten wel, maar deze nog niet...

  2. Gonda van Wijk
    Gonda van Wijk schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 10:22  | reageer

    Heb het al een paar keer geprobeerd, toch een heel verrassend effect en leuk om te doen...

  3. Bernard
    Bernard schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 11:27  | reageer

    Voor mij valt dit in de categorie: "niet omdat het moet, maar omdat het kan" en heeft naar mijn idee weinig met fotografie te maken.

  4. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 11:37  | reageer

    Beste Bernard,
    Ik gebruik toch een camera en maak foto's om dit effect te bereiken? Dat is toch fotografie?
    Kun je mij uitleggen waarom je vindt dat dit dan toch niets met fotografie te maken heeft?

  5. Lauran
    Lauran schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 12:17  | reageer

    Ik ben het met Ben eens dat het ook in mijn optiek weinig meer met fotografie heeft van doen. Pak dan een kwast en doek en ga schilderen. Uiteraard staat het iedereen vrij dit toe te passen.

  6. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 14:14  | reageer

    De camera is mijn kwast, en de sensor mijn doek. Ik schrijf met licht, is dat niet de definitie van fotografie?

  7. Paul
    Paul schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 12:20  | reageer

    Had van alle drie nog nooit gehoord. En ergens moet ik Bernard een beetje gelijk geven, het is een trucje, wat soms iets extra s kan geven, maar eigenlijk geen fotograferen, meer beeldende kunst, je eigen idee in een beeld voegen.
    Als ik aan fotograferen denk, is dat toch meer bestaande dingen op een mooie manier vastleggen, dus dat Orton effect wel, die andere horen bij 'vrije expressie', soms best de moeite waard, ga het dus zeker eens proberen.

  8. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 13:38  | reageer

    Het Orton effect vind je wel fotografie, terwijl dit ook een trucje is om een dromerig effect te bereiken. Valt dit dan niet ook onder deze noemer?

  9. Marcel de Bruin
    Marcel de Bruin schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 12:28  | reageer

    Is iets wat me echt helemaal niet interesseert. Alle kwaliteit van je dure lenzen eenvoudig over boord gesmeten... Weg details, weg scherpte. Schilderen is niet mijn ding.

  10. Wilma van Leeuwen-Vis
    Wilma van Leeuwen-Vis schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 12:35  | reageer

    Nando
    Wat een gaaf idee geef je hier mee.
    Top! Ik had hier nog nooit van gehoord maar dit ga ik zeker uitproberen.
    Bedankt voor het delen.
    Vriendelijke groeten,

    Wilma van Leeuwen-Vis

  11. Bernard
    Bernard schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 12:36  | reageer

    Dag Nando, ik ben een old school fotograaf en ben met steeds beter wordend materiaal in staat om de realiteit te vangen in één opname. Wat de moderne mogelijkheden betreft laat ik verstek gaan omdat het mij niet aanspreekt.

  12. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 13:36  | reageer

    Bijzonder dat je jezelf old-school fotograaf noemt. Dit soort technieken is niet modern. Het werd al gedaan door de old-skool fotografen in de donkere kamer.
    Maar dat je er niet van houdt is reden genoeg om het niet mooi te vinden.

  13. hubert haenen
    hubert haenen schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 12:54  | reageer

    Ik hou er wel van om een onverwacht/ vreemd element aan een foto toe te voegen. Dat kan een gewone foto soms spannender maken.

  14. Paul
    Paul schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 14:19  | reageer

    Ja, want zoals jezelf al aangeeft, dat kun je direct doen, is hetzelfde als andere filters die ik vroeger ( soms nog wel, heb ze toch) gebruikte, rood voor dramatiek, softfocus voor gecontroleerde onscherpte enz. Een licht orange filter op een dslr geeft ook zo'n warm effect, maar ook een bewust aangepaste kleurtemperatuur doet dat. Geen of weinig nabewerking nodig.
    Deed Ansel met z'n fantastische zwart/wit platen ook, filters.

  15. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 14:27  | reageer

    Inderdaad, met een softfocus filter kun je dit Orton effect tijdens het fotograferen simuleren. Meer dan negentig procent van de Orton effecten wordt echter in de nabewerking gedaan.
    De Pep Ventosa techniek doe ik direct in het veld, net zoals jij dat doet met het softfocus filter. Daar komt geen Photoshop bij aan te pas. Geen digitale trucjes dus.
    Overigens, Ansel Adams gebruikte filters, maar zijn beelden kwamen pas tot stand in de doka. Daar gebruikte hij zijn befaamde zone systeem om het uiteindelijke contrast te bereiken.

  16. AbRe
    AbRe schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 14:39  | reageer

    De drie aangehaalde technieken waren voor mij onbekend. Niettemin schaar ik die onder de noemer creatief met camera, (elektronische) hulpmiddelen en programmatuur. Dat kun je vervolgens een kunstuiting noemen. Het is fotografie, want de maker gebruikt een camera!

    Al tientallen jaren zijn er fotografen die zich op een bepaalde manier binnen de fotografie willen onderscheiden. Daar hoef je niets van te vinden. Uiteraard kun je je daardoor wel laten inspireren. Maar, met dat proberen na te doen doe je jezelf en je eigen creativiteit tekort.

    Blijf dicht bij jezelf door een bepaalde manier van fotograferen op te bouwen. Of dat een eigen stijl genoemd moet worden? Vul zelf maar in. Het gaat erom wat jij vind en niet wat anderen vinden! Wordt jouw werk mooi gevonden, dan is dat meegenomen. Laat het niet een doel op zich worden!

    Het benoemen van verschillende technieken door fotografen is niet meer dan "hokjes" denken waar ikzelf niets mee heb. Het is niet mijn manier van fotografie. Die bestaat zoveel mogelijk uit het weergeven van de werkelijkheid. Dat geldt voor onderwerp, compositie, kleurweergave en belichting. Voor mij betekent dat een veel spannender onderdeel van mijn fotografiehobby.

  17. Ine
    Ine schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 15:26  | reageer

    Wel interessant. Ik vind eigenlijk dat een foto klaar moet zijn als hij gemaakt is.
    Maar, ik denk dat bijna iedereen een fotobewerkingsprogramma gebruikt. Net zoals ik vroeger de donkere kamer gebruikte. Maar met die fotobewerkingsprogramma’s wordt een foto soms/ vaak wel erg veranderd. Dus dat kan / mag wel, net als het gebruik van allerlei lenzen en filters.
    Ik vind deze manier hier ook bij horen.
    Interessant!

  18. Nando
    Profiel Nando schreef op woensdag 22 februari 2023 om 10:08  | reageer

    Hoever je gaat met fotobewerking ligt aan jezelf. Dat is hetzelfde als de tijd dat jij de donkere kamer gebruikte. Daar kon je ook heel ver gaan met het optimaliseren of zelfs manipuleren van de foto.
    Het effect dat ik hier bereik is met meervoudige opnamen in de camera. De foto komt dus zo uit de camera, precies zoals je vindt dat dit nu zou moeten.
    Het betekent niet dat je er dan ook van moeten houden. Ieder zijn ding, nietwaar vrolijk

  19. Peter
    Peter schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 16:26  | reageer

    Abstracte fotografie = ook fotografie. Daarmee is dan alles wel gezegd

  20. Lauran
    Lauran schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 18:06  | reageer

    Tsja Nando, gezien je reactie moet ik je toch gelijk geven. En nee, dat vind ik niet moeilijk. Als iemand gelijk heeft dan krijgt hij dat van mij.

  21. Chantal
    Chantal schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 19:19  | reageer

    Mooi en ik ga dit zeker eens doen, het heeft alles met fotografie te maken want je gebruikt de camera,
    ik hou ervan

  22. Paul
    Paul schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 19:44  | reageer

    Heb zelf ook jaren in de doka gewerkt, en ook het zone systeem toegepast.
    Nu wordt een heleboel door de software gedaan, maar dat is een nog 'normale' nabewerking. 10 of meer beelden samenvoegen valt daar voor mij niet meer onder, zoals je elders schreef, je schildert, ook goed, maar geen fotografie meer, dat staat toch meer voor werkelijkheid weergave.
    Persoonlijk vind ik het effect niet echt mooi.

  23. Nando
    Profiel Nando schreef op woensdag 22 februari 2023 om 10:13  | reageer

    Dat betekent dus dat als ik 400 foto's samenvoeg om een sterrensporen foto te maken, je dit geen fotografie meer noemt.
    In het verlengde daarvan, het samenvoegen van 200 foto's voor een focus stack bij macrofotografie valt dan ook niet onder fotografie?

  24. Liesbeth Verkade
    Profiel Liesbeth Verkade schreef op dinsdag 21 februari 2023 om 22:22  | reageer

    Dankjewel voor de uitleg! Mooi om te leren over verschillende fotografische effecten. Heb op internet nog eens gezocht naar voorbeelden om voor mezelf beter duidelijk te krijgen wat er met die effecten bedoend wordt. Je uitleg van de Pep Ventosatechniek is heel duidelijk. Ik vind heel duidelijk lang niet alles mooi. De eerste foto en de zw boom die je hebt gebruikt voor het artikel over perspectief vind ik prachtig! Nu maar eens kijken wat mijn camera, een canon 90D, voor mogelijkheden heeft op dat gebied. Ik heb nog nooit met meervoudige belichting gewerkt. Weer iets om te leren.

  25. Stefanie
    Stefanie schreef op woensdag 22 februari 2023 om 09:07  | reageer

    Bernard, Old school? maar nooit het rolletje een stukje terug gedraaid om meervoudige belichting te maken? Nooit in de doka gestaan en 2 negatieven over elkaar geschoven, doordrukken en tegenhouden, papieren malletjes om effecten te creëren? Als dat zo is dan heb je toch een stuk old school fotografie gemist vrees ik

  26. Lauran
    Lauran schreef op woensdag 22 februari 2023 om 10:23  | reageer

    Ik merk aan de reacties toch wel een groot verschil tussen mensen die net als ik erg creatief waren in het analoge en hen die begonnen zijn in het digitale tijdperk. Echt leren fotograferen zie ik niet meer. Zelfs op de vakscholen leren ze niet meer wat wij vroeger moesten doen. Dat merk ik aan de vele vragen die ik nog veelvuldig krijg hoe ik mijn foto's toch zo mooi krijg zonder photoshop. Uiteraard werk ik ook tegenwoordig digitaal maar nog wel heel vaak met oude technieken gecombineerd.

  27. Paul
    Paul schreef op woensdag 22 februari 2023 om 11:07  | reageer

    Dat sterrenspoor vind ik een geval apart. Maar iid, die gestalte macro foto's vallen bij mij ook buiten de fotografie, vind dat echt veel te kunstmatig. Zoals iemand al in de eerste reacties schreef, 'omdat het kan'.
    Als ik een libel of een kevertje fotografeer, kan ik daar geen 100 op Ames van maken zonder het beest dood te maken. Dag moet ik dat 'old school' doen, met de mogelijkheden die een klein diafragma min biedt, met alle voor en nadelen daarvan, als ik dan een mooi plaatje krijg, heb ik een foto, een stacker heeft dan een (re)constructie.

  28. Nando
    Profiel Nando schreef op woensdag 22 februari 2023 om 11:26  | reageer

    Focus stacking kan ook met product fotografie, landschapsfotografie. Dat hoeft niet alleen insecten te zijn.

  29. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op woensdag 22 februari 2023 om 11:56  | reageer

    TOP, ga ik ongetwijfeld uitproberen.
    En in tegenstelling wat sommigen beweren is fotografie niet uitsluitend het vastleggen van de realiteit.
    Fotograferen is schrijven met licht. De ene schrijft in het Latijns alfabet, de andere in Arabisch schrift, met Chinese tekens, of kalligrafisch, of uitsluitend in hoofdletters, of met een computerprogramma (zoals ik hier), nog een andere gebruikt drukkunst, … talloze vormen.
    En dat geldt ook voor fotografie. Het fototoestel en het bewerkingsprogramma zijn de tools zoals het canvas, de verven en de verfborstel. Het resultaat is de persoonlijke visie van de uitvoerder.
    Of is Guernica geen schilderkunst?

  30. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op woensdag 22 februari 2023 om 13:03  | reageer

    Wanneer fotografie uitsluitend het vastleggen van de werkelijkheid zou mogen zijn ... dan mag je zelfs geen zwart-wit schieten. Oei, oei ...
    Iedereen doet met zijn camera wat hij denkt te moeten doen.
    Je hoeft dat alles niet per se mooi te vinden, iedereen heeft zijn eigen smaak.
    Ikzelf zou er niet aan denken een Vermeersch, Rembrand of Rubens in mijn huis op te hangen ... omdat ik de werken van deze meesters niet mooi vind. Wanneer ik er eentje zou bezitten zou ik dat werk wel verkopen. 8-)

  31. Nando
    Profiel Nando schreef op woensdag 22 februari 2023 om 14:51  | reageer

    Dat zou wat zijn, dan kon je direct een nieuwe camera kopen. Een hele mooie. knipoog

  32. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op woensdag 22 februari 2023 om 15:02  | reageer

    @ Nando, dan krijg je er eentje van mij cadeau.

  33. Nando
    Profiel Nando schreef op woensdag 22 februari 2023 om 15:50  | reageer

    Een Rembrandt of Vermeer? Of een nieuwe camera?
    lol

  34. PixelDude Raoul
    Profiel PixelDude Raoul schreef op donderdag 23 februari 2023 om 09:48  | reageer

    Ja, misschien zijn een Rembrandt of Vermeer toch een ietsje pietsje meer waard dan die van de vervalsers Rembrand of Vermeersch. Soms zit het hem in de details (zoals in de fotografie). Maar ik hoef geen één van de vier in mijn living.
    Hou het dus maar bij een instant camera.

  35. Cor Hietberg
    Cor Hietberg schreef op woensdag 22 februari 2023 om 15:29  | reageer

    Leuke reacties. Ik denk dat zolang je geen fotojournalist bent je in de fotografie alle middelen mag gebruiken op de plaat te maken die je zelf mooi vindt om al dan niet boven je bank te hangen.
    Ik heb in het verleden wat geëxperimenteerd en ben nog steeds blij met het resultaat. Zeker de moeite waard om te proberen.
    Ik heb twee vragen:
    - Omdat ik me niet bewust was van de mogelijkheid van dubbele opnames in mijn camera heb ik de foto's samengevoegd in Photoshop met een goed resultaat. Denk je dat het resultaat essentieel anders wordt ten opzichte van dubbelopnames in de camera? Het uitlijnen lijkt me makkelijker in Photoshop.
    - Je maakt per foto 25 opnames, ik heb met 4 à 5 opnames al een prachtige foto. Waarom zo veel opnames?

  36. Nando
    Profiel Nando schreef op woensdag 22 februari 2023 om 15:54  | reageer

    Ik heb dit nog niet in Photoshop gedaan. In principe heb je dan meer mogelijkheden tot het samenvoegen van de foto, inclusief het uitlijnen. Of het maskeren van ongewenste effecten, elementen, enzovoort.
    Dus ja, ik denk dat dit in Photoshop anders wordt, maar niet per se hoeft te zijn.
    Hoe meer opnamen, hoe anders het geheel eruit ziet. Ik heb sommige beelden zelfs met 33 opnamen gedaan. Dat geeft niet altijd het gewenste effect. Ik geloof dat ik 9, 17 en 25 opnamen het mooiste effect vind geven. Maar dit is dan ook weer afhankelijk van het onderwerp

  37. Paul
    Paul schreef op woensdag 22 februari 2023 om 17:15  | reageer

    Bij product fotografie vind ik het een goeie toepassing, daar gaat het niet alleen om weergegeven, maar om iets heel specifiek te tonen. Ik weet hoe moeilijk dat kon zijn 'in the old days', maar voor macro en landschap vind ik het buiten het fotografie aspect vallen, zoals ik al zei, wel beeldend, maar een constructie, een manipulatie, maar ieder zijn ding.
    Vandaag maar eens een paar bomen gaan fotograferen, stonden er mooi bij met een laagstaand zonnetje.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
De Portretbijbel door Elja Trum
Van Beeld naar Kunst met Micky Hoogendijk

Ook interessant

Toon alle artikelen binnen Inspiratie

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

45.187 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord