Review: Canon 450D

dinsdag 15 april 2008, 23:59 door | 81,407x gelezen | 27 reacties

In januari dit jaar kondigde Canon de nieuwe EOS 450D camera aan. De opvolger van de Canon 400D en dus Canon's nieuwe instapmodel op digitale spiegelreflex gebied. De Canon 450D beschikt over een 12,2 megapixel CMOS sensor van het APS-C formaat en live-view. Van Canon Nederland ontvingen we vorige week een exemplaar om eens goed te bekijken wat de verbeteringen zijn. In onze eerdere preview van de camera hadden we al een paar positieve punten ontdekt; in deze review gaan we hier dieper op in.

Canon EOS 450D

Specificaties Canon 450D
De Canon 450D beschikt over een 9 punts autofocus, 1.6x crop sensor en eindelijk ook spotmeting voor het meten van de belichting. Een handige instelling die op de vorige instapmodellen helaas ontbrak. Ook heeft de camera nu highlight tone priority, een functie die we voor het eerst zagen op de 1D mark III.

Wanneer je de camera aanzet is deze direct (na 0,2 seconden) klaar voor gebruik. Je kunt je foto's dan schieten met een snelheid van 3,5 beelden per seconden. Redelijk vlot voor een camera in deze klasse. Met de 450D stapt Canon af van Compact Flash geheugen in het instapmodel. Secure Digital (SD) is het formaat dat je dient te gebruiken. Deze kaartjes zijn wat kleiner en doen tegenwoordig in snelheid en formaat niet langer onder voor Compact Flash. Uiteraard wordt ook het snellere SDHC geheugen ondersteund.

Met 475 gram is het een licht model. Vanzelfsprekend beschikt de camera ook weer over een stofreductiesysteem. De Canon 450D wordt geleverd als losse body of met de Canon Ef-S 18-55mm f/3.5-4.5 IS lens. Deze kitlens met beeldstabilisatie levert prima resultaten voor de beginnende gebruiker. Voor de meerprijs van nog geen 75 euro feitelijk een aanrader. Mocht je wat hogere eisen hebben dan is een lichtsterkere (duurdere) lens aan te raden.

De Canon 450D kost momenteel zo'n 680,- euro voor alleen de body. Met kitlens betaal je rond de 750,- euro.

Canon 450D - SD Geheugen
De Canon 450D gebruikt Secure Digital geheugen

In je hand
Ten opzichte van de Canon 400D is er in het ontwerp niet veel verandert. De flitser sluit vloeiender aan op de rest van de body. Verder is de handgreep iets meer gevormd naar je hand en het andere type rubber bij je duim en vingers voelt lekkerder aan. De camera ligt in het algemeen lekker in de hand.

Met zwaardere objectieven erop is het gebruik van de batterijgreep zeker aan te raden. Voor zo'n 125,- euro kun je deze greep er optioneel bij kopen. Behalve de mogelijkheid je camera ook comfortabel in de portretstand te gebruiken kun je met de greep ook twee accu's in de camera plaatsen (of een zestal batterijen).

Ook de meeste bedieningsknopjes zijn vernieuwd, sommige knoppen liggen wat dieper in de body. Dit kan prettig zijn bij bijvoorbeeld de delete knop, maar bij de cursortoetsen kun je nu iets minder gemakkelijk op gevoel werken. Wel prettig is de grotere Av+/- knop. Hiermee kun je het diafragma instellen (de Canon 450D heeft hiervoor geen extra scrollwiel in tegenstelling tot de 40D, 5D en 1D series). Doordat deze knop iets groter is kun je 'm makkelijker vinden en bedienen.

Canon 450D - ISO knop
De ISO is nu snel aanpasbaar onder een speciale knop

Erg handig is de nieuwe ISO knop bovenop de camera. Deze is eenvoudig met je wijsvinger te bedienen, al zit de programmakeuzeschijf wel enigzins in de weg. Dat de ISO knop zo prominent aanwezig is, is een mooie ontwikkeling. Het is nu nog makkelijker snel de ISO aan te passen. Dat de ISO waarde nu eindelijk ook te zien is in het zoekerbeeld zorgt ervoor dat je oog niet meer van de zoeker af hoeft om de belangrijkste instellingen te gebruiken. Een groot pluspunt dus!

Bestanden
De 12 megapixel foto's die de camera maakt worden ook nog eens in 14 bits opgeslagen (ten opzichte van 12 bits bij bijvoorbeelde de Canon 400D). Dit resulteert in stevige RAW bestanden die wat betreft bestandgrote varieren tussen de 12 en 22 (!) megabyte per foto. Flinke bestanden waardoor een 4 gigabyte SDHC kaart geen overbodige luxe is. De 1 GB kaart waarmee ik getest hebt was vlotjes gevuld.

In Jpeg zijn de bestanden overigens aanzienlijk kleiner. Jpegs bevatten maximaal 8 bits kleurinformatie en nemen circa 3 tot 5 megabyte per foto in.

Menustructuur
Ook het instapmodel bevat nu de prettige menustructuur die ook de Canon 40D en de 1D(s) mark III hebben. In het menu zie je altijd in één beeld alle opties die in dat submenu vallen. Met het scrollwieltje voorop de camera schakel je tussen de tabbladen en met de cursortoetsen ga je door de items. Een prettig en overzichtelijk menu.

Erg handig is ook de my menu tab. In dit menu kun je zelf instellen welke functies je er wilt hebben. Handig om bijvoorbeeld het formateren van een geheugenkaart, het instellen van je flitsers en andere door jou veel gebruikte mogelijkheden in te plaatsen. Je hebt zo snel de gewenste functie te pakken en dat kan je een boel zoeken, en dus tijd, schelen.

Een opzetflitser (zoals de Canon 430EX of de 580EX) is vanaf camera bedienbaar. Dat werkt een stuk lekkerder dan de knopjes op de flitsers zelf en is dus absoluut een praktische functie. Bij het formatteren van een geheugenkaart is nu ook een 'low level format' mogelijk. De camera heeft in deze stand een fractie extra tijd nodig.

Vergeleken met de Canon 400D
Verschillende displaykeuzesEr zijn een aantal prettige verbeteringen ten opzichte van de Canon 400D. Het gaat me dan vooral om kleine details die het toch wel prettiger maken om met de camera te werken. Zo kun je het scherm met instellingen nu in vier verschillende layouts weergeven. Bij de Canon 400D zie je de gebruikte instelingen altijd als zwarte letters op een wit vlak. Bij de 450D kun je ook kiezen voor een zwart vlak met witte letters.

Dat lijkt wellicht een klein verschil, maar op mijn 400D heb ik de display met deze informatie standaard uit staan. Het witte vlak leidt namelijk af wanneer je door de zoeker kijkt. Je kunt het (ook bij de 400D) zo instellen dat het display uit gaat zodra je met je gezicht naar de zoeker gaat, maar ook dit werkt irriterend omdat er dan telkens een groot wit vlak aan en uit knippert.

Met de Canon 450D en bij gebruik van het zwarte scherm is dit probleem niet langer aanwezig. De witte letters op de zwarte achtergonrd storen niet wanneer je door de zoeker kijkt en ook het automatisch aan en uit schakelen van het display werkt op deze manier niet langer vervelend. Erg prettig dus!

Over dit scherm gesproken; helaas heeft Canon nog niet de handige portretstand van bijvoorbeeld Sony overgenomen. Bij de nieuwe Sony's draait het beeld op je display mee wanneer je de camera in de portretstand gebruikt. Bij de Canon 450D blijft het beeld gewoon stil staan. Wel prettig bij het bekijken van je foto's op de display is het tonen van de basisinstellingen (diafragma, sluitertijd) boven de foto. Bij eerdere modellen stond deze informatie door je foto heen.

Hoge ISO's
Onderstaande foto's zijn genomen onder constant licht en met de ruisreductie uitgeschakeld. Zoals je kunt zien is de ruis op 1600 ISO heel acceptabel te noemen. Wel jammer is het dat er geen hogere ISO waarden mogelijk zijn, 3200 is tegenwoordig toch al redelijk normaal aan het worden. Dit lijkt me vooral een keuze vanuit Canon.

Canon 450D ruis test
Canon 450D - 100% crop ISO test

Live-view
Canon 450D live-view modesDe live-view van de Canon 450d is weer een stapje verbeterd ten opzichte van de Canon 40D en andere eerdere Canon modellen. Het is nu ook mogelijk om tijdens het gebruik van live-view scherp te stellen. Het is echter wel vreemd dat de autofocus tijdens live-view standaard uitgeschakeld staat. Ook zit de optie om de autofocus binnen live-view te kiezen op een vreemde plaats; tussen de custom functies. Het zou natuurlijk logischer zijn wanneer deze keuzemogelijkheid opgenomen was in het live-view submenu (dat er namelijk ook is).

Tijdens live-view kun je dus werken met drie autofocus standen; handmatig scherpstellen (geen autofocus), quick mode en live mode. In de Quick mode schakelt live-view even uit en stelt de camera op de gebruikelijke manier scherp. Zodra je de knop (de uitzoom-knop dient als scherpstelknop tijdens live-view) weer los laat is je beeld scherp.

In Live mode stelt de camera scherp zoals dat ook gebeurt bij een compact camera. Deze methode is wat trager (vooral bij weinig contrastrijke scenes), maar werkt op zich ook best aardig. Zelf vond ik de Quick mode fijner werken 'in het veld'. Het gaat dan ook werkelijk sneller dan via de live mode.

Zoals ik al in eerdere reviews aangegeven heb is Live-view een optie die de doorsnee spiegelreflex fotograaf niet zo ziet zitten. Wanneer je er echter even mee gewerkt hebt zul je de voordelen gaan inzien. In sommige situaties werkt het gewoon erg prettig en handig. Bijvoorbeeld wanneer je vanaf een statief werkt, je hoeft je dan niet in rare bochten te wringen om toch te zien dat alles er goed op staat. Het is echt een aanvulling op de mogelijkheden van een spiegelreflex. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de meeste foto's in de praktijk gewoon door de zoeker genomen zullen worden.

Overstappen
Overstappers van eerdere Canon camera's lopen tegen een aantal nadelen aan. De Canon 450D heeft zowel een nieuw type accu als een ander type geheugenkaart. Nu zijn dit geen hele grote nadelen, want SD geheugen kost niet veel meer en ook een extra accu is best betaalbaar.

Mocht je nu al een Canon 400D hebben dan is deze nieuwe camera eigenlijk nauwelijks de moeite. Live-view is een leuk extraatje dat de meeste gebruikers van een digitale spiegelreflex niet zullen missen en voor de 2 extra megapixels hoef je het al helemaal niet te doen. Ook de andere minimale upgrades kunnen een upgrade vanaf de Canon 400D nauwelijks rechtvaardigen.

Bezit je echter een Canon 350D (of zelfs nog een 300D) dan is een upgrade geen verkeerde keuze. Het 3 inch grote scherm is aanzienlijk prettiger werken dan het 1,8 inch scherm van de 350D. Ook een verhoging van 8 megapixel naar 12 megapixel is goed merkbaar. Andere kleine veranderingen over de afgelopen jaren zorgen ervoor dat het werken met de Canon 450D een stuk prettiger zal zijn dan de 350D. Werk je nu nog met de Canon 300D dan is de overstap een zogenaamde 'no brainer', een absoluut waardige upgrade.

Mocht je de prijs van circa 700 euro nog wat te hoog vinden dan is de nog steeds verkrijgbare Canon 400D wellicht een interessant alternatief. Deze is momenteel voor rond de 400 euro te koop.

De Canon 450D in het veld
De Canon 450D in het veld

Concurrentie
Tenzij je vast zit aan Nikon spul is wat mij betreft de huidige Nikon D60 geen tegenstander van de Canon 450D. Qua functionaliteiten ligt deze echt achter momenteel. De D60 is echter wel een stuk goedkoper en nog steeds een prima camera zonder al te veel extra snufjes. Vooral als je op je budget moet letten een goede keuze. Je kunt dan natuurlijk ook kijken naar de Canon 400D.

De Sony Alpha 300 en Alpha 350 zijn, wat specificaties betreft, een geduchte tegenstander. Ik hoop deze in de nabije toekomst ook aan een review te kunnen onderwerpen zodat me duidelijk kan worden hoe interessant deze camera's zijn. Met 14 megapixel (a350) en een kantelbaar display met snelle live-view (in een soort snelle live-mode) en ingebouwde beeldstabilisatie een geduchte concurrent.

Binnen de eigen lijn is ook de Canon 40D een interessante camera. Met een prijsverschil van amper honderd euro (de huidige cashback actie meegerekend) is de solide body van de 40D een interessant alternatief voor iemand die een stapje professioneler aan de slag wilt.

De Canon 450D is een uitstekende (instap)camera. Canon heeft een mooie evolutie door weten te zetten ten opzichte van de Canon 400D. Bijna elk onderdeel van de camera is wel in meer of mindere mate verbeterd. Een interessante camera voor niet alleen de beginnende fotograaf, maar ook de gevorderde fotograaf die dankzij de uitgebreide mogelijkheden ook goed uit de voeten zal kunnen.

Canon 450D; absolute aanrader

Bekijk de Canon 450D van alle kanten; klik met uw muis op de afbeelding
en beweeg deze vervolgens naar rechts of links.

Met dank aan Canon Nederland voor het beschikbaar stellen van de Canon 450D.

Meer informatie
- Review door CNET
- Camera Labs review

Canon 450D video
Op youTube kwam ik nog deze twee video's tegen over de Canon 450D.

Elja Trum is oprichter van Photofacts en auteur van een boek over zwart-wit fotografie. Hij is fulltime actief met Photofacts en Photofacts Academy. Elja's foto's vind je op Instagram, hij is getrouwd met Sara en vader van Mika en Vera.